Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Szakály Zoltán Debreceni Egyetem, Gazdaságtudományi Kar Marketing és Kereskedelem Intézet Magyar Agrárközgazdasági Egyesület III. Konferenciája Budapesti.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Szakály Zoltán Debreceni Egyetem, Gazdaságtudományi Kar Marketing és Kereskedelem Intézet Magyar Agrárközgazdasági Egyesület III. Konferenciája Budapesti."— Előadás másolata:

1 Szakály Zoltán Debreceni Egyetem, Gazdaságtudományi Kar Marketing és Kereskedelem Intézet Magyar Agrárközgazdasági Egyesület III. Konferenciája Budapesti Corvinus Egyetem Budapest, május 12. Szakály Zoltán Debreceni Egyetem, Gazdaságtudományi Kar Marketing és Kereskedelem Intézet Magyar Agrárközgazdasági Egyesület III. Konferenciája Budapesti Corvinus Egyetem Budapest, május 12.

2

3 Hippokratész A szervezet természetes gyógyító erejének támogatását tekintette az orvos legfontosabb feladatának. (Mehrotra, 2004.)

4 Ebben a korszakban fedezték fel az élelmiszerek összetételét, a makrotápanyagokat együtt az anyagcsere- folyamatokkal. (Mehrotra, 2004.)

5 Egyre többet tudunk a vitaminokról, a mineráliákról, a nonnutritív anyagokról és a hiánybetegségek megelőzéséről. A korszak második felében megismeri a világ a makro- és mikrotápanyagok sejtszintű funkcióit is. angolkór jódhiányos strúma csontritkulás nyitott gerincűség A Humán Genom Projekt (HGP) az emberi genom teljes megismerésével egy teljesen új tudományterületet nyitott meg.

6 Lehetséges-e, illetve szükséges-e különbséget tenni az egyének között az emberi genom részletesebb ismerete figyelembevételével, azaz az egyéni genetikai adottságok alapján? A nutrigenomika a táplálkozásnak a genom szintjén kifejtett hatását tanulmányozza, és alkalmazza a genomika technológiáját a táplálkozástudományban, továbbá az élelmiszer technológiában és a táplálkozásmarketingben. (Mehrotra, 2004; Biró, 2006.)

7 A személyre szabott táplálkozás egy olyan koncepció, amely az étrendet, az élelmiszereket, illetve a tápanyagokat az adott személy egyéni (genetikai, életstílus és környezeti) szükségleteire adaptálja. A három akadály: - Tudományos - Marketing - Fogyasztói

8 A megkérdezett fogyasztók mindössze 27%-a tekinti vonzó lehetőségnek a genetikai teszten alapuló személyre szabott táplálkozás alkalmazását. 44%44%29%29% Bizonytalan Elutasító A lakosság 73%-a elutasító, vagy bizonytalan az új technológia alkalmazását illetően évesek Diplo- mások Innovátorok Korai alkalmazók

9 A betegségek kora lejárt David Agus „Milyen jó lenne jó erőben és egészségben száz évig, vagy még tovább élni! Azután, mintha csak kikapcsoltak volna egy kapcsolót, a teste felmondaná a szolgálatot, s békésen, álmában halna meg az utolsó áttáncolt este után.„ (Agus D.: The End of Illness, 2011.)

10 Ebbe az irányba haladunk… (World Health Organization, 2014.) A különbség a két mutató között jellemzően 10 év, vagyis ennyi ideig betegeskedik egy átlagpolgár a fejlett európai országokban. Az Európai Unió 28 országából 18 államban éri el a születéskor várható élettartam a 80 évet, míg ugyanezen 18 országban az egészségben eltöltött élettartam a 70 évet.

11 …és Magyarországon? (World Health Organization, 2014.) Különbség: 9 év A listát vezető olaszokhoz viszonyítva 8 évvel élünk kevesebb ideig, és 7 évvel korábban leszünk betegek! Hogyan tudjuk csökkenteni a rést a két mutató között?

12 Bezárkózás Szemlélődés Felkészülés Cselekvés Fenntartás Nem akar változtatni a szokásain Úgy érzi, képes és kell változtatni Konkrét lépéseket fog tenni Konkrét lépéseket tesz Önállóan képes irányítani magatartását (Forrás: Velicer et el., 1998; Szakály et al., 2014.; Munene, 2006.) 22,6%22,6% 48,0%48,0% 7,0%7,0% 5,0%5,0% 17,4%17,4% Teljesen passzívak Késztetést éreznek Akik már cselekedtek Cselekedni fognak Fenntartott cselekvés Áttérés tudatosabb táplálkozásra 22%22% 78%78% HaspókHaspók A helyzet évek óta statikus „Én már olajban sütöm a szalonnát.” (GfK Hungária, 2009) „Én már olajban sütöm a szalonnát.” (GfK Hungária, 2009)

13 Megpróbálunk helyesen kommunikálni… Marketing (bizalom, hit) Tudomány(tudás) (Az ún. „KISS-törvény” magyar fordításban)

14 prevenció, wellness, életmód testmozgás, fitnesz, táplálkozás testtömeg-menedzselés alternatív medicina terápia, műtét (Forrás: Sas, 2014.) Az egészség Maslow piramisa megfordul…


Letölteni ppt "Szakály Zoltán Debreceni Egyetem, Gazdaságtudományi Kar Marketing és Kereskedelem Intézet Magyar Agrárközgazdasági Egyesület III. Konferenciája Budapesti."

Hasonló előadás


Google Hirdetések