Számlamegőrzés egyszerűen és világosan - hatályos az új archiválási GKM rendelet dr. Pócza András tanácsos GKM Infokommunikációs és e-Gazdaság Főosztály.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MINŐSÉGMENEDZSMENT 11. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK
Advertisements

ÚMFT – a foglalkoztatás növeléséhez kapcsolódó hazai és EU-s források elérése mikro-, kis-, és középvállalkozások részére.
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
Az elektronikus számlázás jogszabályi háttere
Új szabályok, új fogalmak az elektronikus ügyintézésben dr
KÖZOP eljárásrendek március 2. után
Elektronikus archiválórendszer fejlesztése PKI alapokon Készítette: Kollár Balázs november 11.
1 A KIFIZETÉSEK ÉS PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉSEK FOLYAMATA A KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZETNÉL.
Munkavédelmi előírások rendszere
A fogyasztók tájékoztatása
Elektronikus dokumentumok
Az elektronikus aláírás állami elismerése
eEgészség – Digitális Aláírás (TTP) státusz a projekt 11. hetében „A digitális aláírás egészségügyben való alkalmazhatóságát lehetővé tévő módosítandó.
1 eEgészség – Digitális Aláírás Előadás a projekt lezárásához „Megbízható harmadik fél szolgáltatás, a digitális aláírás bevezetése az egészségügyi ágazatban”
Az OKJ bevezetésének, a szakmai vizsgáztatásnak jogszabályi háttere.
Dátum Tőkepiaci közzétételek a PSZÁF honlapján (Tájékoztató a tőkepiacról szóló évi CXX. tv. 34.§ (4) bekezdés d) pontjának végrehajtására felkészülésről)
MTA Statisztikai és Jövőkutatási Tudományos Bizottsága
A szakképzési jogcím rendelet (139/2008. (X. 22.) FVM r.) módosítása (2010. okt. 1.) Készítette: Wayda Imre vez. főtanácsos vez. főtanácsos Földművelésügyi.
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
EGY SIKERES PROJEKT ISMÉRVEI ÖTLETTŐL A MEGVALÓSULÁSIG Vendler Balázs, ügyvezető.
Levéltárak kapcsolódása az elektronikus levéltárhoz A levéltári technológiai központok, a központi e-levéltári és e-irattári szolgáltatások Dr. Kenyeres.
HEFOP 2.1 Pályázati Kiírás Projektindító február 14. Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium.
Hajdu István Bükk-Térségi LEADER Egyesület : A HVS felülvizsgálat, HPME javaslatok gyűjtésének meghirdetése a 16/2013. ÚMVP IH közlemény alapján.
Budapest, február 16. Az elektronikus számlázás Elmélet, gyakorlat, változások.
Az adatvédelem szabályozása
Stipkovits István ISZ auditor SGS Hungária Kft.
avagy a zártság dilemmái
A fogyasztó és a vállalkozás fogalma, gyakorlati kérdések az Fgytv. végrehajtása során Országos szakmai konferencia Budapest, Dr. Eitmann.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
E-számlázás gyakorlata és ellenőrzése Czöndör Szabolcs Ellenőrzést Támogató Főosztály főosztályvezető.
Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló törvény tervezete
Módosult a közfeladatot ellátó szervek iratkezeléséről szóló kormányrendelet (335/2005.) Dr. Hollósi Gábor Ph.D. Magyar Országos Levéltár Kormányzati Gyűjtőterületi.
A Magyar Telekom csoport e-számla megoldásai „Elektronikus számlázás – MOST!” konferencia március 7.
A zöld közbeszerzés lépései Kovács László, beszerzési igazgató, az „Év Beszerzési Menedzsere” 2012-ben.
