Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az MVM IT Szolgáltatás elszámolási rendszere Szebényi Zoltán Szolgáltatási Igazgató MVMI Informatika Zrt.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az MVM IT Szolgáltatás elszámolási rendszere Szebényi Zoltán Szolgáltatási Igazgató MVMI Informatika Zrt."— Előadás másolata:

1 Az MVM IT Szolgáltatás elszámolási rendszere Szebényi Zoltán Szolgáltatási Igazgató MVMI Informatika Zrt.

2 Az MVMI Informatika Zrt. bemutatása  2005-ben alakult  A Magyar Villamos Művek Zrt. 100%-os tulajdonában van  130 fős, főként felsőfokú végzettséggel rendelkező, tapasztalt szakembergárda  Feladata:  MVM Csoport tagvállalatainak centralizált, konszolidált ügyviteli IT szolgáltatások nyújtása  Üzemelteti a központi IT infrastruktúrát, alkalmazásokat, valamint a tagvállalatok IT rendszereit  IT fejlesztések koordinálása  Több ezer felhasználó, több száz szerver, több száz hálózati aktív eszköz  MSZ EN ISO 9001:2009, MSZ EN ISO 14001:2005, MSZ ISO/IEC 27001:2006 és ITIL alapú működés MSZ EN ISO 9001:2009MSZ EN ISO 14001:2005MSZ ISO/IEC 27001:2006

3 Előzmények és igények Centralizált IT szolgáltató Üzemeltetés piaci alapon – Szolgáltatási szerződések megkötése – Szigorú elvárások, SLA-k A tagvállalati szerződésben foglalt szolgáltatások objektív mérése és elszámolása – Áttekinthetően – Ellenőrizhetően

4 A projekt célja Az MVMI különböző informatikai szolgáltatásokat nyújt a tagvállalatok számára, melyeknek különböző követelményeknek kell megfelelniük.  Szerződéses tagvállalatok száma: 26 db  Mérendő szolgáltatások SLA-k száma: 76 db  Mért, és riportolt mutatók száma: 405 db!

5 Mit mutat a rendszer az Ügyfélnek?

6 Projekt feladatai és életciklusa Előkészítés Mérések kialakítása Interfészek elkészítése Mérési logikák megvalósítása Adatvalidáció és zártság kialakítása Riportok létrehozása Üzleti igények és elvárások meghatározása Szerződések „lefordítása” technológiára Szolgáltatások felügyeletének kialakítása az adatforrások felkészítése Adatáttöltés tervezése és megvalósítása Kalkulációs és aggregációs logika, megjelenítő felület kialakítása Adatvalidációs és módosító felület létrehozása Ütemezett és ad-hoc reporting megvalósítása december szeptember

7 Mérések kialakításaInterface-ek elkészítéseMérési logikák implementálásaAdatvalidációs lehetőségek megvalósítása, zártságRiportok kialakítása

8 Mérni a lehetetlent Heterogén mérési rendszer – Minden a legalkalmasabb rendszerrel mérve Szolgáltatások leképzése mérésekre Kompromisszumok – Minél pontosabb annál drágább – Ha túl bonyolult: nem lesz áttekinthető

9 Mérések kialakításaInterface-ek elkészítéseMérési logikák implementálásaAdatvalidációs lehetőségek megvalósítása, zártságRiportok kialakítása

10 SCOM Rendelkezésre állási és válaszidő típusú mérésekre MS alapú rendszerekhez Standard MS interface SCOM Rendelkezésre állási és válaszidő típusú mérésekre MS alapú rendszerekhez Standard MS interface Üzemeltetési napló (elektronikus, SPS-en) Üzemeltetési napló (elektronikus, SPS-en) Adattár Performance Point Server HP Service Manager Automatikus adatáttöltés a ticketing rendszerből HP Service Manager Automatikus adatáttöltés a ticketing rendszerből Call Center HP OVO SAP Mérés MVMI fejlesztésű megoldás alapján Automatizált interface SAP Mérés MVMI fejlesztésű megoldás alapján Automatizált interface Hálózati és IP telefon mérések Mérés MVMI fejlesztéssel, gyártói SW alapokon Nagyrészt automatizált interface Hálózati és IP telefon mérések Mérés MVMI fejlesztéssel, gyártói SW alapokon Nagyrészt automatizált interface Adatforrások

