Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Kép technika és a fénykép készítés története.. Képtechnika.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Kép technika és a fénykép készítés története.. Képtechnika."— Előadás másolata:

1 Kép technika és a fénykép készítés története.

2 Képtechnika

3 Emberi látás Az emberi szem felépítése, részei. Az emberi szem felépítése, részei. A retina sejtjei, működésük. A retina sejtjei, működésük. Az emberi szem adaptációs mechanizmusai. Az emberi szem adaptációs mechanizmusai. A látásélesség értelmezése, átlagos értéke, függése a megvilágítástól. A látásélesség értelmezése, átlagos értéke, függése a megvilágítástól. A képközlés szükséges pixelszáma. A képközlés szükséges pixelszáma. A villódzásérzet. A villódzásérzet.

4 Színek A színmérés. Spektrális alapszín összetevők. Metamer színek. Az RGB és az rgb rendszer. Színek összegzése. Az XYZ és xyz színkoordináta-rendszerek. A patkódiagram. A hőmérsékleti sugárzás a diagramban. Színrendszerek.

5 Grafikus hardver A számítógépek grafikus megjelenítésének elve (rasztergrafika), a PC grafikus kártyák blokkvázlata. A számítógépek grafikus megjelenítésének elve (rasztergrafika), a PC grafikus kártyák blokkvázlata. A LUT. A LUT. Több memóriasík. Több memóriasík. A kettős hozzáférésű memória. A kettős hozzáférésű memória.

6 Dithering A fekete-fehér megjelenítéshez szükséges pixelenkénti bitszám. A fekete-fehér megjelenítéshez szükséges pixelenkénti bitszám. Leképezés kevés árnyalatú eszközre: dithering. Leképezés kevés árnyalatú eszközre: dithering. Dithering zajjal, dither mátrixszal. Dithering zajjal, dither mátrixszal. A Floyd-Steinberg (hibaterjesztéses) dithering fekete-fehér és színes kép esetén. A Floyd-Steinberg (hibaterjesztéses) dithering fekete-fehér és színes kép esetén.

7 Hisztogram műveletek A hisztogram fogalma. A hisztogram fogalma. A hisztogramból kiolvasható információk. A hisztogramból kiolvasható információk. A hisztogram kiegyenlítés művelete. A hisztogram kiegyenlítés művelete.

8 Szűrés Képek szűrése. Képek szűrése. Lineáris eljárások, konvolúciós reprezentációjuk. Lineáris eljárások, konvolúciós reprezentációjuk. Nemlineáris, rank típusú szűrés. Nemlineáris, rank típusú szűrés.

9 Élkeresés Az élkeresés elsőrendű módszerei. Az élkeresés elsőrendű módszerei. Alapelv, Sobel, Prewitt operátor, eredő élkép számítása az x és y irányú élekből. Alapelv, Sobel, Prewitt operátor, eredő élkép számítása az x és y irányú élekből. A Roberts operátor. A Roberts operátor. Másodrendű élkeresési módszerek (Laplace operátor). Másodrendű élkeresési módszerek (Laplace operátor). Tulajdonságai, vágási szint választás. Tulajdonságai, vágási szint választás. A kép-élesítés operátora. A kép-élesítés operátora.

10 Vágás Vágás küszöb-értékkel. Vágás küszöb-értékkel. A küszöb megválasztásának problémája. A küszöb megválasztásának problémája. Adaptív vágás. Adaptív vágás. Paletta átszínezéssel végezhető műveletek. Paletta átszínezéssel végezhető műveletek.

11 Fourier módszerek Képek kezelése a kétdimenziós Fourier térben. Képek kezelése a kétdimenziós Fourier térben. A térharmonikusok. A térharmonikusok. Szűrési műveletek matematikai leírása a fizikai és a Fourier térben. Szűrési műveletek matematikai leírása a fizikai és a Fourier térben. Textúra jellemzés a Fourier térben. Textúra jellemzés a Fourier térben. A kép-élesítés művelete a Fourier térben. A kép-élesítés művelete a Fourier térben. Inverz szűrés, dekonvolúciós képjavítás, minta- keresés. Inverz szűrés, dekonvolúciós képjavítás, minta- keresés. 3D objektumok rekonstrukciója vetületi képeik alapján a Fourier térben. 3D objektumok rekonstrukciója vetületi képeik alapján a Fourier térben.

12 Képtömörítés A képtömörítés módszereinek osztályozása. A képtömörítés módszereinek osztályozása. Az RLE (futamhossz) kódolás részletezése. Az RLE (futamhossz) kódolás részletezése.

