A megértés folyamata Pléh Csaba Látás, nyelv emlékezet BSc kurzus, 2009. Március 31.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A mondatelemzés modern útjai
Advertisements

Az információ alaptulajdonságai 1.Mérhető 2.Tudásunkra hat Értelmességi alapfeltétel értelmes >< igaz állítás.
A gyermekek nyelvelsajátítása
A mondat szintagmatikus szerkezete
Köszönet az alapanyagért Ivády Rozália Eszternek Pléh Csabának Lukács Ágnesnek.
Miért érdemes sok kultúrában kutatni a Williams szindrómát?
UNILO projekt1 Kimenet, követelmények, (kulcs)kompetenciák és tanulási eredmények hasonlóságok és különbségek Vidékiné dr. Reményi Judit.
Szemiot i ka.
Alárendelő és mellérendelő viszonyok a nyelvben
4. Kreatív döntéshozatal
2. témakör: Az állatok kommunikációja
EMLÉKEZÉS.
A főnév-főnévi összetételek feldolgozásának dekompozíciós és integrációs folyamatai Ladányi Enikő Kognitív tanulmányok MA II. évfolyam.
A kétnyelvűség kialakulása és fejlődése
Bevezetés a gépi tanulásba február 16.. Mesterséges Intelligencia „A számítógépes tudományok egy ága, amely az intelligens viselkedés automatizálásával.
A számítógépes nyelvfeldolgozás alapjai
Számítógépes nyelvészeti alkalmazások Farkas Richárd szept 7.
Szintaktikai elemzés március 1.. Gépi tanulás Osztályozási feladat: Adott egyedek egy halmaza és azok osztályba tartozási függvénye (tanító halmaz),
Szófajok rendszere.
A technológia szerepe a pedagógiai értékelés fejlesztésében
Tanuláselméleti megközelítés
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
A tárgyas szószerkezet
Egyszerű mondat elemzése
A nyelv problémája természetes, és mesterséges nyelvek.
Az emberi tanulás.
Dr. habil. Benczik Vilmos főiskolai tanár, ELTE TÓK
A többnyelvűség pszicholingvisztikai kérdései
Magasabbrendű idegtevékenység
Change blindness Változás -vakság.
A népdalok 27/B.
Szakértők és rendszerek
Dajkanyelv - Az anyai beszédmagatartás néhány aspektusa
Óvodáskorú gyermekek szóaktiválásának funkcionális vizsgálata
A kontextus hatása a kollokációk megértésére Csiszár Orsolya ELTE Nyelvtudományi Doktori Iskola.
Magyar nyelvi szintaktikai elemzőrendszerek Vincze Veronika Szegedi Tudományegyetem Informatikai Tanszékcsoport A magyar nyelv helyzete a digitális korban.
Idegen nyelvek tanulása
Készítette: Terdik Sándor PTM IV. Ismeretszerzés természetes nyelvű dokumentumokból.
Az emberi magatartást kialakító tényezők
Természetes és formális nyelvek Jellemzők, szintaxis definiálása, Montague, extenzió - intenzió, kategóriákon alapuló gramatika, alkalmazások.
Játékház Képes olvasókönyv I.
A nyelv, mint jelrendszer
Figyelem.
A megértés folyamata Kemény Ferenc Babarczy Anna
Nyelvi nevelés 5-8. évfolyam 1. rész: A koncepció Molnár Cecília alapján aug
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A „diszes” problémák korai jelei
Meixner Ildikó: Játékház Képes olvasókönyv I.
A szófelismerés információs értelmezése
Klasszikus héber nyelv 4.: Szintaxis
Nicsak, ki beszél – már a számítógépek is... Szita István Eötvös Collegium.
Bevezetés Előadó: Blasszauer János Kaposvár, január 14.
Személyiségteszt.
Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
A szókincs szerveződési kérdései Pléh Csaba
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
Chapter 2 Human Information Processing
Kognitív fejlődés 2. Piaget 1.
AZ AFÁZIÁK TIPOLÓGIAI OSZTÁLYOZÁSA
A generatív nyelvelmélet
Látás Nyelv Emlékezet Bevezető óra A KOGNITÍV TUDOMÁNYRÓL Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszék
Magasabb rendű idegtevékenység
Bevezetés a nyelvtudományba 3. Nyelvi szintek
A nyelv mint jelrendszer
LL(1)-elemzés az LL(1)-elemzők már jobbak az előzőeknél, bár nem fedik le a programozási nyelvek szükségleteit alapötlet: a levezetés következő lépéséhez.
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
Tanulás és emlékezet 5. előadás.
Az együttműködés és a tudomány iskolája
A MORPHOLOGIC - BME EGYÜTTMŰKÖDÉSEK
Előadás másolata:

A megértés folyamata Pléh Csaba Látás, nyelv emlékezet BSc kurzus, Március 31

A megértés megértése A megértés folyamatának komponensei és a nyelvi szintek A megértés gyorsasága. Találatok és Tévedések versengése Alternatív felfogások: modulok és interakciók A tudás és az inger viszonya. Elvárások a megértésben Nyelvek és eltéréseik A megértés s a nyelv idegrendszeri modelljei A szavak rendszere és a tudásszerveződés A társalgás és a pragmatika helye a megértés során Megértés HangokSzavak TövekVégződések Mondatok Szövegek és társalgás

Tárgymegnevezés, szófelismerés és olvasás párhuzamai (Levelt) Tárgy felismerés 175Szó felismerés Olvasás Szó kiválasztás  ‘hammer’ 250Szókimondás Szó Kiolvasás Hangalak egésze  kalapács 330Hallási szóminta  Látott szóminta  kalapács Szótagminta ka-la-pács  455 Hangok  Betű  k a 150 Kiejtési terv k+a+l+a…  600 Hangelemek  / (- vonás  100 KIMONDÁS600Szófelismerés0Kiolvasás kalapács

Kognitív Tudományi Központ Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Az agy és a nyelvfeldolgozás (Levelt)

Találatok és Tévedések versengése A kontextus támogat : Találat A kontextus félrevezet Tévedés Kinyitom ajtót a kuxxxx  kulccsal  kutyának

A megértés folyamatának komponensei Moduláris felfogás Rögzített összetevők Alulról-felfelé Forma-jelentés Ostoba feldolgozás Algoritmikus összetevők Interakciós felfogás Hajlékony összetevők Felülről-lefelé is Elvárások döntőek Értelmes integráció Heurisztikus megoldások

Modularista modell SZÓTÁR Mondatelemző Szófelismerés Központi Problémamegoldó Ismeretek

Szótár BemenetHang- elemzés Szó- felismerés Mondat- elemzés Jelentés VilágismeretSzöveg reprezentáció Interakciós felfogás

Kognitív Tudományi Központ Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem A megértés szakaszai

Visszatérő kérdések minden elemzési szinten 1. Az általánosítás: hangtípus, szófaj stb 2. Statisztika és szabályok viszonya 3. Alulról-felfelé és Felülről-lefelé áramlás 4. Helyzethez igazodás és tanulás

A kontextus hatások a hangok, szavak, és szerkezetek szintjén is Gyors a beszéd s gyors a megértés. Percenként szó, 3-4 szó/sec. Mesterségesen felgyorsított beszéd: akár a normális sebesség kétszeresével mondott beszédet is megértjük. Pollack és Pickett (1964) természetes beszélgetésből kivágott egyedi szavakat izoláltan mutattak be: felismerhetetlenek voltak. Mondatba visszarakva tisztán felismerhetőek voltak. A nyelvtani szerkezetek és a statisztika teszi lehetővé, hogy jóslásokat tegyünk beszéd közben. A leggyakrabban használt 50 angol szó a beszélt szövegek 60%-át, az írottak 45%-át teszi ki. A kulccsal kinyitottam  ajtó STATISZTIKA A kulccsal kinyitottam  az ajtót NYELVTAN /Markó Alexandra felvétele/

A hangok világa Az általánosítás: hang  fonéma int invas  [n] eltűnik a három [n] eltérése ing Fonéma: jegyek halmaza ver-vér ver-per Sok vita: jegyek, fonémák, szótagok-e a gyors kategorikus észlelés alapjai Beszélők közötti általánosítás: mintavételen alapuló normalizálás

