Újraélesztett egészségügy Gyógyuló Magyarország Semmelweis Terv az egészségügy megmentésének vitairata Dr. Szócska Miklós Egészségügyért felelős államtitkár.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Együttműködő tanulás/ az együttműködés tanulása és stratégiai tervezés a felnőttképzésben Kihívások - megoldások.
Advertisements

BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
„Egy hálóban webezünk!” - a reformok informatikai kihívásai
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
A kamara szerepvállalása a szociális képzések területén
Semmelweis terv - Értékek, alapelvek, célok és megvalósíthatóságuk feltételei Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva tanszékvezető.
Kitekintés a közösségi ellátás fejlődésére
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató
A gyógyító megelőző intézmények és szolgálatok szakfelügyeletéről szóló 8/1993.(III.31.) NM rendelet módosítása Előkészítők: Dr. Bujdosó László Dr. Tímár.
Modellkorrekció a gyógyszerellátásban
KÖZEGESZSÉGÜGYI KÖZÖSSÉGI PROGRAM A TÁRSADALMI INTEGRÁCIÓ ELŐTÉRBE HELYEZÉSE AZ EMBERI ÉS AZ INTÉZMÉNYI ERŐFORRÁSOK RÉVÉN A KÖZÖSSÉGI ORVOSI ELLÁTÁSBAN.
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
Egészségpolitika.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Az egészségügy ma és a távlatok
B ÉRES G YÖRGY Gazdasági főigazgató Az egészségügy háttérszolgáltatásának és egyéb népgazdasági ágazatoknak a kapcsolata március 31.
Egészségügy átalakítás előtt Nógrádi Tóth Erzsébet egészségügyi szerkesztő Világgazdaság Konszenzus az egészségügyért II. konferencia szeptember.
Javaslat az ágazati információ-politika átalakítására Dr. Kincses Gyula mb. főigazgató MEDINFO.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
Segélyezési rendszer átalakítása
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról.
Konzervatív alternatíva Avagy: A normális megoldás Dr Pusztai Erzsébet MDF.
Egészségügyért Felelős Államtitkárság Az alapellátás megerősítésének helyzetértékelése Dr. Beneda Attila január 17.
Magyar Orvostársaságok és Egyesületek Szövetsége Szövetségi Tanácsülés április 10. A Nemzeti Egészségügyi Programok és a Népegészségügyi Program.
Merre, hogyan tovább budapesti egészségügyi ellátás?
Strukturális és Kohéziós Alapok
A KLIK szerepe a szakképzés irányításában
Foglalkoztatáspolitika az Európai Unióban
1 8/1993.(III.31.) NM rendelet Szakmai felügyelet A jogszabály módosítás okai: –Az Eü. Reform kiemelt feladata a szakfelügyelet erősítése –Nem minden orvosi.
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
KI FIZET A VÉGÉN ? Dr. Csiba Gábor elnök Stratégiai Szövetség a Magyar Kórházakért Budapest, november 10.
A Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program aktuális pályázati lehetőségei aktuális pályázati lehetőségei szeptember 26. Szolnok.
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
A betegellátás keretei és rendszere
Magyarország egészségügyi ellátórendszere
„ A megújuló energia helye a Somogy megyei fejlesztési elképzelésekben” Budapest, március 30.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
„Szervezeti hatékonyság fejlesztése az egészségügyi ellátórendszerben – Területi együttműködések kialakítása” TÁMOP B Magyar kórházszövetség XXVII.
„Szervezeti hatékonyság fejlesztése az egészségügyi ellátórendszerben – Területi együttműködések kialakítása” TÁMOP B Magyar Kórházszövetség XXVII.
Nem a forrás hiányzik, hanem a döntés… Csató András MKSZ Kongresszus – április 23. WWW. ETOSZ. ORG.
Emberi erőforrás tudatos fejlesztése
Merre tovább…? Dr. Horváth Ágnes államtitkár november 15.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
A Nemzeti Civil Alapprogram 4 éves működése, a törvénymódosítás indokai, az alapprogram jövőképe CIVIL PARTNERSÉG REGIONÁLIS KONFERENCIA SZOMBATHELY 2007.
Az OSzMK tevékenysége különös tekintettel a fogorvosi ellátásra Dr. Brunner Péter főigazgató Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ Budapest,
Az egészségügyi szakképzés minőségügye, kihívások és intézkedések György Annamária szeptember 17. "ISOFÓRUM XXII. NMK"
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
Megváltozott munkaképességűek és fogyatékkal élők foglalkoztatását elősegítő támogatások és módszerek Tatosné Takács Andrea december 18.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Az egészségbiztosítási közigazgatás változásai 2011 Balatonalmádi, november 11. Országos Egészségbiztosítási Pénztár, Varga Péter, Finanszírozási.
Az Erős Magyarország egészségügyi programja Megújulás és megőrzés az egészségügyi szektorban.
Dr. Stubnya Gusztáv. Egészségpolitika Az egészségpolitika azon szabályok és szervezett cselekedetek összessége, amelyek az egészség (gyógyításon kívüli)
Téglásy Kristóf március 06. EMBERI ERŐFORRÁSOK MINISZTÉRIUMA Ifjúságügyi Főosztály Az ifjúságpolitika irányításának új szervezeti helye.
AZ EFOP VÉGREHAJTÁSÁNAK ELŐREHALADÁSA* SZEPTEMBER 23. *2016. SZEPTEMBER 15-EI ADATOK ALAPJÁN DR. GARAI PÉTER EU FEJLESZTÉSEK VÉGREHAJTÁSÁÉRT FELELŐS.
A járási rendszer megújítása
Kórházi konszolidációra fordítható pályázati források lehetséges keretrendszere Budapest, november.
KORMÁNYZATI CÉLOK AZ EGÉSZSÉGÜGYBEN
Európai Uniós ismeretek
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
Lorem ipsum.
Dr. Mészáros János egészségügyi ellátórendszer működtetéséért felelős
Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva
Előadás másolata:

Újraélesztett egészségügy Gyógyuló Magyarország Semmelweis Terv az egészségügy megmentésének vitairata Dr. Szócska Miklós Egészségügyért felelős államtitkár Szakmai konzultáció 2010

Szűzbeszéd - szembenézés Első napos bejelentések véghezvitele  EBF megszüntetése, gyógyszertár-létesítési moratórium Működést gátló intézkedések felszámolása  ápolói tevékenység kompetenciáról szóló rendelet hatályon kívül helyezése,  szakmai minimumfeltételek egy részéről és közreműködői szerződésekről szóló rendeletek felfüggesztése,  rezidensek röghöz kötésének feloldása Tisztánlátás alapfeltételeinek megteremtése  OEP szerződések visszamenőleges nyilvánosságra hozatala,  kórházi adósságállomány felmérése Konzultációk megindítása  új munkacsoportok,  szakmai kollégiumok újraszervezése,  döntések során releváns szakmai szervezetekkel való kitartó egyeztetés

Munkafázisok 2010 a túlélés féléve  Az ágazatban tapasztalható mély depresszió ismert volt előttünk, de a zűrzavar kiterjedése nem  Kórház konszolidáció előkészítése  Átrendeződés keretrendszerének előkészítése  Új kormányzati struktúra felállítása  Közigazgatási struktúra átrendezése 2011 a fenntartható átrendeződés éve  Költségvetési pozíció  Saláta törvény

Fontosabb javaslataink 1.Markáns állami felelősségvállalás és annak új keret- és feltételrendszere 2.Egy biztosító, egységes kockázatközösség 3.Funkcionális integráció és erőforrás-koncentráció A betegutak és az ellátási folyamat stratégiai szervezése A sürgősségi ellátás és az alapellátás stratégiai szerepének megerősítése Kórház-konszolidáció – finanszírozási és strukturális átalakítás mentén Új forrásteremtési politika, népegészségügyi termékdíj Teljesítményfinanszírozás átalakítása, TVK rendszer lazítása, majd fokozatos felszámolása Dereguláció az egészségügy teljes vertikumában Népegészségügyi cselekvési terv Egységes ágazati informatika Kiszámítható életpálya az egészségügyi dolgozóknak A gyógyszerügy, mint az egészségügy integráns része +1 Fejlesztési programok a rendszerstratégiához illesztve

