EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT (EEF) TANTÁRGYFELELŐS: dr. Kisváradi György BGF KVIFK 2014
EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT KÖTELEZŐ IRODALOM: DR. ROÓZ JÓZSEF: AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT ALAPJAI. PERFECT 2006 AJÁNLOTT IRODALOM: FÉLÉV SORÁN KIADOTT ELEKTRONIKUS TANANYAG HUMÁN ERŐFORRÁSOK GAZDASÁGTANA (SZERK: TÓTHNÉ SIKORA GIZELLA) BÍBOR KIADÓ 2004 ELBERT-KAROLINYNÉ-FARKAS-POÓR: SZEMÉLYZETI/EMBERI ERŐ- FORRÁS MENEDZSMENT KÉZIKÖNYV KJK KERSZÖV 2005
EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT 1.) Mit vár el a cég vezetése a humán menedzsmenttől? 2.) Mutassa be a belső munkaerőforrásból történő munkaerő biztosítás lényegét, előnyeit-hátrányait! 3.) Miért előnyösek a különféle alternatív munkaidő rendszerek, és milyen fajtái vannak? 4.) Sorolja fel a munkaharc munkavállalói eszközeit! 5.) Sorolja fel a kollektív tárgyalások alapelveit! 6.) Sorolja fel a teljesítmény értékelés elveit! 7.) Mutassa be a házon kívüli képzés előnyeit-hátrányait! Minden kérdés 10 pontot ér. Részmegoldás esetén töredékpont jár. Értékelés:64-70jeles 53-63jó 43-52közepes 36-42elégséges 0-35elégtelen
EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT Két részből áll: -munkaerő gazdálkodás -emberi erőforrás biztosítás Mikrogazdasági (vállalkozási) szinten tárgyaljuk
VÁLLALKOZÁS I. Vállalkozás fogalma: „A vállalkozások tehát nyitott rendszerek, amelyek környezetükbe beépülve, azzal valamilyen hatáskapcsolatban működnek.” -makrokörnyezet -mikrokörnyezet -belső struktúra
VÁLLALKOZÁS II. A vállalkozás kapcsolatai: -input (információ, tőke, nyersanyag, késztermék, emberi tudás, energia, gépek, alkatrészek, szolgáltatások, stb.) -output (információ, tőke, nyersanyag, késztermék, emberi tudás, energia, gépek, alkatrészek, szolgáltatások, stb)
VÁLLALKOZÁS ERŐFORRÁSAI (általában) 1.) TERMÉSZET 2.) TŐKE 3.) VÁLLALKOZÓ, VÁLLALKOZÁS 4.) INFORMÁCIÓ 5.) MUNKA (EMBERI ERŐFORRÁS) MUNKAERŐ SZAKMAI TUDÁS
TERMELÉSI TÉNYEZŐK VÁLLALATI ERŐFORRÁSOK (1): TÁRGYIASULT ERŐFORRÁSOK -PÉNZÜGYI ERŐFORRÁSOK -FIZIKAI, MATERIÁLIS ERŐFORRÁSOK (gépek, berendezések, telephely, stb.)
TERMELÉSI TÉNYEZŐK VÁLLALATI ERŐFORRÁSOK (2): NEM TÁRGYIASULT ERŐFORRÁSOK (1): -technológiához kötődők (pl. know-how, licence, levédett tulajdonjogok, stb.) -hírnév
TERMELÉSI TÉNYEZŐK VÁLLALATI ERŐFORRÁSOK (2): NEM TÁRGYIASULT ERŐFORRÁSOK (2): -egyénhez kötődő (humán tőke) -munkatársak képzettsége, -tapasztalatok, -szaktudás -elkötelezettség -alkalmazkodóképesség
TERMELÉSI TÉNYEZŐK AZ EMBERI ERŐFORRÁS HASONLÓ VONÁSAI A TÖBBI TÉNYEZŐVEL: -PIACON (MUNKAERŐ) SZEREZHETŐ BE, -ÁRÁT A KERESLET-KÍNÁLAT VISZONYAI SZABJÁK MEG
TERMELÉSI TÉNYEZŐK AZ EMBERI ERŐFORRÁS ELTÉRŐ VONÁSAI A TÖBBI TÉNYEZŐTŐL: -NEM FOGY EL A FELHASZNÁLÁS SORÁN, SŐT TELJESÍTMÉNYE FOKOZHATÓ, -NEM RAKTÁROZHATÓ, -INNOVATÍV (KÉPES MEGÚJULNI) -DÖNTÉSEKET HOZ (PL. KILÉPHET) -NEM TULAJDONA A VÁLLALATNAK, DE NÖVELI ANNAK ÉRTÉKÉT.