Példa az invarianciára: perceptuális találatok az inger eltérései ellenére [di] és [du] [d]-je eltérő Az átmenetet tekinti az észlelő rendszer Együtt a magánhangzóval Talán saját motoros mintára fordítja Nagyon gyors: 25-30/sec, szekvenciákat jegyes meg: téves – tevés

Tévedések: összekeverés zajban a képzési hasonlóság alapján (Miller és Nicely, 1955)

szinteredeti formameghallott formaértelmezés hangészlelésgőzös hajóközös hajóhang hasonlóság szófelismerésvélelemvédelemgyakoribb szó morfológiafejezfejesgyakoribb rag morfológialeszedték a zárakat hibás tagolás mondatelemzéskerget a lányodkergeti a lányodategyértelműsíté s jelentéshallod lámhallomásértelmezés szövegösszefügg és csak egy játékszercsak egy pár ékszer ékszerboltban Tévedések a szófelismerésen Gósy Mária gyűjtése

Statisztika és szabályok viszonya A hangok elvárt sorrendjei: * kp, tv Ritka kra pro Vajon ez segíti vagy nehezíti-e az észlelést? Statisztikai tény-e, hogy az – ik és az – ás szóvég gyakori, vagy nyelvtani, szabályalapú hatás?

Felülről-lefelé hatások a hangok feldolgozásában Hosszabb szegmens: könnyebben felismerhető Ugyanaz a k hang szóban (kalap) könnyebben észlelhető Broadbent és Ladefoged: Mi a következő angol szó? bit, bet, bat, but 1.: gyakorlás 2. és 3.: b¥t közepesen magas mesterséges hang Ha a felvezető mély (2.), akkor bit Ha a felvezető magas (3.), akkor bet

A korai kétnyelvű előnyei Kétnyelvűnél sűrűbb a szürke állomány a parietális kéregben Minél jobban tudja Minél korábban tanulta Bellugi, Bavelier: jelelő siket a bal halántéklebenyt a jelekre használja, bár jobbat is a tlri jelrendszer miatt

A szavak világa Tövek és végződések: a szavak felépítése barátomat barátomat Feladatok szegmentálástő felismerés Végződések kezelése felismerésösszegzés

Szavak felismerése és a mentális szótár Alaptények: gyakoriság, kontextus felülről-lefelé kutya – kuvasz Hozzáférési utak: akusztikus, grafémikus, közös. Általánosítás 1: a jelentés egy közös szótárban Általánosítás 2: a hó és a hav a Hóhoz kapcsol Általánosítás 3: a szófaj is tárolva van, s sok mindent elárul pl. kabát *ik hisz a kabát főnév Küszöb és alapszint változások: logogén, kohorsz, és konnekcionista modellek

A LOGOGÉN MODELL (Morton) Külön akusztikus és vizuális út Az elvárások és gyakorisági hatások érvényesek a küszöbökre: könnyebb felismerni A kutya kergeti … a MACSKÁT A kutya kergeti … a MAJMOT Nincsen benne preferencia a szó kezdetekre

Kohorsz modell: hallott szavak felismerése: már az első szótag alapján Aktiválódás minden kompatibilis szóra, majd kiválasztás A moziba megvette a je… jeget jegyet jegyet jegenye jelet Tévedés: A moziba megvette a jeges kávét. Visszamenés a bemenethez. Igazodás akkor erős, ha összefüggő a szöveg. Izolált szavaknál s értelmetlen szövegnél kevesebb elvárási hatás van.