11 Interfészek és adatáramlás SSIS csomagok, melyek a betöltést valósítják meg Az OLAP kocka alapjául szolgáló DW adatbázis A lekérdezendő adatokat tartalmazó OLAP kocka MS Excel pivot tábla egyedi lekérdezésekhez SharePoint-on megjelnő DashBoard-ok, Reporting Services jelentések Stage adatbázis, ahol a szükséges transzformációk végrehajtódnak TXT SAP rendelkezésre állás adatok Hálózat, IP Telefon rendelkezésre állás adatok SM adatok Üzemeltetési napló SCOM rendelkezésre állás adatok Egyedi mérések Adatok módosítás a MS Excel segítségével

12 Mérések kialakításaInterface-ek elkészítéseMérési logikák implementálásaAdatvalidációs lehetőségek megvalósítása, zártságRiportok kialakítása

13 Az alap egység KPI (SLO) – Kulcs teljesítmény mutató A legkisebb egység Több területet fednek le – Rendelkezésre állás méréseket – Munka végzéseket

14 A kihívások Almát a körtével összehasonlítani (szám adatok százalékos adatokkal) és ezeket aggregálni kell szolgáltatás szintre Áttekinthető maradjon az aggregáció és a lefúrás (a végén mégis csak egy zöld „lámpa” lesz)

15 A megoldás Pl.: Internet – egy mért szolgáltatás Szolgáltatás kalkulációja (alma, körte)

16 Mérések kialakításaInterface-ek elkészítéseMérési logikák implementálásaAdatvalidációs lehetőségek megvalósítása, zártságRiportok kialakítása

17 Adat validáció Kivételek kezelése, "élet adta zajok" kiszűrése Szükséges jogosultságok kezelése – SharePoint dokumentum tárban található Könnyű kezelhetőség, felhasználó barát felület – MS Excel alapú fejlesztés, Pivot táblára épül Különböző forrás rendszerekből származó adatok kezelése – OLAP kockából származó adatok, mint egy egységesített adat forrásból Változtatások visszakövethetősége – Verziózott adattárolás

18 Adatvalidációs felület

19 Mérések kialakításaInterface-ek elkészítéseMérési logikák implementálásaAdatvalidációs lehetőségek megvalósítása, zártságRiportok kialakítása

20 Online lekérdezési lehetőségek A SharePoint-on minden tagvállalat megnézheti a rá vonatkozó adatokat, akár visszamenőlegesen is

21 Drill down riportok Mutatók mögötti adathalmaz lekérdezhetősége – Pl.: helpdeszk rendszerből a ticketek egyesével megjelennek – Pl.: rendelkezésre állás adatok – Pl.: módosított adatok megtekintése

22 Minőségi teljesülés igazolások Tagvállalatok felé havonta küldeni PDF formátumban

23 Belső elemzési mátrix

24 A jó IT támogató eszköz nem elég! A rendszer folyamatai

25 Hónap 0. munkanapja Hónap 1. munkanapja Hónap 2. munkanapja Hónap 3. munkanapja SLA mutatók publikálása folyamat

26 Jövőkép IQSOFT

27

28 Elért eredmények Az MVMI különböző informatikai szolgáltatásokat nyújt a tagvállalatok számára, az elszámolás alapja az SLM rendszer  SLA minőségi teljesítés igazolások készülnek a rendszerből pdf-ben a tagvállalatok felé  Az adott hónapban sárga, piros „lámpákat” „SLA sértési jegyzőkönyvben” dokumentáljuk, keressük az okokat, valamint meghatározzuk a szükséges intézkedéseket  Tagvállalati kapcsolattartók online hozzáféréssel rendelkeznek a rendszerhez ahol naprakészen követni tudják a biztosított informatikai szolgáltatások állapotát

29 Dinamikus projekt, dinamikus PM módszertant igényel Széles érintetti kör, sok résztvevő Folyamatosan mozgó szkóp Induláskor sok ismeretlen tényező Projekt vezetés A szerződésben foglaltak műszaki leképezése Kritikus a mérések jó definiálása Megfelelő kompromisszumok: mit, milyen mérőszámokkal Műszaki tapasztalatok Tanulságok

30 További szolgáltatások bevonása Tagvállalati mennyiségi adatok átvétele Bővítés Mérőszámok csökkentése Javítás Felhasználói élmény közli mérések Mérési logikák fejlesztése Aktuális szolgáltatás TCO számítások támogatása Zártság és auditálhatóság fokozása, kiterjesztése Fejlesztés Jövőkép

31 Köszönöm a figyelmet! Szebényi Zoltán Szolgáltatási Igazgató MVMI Informatika Zrt.


Letölteni ppt "Az MVM IT Szolgáltatás elszámolási rendszere Szebényi Zoltán Szolgáltatási Igazgató MVMI Informatika Zrt."

Hasonló előadás


Google Hirdetések