VÁLLALATI ERŐFORRÁSOK II. VÁLLALATI ERŐFORRÁSOK 4M MODELLJE: Money Vezetés Man Manufacturing Market
VÁLLALKOZÁS III. Bevételek: forgalom, Kiadások: költségek A forgalom és a költség nem állítható szembe egymással A beszerzett cikkek és az eladott cikkek ára közötti különbség: -haszonkulcs (%), amelyet képzünk -árrés (Ft), ami képződik Érdemes-e úgy kereskedni, hogy drágábban adunk el valamit, mint ahogy vettük?? Árrés két részre bomlik: -költségfedezet -nyereségfedezet
MUNKAERŐGAZDÁLKODÁS KERESKEDELMI VÁLLALAT GAZDÁLKO- DÁSÁNAK SÉMÁJA: BESZERZÉSI ÁR+KÖLTSÉGEK+NYERESÉG =VÁLLALAT FORGALMA
HUMÁN MENEDZSMENT ÁTLAGJÖV.(Ft): Nemzetgazd. összesen: (nettó) Versenyszféra: Közszféra: Pénzügyi szféra: Szállás-szolg, vendlátás: Oktatás: Feldolgozóipar: Kereskedelem,járműjav: Egészségügy:
HUMÁN MENEDZSMENT A MUNKAERŐ SZÜKSÉGESSÉGE: VERSENYSZFÉRA NONPROFIT SZEKTOR ÁLLAMIGAZGATÁS
HUMÁN MENEDZSMENT VÁLLALKOZÁSOK JELLEMZŐI (KORÁBBI IDŐSZAK): NAGYVÁLLALATI FORMA CENTRALIZÁCIÓ BEÉPÍTETT SZOCIÁLIS GONDOSKODÁS KEVÉS KIS- ÉS KÖZÉPVÁLLALAT ÁLLAMI VÉDŐERNYŐ VEZETŐI HÁRMAS KÖVETELMÉNY (SZAKMAI, POLITIKAI, VEZETŐI)
HUMÁN MENEDZSMENT VÁLLALKOZÁSOK JELLEMZŐI (JELEN IDŐSZAK): SOK KIS- ÉS KÖZÉP VÁLLALKOZÁS (KÉNYSZERVÁLLALKOZÁSOK) KÜLFÖLDI CÉGEK TÖMEGES BELÉPÉSE ÚJ NAGYVÁLLATOK MEGJELENÉSE DECENTRALIZÁCIÓ (JOGI IRÁNYÍTÁS) KÖZVETLEN ÁLLAMI BEAVATKOZÁS CSAK „SAJÁT” CÉGEKNÉL GAZDÁLKODÁS SZOC. GONDOSKODÁS
HUMÁN MENEDZSMENT Népesség és a munkaerő kapcsolata: Népesség: az ország egész lakossága A népesség alakulását befolyásoló tényezők: -születés -halandóság -nemzetközi vándorlás -migráció
HUMÁN MENEDZSMENT Népesség összetétele: gazdaságilag aktív népesség gazdaságilag nem aktív népesség
HUMÁN MENEDZSMENT Gazdaságilag aktív népesség: foglalkoztatottak, regisztrált munkanélküliek
HUMÁN MENEDZSMENT Gazdaságilag nem aktív népesség: nyugdíjas, járadékos, eltartottak, bérbeadásból, hozadékból élők, vállalkozók, 18 éven aluliak(jelenleg ez az iskola köteles korhatár, most várhatóan leviszik 16 évre) 18 év feletti tanulók, HTB
HUMÁN MENEDZSMENT A népesség (15-74 éves) gazdasági aktivitása (2011-ben): Megnevezés 1000 fő % Gazdaságilag aktív 4348,456,6 -Foglalkoztatott 3872,450,5 -Munkanélküli 467,9 6,1 Gazdaságilag nem aktív3311,043,4 ÖSSZESEN7675,7 100,0 Munkanélküliségi ráta: 10,9 Összlakosság:9985,7 38.8
HUMÁN MENEDZSMENT A népesség (15-74 éves) gazdasági aktivitása (2013 május-július): Megnevezés 1000 fő % Gazdaságilag aktív 4409,357,7 -Foglalkoztatott 3963,551,9 -Munkanélküli 445,8 5,8 Gazdaságilag nem aktív3221,642,3 ÖSSZESEN7630,9 100,0 Munkanélküliségi ráta: 10,1 Összlakosság:9908,8 40,0
HUMÁN MENEDZSMENT Jövedelmek súlya egy gazdasági szervezetben: Üzlet bruttó árbevétele(md Ft):25,4 ÁFA (27 %): 5,4 Üzlet nettó árbevétele(md Ft): 20,0 ELÁBÉ (70 %):Összege md Ft 14,0 Árrés(30 %):Összege md Ft 6,0 Költség (md Ft): 4,0 Nyereség (md Ft): 2,0 Bruttó munkabér/fő/hó: Ft Szociális hozzájárulási adó (27%): Ft Szakképzési hozzájárulás (1,5%): Ft Bérjellegű költség/fő/hó: Ft Havi bérjellegű ktsg (700 fő): Ft/hó Éves bérjellegű ktsg: Ft Egyéb ktsg: Ft
HUMÁN MENEDZSMENT Munkaerő: a népesség része munkavégzés -társadalmi-gazdasági feltételek -szellemi-fizikai képességek Nő az iskolázottság nő az alsó korhatár
HUMÁN MENEDZSMENT Foglalkoztatottak kritériuma: -kereső tevékenységük van, -munkaviszonyban állnak -jövedelemmel rendelkeznek
HUMÁN MENEDZSMENT Jövedelmet biztosító munka: -pénzjövedelem -természetbeni juttatás -később realizálható jövedelem vonzatú -segítő családtag
HUMÁN MENEDZSMENT Munkanélküliség (munkaerő piaci értelemben): adott bérszínvonalon a munkavállaló hosszabb-rövidebb idő alatt nem talál magának állást
HUMÁN MENEDZSMENT Munkanélküliség (jogilag): aki a vonatkozási héten: -nem végzett 1 óránál több jövedelmet biztosító munkát (alkalmazott, önálló), -nincs rendszeres munkája, amelytől ideig- lenesen távol van (szabadság, betegség) -munkát, állást keres, -állás elfogadására rendelkezésre áll
HUMÁN MENEDZSMENT Munkaerőhiány: adott bérszínvonalon a munkáltató hosszabb-rövidebb ideig nem talál magának munkaerőt.