Az Állami Egészségügy felépítése

Alapellátás – előrelépési lehetőségek (Át)képzési lehetőségek felgyorsítása Praxisközösségek támogatása, kistérségi alapellátó egységek Adminisztráció racionalizálása Tevékenység kibővítése – definitív ellátásra törekvés (szubszidiaritás: költséghatékonyság) (Részleges) teljesítményfinanszírozás - indikátorok Népegészségügyi prevenció, szűrés, egészségre nevelés Mikrotérségi alapellátó központok házi gyermekorvossal Védőnők és házi gyermekorvosok együttműködésének helyreállítása Gyermekorvosi alapellátás kórházi rendszer alá szervezése Alapellátási konzultáció (november folyamán)

Szakellátás – megoldási irányok Szakmai térkép alapú tervezés (Katéter-Mónika) Ötszintű progresszív szakellátás (járóbeteg szakellátás; városi-, megyei-, nagytérségi-, országos szakellátás intézményrendszere)  Progresszív ellátási szintek feladatmegosztásának definiálása Területi egységek megjelenítése, funkcionális integráció, Betegút optimalizálás Erőforrás koncentráció Teljesítményalapú finanszírozás jelentős korrekciókkal  TVK fokozatos fellazítása és felszámolása  Igazságtalanság korrekciói  Progresszivitás preferálása  Egynapos ellátások  Sürgősségi centrumok Progresszivitás legmagasabb szintű preferált intézményei (egyetemek, országos intézetek)

Mentés/sürgősség Prehospitalis „egy kapu”:  = 104 (112)  Központi Orvosi ügyelet  OMSz  OMSz: dinamikus, proaktív szervezet EU projektek (irányítás, infrastruktúra) Kórházi „egy kapu”: akut Kh  SBO Emberi erőforrás krízis:  Forgó-rendszer  Mentőtisztek/ápolók integrálása Betegszállítás:  Egységes irányítási és ellenőrzési rendszer  Minőségi kontroll, átláthatóság  Katasztrófa-tartalék

Forrásteremtés, finanszírozás Forrásteremtés:  Egységes nemzeti kockázatközösség  Járulékbevétel és a központi költségvetési hozzájárulás közel egyenlő arányban szerepel  Közelítés a visegrádi országok átlag közkiadási szintjéhez Forrásallokáció-szolgáltatásszervezés:  Kizárjuk a társadalombiztosítás bárminemű privatizációját!  Finanszírozási ösztönző bevezetése a minél alacsonyabb szinten történő definitív ellátás nyújtása érdekében  Kistérségi betegútszervezés (ösztönzés az integrált ellátásra)

Egészségügyi dolgozók életpályamodellje 1. Jövedelem  A pályán-, és itthon maradáshoz alternatívát nyújtson  Kiszámítható jövedelemstruktúra  Bérfelzárkóztatás több lépcsőben 2. Képzés  Közoktatási és szakképzési rendszer összehangolása  Szakképzési rendszer felülvizsgálata  Átjárhatóság a szakképesítések között  Iskolarendszerű képzések preferálása  Legitim képzőhelyek megerősítése  Gyakorlati oktatás hangsúlyosabbá tétele  Továbbképzések támogatása 3. Munkavégzés feltételei  Rugalmas foglalkoztatási formák  Kreatív gondolkodást ösztönző, szabadabb munkavégzés feltételeinek megteremtése  Pályára visszatérés lehetőségének megteremtése 4. Egyéb ösztönző lehetőségek  Egészségügyi dolgozók kártyája  Szakmai megbecsültség presztízs helyreállítása  Címek, díjak, elismerések Ágazati humánerőforrás stratégiai főosztály

Gyógyszerellátás Forrásallokáció  Generikus program hatékonyságának növelése  Költséghatékonysági elemzéseken alapuló befogadási és kizárási technika  Ösztönző technikák alkalmazása  Betegegyüttműködés növelése Szabályozás  Állami jogkörök helyreállítása  Szükségletalapú ellátási struktúra kialakítása  Vidéki gyógyszerellátás biztosítása  Nemzeti és gyógyszerészi tulajdonosi struktúra biztosítása Minőségi/szakmai/etikai normák  Gyógyszertár mint népegészségügyi találkozópont  Kompetenciarendezés  Etikai szabályozás Gyógyszerügyi Egyeztető Tanács ( ) Biztonság Minőség Hatékonyság

