Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

JÁTSSZUNK SZAKMÁT! Avagy innovatív lehetőségek a pályaorientációban Kollégium – általános iskolák – szakiskola közötti együttműködés Jó gyakorlatok - Műhelykonferencia.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "JÁTSSZUNK SZAKMÁT! Avagy innovatív lehetőségek a pályaorientációban Kollégium – általános iskolák – szakiskola közötti együttműködés Jó gyakorlatok - Műhelykonferencia."— Előadás másolata:

1 JÁTSSZUNK SZAKMÁT! Avagy innovatív lehetőségek a pályaorientációban Kollégium – általános iskolák – szakiskola közötti együttműködés Jó gyakorlatok - Műhelykonferencia augusztus 26. Csernyánszky Erzsébet nyug. kollégiumvezető

2 Miről is lesz szó? Okok Célok Utak Eredmények Okok Célok Utak Eredmények

3 Kényszerítő (?) körülmények A „Program” Arany János Kollégiumi-Szakiskolai Program Piacképes szakma a felvettek 85 %-ának Kulcsfolyamatokból: – Felkutatás – Pályaorientáció – Felkészítés az iskolai életre – „LENYÚLÁS” A duális képzés Nincs általános Gyakorlatról hiányzás Önismeret Szakmai kompetenciák

4 Érdekek? Egyéni : boldog, kiegyensúlyozott, egészséges felnőtt Családi: a szülő biztonságban szeretné tudni gyermekét Iskola: a sikeres pályaválasztás (iskolaválasztás) az iskola hozzáadott értékét is tükrözi: „az iskola hírneve nő” Társadalmi, gazdasági : sikeres pályaválasztás társadalmi haszon (pl. kevesebb munkanélküli, több adó, kevesebb átképzés, stb…) Készítette: Csincsák Zoltán

5 CÉL: Az AJKSZP-s kollégiumban, a szakiskolában minden diák a legjobb képességeinek megfelelően teljesítsen Hiányzás minimalizálása Tudást és Szakmát kapjon a kezébe Azokat megtalálni, akik ezt a célt velünk akarják elérni

6 A Játsszunk szakmát! célja a fiatalok támogatása döntéshozatalukban ismerkedés önmagukkal, a társadalmi környezettel képet kapni személyiségjellemzőikről és lehetőségeikről megtanítani célok mentén gondolkodni, pályát tervezni

7 Rendszerré szerveződő feladatok Kapcsolatfelvétel – kapcsolati háló kiépítése Beiskolázási metodika Szakmapróba projekt Pályaorientáció újragondolása Tudásmegosztás

8 Vezetőként… Tisztában lenni a kapcsolatépítés 3 alappillérével, Képesnek lenni a munkánkban kulcsszerepet játszó emberek beazonosítására, Ötleteket adni kapcsolatépítési stratégiák alakítására, Érteni és kezelni a menet közben felmerülő nehézségeket, Megtanulni együttműködni és nem szembeszállni.

9 Az alappillérek Innováció – Inspiráció Összefogás – Együttműködés Értékek - Érdekek Általános iskola Középiskola KOLLÉGIUM Szülő Tanuló

10 Játsszunk szakmát! Projekt kapcsolati jellemzői Elkötelezettség Koordináció Kölcsönös függőség Bizalom

11 A megvalósulás? Avagy a szakmapróbától a játsszunkig 1. paori nyílt hétvége 3. bejöttek/behoztuk… 4. megbeszéltük 5. tanév rendjében 6. Kimentünk … visszamennénk!

12 Pályaorientáció (Játsszunk szakmát !)

13 Döntés, pályaválasztás hiteles információ önmagukról + releváns „ismeretek” a szakma világáról Készítette: Csincsák Zoltán

14 Mi így dolgozunk… Játszunk szakmát heti egy alkalommal összefüggő 3x45 perc 11 héten keresztül. Vállaltuk, hogy bevezetjük a szakmák világába a tanulókat Játékos önismereti foglalkozások + régi és új szakmák Az adott szakma eszközeinek, anyagainak, produktumainak megismerése

15 ÖNISMERET: Érdeklődés MIT SZERETEK CSINÁLNI? Üzleti kapcsolat emberekkel Társadalmi körülmények javítása érdekében végzett munka Emberek tanulmányozása, vélemények közlése Tudományos, műszaki tevékenység Absztrakt, alkotó munka Gépekkel végzett munka

16 ÖNISMERET: Képesség MIBEN VAGYOK JÓ, SIKERES? Térbeli gondolkodás Nyelvi kifejezőképesség Számolási készség Fizikai teherbírás Kézügyesség Ötletgazdagság Kapcsolatteremtő képesség.

17 ÖNISMERET: Érték MI AZ, AMI FONTOS NEKEM? 1.Szellemi ösztönzés (független gondolkodás) 2.Anyagiak (jól fizet) 3.Változatosság (öröm, mint feladatorientált) 4.Függetlenség (saját módszer szerint) 5.Presztízs (rang mások szemében) 6.Esztétikum (szép dolgok) Készítette: Csincsák Zoltán

18 SZAKMA ISMERET Pályaismeret Feladatok és tevékenységek : Melyek a jellemző feladatok, tevékenységek az adott szakmában? Milyen anyagokkal, eszközökkel kell dolgozni? (anyagok, szerszámok, műszerek, gépek…) Hol végzi a munkáját? (szabadban, műhelyben, irodában, üzletben…) Munkája során kikkel kerül kapcsolatba, kikkel van dolga? ( vevő, ügyfél, kolléga…) Készítette: Csincsák Zoltán

19 SZAKMA ISMERET Pályaismeret Követelmények : Milyen fizikai igénybevétellel, megterheléssel jár a munkavégzés? Pl. pincér, bolti eladó … Milyen környezeti ártalmakkal, hátrányokkal járhat a szakma gyakorlása? Pl. por, sötét, hangos, stb… Milyen egészségügyi követelményeket támaszt ez a szakma? Milyen egyéb tulajdonságok megléte kedvező ebben a szakmában? Pl. ízlelés, színlátás, kapcsolatteremtő kép. stb… Milyen tantárgyakban kell jó eredményt elérni ehhez a szakmához? Milyen érdeklődési kör a legelőnyösebb ebben a szakmában?.

20 Munkánk mottója lehetne… "Aludtam és azt álmodtam: az élet - öröm. Felébredtem, és azt láttam: az élet - kötelesség. Dolgoztam, és azt láttam: a kötelesség - öröm.„ (Rabindranath Tagore)

21 Ami fontos… Szöveges értékelés a pályaválasztást megelőzően Értékelőlap kitöltése a tanulóval együtt a választott szakmára vonatkozóan „alkalmas” - „nem alkalmas”

22 Mi a hasznunk? A más területen kialakított partneri kapcsolatok más nézőpontból = újrahasznosítás Tudásmegosztás = konferencia Kötődés Tudja mit akar Tudja hová akar Önismerete fejlődik Motiválttá válik Kötődik

23 …ahogyan a Tiszaalpári Árpád Fejedelem Általános Iskola diákjai látták:

24 Köszönöm a figyelmet! „Fújjon mindig hátad mögül a szél. S míg újra találkozunk, hordozzon tenyerén az Isten.” (kelta-ír köszöntő)


Letölteni ppt "JÁTSSZUNK SZAKMÁT! Avagy innovatív lehetőségek a pályaorientációban Kollégium – általános iskolák – szakiskola közötti együttműködés Jó gyakorlatok - Műhelykonferencia."

Hasonló előadás


Google Hirdetések