HUMÁN MENEDZSMENT Emberi erőforrás tartalma (röviden): -emberi erőforrás igény kielégítése -gazdaságos tevékenység
HUMÁN MENEDZSMENT Emberi erőforrás részletes tartalma: -vállalati igényekhez optimális munkaerő, -munkakörnek megfelelő munkaerő, -teljesítmény értékelés, -munkaerő tartalékok feltárása, -ösztönzési rendszer elkészítése, -betanítás, képzés, továbbképzés, -dolgozói problémák kezelése
HUMÁN MENEDZSMENT A vállalatvezetés elvárásai: ismerje a vállalat feladatait, támogassa a saját területén, ismerje a munkaerőpiacot, érzékelje a belső konfliktusokat, legyen „gazdája” a dolgozóknak, dolgozza ki a humánpolitikai irányelveket és ellenőrizze azok végrehajtását, legyen összekötő kapocs a vezetés és a dolgozók között
HUMÁN MENEDZSMENT Munkaerőigény felmérése: feladatok megismerése, feladatokból adódó konkrét igények felmérése, vállalati munkaerő felmérése, jelenlegi helyzet és a várható igények összevetése, új igények kielégítésének forrásai, menetközbeni ellenőrzés
HUMÁN MENEDZSMENT Feladat (munkaerőigény felmérése): Kereskedelmi egység alapítása: -mi legyen a bolt profilja? -milyen legyen a kiszolgálás módja? -mekkora a bolt alapterülete? -milyen a nyitvatartási idő?
HUMÁN MENEDZSMENT Feladat: -munkakörök végiggondolása, -létszámigény meghatározása, +mennyiségi szempontból, +minőségi szempontból,
HUMÁN MENEDZSMENT Munkaerő igény tervezése (2): (minőségi szempontok) -termelési volumen növekedése, -technológia váltás, -tevékenységi kör váltás, -új szervezet kialakítása, -tartalékok feltárása
HUMÁN MENEDZSMENT Munkaerő igény tervezése (1): (mennyiségi szempontok) -hiányzások száma, -fluktuáció, -túlórák száma, -munkaerő utánpótlás ideje
HUMÁN MENEDZSMENT Létszámigény tervezése: -3 fő állandó jelenléte -heti nyitvatartás: 66 óra -heti munkaidő alap = 3 x 66 = 198 óra, -heti munkaidő = 40 óra, -létszámigény = 198/40 = 5 fő (4,95) -éves munkaidő alap = 52 x 198 = óra, -éves szabadság: 20 nap = 4 hét = 160 óra -betegség: 1 hét = 40 óra -szabadság + betegség = 5 x 200 óra = 1000 óra -összes munkaidő alap = óra -létszám = óra/52 hét/40 óra = 5,4 fő
HUMÁN MENEDZSMENT Munkakör kialakítás lényege: -elhelyezi az adott feladatot, -az elvárt követelmények meghatározása, -kijelöli a cselekvés határait, -meghatározza az elvárásokat, -szervezeten belüli helyet rögzíti, -alá/fölé rendeltség meghatározása, -vitás esetekben útmutató
HUMÁN MENEDZSMENT Munkakör elemzés: -mi a feladat? -hol kell dolgozni? -mikor kell dolgozni? -hogyan kell elvégezni a munkát? -kikkel kell együttdolgozni? -miért felelős? -kinek ad és kitől kap utasítást? -mik a követelmények? -milyenek a körülmények? -ki gyakorolhat ellenőrzést? -milyen fegyelmi eljárások lehetnek? -munkakör betöltésének jogi feltételei
HUMÁN MENEDZSMENT A munkaerő biztosítás forrásai: belső +tartalékok feltárása +átszervezés külső +vállalati adatbázis +hirdetés +intézmények =oktatási intézmények =munkaerő szolgálati irodák =munkaerő közvetítő cégek =munkaerő kölcsönző irodák
HUMÁN MENEDZSMENT A munkaerő biztosítás belső forrásai(1): -előnyök a vállalat számít saját embereire, hatékonyabb, a HM részleg előre fel tud készülni, költségkímélő, rövidebb a betanulás, az előző „munkahelyen” megtanulhatja a feladatot
HUMÁN MENEDZSMENT A munkaerő biztosítás belső forrásai(1): -hátrányok a megürült helyet be kell tölteni, kiemelkedés problémája, más is aspirált a posztra
HUMÁN MENEDZSMENT A munkaerő biztosítás külső forrásai(1): előnyök friss szemmel nézi a céget, nem jelentkezik a kiemelkedés problémája