13 A képkészítés története

14 Előzmények A fényképezés technikai feltételeit, vagyis a fény optikai és kémiai hatását már korábban ismerték. A fényképezőgép őse, a camera obscura képalkotását már az arabok is feljegyezték. Használata a 17. század óta széles körben elterjedt a művészek között. Az ezüst sók fényérzékenységét pedig a 18. század elején fedezte fel Heinrich Schulze német vegyész. A fényképezés technikai feltételeit, vagyis a fény optikai és kémiai hatását már korábban ismerték. A fényképezőgép őse, a camera obscura képalkotását már az arabok is feljegyezték. Használata a 17. század óta széles körben elterjedt a művészek között. Az ezüst sók fényérzékenységét pedig a 18. század elején fedezte fel Heinrich Schulze német vegyész.

15 Joseph Nicéphore NièpceJoseph Nicéphore Nièpce (1765–1833) (francia) (heliográfia) franciaheliográfia Joseph Nicéphore Nièpcefranciaheliográfia A világ első fennmaradt fényképe, Le Gras, 1826, Nièpce A diadalmaskodó új szemlélet – a megérett technikai lehetőségek birtokában – hívta életre 1839-ben a fényképi rögzítést mint az akkori legalkalmasabb eszközt a valóság képi tükrözésére. Néhány őt megelőző kutató – mint az angol Wedgwoodés Davy – hiábavaló kísérletezése után a francia Nicéphore Nièpce-nek sikerült 1826-ban elsőként a camera obscurábankirajzolódott képet fényérzékeny anyagon, a fény hatására megkeményedő ún. júdeai aszfalton rögzítenie. Mivel azonban az ő heliográfiának nevezett eljárása igen durva, rossz felbontóképességével és igen alacsony érzékenységével nem felelhetett meg a közönség elvárásainak, felfedezője még nem léphetett vele a nyilvánosság elé. A Nièpce ablakából az udvarát és a szomszéd házat ábrázoló felvétel, mely a világ első fennmaradt fényképe, feltehetőleg nyolc óra hosszat tartó megvilágítást igényelt. Őt és Daguerre-t közös ismerősük, a párizsi optikus Charles Chevalier mutatta be egymásnak 1826-ban.

16 A világ első fennmaradt fényképe, Le Gras, 1826, Nièpce Le Gras1826Le Gras1826

17 Louis Daguerre Louis Daguerre (1787–1857) (francia) (dagerrotípia) franciadagerrotípia Louis Daguerrefranciadagerrotípia Nièpce kutatásait társaként folytató párizsi díszletfestő, Louis Jacques Mandé Daguerre próbálkozásait viszont 1837-ben szerencse kísérte: a jódgőzzel kezelt, ezüstözött rézlemezen a keletkező ezüst- jodidból látens kép alakult ki, melyet Daguerre melegített higanygőzök segítségével tett láthatóvá. Az ezüst-jodid és a higany egymásra hatásaként a világos tónusokat, a fényeket adó ezüstamalgám jött létre, az árnyékokat pedig az ezüstalap sötétebb tónusai adták. Eljárásával hihetetlenül finom részleteket mutató, közvetlen pozitív kép alakult ki egyetlen példányban. A megvilágítatlan ezüstjodidot Daguerre a további kémiai reakció kiküszöbölésére konyhasóval távolította el. Nièpce kutatásait társaként folytató párizsi díszletfestő, Louis Jacques Mandé Daguerre próbálkozásait viszont 1837-ben szerencse kísérte: a jódgőzzel kezelt, ezüstözött rézlemezen a keletkező ezüst- jodidból látens kép alakult ki, melyet Daguerre melegített higanygőzök segítségével tett láthatóvá. Az ezüst-jodid és a higany egymásra hatásaként a világos tónusokat, a fényeket adó ezüstamalgám jött létre, az árnyékokat pedig az ezüstalap sötétebb tónusai adták. Eljárásával hihetetlenül finom részleteket mutató, közvetlen pozitív kép alakult ki egyetlen példányban. A megvilágítatlan ezüstjodidot Daguerre a további kémiai reakció kiküszöbölésére konyhasóval távolította el. (érdekesség: A munka oroszlánrészét Nièpce végezte el, Daguerre csak tökéletesítette az eljárást, de mivel Nièpce 1833-ban meghalt, Daguerre annak fiával újboli társulási szerződést kötött, melyben az eljárást már magáról nevezte el, és az ötlet tulajdoni hányadát a maga javára írta arányban, így a francia kormány által fizetett életjáradék is frankban oszlott meg közöttük.) (érdekesség: A munka oroszlánrészét Nièpce végezte el, Daguerre csak tökéletesítette az eljárást, de mivel Nièpce 1833-ban meghalt, Daguerre annak fiával újboli társulási szerződést kötött, melyben az eljárást már magáról nevezte el, és az ötlet tulajdoni hányadát a maga javára írta arányban, így a francia kormány által fizetett életjáradék is frankban oszlott meg közöttük.)

