Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

JÁTSSZUNK SZAKMÁT! Avagy innovatív lehetőségek a pályaorientációban Kollégium – általános iskolák – szakiskola közötti együttműködés Jó gyakorlatok -

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "JÁTSSZUNK SZAKMÁT! Avagy innovatív lehetőségek a pályaorientációban Kollégium – általános iskolák – szakiskola közötti együttműködés Jó gyakorlatok -"— Előadás másolata:

1 JÁTSSZUNK SZAKMÁT! Avagy innovatív lehetőségek a pályaorientációban Kollégium – általános iskolák – szakiskola közötti együttműködés Jó gyakorlatok - Műhelykonferencia 2015. augusztus 26. Csernyánszky Erzsébet nyug. kollégiumvezető

2 Miről is lesz szó? Okok Okok Célok Célok Utak Utak Eredmények

3 Kényszerítő (?) körülmények
A „Program” Arany János Kollégiumi-Szakiskolai Program A duális képzés Piacképes szakma a felvettek 85 %-ának Kulcsfolyamatokból: Felkutatás Pályaorientáció Felkészítés az iskolai életre „LENYÚLÁS” Nincs általános Gyakorlatról hiányzás Önismeret Szakmai kompetenciák

4 Készítette: Csincsák Zoltán
Érdekek? Egyéni: boldog, kiegyensúlyozott, egészséges felnőtt Családi: a szülő biztonságban szeretné tudni gyermekét Iskola: a sikeres pályaválasztás (iskolaválasztás) az iskola hozzáadott értékét is tükrözi: „az iskola hírneve nő” Társadalmi, gazdasági: sikeres pályaválasztás társadalmi haszon (pl. kevesebb munkanélküli, több adó, kevesebb átképzés, stb…) Készítette: Csincsák Zoltán

5 Azokat megtalálni, akik ezt a célt velünk akarják elérni
Az AJKSZP-s kollégiumban, a szakiskolában minden diák a legjobb képességeinek megfelelően teljesítsen Hiányzás minimalizálása Tudást és Szakmát kapjon a kezébe Azokat megtalálni, akik ezt a célt velünk akarják elérni

6 A Játsszunk szakmát! célja
a fiatalok támogatása döntéshozatalukban ismerkedés önmagukkal, a társadalmi környezettel képet kapni személyiségjellemzőikről és lehetőségeikről megtanítani célok mentén gondolkodni, pályát tervezni

7 Rendszerré szerveződő feladatok
Kapcsolatfelvétel – kapcsolati háló kiépítése Beiskolázási metodika Szakmapróba projekt Pályaorientáció újragondolása Tudásmegosztás

8 Vezetőként… Tisztában lenni a kapcsolatépítés 3 alappillérével,
Képesnek lenni a munkánkban kulcsszerepet játszó emberek beazonosítására, Ötleteket adni kapcsolatépítési stratégiák alakítására, Érteni és kezelni a menet közben felmerülő nehézségeket, Megtanulni együttműködni és nem szembeszállni.

9 Az alappillérek Innováció – Inspiráció Összefogás – Együttműködés
Értékek - Érdekek Általános iskola KOLLÉGIUM Szülő Tanuló Középiskola

10 Játsszunk szakmát! Projekt kapcsolati jellemzői
Elkötelezettség Koordináció Kölcsönös függőség Bizalom

11 A megvalósulás? Avagy a szakmapróbától a játsszunkig
1. paori 9-10. 2. nyílt hétvége 3. bejöttek/behoztuk… 4. megbeszéltük 5. tanév rendjében 6. Kimentünk … visszamennénk!