A szintek kölcsönhatása a konnekcionista felfogásban egy konkrét szó (TÉR) felismerésénél Találatok és Tévedések összjátéka

kanári madár állat hattyú emlős Tovaterjedő aktivációs modell: A szavak a jelentés alapján izgalomba hozzák a hozzájuk kapcsolódó szavakat. Ez megjelenik asszociációkban, de a szófelismerés kontextus hatásaiban is sárga doktor orvos láz zöld ba bölcső ágy kórház nap folyó hőhő fű nővér lázálom

A szavak jelentésviszonyai és az agyi képviselet (Pulvermüller): van egy közös rész, a Wernicke halántéki terület, s a szó jelentésének megfelelő másodlagos rész Cselekvés szavak: dob, rúg, fog Vizuális szavak: néz, lát, tekint, bámul Akciós potenciálok az agyban Közös terület: halántéklebeny Látási: tarkó, mozgási: mozgató lebeny

Tanulási hatás: Korai kétnyelvűnél nagy átfedés, késeinél szeparált a szókincs leképezése az agyban (Kim et al, 1997)

Az alaktan kérdései Szegmentálást segíti: hangsúly elől, szóalak korlátok A töveket és a ragot dolgozzuk fel elsődlegesen (Juhász és Pléh), lassabban, mint az angol vagy olasz A végződés feldolgozás már menet közben, hallgatáskor végbemegy (Gergely és Pléh) Feldolgozás Elemző default Egészleges Gyakori Egyedi: házasság

A mondat megértés kérdései Mondatszerkezet Propozicionális elemzés Szerepek: Alany, Tárgy Szerkezetek ADOTT-ÚJ tagolás A lekvárt a FIÚ ette meg. Cselekvés érték Edd már meg a lekvárt !

Módszerek a kutatásban On line és off line eljárások: menet közben, társított feladat illetve utólagos feladat. Finomabb mércék és spontaneitás kérdése Mondatkutatási módszerek Off line Emlékezés Listaillesztés Kvázi online Lejátszás Kérdésre válasz Füzetben lapozgatás Hibajavítás Verfiikáció On line Önütemezett olvasás RSVP gyors bemutatás Szemmozgás Szó vagy hangkereső feladatok

Egészítsük ki magánhangzókkal és mássalhangzókkal ! m*d*sz*r*t*n* k*t*t**s*k *e*é**é* i*ő é* a**i *u*a*ó*

Találd meg a bal oldali mondatok párját a jobb oldalon ! Írd mellé a számát ! A kutya a macskát kergette el. A rendőr a katonát puszilta meg. Az orvos a kutyát kötötte be. A gépész a cipőt pucolta ki. A lány a vendéget hívta fel. 1. A gépész kipucolta a cipőt. 2. Az orvos bekötötte a kutyát. 3. A lány felhívta a vendéget. 4. A rendőr megpuszilta a katonát. A kutya a macskát elkergette.

Késleltetett felismerés (Sinkovits Balázs kísérlete ) AZONOS A toronyóra napok óta nem jelezte pontosan az időt. Egy potyautas került fel múlt éjjel a csempészhajóra. Egy csokor virág díszítette a szépen megterített asztalt. A tapasztalt autószerelő nem tudott segíteni a széttört autón. Egy potyautas került fel a csempészhajóra múlt éjjel. SZEMANTIKAI Az idős úr tanácsot kapott a ravasz ügyvédtől. Az önkéntes tűzoltók a tó partján gyakoroltak. Muzsikáló bohóc mulattatta a szünetben a közönséget. Képtelen történeteket mesélt a messziről jött ember. A ravasz ügyvéd tanácsot adott az idős úrnak.

FÓKUSZBA EMELÉS ÉS PUSZTA SZÓREND VÁLTOZÁS FÓKUSZ A rendőrkutya izgatottan kerülgette a sonkás szendvicset. A konyhában nagy sürgés-forgás jelezte a vendégek érkezését. A kislibák gágogva igyekeztek a patak felé. A sonkás szendvicset kerülgette izgatottan a rendőrkutya. SZÓREND Egy mérges bika kergette a legényeket a patak mellett.. Gyönyörű tortával lepte meg János a menyasszonyát. A füstös kocsmában ma reggel csak törzsvendégek voltak. Három lótolvajt üldözött a seriff a prérin. Egy mérges bika kergette a patak mellett a legényeket.

a semleges szórendi változások már két mondat után is ignorálódnak a fókuszba emelési információ még a leghosszabb vizsgált idő után is megőrződik

On line módszerek Hibázás és idő mint két lehetséges adat Olvasás: önütemezés, fixációs mozgások RSVP: Rapid Serial Visual Presentation Monitorozás: belső anyag pl. adott hang, szókezdő szótag irreleváns anyag, külső a mondathoz képest pl. kattanás felismerése, lokalizációja

Önütemezett olvasás: inkrementális A lusta A lusta tengerész A lusta tengerész vitte A lusta tengerész vitte át A lusta tengerész vitte át a hódokat. Nagy határoknál lelassul

Egy mondat RSVPvel

A magas

királynő

kizsákmányolta

a vacogó

rendőröket

a kertben.