18 PárizsiPárizsi városkép, dagerrotípia,1839,Daguerre dagerrotípia1839Daguerre Párizsidagerrotípia1839Daguerre

19 Camera obscura Camera obscura A camera obscura – (latinul sötét kamra) lyukkamera. Ibn Al-Haitman arab tudós 997-ben írt Opticae Thesauruscímű könyvében beszámol a camera obscuráról. A reneszánsz korában sokakat foglalkoztatott ez a bárki által elkészíthető, egyszerű optikai eszköz, például Leonardo da Vincit is. Ha teljesen elsötétítünk mondjuk egy szobát, de fúrunk rá egy pici lyukat, a lyukon a szemközti falra vetítődik a külvilág fordított, színes képe. Ez a világ legegyszerűbb fényképezőgépe, ugyanis ha egy dobozzal csináljuk meg ugyanezt: jól leszigeteljük, befeketítjük, hogy ne hatolhasson be a fény – és például egy tűvel lyukat ütünk az egyik oldalán, a szemközti oldalára meg belülről egy fényérzékeny papírt helyezünk el, akkor ráexponálódik a külvilág képe. A camera obscura – (latinul sötét kamra) lyukkamera. Ibn Al-Haitman arab tudós 997-ben írt Opticae Thesauruscímű könyvében beszámol a camera obscuráról. A reneszánsz korában sokakat foglalkoztatott ez a bárki által elkészíthető, egyszerű optikai eszköz, például Leonardo da Vincit is. Ha teljesen elsötétítünk mondjuk egy szobát, de fúrunk rá egy pici lyukat, a lyukon a szemközti falra vetítődik a külvilág fordított, színes képe. Ez a világ legegyszerűbb fényképezőgépe, ugyanis ha egy dobozzal csináljuk meg ugyanezt: jól leszigeteljük, befeketítjük, hogy ne hatolhasson be a fény – és például egy tűvel lyukat ütünk az egyik oldalán, a szemközti oldalára meg belülről egy fényérzékeny papírt helyezünk el, akkor ráexponálódik a külvilág képe.latinulIbn Al-HaitmanOpticae ThesaurusreneszánszoptikaiLeonardo da VincitlatinulIbn Al-HaitmanOpticae ThesaurusreneszánszoptikaiLeonardo da Vincit

20 (A fotópapír tulajdonságából adódóan negatív kép fog látszani az előhívás után.) (A fotópapír tulajdonságából adódóan negatív kép fog látszani az előhívás után.) Rendkívül nagy mélységélességű kép Rendkívül nagy mélységélességű kép A kép színes, fordítottállású, oldalhelytelen A kép színes, fordítottállású, oldalhelytelen A kép mérete nem korlátozott (lefelé csak a fizikailag előállítható legkisebb lyukátmérő és a lyuk peremén fellépőfényelhajlás szab határt) A kép mérete nem korlátozott (lefelé csak a fizikailag előállítható legkisebb lyukátmérő és a lyuk peremén fellépőfényelhajlás szab határt) Így például szoba vagy terem méretű is lehet (a Képzőművészeti Főiskolának a bejárati ajtaján lévő nyílás segítségével vetítettek képet a külvilágról a szemközti falra, vagy például egy Barkas kisbuszt alakítottak át Camera Obscurává, ahol utána a papírra vetített képet helyben elő is hívták ) Így például szoba vagy terem méretű is lehet (a Képzőművészeti Főiskolának a bejárati ajtaján lévő nyílás segítségével vetítettek képet a külvilágról a szemközti falra, vagy például egy Barkas kisbuszt alakítottak át Camera Obscurává, ahol utána a papírra vetített képet helyben elő is hívták ) Camera obscura Camera obscura

21 A fényképezés előtti időkben a camera obscurát, mint rajzolási segédeszközt és mint fizikai, csillagászati eszközt tartották számon. A fényképezés előtti időkben a camera obscurát, mint rajzolási segédeszközt és mint fizikai, csillagászati eszközt tartották számon. Budapesten az Erzsébet híd pilonjainak kereszttartó elemeiben a vízelvezető nyílások is a camera obscura elvén vetítik ki az alattuk elhaladó forgalom fordított, színes képét a belső oldalfalakra. Sajnos elhelyezkedése miatt nem látogatható. Budapesten az Erzsébet híd pilonjainak kereszttartó elemeiben a vízelvezető nyílások is a camera obscura elvén vetítik ki az alattuk elhaladó forgalom fordított, színes képét a belső oldalfalakra. Sajnos elhelyezkedése miatt nem látogatható. Camera obscura Camera obscura