12 Pályaorientáció (Játsszunk szakmát !)

13 Döntés, pályaválasztás
hiteles információ önmagukról + releváns „ismeretek” a szakma világáról Készítette: Csincsák Zoltán

14 Mi így dolgozunk… Játszunk szakmát heti egy alkalommal összefüggő 3x45 perc 11 héten keresztül. Vállaltuk, hogy bevezetjük a szakmák világába a tanulókat Játékos önismereti foglalkozások + régi és új szakmák Az adott szakma eszközeinek, anyagainak, produktumainak megismerése

15 ÖNISMERET: Érdeklődés
MIT SZERETEK CSINÁLNI? Üzleti kapcsolat emberekkel Társadalmi körülmények javítása érdekében végzett munka Emberek tanulmányozása, vélemények közlése Tudományos, műszaki tevékenység Absztrakt, alkotó munka Gépekkel végzett munka

16 Nyelvi kifejezőképesség Kapcsolatteremtő képesség
ÖNISMERET: Képesség MIBEN VAGYOK JÓ, SIKERES? Térbeli gondolkodás Nyelvi kifejezőképesség Számolási készség Fizikai teherbírás Kézügyesség Ötletgazdagság Kapcsolatteremtő képesség .

17 Készítette: Csincsák Zoltán
ÖNISMERET: Érték MI AZ, AMI FONTOS NEKEM? Szellemi ösztönzés (független gondolkodás) Anyagiak (jól fizet) Változatosság (öröm, mint feladatorientált) Függetlenség (saját módszer szerint) Presztízs (rang mások szemében) Esztétikum (szép dolgok) Készítette: Csincsák Zoltán

18 SZAKMA ISMERET Pályaismeret
Feladatok és tevékenységek: Melyek a jellemző feladatok, tevékenységek az adott szakmában? Milyen anyagokkal, eszközökkel kell dolgozni? (anyagok, szerszámok, műszerek, gépek…) Hol végzi a munkáját? (szabadban, műhelyben, irodában, üzletben…) Munkája során kikkel kerül kapcsolatba, kikkel van dolga? (vevő, ügyfél, kolléga…) Készítette: Csincsák Zoltán

19 SZAKMA ISMERET Pályaismeret
Követelmények: Milyen fizikai igénybevétellel, megterheléssel jár a munkavégzés? Pl. pincér, bolti eladó … Milyen környezeti ártalmakkal, hátrányokkal járhat a szakma gyakorlása? Pl. por, sötét, hangos, stb… Milyen egészségügyi követelményeket támaszt ez a szakma? Milyen egyéb tulajdonságok megléte kedvező ebben a szakmában? Pl. ízlelés, színlátás, kapcsolatteremtő kép. stb… Milyen tantárgyakban kell jó eredményt elérni ehhez a szakmához? Milyen érdeklődési kör a legelőnyösebb ebben a szakmában? .

20 Munkánk mottója lehetne…
"Aludtam és azt álmodtam: az élet - öröm. Felébredtem, és azt láttam: az élet - kötelesség. Dolgoztam, és azt láttam: a kötelesség - öröm.„ (Rabindranath Tagore)

21 Ami fontos… Szöveges értékelés a pályaválasztást megelőzően
Értékelőlap kitöltése a tanulóval együtt a választott szakmára vonatkozóan „alkalmas” - „nem alkalmas”

22 Mi a hasznunk? A más területen kialakított partneri kapcsolatok más nézőpontból = újrahasznosítás Tudásmegosztás = konferencia Kötődés Tudja mit akar Tudja hová akar Önismerete fejlődik Motiválttá válik Kötődik

23 …ahogyan a Tiszaalpári Árpád Fejedelem Általános Iskola diákjai látták:

24 Köszönöm a figyelmet! „Fújjon mindig hátad mögül a szél. S míg újra találkozunk, hordozzon tenyerén az Isten.” (kelta-ír köszöntő)


Letölteni ppt "JÁTSSZUNK SZAKMÁT! Avagy innovatív lehetőségek a pályaorientációban Kollégium – általános iskolák – szakiskola közötti együttműködés Jó gyakorlatok -"

Hasonló előadás


Google Hirdetések