HUMÁN MENEDZSMENT A munkaerő biztosítás külső forrásai(1): hátrányok hosszabb betanulás, beválási rizikó, belső aspiránsokkal konfliktus, elfogadtatás általában
HUMÁN MENEDZSMENT JELENTKEZŐK KIVÁLASZTÁSA: -a vállalat szempontjai fontosak, -egyszerű értékelési rendszer, -rövid és hosszú távú célok, -objektivitás, -tesztek alkalmazásának problémája, -magánéleti kérdéseket kerülni kell, amennyire lehet, -ráfordítás igény, -jelentkező tájékoztatása
HUMÁN MENEDZSMENT JELENTKEZÉS FORMÁI(1): -telefonon: +gyors, +félreértések korrigálása, +könnyű a pontosítás, +előszelekció
HUMÁN MENEDZSMENT JELENTKEZÉS FORMÁI(2): -levélben: +csak regisztrálásra alkalmas
HUMÁN MENEDZSMENT JELENTKEZÉS FORMÁI(3): -személyesen: +félreértések tisztázása, +előszelekció, +személyes benyomások
HUMÁN MENEDZSMENT MUNKASZERZŐDÉS (1): KÖTELEZŐ ELEMEK: -két fél adatai, -elvégzendő feladat meghatározása, -munkakör betöltés időtartama, -javadalmazás,
HUMÁN MENEDZSMENT MUNKASZERZŐDÉS (1): NEM KÖTELEZŐ ELEMEK: -próbaidő, -munkaviszonyhoz tartozó juttatások, -munkakörhöz tartozó juttatások, -szabadság -fegyelmi -felmondás -speciális (egyéb) feltételek
HUMÁN MENEDZSMENT BEVEZETÉS A MUNKAKÖRBE (1): -meg kell ismertetni az új munkatársat: +a feladattal, +a kollégákkal, +a munkahellyel, +a vállalattal
HUMÁN MENEDZSMENT MUNKAKÖRBE VALÓ BEVEZETÉS FÁZISAI (2): -bemutatás, -feladat megismertetése, -információ átadás, -kezdeti hozzáállás kialakítása, -beilleszkedés meggyorsítása (szocializáció)
HUMÁN MENEDZSMENT KÉPZÉS (TOVÁBBKÉPZÉS) ELVEI: -a vállalat problémája a lényeges, -hosszú távú igényekre figyelni, -vállalati, munkaköri, egyéni érdek összhangja, -képzés tartalmának és formájának összhangja, -ne iskola típusú legyen a képzés, -a probléma megoldás a fontos, -a képzés és a gyakorlat kapcsolata, -folyamatos legyen a képzés
HUMÁN MENEDZSMENT KÉPZÉS (TOVÁBBKÉPZÉS) HELYSZINEI: -házon belüli -házon kívüli képzés
HUMÁN MENEDZSMENT HÁZON BELÜLI KÉPZÉS (TOVÁBBKÉPZÉS)(1): -előnyei: +jobban kapcsolódik a munkához, +a képző jól ismeri a feladatot, +a képzők ismerik a „tanulókat”, +az üzemi titok megtartása nem okoz gondot, +jobban igazítható a szervezet munkarendjéhez
HUMÁN MENEDZSMENT HÁZON BELÜLI KÉPZÉS (TOVÁBBKÉPZÉS) (2): -hátrányai +nem profi oktatók tanítanak, +vezetői jelenlét problémája, +munkahely közelsége
HUMÁN MENEDZSMENT HÁZON KÍVÜLI KÉPZÉS (TOVÁBBKÉPZÉS)(1): -előnyei: +szakképzett tanárok oktatnak, +nincs főnöki kontroll, +jobban kinyílnak a hallgatók
HUMÁN MENEDZSMENT HÁZON KÍVÜLI KÉPZÉS (TOVÁBBKÉPZÉS) (2): hátrányai +vállalati problémák kellő ismeretének hiánya, +túl általános lesz a képzés, +nehezebb lesz alkalmazni a vállalati gyakorlatban, +drága, +nem veszi figyelembe a munkaidőt VÁLLALATI ZÁRT TANFOLYAM
HUMÁN MENEDZSMENT TELJESÍTMÉNY ÉRTÉKELÉS (1): Munka elismerése a „javadalmazás” alapja Az elismerés formái: pénzjövedelem pénzben kifejezhető jövedelem „erkölcsi” elismerés előléptetés, stb.
HUMÁN MENEDZSMENT TELJESÍTMÉNY ÉRTÉKELÉS (2): ELVEK: méltányosság elve fontosság elve elérhetőség elve korrigálhatóság elve sérthetetlenség elve
HUMÁN MENEDZSMENT TELJESÍTMÉNY ÉRTÉKELÉS (3): MIÉRT SZÜKSÉGES A TELJESÍTMÉNY ÉRTÉKELÉS? jövedelmek, beosztások elosztása tartalékok feltárása a jövőre nézve munkaerő utánpótlási tervek képzési szükségletek megállapítása motiválás egyén fejlesztés hatékonyság növelés
HUMÁN MENEDZSMENT TELJESÍTMÉNY ÉRTÉKELÉS (4): FORMÁI: informális formális
HUMÁN MENEDZSMENT TELJESÍTMÉNY ÉRTÉKELÉS (5): A TELJESÍTMÉNY ELLENÉRTÉKÉT MEGHATÁROZÓ TÉNYEZ ő K: hosszabbtávú teljesítmény munkaerő piaci helyzet munka presztízse megállapodások (országos, szakmai, stb.) fontosságból adódó „nyomási lehetőségek” vállalat gazdasági helyzete
HUMÁN MENEDZSMENT TELJESÍTMÉNY ÉRTÉKELÉS (6): A TELJESÍTMÉNYÉRTÉKELÉS CÉLJA: a szervezet információkat ad és kap az alkalmazott teljesítményéről az alkalmazott megfelel-e az elvárásoknak
HUMÁN MENEDZSMENT TELJESÍTMÉNY ÉRTÉKELÉS (7): A TELJESÍTMÉNYÉRTÉKELÉS ÁLTAL INDUKÁLT D ö NTÉSEK: szinkronitás az elvárás és a teljesítmények között (megerősítés) szinkronhiány esetén -teljesítmény korrekció -követelmény korrekció
HUMÁN MENEDZSMENT JAVADALMAZÁS I. Bér = A munka ellenértéke. BÉRFORMÁK TELJESÍTMÉNYBÉR IDŐBÉR KETTŐ KOMBINÁCIÓJA
HUMÁN MENEDZSMENT JAVADALMAZÁS II. Az időbér fajtái IDŐBÉR HAVIBÉR ÓRABÉR
HUMÁN MENEDZSMENT JAVADALMAZÁS III. TELJESÍTMÉNYBÉR EGYÉNI BÓNUSZ RENDSZER EGYÉNI TELJESÍTMÉNYHEZ KÖTÖTT BÉR CSOPORTBÓNUSZ RENDSZER NYERESÉGRÉSZESEDÉS RENDSZERE
HUMÁN MENEDZSMENT JAVADALMAZÁS IIII. BÉREN KÍVÜLI JUTTATÁSOK (TARTALMILAG) PÉNZBENI TERMÉSZETBENI
HUMÁN MENEDZSMENT JAVADALMAZÁS V. BÉREN KÍVÜLI JUTTATÁSOK (formailag): Nyugdíjbiztosítás Személyes biztonság növelését szolgáló juttatások Pénzügyi jellegű támogatások Személyes szükségletek kielégítése Vállalati gépkocsi biztosítása Egyéb
HUMÁN MENEDZSMENT JAVADALMAZÁS VI. BÉREN KÍVÜLI JUTTATÁSOK (1) Nyugdíjbiztosítás Cégek fizetik a társadalombiztosítási járulék döntő hányadát Munkavállaló is hozzájárul Általános a nyugdíjbiztosítás
HUMÁN MENEDZSMENT JAVADALMAZÁS VII. BÉREN KÍVÜLI JUTTATÁSOK (2): Személyes biztonság növelését szolgáló juttatások életbiztosítás balesetbiztosítás egyéni egészségügyi biztosítás táppénz és a fizetés közötti különbség megtérítése utazási biztosítás végkielégítés
HUMÁN MENEDZSMENT JAVADALMAZÁS VIII. BÉREN KÍVÜLI JUTTATÁSOK (3): Pénzügyi jellegű támogatások kedvezményes vállalati hitelek kedvezményes áruvásárlási kölcsön utazási költségtérítés lakásépítési hozzájárulás vállalati termékek kedvezményes vásárlása
HUMÁN MENEDZSMENT JAVADALMAZÁS IX. BÉREN KÍVÜLI JUTTATÁSOK (4): Személyes szükségletek kielégítése pótszabadság szabadnapok alkotói szabadság tanulmányi szabadság sport tevékenység biztosítása gyermekintézményi elhelyezés
HUMÁN MENEDZSMENT JAVADALMAZÁS X. BÉREN KÍVÜLI JUTTATÁSOK (5): Vállalati gépkocsi biztosítása státuszautó munkakörhöz kapcsolódó gépkocsi költségtérítés (saját autó használatakor)
HUMÁN MENEDZSMENT JAVADALMAZÁS XI. BÉREN KÍVÜLI JUTTATÁSOK (6): Egyéb ruhapénz hitelkártya mobiltelefon számítógép
HUMÁN MENEDZSMENT KONFLIKTUSKEZELÉS I. KONFLIKTUSKEZELÉSI ELJÁRÁSOK: Tárgyalásos (közvetítés a konfliktusban) Munkaharc útján
HUMÁN MENEDZSMENT KONFLIKTUSKEZELÉS II. MIKOR VETŐDIK FEL A KONFLIKTUS- KEZELÉS SZÜKSÉGESSÉGE? Tárgyalások megszakadásakor Munkaharc folyamán Munkaharc kifulladásakor
HUMÁN MENEDZSMENT KONFLIKTUSKEZELÉS III. KONFLIKTUSKEZELÉSI ELJÁRÁSOK: TÁRGYALÁS MUNKAHARC (állandó) (időszakos)
HUMÁN MENEDZSMENT KONFLIKTUSKEZELÉS IV. KONFLIKTUSKEZELÉSI ELJÁRÁSOK (taktikai megfontolások) Alibi teremtés Értelmezés, összehangolás Hatalmi erőpróba Normál erőpróba
HUMÁN MENEDZSMENT KONFLIKTUSKEZELÉS V. KONFLIKTUSKEZELÉS TÍPUSAI: Jogvita Érdekvita Egyeztető eljárás Közvetítő eljárás
HUMÁN MENEDZSMENT MUNKAHARC I. MUNKAHARC SZABÁLYAI: Végső eszköz Harc joga Szabályozott keretek között (sztrájktörvény) Kollektív szerződésben foglaltakért Arányosság elve
HUMÁN MENEDZSMENT MUNKAHARC II. MUNKAHARC ESZKÖZEI I.: (FIGYELEMFELHÍVÁS) Agitáció, aláírásgyűjtés Belső nyomásgyakorlás aktivizálása Demonstrációk, munkásgyűlések Cikkek, szórólapok Közvélemény tájékoztatása
HUMÁN MENEDZSMENT MUNKAHARC III. MUNKAHARC ESZKÖZEI II: (EREDMÉNYESSÉG CSÖKKENTÉS) Passzív ellenállás Teljesítmény visszatartás „Előírás szerinti munkavégzés”
HUMÁN MENEDZSMENT MUNKAHARC IV. MUNKAHARC ESZKÖZEI III: (SZTRÁJK) Spontán (vad) sztrájk Figyelmeztető sztrájk Megállapodást kierőszakoló sztrájk Szolidaritási sztrájk
HUMÁN MENEDZSMENT MUNKAHARC V. MUNKAHARC ESZKÖZEI IV: SZTRÁJK KITERJEDÉSE ALAPJÁN: Általános (országos) Teljes (ágazat) Súlyponti (kulcsszerepet betöltő helyekre vonatkozó)
HUMÁN MENEDZSMENT MUNKAHARC V. MUNKAHARC ESZKÖZEI V: SZTRÁJK TÉR ÉS IDŐBELI SZERVEZÉSE ALAPJÁN Folyamatos Megszakításos Váltakozó Lépcsőzetes Bozóttűz Mini-max
HUMÁN MENEDZSMENT MUNKAHARC V. MUNKAHARC MUNKÁLTATÓI ESZKÖZEI: Egyéni, személyzetpolitikai eszközök(figyelmeztetés, fegyelmi, elbocsátás) Fellépés a szakszervezet ellen üzemi szinten, illetve tömegkommunikációs eszközökön Sztrájk intenzitásának csökkentése(sztrájktörők, sztrájkolók egymás elleni kijátszása) Sztrájk által okozott károk csökkentése(készlet felhalmozás, termelés ki(át) helyezés nyílt harci eszközök (kizárás, munkaviszony felfüggesztése)
HUMÁN MENEDZSMENT MUNKAHARC V. MUNKAHARC ESZKÖZEI IV: FOGLALÁS Tárgya szerint: Termelőeszköz Üzem Formái szerint: Szimbólikus Tényleges
HUMÁN MENEDZSMENT FEGYELMI ELJÁRÁS I. FEGYELMI LÉNYEGE: -JELZÉS A ROMLÓ TELJESÍTMÉNYRE -SEGÍTSÉGNYÚJTÁS A MUNKAERŐ TELJESÍTMÉNYÉNEK JAVÍTÁSÁBAN -NEM AZ ELÍTÉLÉS, HANEM A SEGÍTSÉGNYÚJTÁS A CÉL, -KÖVETKEZMÉNYEK JELZÉSE
HUMÁN MENEDZSMENT FEGYELMI ELJÁRÁS II. FEGYELMI FORMÁI: -SZÓBELI MEGROVÁS (FIGYELMEZTETÉS) -ÍRÁSBELI FIGYELMEZTETÉS -MUNKÁBÓL VALÓ FELFÜGGESZTÉS (ÁTMENETI, VÉGLEGES) -ELBOCSÁTÁS (AZONNALI HATÁLLYAL, VAGY CSAK A FEGYELMI TÁRGYALÁS UTÁN) AZ ELBOCSÁTÁS ÖSSZEKAPCSOLHATÓ EGYÉB (PL. BÜNTETŐJOGI, STB. ) MÁS BÜNTETÉSSEL IS. FELLEBBEZÉS LEHETŐSÉGE ÉS KÖVETKEZMÉNYEI
HUMÁN MENEDZSMENT RÉSZMUNKAIDŐS FOGLALKOZTATÁS I. RÉSZMUNKAIDŐ /TÁVMUNKA/ LÉNYEGE: -NEM A VÁLLALAT TELEPHELYÉN, ÉS VAGY -NEM TELJES MUNKAIDŐBEN TEVÉKENYKEDNEK OKAI: -NEM TUD BEJÁRNI (PL. BETEGSÉG, TÁVOLSÁG, STB) EGY ADOTT MUNKAHELYRE -GAZDASÁGI HELYZETBŐL ADÓDÓ PROBLÉMÁK -MUNKA JELLEGE MEGENGEDI
HUMÁN MENEDZSMENT RÉSZMUNKAIDŐS FOGLALKOZTATÁS II. FAJTÁI: -RÖVIDÍTETT MUNKAHÉT -RUGALMAS MUNKAIDŐ -TELEKOMMUNIKÁCIÓS MUKAVÉGZÉS -MUNKAKÖR MEGOSZTÁS
HUMÁN MENEDZSMENT RÉSZMUNKAIDŐS FOGLALKOZTATÁS III. ELŐNYÖK: -CSÖKKEN A HIÁNYZÁSOK SZÁMA -CSÖKKENHET A FLUKTUÁCIÓ -NŐ A MUNKAHELYI ELÉGEDETTSÉG -NŐHET A TERMELÉKENYSÉG KISEBB BERUHÁZÁSIGÉNY KOLLEKTÍVA HÍJÁN A MUNKAHARC SZOKÁSOS ESZKÖZEI SEM VETHETŐK BE
HUMÁN MENEDZSMENT RÉSZMUNKAIDŐS FOGLALKOZTATÁS IV. HÁTRÁNYOK: -NEHEZEBBEN ELLENŐRIZHETŐ A MUNKAMENET, MUNKATEMPO -KEVÉSBÉ MOTÍVÁLHATÓ A BEOSZTOTT -KÖZÖSSÉGI SZELLEM NEM ALAKUL KI
HUMÁN MENEDZSMENT KOLLEKTÍV TÁRGYALÁSOK ELVEI I. -Magunknak kell megoldani a konfliktust -Békés úton kell feloldani a konfliktust, ameddig lehet
HUMÁN MENEDZSMENT KOLLEKTÍV TÁRGYALÁSOK ELVEI II. -Megegyezési szándék, -Jog és felelősség vállalása, -Kölcsönös szerződéses kötelezettség vállalása -Békekötelezettség, -Jóléti elv (többet kaphat a munkavállaló, kevesebbet nem), -Azonos megítélés elve(a szakszervezeti tagságtól függően nem lehet differenciálni)
HUMÁN MENEDZSMENT KOLLEKTÍV TÁRGYALÁSOK MENETE I. A tárgyalások előkészítése: A tárgyalások “belső” előkészítése -gazdasági feltételek, adottságok, lehetőségek vizsgálata -a hatalmi szituáció vizsgálata, az erőpozíció felmérése -a várható, célul kitűzött tárgyalási sáv meghatározása -a delegáció összeállítása és a stratégia meghatározása A tárgyalások “külső” előkészítése
HUMÁN MENEDZSMENT KOLLEKTÍV TÁRGYALÁSOK MENETE II. A tárgyalás lefolytatása /súlyponti elemek: -álláspontok konfrontációja, -részletes tanácskozások, -a másik fél taktikai puhítása, felőrlése, -tanácskozás kisebb bizottságokban -döntési krízis, -megegyezés
HUMÁN MENEDZSMENT MUNKAVÁLLALÓI RÉSZVÉTEL. A munkavállalói részvétel alapelvei, és szintjei. Autonómia: nem közvetlen munkavállalói képviseletet jelent a participáció, hanem képviseletet. Az adott testület független a menedzsmenttől is, de a választóitól is/kivéve választás, visszahívás/. Együttműködés: a két fél együttes jóléte érdekében törekszik a kompromisszumokra. Békésen akarja megoldani a konfliktusokat. Bizalom: az együttműködés feltételezi a felek egymás iránti bizalmát, és a kemény harci eszközök kölcsönös kizárását.
HUMÁN MENEDZSMENT LÉTSZÁM MEGHATÁROZÁS -OBJEKTÍV MÓDSZEREK -SZUBJEKTÍV MÓDSZEREK:
HUMÁN MENEDZSMENT LÉTSZÁM MEGHATÁROZÁS OBJEKTÍV MÓDSZEREK: Statisztikai adatokon, elemzéseken alapuló módszerek) -Trend elemzés/elmult 5 év elemzése/ -Arány-elemzés/pl árbevétel-hozzá szükséges munkaerő arány, vagy mérnök-kisegítő személyzet arány -Korreláció elemzés/változók közötti elemzés/ Munkatanulmány Időtanulmány. Egységnyi kibocsátás munkaerőigénye.
HUMÁN MENEDZSMENT LÉTSZÁM MEGHATÁROZÁS SZUBJEKTÍV MÓDSZEREK: (az objektív mellett a vezetői vélemények is fontosak) -Szakértői becslés. Múltbeli tapasztalatokon alapul. Nehéz annak eldöntése, hogy a múlt hogyan alkalmazható a jelenre. Delphi-módszer. Vélemények összegyűjtése, ütköztetése, amely addig folyik, ameddig nem kerülnek elég közel egymáshoz a vélemények
HUMÁN MENEDZSMENT MUNKAKÖRREL KAPCSOLATOS FOGALMAK -specializáció= fokozott munkamegosztás -rotáció=specializált munkakörök közötti mozgatás -munkakörbővítés= minél többféle munkakör ellátására legyen alkalmas - a munkakör-gazdagítás eltérő feladatokat csoportosít egy-egy munka-körbe
HUMÁN MENEDZSMENT LÉTSZÁM VISSZAFEJLESZTÉS SOROLJA FEL A LÉTSZÁM VISSZAFEJLESZTÉS LEHETŐSÉGEIT! Létszámcsökkentés: -elbocsátás (munkavállaló személyére visszavezethető okból) -létszámleépítés (gazdasági okok miatt) -önkéntes távozás( pl. nyugdíjazás) Természetes fogyás: -határozott idejű munkaszerződés -öregségi nyugdíj -felmondás a munkavállaló részéről
HUMÁN MENEDZSMENT MUNKAKÖR ELEMZÉS MÓDSZERTANA I. -Kisebb-nagyobb bizottságot alakítanak a munkakörök elemzésére a vállalat nagyságtól. -A bizottság egyik tagja munkakörelemző kell legyen, -A többi tag a vizsgálandó terület/ek/ről kerüljön ki. A bizottságnak arról kell döntenie, hogy mire kívánják felhasználni az elemzés eredményeit (pl. teljesítmény követelmények megállapítására, továbbképzésre, stb.) - A bizottságnak arról kell döntenie, hogy mire kívánják felhasználni az elemzés eredményeit (pl. teljesítmény követelmények megállapítására, továbbképzésre, stb.)
HUMÁN MENEDZSMENT MUNKAKÖR ELEMZÉS MÓDSZERTANA II. A vizsgálat során az alábbi módszereket alkalmazhatjuk: -háttérvizsgálat (adatgyüjtés) etalon munkakörök meghatározása -megfigyeléses információszerzés, -mintavételes munkanapfelvétel, -elbeszélgetés (egyéni, csoportos), -kérdőíves felmérés. Figyelni kell arra, hogy a munkakörelemzés során a vizsgált személyek nem feltétlenül lesznek együttműködők, ha nem ismerik a vizsgálat célját. Ezért – a lehetőségekhez képest – be kell vonni Őket is a munkába, és meg kell ismertetni a vizsgálat célját.