22 A 19. század elején mindehhez döntően hozzájárult a valósághű művészetábrázolás fő társadalmi bázisának, a polgárságnak a szemlélete. Széles körű társadalmi igény jelentkezett a valóságot legteljesebben megközelítő ábrázolás rögzítésére. Ekkorra már megingott a képeknek főként mitológiai és vallásos mondanivalójába vetett hit, s a hagyományok által szentesített témák helyett a műalkotások esztétikai megformálása, az ábrázolás hogyanja került előtérbe. A megállíthatatlan lendülettel feltörekvő polgárság irodalomban és képzőművészetben egyaránt a realizmust tette uralkodóvá: az újra felfedezett valóság, az élet és a természet mindennapi jelenségei és eseményei kimeríthetetlen szépségükben és gazdagságukban jelentkeztek a művészetben. Ezt a folyamatot többek között a fotográfia is meggyorsítja majd. A 19. század elején mindehhez döntően hozzájárult a valósághű művészetábrázolás fő társadalmi bázisának, a polgárságnak a szemlélete. Széles körű társadalmi igény jelentkezett a valóságot legteljesebben megközelítő ábrázolás rögzítésére. Ekkorra már megingott a képeknek főként mitológiai és vallásos mondanivalójába vetett hit, s a hagyományok által szentesített témák helyett a műalkotások esztétikai megformálása, az ábrázolás hogyanja került előtérbe. A megállíthatatlan lendülettel feltörekvő polgárság irodalomban és képzőművészetben egyaránt a realizmust tette uralkodóvá: az újra felfedezett valóság, az élet és a természet mindennapi jelenségei és eseményei kimeríthetetlen szépségükben és gazdagságukban jelentkeztek a művészetben. Ezt a folyamatot többek között a fotográfia is meggyorsítja majd. A kor és legfőbb irányzata a Biedermeier a gépek, a technika iránti tisztelet, modernség, illetve az ezek által a valósághű ábrázolásra való törekvés mintegy szükségszerűvé tette a fotográfia feltalálását. A kor és legfőbb irányzata a Biedermeier a gépek, a technika iránti tisztelet, modernség, illetve az ezek által a valósághű ábrázolásra való törekvés mintegy szükségszerűvé tette a fotográfia feltalálását.

23 Camera obscura Camera obscura Az igény megjelenésével egyidejűleg, egymástól függetlenül több kutató is megoldotta a camera obscura által rajzolt kép rögzítésének technikai problémáját. Az igény megjelenésével egyidejűleg, egymástól függetlenül több kutató is megoldotta a camera obscura által rajzolt kép rögzítésének technikai problémáját. A fényképezést több új a hagyományos festészettől egyre eltávolodó látványélmények előzték meg, melyek közvetlenül vezettek el, mintegy kiváltó okai voltak a fényképezésnek. A fényképezést több új a hagyományos festészettől egyre eltávolodó látványélmények előzték meg, melyek közvetlenül vezettek el, mintegy kiváltó okai voltak a fényképezésnek. A fényképészet – miként a nagy találmányok általában – nem a véletlen szülötte volt, hanem társadalmi igény hívta életre. A fényképezés technikai feltételeit, vagyis a fény optikai és kémiai hatását már korábban ismerték. A fényképezőgép őse, a camera obscura képalkotását már az arabok is feljegyezték. Használata a XVII. század óta széles körben elterjedt a művészek között. Az ezüstsók fényérzékenységét pedig a XVIII. század elején fedezte fel Heinrich Schulze német vegyész. A fényképészet – miként a nagy találmányok általában – nem a véletlen szülötte volt, hanem társadalmi igény hívta életre. A fényképezés technikai feltételeit, vagyis a fény optikai és kémiai hatását már korábban ismerték. A fényképezőgép őse, a camera obscura képalkotását már az arabok is feljegyezték. Használata a XVII. század óta széles körben elterjedt a művészek között. Az ezüstsók fényérzékenységét pedig a XVIII. század elején fedezte fel Heinrich Schulze német vegyész.

24 A XIX. század legfőbb irányzata a Biedermeier, a gépek, a technika iránti tisztelet, modernség, illetve az ezek által a valósághű ábrázolásra való törekvés mintegy szükségszerűvé tette a fotográfia feltalálását. Az igény megjelenésével egyidejűleg, egymástól függetlenül több kutató is megoldotta a camera obscura által rajzolt kép rögzítésének technikai problémáját. A XIX. század legfőbb irányzata a Biedermeier, a gépek, a technika iránti tisztelet, modernség, illetve az ezek által a valósághű ábrázolásra való törekvés mintegy szükségszerűvé tette a fotográfia feltalálását. Az igény megjelenésével egyidejűleg, egymástól függetlenül több kutató is megoldotta a camera obscura által rajzolt kép rögzítésének technikai problémáját.

25 Végre vége Végre vége


Letölteni ppt "Kép technika és a fénykép készítés története.. Képtechnika."

Hasonló előadás


Google Hirdetések