Ellenőrzés Királynő kert

Verifikációs idők és hibák A 4 nem páros szám. A 2 páratlan szám. A 8 nem páratlan szám. A 9 nem páros szám.

A csillag nem a kereszt felett van.

+ *

A csillag nem a kereszt alatt van.

* +

A propozicionális elemzés kérdései Mondatbeli szerep eldöntése: mit használunk? Szórend, rag, élőség Szabályok és Statisztika viszonya Tévedések a gyors elemzésben Nyelvek eltérései A mondatszerkezet felállításának elvei

Egy példa: Egyszerű tárgyas mondatok értelmezése Bates és MacWhinney, 1989 Nyelv Gyermek Felnőtt Magyar Élő > Rag > Szórend Rag > Szórend Török Rag > Szórend ? Élő ? Rag > Élő > Szórend Szerb Élő > Rag > Szórend Rag > Egyeztetés > Élő Warlpiri Élő > Rag > Szórend Rag > Élő > Szórend Holland Szórend > Rag > Élő Rag > Szórend > Élő Angol Szórend > Élő > Egyezt Szórend > Élő > Egyezt Francia Szórend > Élő Egyezt > Élő > Szórend

A különböző tényezők magyarázó értéke magyar gyermekeknél Megmagyarázott variancia A ceruza kergeti a lovat ló illetve ceruza

A propozicionális elemzés néhány elve rögzített struktúra elve Feri megette a levest és a főzeléket kiöntötte. Tévedések alapja. Azért fura, mert ugyanoda kapcsolom. jobbra kötés elve Láttam a rendőrt a távcsővel. Kerti ösvény mondatok A fiam kergeti a lányod. A lány kergeti a fiam. A fiam kergeti a lány. ? Statisztikai, gyakorisági elvek és a tényezők kölcsönhatása Láttam a rendőrt a bottal. Láttam a rendőrt a pisztollyal.

A szótár mint a nyitottabb rendszer (Pinker) Nyelvtan Lassan változik történetileg, STABILABB Szabályok Korán rögzül a gyermeknél Elülsőbb agyrészek Szótár Gyorsan változik, nyitott FLOPPI, SZÉVELD Statisztika Véglegesen nem zárul le a felnőttnél Hátsóbb agyrészek

ADOTT-ÚJ tagolás Példák a félreértelmezésekre (Tévedés) A fiú a NAGYMAMÁT hívta fel, s nem meglátogatta. A rendőrt a TOLVAJT tartóztatta le, s nem az ügyészség. Mi rossz itt? A Téves szervezés azért Téves, mert azonosítjuk az ÚJ információt, a szembeállított FÓKUSZT. Közvetlenül ige előtt, nyomaték, s az igekötő elválik * A SÖRT megitta a fiú. * A LÁNY a barátját kidobta. * A kalauz TEÁT kiöntött.

Cselekvés érték: Példák az egyenértékűségre Minden mondat kap egy cselekvés értéket is: Közlés, Kérés, Utasítás Átkulcsolások a társalgásban: Ide tudnád adni a tollat? Én ne tudnám ! Kérés: felszólító Csukd be ! szükséglet Nem kellene becsukni? szándék Nem akarod becsukni?

Nyelv és társas élet A cselekvésérték számítása mutatja: a nyelvet összetett társas helyzetekben használjuk, társas célokra A soklépéses kognitív működések társas szerepe irányítja a Tévedések kivédését: együttműködni akarunk, ezért ‘kiszámítjuk’, mit is akarhatott a partner Ebben az értelemben a nyelv a kooperáció mikrokozmosza