Egyházak és egészségügy Erősségek:  országos lefedettség (helyi, kisközösségi bázis)  társadalmi bizalom (szeretetszolgálatok; intézmények)  nemzetközi kapcsolatok (német, holland, osztrák modell)  motivált humán erőforrás („költséghatékonyság”) Feladatok:  eü. intézményekben (kórházi lelkészség és lelkigondozás, mentálhigiéné, prevenció),  rehabilitáció, alkohológia, addiktológia, kóma centrum, hospice)  új szociális intézményekben (lakóotthonok)  helyi szinten (házi szakápolás, diakónusok) Feltételek:  egyházak bizalmának visszanyerése  szektorsemleges finanszírozás  kiegészítő normatíva (1997. évi CXXIV. Törvény)  pályázható források (ÚMFT egyenrangúság)

Új Népegészségügyi Program Kriszta küldi!

Gazdasági cselekvési tér értékelése „Imperatívuszok”  Válság  3%-os hiánycél  gazdaság beindítása, mint elsődleges feladat Év végi konszolidációra rendelkezésre álló keret Jövő évi költségvetési pozíció Fejlesztési erőforrások

2011. évi költségvetés Jelentős emelés az első NGM javaslathoz képest  Az egészségügy kiemelt ágazat nehéz körülmények között is  Gazdasági döntéshozók megértették érveinket az egészségügy életben tartásához Gyógyító megelőző ellátás  évi várható tény: 716,5 Mrd* Ft,  évi javaslat 770 (785) Mrd Ft – 15 Mrd Ft céltartalék  53,5 (68,5) Mrd Ft előrelépés Mentés megerősítése  2,092 Mrd Ft előrelépés  1,75 Mrd Ft mentőautókra  150 Millió Ft új mentőhelikopter beszerzésre 3,2 Mrd Ft előrelépés a háziorvosi ellátásban Összevont szakellátás HBCS pontérték emelés, TVK lazítás OORI beruházás befejezése (3,1 Mrd Ft) Kötelező védőoltási program fejlesztés (8,6 Mrd Ft) OVSZ fejlesztés (420 millió Ft)

Saláta törvény  Az ellátási igényekhez rugalmasabban alakítható rendszer kialakítása  Súlyponti kórház fogalmának eltörlése, ágyak bebetonozásának megszüntetése, rendszer-átrendezés törvényi kereteinek megteremtése  Adminisztrációs szükségtelenségek törlése  Alapellátás ösztönzési rendszerének átalakítása  Életpályamodell alapjai  Humánerőforrás monitoring  Méltányossági gyógyszertámogatás szabályozásának módosítása  Betegérdek érvényesülésének elősegítése a gyógyszerellátásban  Gyógyszertár alapítás szükségleti elveinek meghatározása  Állam kontrollálási, szabályozási, beavatkozási jogának erősítése  Gyógyszerész személyes szakmai felelőségének megerősítése

Kórház konszolidáció felosztási elvei Felosztási elvek:  Fele a lejelentett és elfogadott teljesítmény de legfeljebb TVK 110%-a  Egyötöde az igazságosság elvének figyelembe vételével intézmény TVK/aktív ágy progresszivitási együtthatóval súlyozva  Egyötöde az intézmény nettó adósságának egy havi társadalombiztosítási finanszírozási összegét meghaladó része alapján  Egytizede a várólisták csökkentése érdekében a népegészségügyi szempontból kiemelt betegségcsoportokban elektív haemodinamikai beavatkozások és a nyitott szívműtétek traumatológiai és ortopédiai protetikai műtétek A forrásjuttatásban való részvétel feltételei:  Adatjelentés  A tervezett területi integrációban való részvétel  A kiemelten eladósodott intézmények konszolidációs tervet készítenek.

Vitairat Elméleti-szakmai alapok Ez a verzió a szakmai közvéleménynek szól Alapelvekről szól, amelyek a gyakorlati megoldásokat egyértelműen meghatározzák A konzultációk során alakul ki a végleges változat Részletes anyag igényelhető