HUMÁN MENEDZSMENT Mit nevezünk munkakör specifikációnak? -Azt a minimum képességet határozza meg, amelyre a jelentkezőnek szüksége van ahhoz, hogy egyáltalán számítása vegyék az állás betöltésekor Mit jelent az a fogalom, hogy just in time talent? -Az éppen a kívánatos időpontban rendelkezésre álló munkaerőt
HUMÁN MENEDZSMENT Részletezze a képzettség három területét! -tudás (az adott területhez tartozó információmennyiség, amelyre a munka kielégítő elvégzéséhez szükséges) -készségek (a munkavégzéskor megfigyelhető, alkalmazott ismereteket foglalják magukban) -képesség (az alkalmazottól elvárt szellemi és fizikai tevékenység elvégzéséhez szükséges fiziológiai, és pszichikus feltételeket jelenti)
HUMÁN MENEDZSMENT Szervezeti kultúra fogalma: A szervezet tagjai által elfogadott, közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere
HUMÁN MENEDZSMENT Szervezeti kultúra tartalma: -szervezet tagjainak jellemző viselkedési szabályok, -egymással való érintkezés módját, -nyelvhasználat adott szervezetre jellemző sajátosságai, -különböző szituációkban való viselkedés általánosan jellemző módját -a szervezetben érvényesülő normák, -szervezet tagjai által vallott domináns értékek, -szervezetben alkalmazott „játékszabályok” (az új tagot befogadja a szervezet) -szervezet által vallott filozófia(fogyasztók felé a vállalat hogyan kommunikál) -mindezek felszini megnyílvánulásai
HUMÁN MENEDZSMENT Szervezeti kultúra megnyílvánulása: -rituálék: formalizált és egy csoport vagy közösség tagjai körében rendszeresen előforduló viselkedésmódok. A rituálékat elsősorban vallással kapcsolatos tevékenységek részeként gyakorolják, de a rituális cselekvések köre ennél jóval szélesebb -szimbólumok: olyan dolog, amely valami más helyett szerepel, vagy valami mást képvisel – például a zászló, amely a nemzetet jelképezi -tárgyak:
HUMÁN MENEDZSMENT Szervezeti kultúra sajátosságai: -belső harmónia, amely stabilizálja a szervezeten belüli viselkedési normákat -csak adott szituációban fejti ki pozitív hatását, -minden szervezetnek egyedi, és csak rá jellemző kultúrája van, -viszonylag tartós szervezetben alakul ki kultúra -tanulási folyamat eredménye, amely a körülmények függvényében változ(hat)ik, -szubkultúrák megléte
HUMÁN MENEDZSMENT Szervezeti kultúrát befolyásoló tényezők: -szervezetet érintő külső hatások... -társadalmi értékrend…. -szervezetspecifikus tényezők…
HUMÁN MENEDZSMENT Szervezeti kultúrát befolyásoló tényezők: Szervezetet érintő külső hatások: -természeti környezet, -társadalmi környezet, -történelmi események
HUMÁN MENEDZSMENT Szervezeti kultúrát befolyásoló tényezők: Társadalmi értékrend: -minden társadalomnak van értékrendje, amelyet a polgárok elfogadnak. +domináns értékek, hiedelmek (pl. jóról, illetve a rosszról alkotott hiedelmek, stb) +filozófiai felfogások(pl. USA egyéni szabadság, Skandinávia: szociális biztonság)
HUMÁN MENEDZSMENT Szervezeti kultúrát befolyásoló tényezők: Szervezetspecifikus tényezők: -szervezetre jellemző domináns technológia, -szervezetek saját történelme
HUMÁN MENEDZSMENT Szervezeti kultúra váltás: A külső környezet befolyásolja a szervezeti kultúra váltást Szervezeti kultúra váltás meghatározói: -a változások irányába, illetve -a változások ellen ható tényezők….
HUMÁN MENEDZSMENT Szervezeti kultúra váltás: A változások irányába ható tényezők: -gazdasági rendszerváltás, -technológia váltás,-tudásgyarapodás, -életminőség változása, -tulajdonos váltás
HUMÁN MENEDZSMENT Szervezeti kultúra váltás: A változások ellen ható tényezők: -egyéni, illetve -szervezeti eredetű okok
HUMÁN MENEDZSMENT Szervezeti kultúra váltás: Egyéni eredetű okok: -az újtól való félelem -szokáskhoz való ragaszkodás -félelem a függőségi kapcsolatok megváltozásától, -félreértés, -bizalomhiány, -gazdasági jellegű okok
HUMÁN MENEDZSMENT Szervezeti kultúra váltás: Szervezeti eredetű okok: -kialakult hatalmi pozíciók fenyegetettsége, -orábbi szervezeti struktúra konzerváló ereje, -szükséges erőforrások hiánya, vagy korlátozott volta, -korábbi befektetések, elkötelezettségek, -változások ellen ható megállapodások, egyzségek
HUMÁN MENEDZSMENT Szervezeti kultúra váltás: Változás ellen ható tényezők a szervezet tagjaiban ellenérzéseket, reakciókat válthatnak ki, amelyet a menedzsmentnek kezelnie kell. A változás ellen ható reakciók szakaszai: -bénultság, -tagadás, -depresszió, -elfogadás, -kipróbálás, -tudatosság, -beépítés
HUMÁN MENEDZSMENT Szervezeti kultúra váltás megvalósítása: -a változás szükségességének felismerése, -a véltozás céljainak meghatározása, -a változási célok elérését biztosító lehetséges alternatíváinak kidolgozása, -a legkedvezőbb alternatíva kiválasztása, -a kiválasztott megoldás bevezetése, -az erdmények értékelése