Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Fogyasztói magatartás, attitűdök a funkcionális élelmiszerek piacán Piskóti Marianna Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Marketing Szakirány MTA Marketingtudományi.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Fogyasztói magatartás, attitűdök a funkcionális élelmiszerek piacán Piskóti Marianna Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Marketing Szakirány MTA Marketingtudományi."— Előadás másolata:

1 Fogyasztói magatartás, attitűdök a funkcionális élelmiszerek piacán Piskóti Marianna Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Marketing Szakirány MTA Marketingtudományi Bizottság Kürthy Pál Emlékdíj Pályázati tanulmány prezentációja,

2 Témaválasztás: Nyári gyakorlaton találkoztam a funkcionális élelmiszerek témájával Pszichológia iránti érdeklődésem indított a fogyasztói magatartások vizsgálatára Személyes benyomások, tapasztalatok Ez a téma egyben a TDK és szakdolgozati témám is

3 Kutatás célja: mennyire ismerik a fiatalok a funkcionális élelmiszereket, milyen gyakran fogyasztják őket, és miért az egyetemista és a főiskolás korosztály funkcionális élelmiszerek fogyasztásához kapcsolódó gondolkodásmódjának, értékeinek, attitűdjeinek és motivációinak vizsgálata az „egyetemista piac” szegmentálása, jellemzése klaszteranalízis segítségével

4 Szekunder kutatás: Kevés a magyar szakirodalom, inkább német és angol kutatások 2 területen vizsgálódtam: Általános élelmiszerfogyasztói magatartás Funkcionális élelmiszerek fogyasztói magatartása

5 Szekunder kutatás eredményei: Fogalmi behatárolás: Poulsen (1999): „Egy termék, amit természetben fellelhető hatóanyaggal módosítottak vagy gazdagítottak, amely speciális fiziológiai megelőző és/vagy egészség fokozó hatással rendelkezik. A terméknek a normál napi étel illetve ital fogyasztás részének kell lennie.” Szakály és Schäffer (2006): „Minden olyan /bármilyen természetes, vagy iparilag előállított élelmiszer, amelyek a benne lévő tápanyagokon túl egy, vagy több ún. bioaktív (fokozottan egészségvédő) anyagot is tartalmaz.”

6 Szekunder kutatás eredményei: Piaci, keresleti helyzet: USA: legérettebb piac, széles termékskála, reggeliző pelyhek, növényi alapú termékek Japán: nagy és gyorsan fejlődő piac, széles termékválaszték, főleg probiotikus termékek Európa: fejlett piac, főleg tejtermékek, reggeli gabonafélék, probiotikus italok Fogyasztói magatartási trendek (Dr. Heiko Dustmann): Ízvilág, Egészség, Kényelem, Életstílusok, Árérzékenység, Környezettudatosság

7 Szekunder kutatás eredményei: Funkcionális élelmiszerek fogyasztásának 10 fő trendje az USA-ban (A. Elisabeth Sloan): Veszélyben a gyermek Kalóriacsökkentés Antioxidánsok iránti igénynövekedés Multi- előnyszerzés Egészséges zsírok fogyasztása Időskori problémák Teljeskiörlésű gabona termékek keresletnövekedése Természetes megoldások Teljesítményfokozás Egészséges élvezetek

8 Szekunder kutatás eredményei: Fogyasztók szegmentálása (Mark-Herbert és Nyström): „szenvedők” „kockázatnak kitettek” „megelőzők” „tömeg piac” „Szenvedők” „Kockázatnak kitettek” „Megelőzők” „Tömeg piac”

9 Primer kutatásom hipotézisei: H1: A funkcionális élelmiszer elnevezés nem ismert H2: Az elnevezéshez kapcsolódó attitűdök negatívak. (mesterséges) H3: Funkcionális élelmiszereket tudatosan vásárolják  H4: Ha a családban van egy beteg, akinek a funkcionális élelmiszerek fogyasztását javasolták, a fiatalok is gyakrabban fogyasztják őket, mert jobban tartanak a betegségektől.

10 H5: A hallgatók árérzékenyek H6: Erős a bizonytalanság a funkcionális élelmiszerek hatékonyságával, előállításukkal kapcsolatban H7: A termékek ismertsége alacsony H8: A jó íz kiemelkedően fontos /  H9: Funkcionális élelmiszereket főleg betegségek elkerülése vagy gyógyítása érdekében fogyasztják

11 Kutatási módszer: Kérdőíves, önkitöltős megkérdezés 3 városban (Budapest, Miskolc, Debrecen) 5 egyetemen (Budapesti Corvinus Egyetem, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Semmelweis Orvostudományi Egyetem, Miskolci Egyetem, Debreceni Egyetem) 343 fő Feldolgozás SPSS szoftverrel

12 Kutatásom legfontosabb eredményeiből:

13

14

15

16

17

18 Fogyasztói szegmensek az egyetemisták körében:

19 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Fogyasztói magatartás, attitűdök a funkcionális élelmiszerek piacán Piskóti Marianna Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Marketing Szakirány MTA Marketingtudományi."

Hasonló előadás


Google Hirdetések