Rövid áttekintés a MOK/HEFOP kártyák használhatóságáról Készítette: Nádor Szabolcs,
1990. évi C. törvény a helyi adókról MUISZ közgyűlés, Sousse.
Elektronikus számlázás jogi szabályozása, kontírozás dr. Kovács Ferenc APEH Ügyfélkapcsolati és Tájékoztatási főosztály osztályvezető.
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE május 26.. A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE A Magyar Mérnöki Kamara szerepe a közbeszerzési szabályozásban Dr. Virág Rudolf főtitkár.
1 AZ E-SZÁMLA JOGI VONATKOZÁSAI Előadó: Dr. Dessewffy Anna ügyvéd.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
Vacha Ferenc fejlesztési koordinátor Az elektronikus ügyintézés törvényi háttere és gyakorlata.
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi bizottság elnöke Budapest, július 13. Előrehaladás a fogyasztóvédelmi ügyek területén első félévében.
BEVEZETŐ „Évente 243 milliárd euró elpazarlását és 15 millió fa kivágását lehetne megelőzni azzal, ha az unióban általánossá válna az.
Az elektronikus számlázás jogszabályi háttere és ellenőrzése dr. Boros Richárd ellenőrzési főosztályvezető-helyettes APEH Kiemelt Adózók Igazgatósága.
E-számla befogadás kulcskérdései - a közeljövő gyakorlata avagy Elektronikus Számlakibocsátók Egyesületének (ESZE) szerepe az elektronikus számlázási folyamatok.
26/09/20161 Elektronikus számlázás ellenőrzési tapasztalatai Czöndör Szabolcs Elektronikus Kereskedelem Ellenőrzési Osztály.
Magyar Adótanácsadók és Könyvelők Szövetsége 1 Az elektronikus számlázás problémái külső könyvelőt alkalmazó vállalkozásoknál, figyelemmel.
2016. október 11. First Line Experts Kft. Hotel Griff Irodaház H-1113 Budapest, Bartók Béla út Adózási aktualitások 2017.
Változott a jogszabály (46/2007. PM rendelet) - EDI alapú számlázás még könnyebben!,,Így készül az elektronikus számla” konferencia: Április 08.
1. „Úton az elektronikus levéltár felé” konferencia Informatikai iratkezelő rendszerek minősítése, tanúsítása, az iratkezelő szoftverek jogszabályi.
Az elektronikus számla adóigazgatási azonosításra alkalmassága.
Közérthetően az elektronikus számlázásról dr. Pócza András főreferens Miniszterelnöki Hivatal, Infokommunikációs Főosztály Infokommunikációs Államtitkárság.
Elektronikus iratkezelés és megőrzés: az ügyvédi kar tapasztalatai Hagyományos iratkezelés az elektronikus dokumentumok világában szeptember 30.
Elektronikus Számlakibocsátók Egyesület Elektronikus számlázás – 2015 Mi történjen 2008 és 2015 között? Barsi András, Mitnyik Béla.
T-Online elektronikus számlázási rendszer
Munkáltatói intézkedések közlésének Hszt. szerinti szabályozása
„Nem a papírra van szükség, hanem a rajta lévő információra!”
Úton az elektronikus levéltár felé
EDI alapú számlázás - magyarországi bevezetési lehetőségek
Elektronikus aláírás és iratkezelés
Akkreditált IT terméktanúsítás - a NAT szerepe a tanúsításban
ELEKTRONIKUS ALÁÍRÁS E-JOG.
Elektronikus számlázás - technológiai tapasztalatok
Ki kell-e nyomtatni az elektronikus számlát?
Az önkormányzati ASP és az önkormányzatok elektronikus ügyintézési feladatai Pécs, november 23.
Közbeszerzési Hatóság
Elektronikus számlázás Kiút a paradicsomból
TŰZÁLLÓ KÁBELRENDSZEREK TANÚSÍTÁSA
A közbeszerzési törvénynek a Közbeszerzési Hatóság
Előadás másolata:

Számlamegőrzés egyszerűen és világosan - hatályos az új archiválási GKM rendelet dr. Pócza András tanácsos GKM Infokommunikációs és e-Gazdaság Főosztály "Így készül az elektronikus számla!„ konferencia április 8.

2 GKM elektronikus számlázás / digitális archiválás projekt, 2007 A projekt indításának indokai:  A vonatkozó jogszabályok 2004/2005-ben megszülettek, azonban a gyakorlatban alig bocsátanak ki e-számlát.  Nem volt átfogó helyzetkép arról, hol tart az e-számlázási, archiválási piac Magyarországon.

3 GKM elektronikus számlázás / digitális archiválás projekt, 2007 A projekt célja:  Az elektronikus számlázás / digitális archiválás területén felmerülő jogi és adminisztratív jellegű problémák, akadályok feltárása, az igények azonosítása.  A gyakorlatban felmerülő egyéb – szabályozáson kívüli – problémák feltárása.  Az üzleti környezet fejlesztése, a vállalkozások versenyképességének fokozása.

4 Az e-számlázás / digitális archiválás projekt menete  – projektindító találkozó (kb. 30 résztvevő)  – kérdőíves felmérés  – interjúk lebonyolítása (kb. 20 szereplő)  – elemzés a problémákról, megoldási javaslatokról 29 problémára 36 javaslat, 50 címre kiküldve véleményezésre  – beérkezett vélemények, javaslatok feldolgozása  2007.ősz – jogszabályok előkészítése  – jogszabályok kihirdetése

5 A projekt eredménye, e-számlázás  Az új ÁFA törvényben az e-számlázás szabályai: Az általános forgalmi adóról szóló évi CXXVII. törvény 175. §  Új e-számla rendelet: az elektronikus számlával kapcsolatos egyes rendelkezésekről szóló 46/2007. (XII. 29.) PM rendelet  Módosult a számla adóigazgatási azonosításáról szóló 24/1995. (XI. 22.) PM rendelet: módosította a 47/2007. (XII. 29.) PM rendelet

6 A projekt eredménye, digitális archiválás  Új archiválási rendelet: a digitális archiválás szabályairól szóló 114/2007. (XII. 29.) GKM rendelet a digitális archiválás szabályairól, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatásokkal kapcsolatos elektronikus archiválás szabályairól szóló 7/2005. (VII. 18.) IHM rendelet helyett A jogszabályok elérhetőek a Kormányzati Portál jogszabálykeresőjében:

7 A módosítás alapelvei  A módosítások következtében ne jelenjenek meg a jelenleginél szigorúbb vagy olyan új követelmények, amelyek az elektronikus számlázással / archiválással már foglalkozók helyzetét nehezítenék.  Az elektronikus dokumentumokra ne vonatkozzanak indokolatlanul szigorúbb követelmények, mint a papír dokumentumokra. A szabályozás az elektronikus és a papíralapú formával szembeni követelmények egységesítése felé haladjon.

8 A rendelet hatálya (1. §) I.  A hatály nem terjed ki a közfeladatot ellátó szervek által végzett elektronikus archiválásra. (levéltári tv. definíciója)  Ezen túlmenően a fő ismérv: ha valakinek valamely iratot jogszabály alapján kötelessége megőrizni bizonyos ideig, és ez az irat (dokumentum) nem papíron, hanem elektronikus formában áll rendelkezésre, akkor a megőrzés során e rendelet szabályai szerint kell eljárnia.

9 A rendelet hatálya (1. §) II.  A rendelet minden elektronikus dokumentumra vonatkozik, nem csak az elektronikus számlákra.  Megfogalmazás pontosítása 7/2005. (VII. 18.) IHM rendelethez képest: a megőrzést nem feltétlenül a megőrzésre kötelezett személynek kell ellátnia, de az ő felelőssége, hogy gondoskodjon az előírásoknak megfelelő megőrzésről.

10 A megőrzés alapvető követelményei (2. §)  A megőrzésre kötelezettnek a megőrzési idő lejártáig folyamatosan biztosítania kell, hogy az elektronikus dokumentumok megőrzése olyan módon történjen, amely  kizárja az utólagos módosítás lehetőségét,  védi az elektronikus dokumentumokat a törlés, a megsemmisítés, a véletlen megsemmisülés és sérülés, illetve a jogosulatlan hozzáférés ellen,  biztosítja az őrzött elektronikus dokumentumok értelmezhetőségét (olvashatóságát).

11 A megőrzés teljesítésének módjai (3. §)  A rendelet három technikai megoldást sorol fel, amelyek elősegítik az előbbi követelmények teljesítését:  legalább fokozott biztonságú elektronikus aláírással ellátott dokumentum megfelelő megőrzése,  zárt rendszer alkalmazása,  elektronikus adatcsere (EDI) rendszer igénybevétele.  A 7/2005. (VII. 18.) IHM rendelethez képest kimaradt a „zárt megőrzés” – a biztonsági szintje alacsonyabb

12 Az elektronikus aláírással ellátott dokumentumok megőrzése (4. §) I.  Előfeltétel: az elektronikus aláírásról szóló évi XXXV. törvény (Eat.) szerinti legalább fokozott biztonságú elektronikus aláírással ellátott elektronikus dokumentumot – például ilyen típusú e-számlát – kell megőrizni.  Megőrzésre kötelezettnek két lehetősége van:  vagy Eat. szerinti archiválási szolgáltatót vesz igénybe,  vagy más módon gondoskodik a megőrzésről („saját megőrzés”)

13 Az elektronikus aláírással ellátott dokumentumok megőrzése (4. §) II.  Eat. szerinti archiválási szolgáltató:  Eat. és a 3/2005. (III. 18.) IHM rendelet szabályozza a működését  Nemzeti Hírközlési Hatóság ellenőrzi  Eat. szerint objektív kártérítési felelőssége van [Eat. 16/M. §]  Minősített szolgáltató megfelelő működése mellett törvényi vélelem áll [Eat. 4. § (7)]  „saját megőrzés”:  vagy a megőrzésre kötelezett saját maga végzi, vagy mást bíz meg ezzel  a jelen rendelet szabályai (4.§) vonatkoznak rá, a következők szerint:

14 Az elektronikus aláírással ellátott dokumentumok megőrzése (4. §) III.  Teendők e-aláírással ellátott dokumentumok megőrzésekor:  Elektronikus aláírás érvényességének ellenőrzése,  Ha még nincs az aláíráson időbélyeg, akkor az Eat. szerinti minősített szolgáltató által kibocsátott időbélyegző elhelyeztetése az elektronikus dokumentum aláírásán,

15 Az elektronikus aláírással ellátott dokumentumok megőrzése (4. §) IV.  További teendők, ha a megőrzési kötelezettség időtartama hosszabb, mint az elektronikus aláírás elhelyezésétől számított 11 év:  az elektronikus aláírás hosszú távú érvényesítéséhez szükséges információk (az érvényességi lánc) beszerzése és megőrzése,  az Eat. szerinti minősített szolgáltató által kibocsátott időbélyegző elhelyeztetése az érvényességi láncon,  az előző időbélyegzés megismétlése akkor, ha a korábban elhelyezett időbélyegző kriptográfiai algoritmusa az Eat. szabályai szerint már nem biztonságos.

16 Az elektronikus aláírással ellátott dokumentumok megőrzése (4. §) V.  Az elektronikus aláírás (és az időbélyegző) a 2. § alapkövetelményei közül az utólagos módosítás és a sérülés megtörténtének vagy meg nem történtének bizonyítására alkalmas!  Ha több elektronikus dokumentumon helyeztek el egyetlen elektronikus aláírást (kötegelt aláírás), akkor ezeket a dokumentumokat a megőrzés során együtt kell kezelni.

17 Megőrzés zárt rendszer alkalmazásával (5. §) I.  A 7/2005. (VII. 18.) IHM rendelethez képest pontosabb megfogalmazás.  Az e-számlázást nem igazán érinti.  Lényege: Ha a dokumentumon nincs e-aláírás, vagy nem EDI rendszerben őrzik, akkor az elektronikus dokumentum megőrzésére olyan rendszer használható, amelyről akkreditált tanúsító szervezet által kiállított tanúsítvány igazolja, hogy megfelel a 2. § (1) bekezdésében foglalt követelményeknek.

18 Megőrzés zárt rendszer alkalmazásával (5.§) II.  Ezt a tanúsítványt a tanúsító szervezet:  külső, független vizsgáló laboratórium által kiadott értékelési jelentés alapul vételével,  valamely – informatikai termékek és rendszerek technológiai biztonsági értékelési követelményeit tartalmazó – szabvány vagy nyilvános műszaki követelményrendszer előírásainak való megfelelés alapján állítja ki.

19 Megőrzés elektronikus adatcsere rendszerben (6. §)  Az EDI rendszer a felek közti, külön jogszabály szerinti ajánlott tartalommal, előzetesen, írásban kötött szerződésen alapul.  Ez a szerződés tartalmazza a felek közti kommunikáció szabályait, a továbbított dokumentumok formáját és a biztonsági követelményeket is.  Amennyiben az EDI rendszer kielégíti a rendelet 2. §-ában lévő követelményeket, akkor nemcsak az elektronikus dokumentumok továbbítása, hanem a megőrzése is történhet a rendszer keretein belül.

20 European e-Invoicing Framework (EEI)  2006 decemberében az EU-ban E-számlázás Munkacsoport alakult, ami  2007 júliusára elkészítette jelentését az EEI Framework lehetőségeiről.  2007 őszén az Európai Bizottság létrehozott egy szakértői csoportot (Expert Group on e-Invoicing), melynek feladata, hogy  2009 végéig elkészüljön az European Electronic Invoicing Framework.  Az EEI Framework célja az e-számla megoldások interoperabilitásának biztosítása közös szabványok, formátumok révén, valamint a tagállamok közti e-számlázás jogi akadályainak felszámolása. Az EU e-számlázással foglalkozó fontosabb oldalai:

21 Pályázati lehetőségek az ÚMFT-ben I. „E-kereskedelem és egyéb e-szolgáltatások támogatása” című konstrukció  március 31-én újra kiírásra került a  GOP (  KMOP ( Pályázatok benyújtása május 5-től augusztus 1-ig  A támogatható tevékenységek között nevesítetten szerepel „Az elektronikus számlázás kialakítása”.

22 Pályázati lehetőségek az ÚMFT-ben II. „E-kereskedelem és egyéb e-szolgáltatások támogatása” című konstrukció évi eredményei Pályázat neve Eredeti keret 2007 (millió Ft) Beérkezett pályázatok száma (db) Igényelt támogatás (millió Ft) Igényelt támogatás az eredeti keret- összeg %-ban Aktuális keret (millió Ft) GOP ,5%1600 KMOP ,6%412

23 Köszönöm a figyelmet! További hasznos információk az e-kereskedelemtémakörében: