Magyar Köztisztviselők, Közalkalmazottak és Közszolgálati Dolgozók Szakszervezete (MKKSZ) az önkormányzati hivatalok dolgozóinak ÉLETPÁLYÁJÁÉRT Megyei Polgármesteri Fórum Boros Péterné MKKSZ Főtitkár Szakszervezeti Együttműködési Fóruma (SZEF) Konföderáció Alelnöke
Jogalkotási előzmények A 2001-től hatályos Köztisztviselők jogállásáról szóló törvény a karrierelvű és európai színvonalú életpálya modell bevezetését tette lehetővé. Az a törvény garantálta a kiszámíthatóságot, bizonyos mértékben a foglalkoztatási biztonságot, és szavatolta az érdemeken alapuló előmenetelt is. Ennek nyomán javult a közszolgálatban dolgozók jövedelmi helyzete A március 1-étől hatályos – a Közszolgálati tisztviselőkről szóló – törvény. Ennek egyik deklarált célja, a civil és a fegyveres közszolgálat átjárhatóságának megteremtése. A másik jelentős paradigmaváltás: a karrierelvet felváltotta a szolgálati elv. Probléma ugyanakkor az, hogy e törvényi változásokhoz nem járult többlet forrás. 1
Az MKKSZ-nek a JÓ ÁLLAM Az államhatalom mindenkori birtokosai – a szolgálati jellegű munkavégzés elrendelése, ezzel kapcsolatos elvárások, és a mindenre kiterjedő szigorú követelmény támasztás mellett – a jól teljesítő közszolgálati dolgozókat megfelelő védelemben részesítik, és munkájuk értékével arányos javadalmazást biztosítanak számukra. JÓ ÁLLAM 2
A jövedelmi helyzet alakulása Az elmúlt nyolc évben a közszolgálati keresetek reálértéke drasztikusan csökkent. Ennek oka mindenekelőtt az, hogy a bértarifák nyolc éve változatlanok, megszűnt a 13. havi juttatás, jutalmazásra nincs forrás, és jelentősen csökkentek (vagy végképp megvonták) a béren kívüli juttatásokat
A jövedelmi helyzet alakulása A közszolgálati jogviszonyban dolgozók létszáma kb. 710 – 720 ezer fő 25% nem a reá irányadó illetménytábla szerinti fizetést kap 55 ezer fő minimálbért: nettó Ft = kb EURO 165 ezer fő a szakmunkás bérminimumot: nettó Ft = kb EURO 4
A jövedelmi helyzet alakulása -kttv illetményrendszer I. Besorolási osztály (felsőfokú iskolai végzettségű közszolgálati tisztviselők) 5
A jövedelmi helyzet alakulása -kttv illetményrendszer II. Besorolási osztály (középiskolai végzettségű közszolgálati tisztségviselő) 6
A jövedelmi helyzet alakulása -kjt illetményrendszer A közalkalmazotti fizetési osztályok első fizetési fokozata szerinti garantált illetmények havi összege forintban, valamint a fizetési fokozatokhoz tartozó legkisebb szorzószámok évben 7
Jövedelmi helyzet alakulása A közszolgálati munkavállalók több mint 40 %-ának (kb. 350 ezer fő) 2010 óta változatlan összegű a nominális nettó keresete től a személyi jövedelemadó törvény változása (az adójóváírás kivezetése) miatt a bruttó Forintnál kevesebb illetménnyel rendelkezők számára – fizetésük négy évvel ezelőtti nominális összegének megtartása érdekében (bonyolult, bürokratikus, egyéni igénylés alapján) – bérkompenzációt kell fizetni. bérkompenzáció 8
Mindent felülíró érték számunkra a munkahely stabilitása, és biztonsága 17 évi tapasztalat szerint a létszámcsökkentések mindig lehetőséget biztosítottak a politikai töltésű, tisztogatás jellegű személycserékre, főleg a vezetői beosztásokban. A közszolgálati életpálya modellel kapcsolatos elvárásunk az is,hogy az biztosítsa a közszolgálati munkavégzés pártpolitikai semlegességét. Az államhatalom mindenkori birtokosai biztosítsanak megfelelő védelmet és garanciát a jogszabályokat, a közhatalmi akaratot érvényesítő munkavállalók számára. Stabilitás biztonság 9
Szigorú törvényességet a közszolgálati munkavégzésben Követelménynek tekintjük a megfelelő és alkalmazható „munkaeszközt”, a színvonalas időtálló jogszabályokaA jó minőségű közszolgáltatáshoz az ellátandó feladatokkal arányos foglalkoztatotti létszám kell. Az állam nem teheti meg, hogy nemcsak tudomásul veszi, a törvényes munkaidő díjazás nélküli törvénysértő túllépését, hanem azt rendszerszerűen elvárja. Ez az állami szerep hitelességét kérdőjelezi meg arányosság 10
Az MKKSZ egy jól működő munkadíjazási-, bérrendszer alapjául 4 tényezőt tekint elengedhetetlennek a feladat, a munkakör, a felelősség tartalma a szakirányú, munkakörhöz szükséges kvalifikáltság teljesítmény a szolgálati idő 11
A közszolgálati életpálya modell szerves része a sajátos közszolgálati juttatás Magyary Zoltánra hivatkozunk, aki többször rámutatott arra, hogy az állam olyan jelentős teljesítményt és lojalitást kér a közszolgáktól, hogy azt a piacgazdaság, de még a válságos gazdasági helyzet viszonyai között is méltó jogosítványokkal és szolgáltatással, javadalmazással kell elismerje. Az államnak nincs igazgatási versenytársa. Tehát nem az a kérdés, hogy ugyan azt a teljesítményt, produktumot hol tudják olcsóbban, vagy azonos költség mellett jobb eredménnyel előállítani. A munka értékével arányos javadalmazás 12
Az életpályamodell működtetés biztosítéka a szociális partnerség, a szociális párbeszéd Általános európai tapasztalat az, hogy a válságkezelés ott volt eredményes és mindenki számára elfogadható megoldásokat jelentő, ahol széleskörű, a szociális partnereket érdemi módon kezelő érdekegyeztetés történt. párbeszéd 13
Az életpálya modell működtetés biztosítéka a szociális partnerség, a szociális párbeszéd Az MKKSZ nem vitatja azt, hogy a munkáltató birtokolja az erőforrások döntő többségét, legyen az anyagi, szellemi, humánkapacitás, információs többlet, szervezeti előny, lobbi előny, hálózati előny, stb. Éppen ezért érdekes az a felvetés, hogy ennyi előny birtokában mégis miért érdeke a munkáltatónak (esetünkben az állam képviselőinek) leülni a tárgyalóasztalhoz? Rendkívül egyszerű a válasz! Az összes erőforrás használhatatlan, vagy holt tőke, ha nincs meg az azt működtető emberi tényező közös érdekeltsége. partnerség 14
Mi várható 2016-ban? Állami tisztviselői kar kialakítása - alulról építkező módon, első lépésben a járásoknál Várható változások: Új illetményrendszer bevezetése Béren kívüli juttatások átalakítása Előmeneteli feltételek módosítása Jubileumi jutalom átalakítása Végkielégítés mértékének teljesítményfüggővé tétele A jogviszony megszüntetési indokok változása 15
Új illetményrendszerk - vezetők 16
Új illetményrendszerk – ügyintéző, kiemelt ügyintéző 17
Illetmény emelés tervezett mértéke és menetrendje A járási hivataloknál: felsőfokú végzettségűek30 %, középfokú végzettségűek50 %, ügykezelők 50 %, munkavállalók (Mt.) 25 %, vezetők (szakmai címesek is) differenciáltan20 % bevezetése: július 1. A fővárosi és megyei kormányhivatalok megyei szintjén: felsőfokú végzettségűek15 %, középfokú végzettségűek40 %, ügykezelők 50 %, munkavállalók20 %, vezetők (szakmai címesek is)10 % bevezetése: január 1. 18
19
2020
Illetményemelés az önkormányzati hivatalokban Kormányzati ígéret : május hónapban tárgyalás a Közszolgálati Érdekegyeztető Fórumon (KÉF) „ Polgármesteri, önkormányzati, hivatali köztisztviselők jövedelem kérdéséről” ? 21
22
MKKSZ Tagkártya – OTP Platina csomag Kedvezményes munkáltatói számlacsomag ajánlat Igényeljen OTP MKKSZ számlacsomagot, amellyel számos kedvezménye mellett akár több mint Ft megtakarítás is elérhető az MKKSZ tagjai számára az alábbi termékek és szolgáltatások igénybevételével a legnagyobb lehetséges megtakarítás összege Lakáshitel: Ft OTP Lakástakarék: Ft Személyi kölcsön: Ft* OTP Travel: Ft *Ha az ügyfél a futamidő alatt végig teljesíti a kamatkedvezményre jogosító feltételeket. Az MKKSZ tagi kedvezmény igénybevételének alapvető feltétele, hogy a munkáltatótól jövedelem érkezzen a munkavállaló számlájára. 2323
24
Amennyiben az MKKSZ OTP Tagkártya felkeltette érdeklődését, van lehetőség időpontegyeztetésre itt a helyszínen. 25
Pénzügyi érdekvédelem az önkormányzati hivatalokban dolgozó MKKSZ tagok részére! 26
Köszönöm figyelmüket! Elérhetőségeink Magyar Köztisztviselők, Közalkalmazottak és Közszolgálati Dolgozók Szakszervezete (MKKSZ) Levélcím: H-1146 Budapest XIV., Abonyi utca 31. Telefon: (36-1) honlap címünk: Facebook: 27