Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A Jász-Nagykun-Szolnok TISZK MŰKÖDÉSI TAPASZTALATAI „A felnőttképzés, szakképzés helyzete” nemzetközi konferencia KARCAG 2010. 11. 12.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A Jász-Nagykun-Szolnok TISZK MŰKÖDÉSI TAPASZTALATAI „A felnőttképzés, szakképzés helyzete” nemzetközi konferencia KARCAG 2010. 11. 12."— Előadás másolata:

1 A Jász-Nagykun-Szolnok TISZK MŰKÖDÉSI TAPASZTALATAI „A felnőttképzés, szakképzés helyzete” nemzetközi konferencia KARCAG 2010. 11. 12.

2 2 A SZAKKÉPZÉS ÉS A GAZDASÁG KAPCSOLATA KÍNÁLAT KERESLET Oktatás  Munkaerő-piac  Gazdaság (közvetítő közeg)  Képzési Folyamatos változás Foglalkozási struktúra struktúra Szakmák Foglalkozások (szakképzettségek) Képesség- és Tevékenység- tudáscsomagok csomagok Cél: a kereslet és a kínálat közelítése 2010. 11. 12.

3 3 A TISZK-ek létrehozásának alapvető céljai  az oktatás, képzés minőségének KÖLTSÉGHATÉKONY javítása  a képzések tartalmát a gazdaság igényeihez kell igazítani  az iskolarendszerből képzettség nélkül kilépők és lemorzsolódók arányát csökkenteni kell  az új tanulási környezet megteremtéséhez, a korszerű tananyagokhoz és pedagógiai módszerekhez való hozzáférés biztosítása  a szakképzettséggel nem rendelkező, munkanélküli fiatalok bevonása az iskolarendszeren kívüli képzésbe, a rész-szakképesítések megszerzése lehetőségének biztosítása 2010. 11. 12.

4 4 Önkormányzati fenntartó Felsőoktatási intézmény Társulás (költségvetési szerv), mint fenntartó Iskola Támogatások RFKB A jelenlegi JNSZ TISZK modell Önkormányzati fenntartó Önkormányzati fenntartó Iskola Kistérségi Társulás Nem önkormányzati fenntartó Iskola Képzőhelye (Iskola) Megállapodás 2010. 11. 12.

5 5 A JNSZ TISZK struktúrája Társulási Tanács Területi Munkabizottságok Munkaszervezet Igazgatók Tanácsa Tanácsadó Testület Ellenőrző Bizottság Szakmai Munkabizottságok Külső szakmai megvalósítók 2010. 11. 12.

6 6 Kiemelt céljaink a TÁMOP-2.2.3 projektben a pályakezdő munkanélküliek számának csökkentése szakmájukban elhelyezkedők számának növelése szakképzésből lemorzsolódók arányának csökkentése munkaerőpiacra valóban reagáló szakképzés vállalati kapcsolatok erősítése 2010. 11. 12.

7 7 Legfontosabb tevékenységeink Szakmastruktúra fejlesztése, rugalmas képzési szerkezet kialakítása Stratégiai fejlesztési döntések összehangolása, szervezetfejlesztés Külső és belső közösségi szolgáltatások (ki)fejlesztése Humán erőforrás biztosítása és fejlesztése Nyilvánosság biztosítása Nyomonkövetési tevékenység

8 2010. 11. 12.8 Beszédes számok Elkészített tanulmányok: 8 db Elkészült egyéb kiadványok: 11 db Lebonyolított képzések: 21 db Kiképzett pedagógusok:643 fő Egyéb módon bevont pedagógusok:136 fő Kifejlesztett tananyagok: 8 db Felkínálható közösségi szolgáltatások: 4 db Nyilvános TISZK rendezvények: 7 db Egyéb megjelenés, PR: 25 db

9 9 Legfontosabb TIOP-3.1.1-es céljaink, tevékenységeink Központi tanműhelyek kialakítása mindhárom póluson Központi tanműhelyek fejlesztése mindhárom póluson Csúcstechnológiához való hozzáférés biztosítása mindhárom póluson A központi fejlesztések eszköz-kihasználtsá- gának növelése mindhárom póluson 2010. 11. 12.

10 10 TIOP fejlesztések TelepülésÉpítés, felújításEszközbeszerzés Szolnok+Gép., El., Ker. Jászapáti+Ker., Vend. JászberényGép., El. KarcagGép. Túrkeve+Közl. 2010. 11. 12.

11 Szerződésekben vállalt kötelezettségeink A projektek végrehajtása során kiépített rendszerek működtetése A pályázati anyagokban szereplő indikátorértékek teljesítése Évente beszámoló, monitoring Nemteljesítés esetén arányos visszafizetési kötelezettség Nyíltan senki nem néz szembe a csökkenő gyereklétszámból következő problémákkal 2010. 11. 12.11

12 A projektidőszak működési tapasztalatai Egyes pályázati célok túlméretezettek, igen nehezen teljesíthetőek A (passzív) ellenállókkal szemben nincsenek hatékony eszközeink Körvonalazódott, mely külső szakmai megvalósítói pozíciókra; szakmai bizottságokra van szükség, ezekben kikre érdemes számítani a továbbiakban Motivációs lehetőség híján a „ HÁLÓZATOS EGYÜTTMŰKÖDÉS” KUDARCRA VAN ÍTÉLVE! 2010. 11. 12.12

13 Megoldandó feladatok összefoglalása az ötéves fenntartási időszakra A TISZK (költség)hatékony, magas szakmai színvonalú működési mechanizmusának kialakítása, fenntartása Források bevonása az önkormányzatok tehermentesítése érdekében Motivációs lehetőségek biztosítása a hálózatos együttműködésben résztvevőknek Egységes, pozitív jövőkép kialakítása 2010. 11. 12.13

14 14 „Közös erővel a jó irányért” 2010. 11. 12.

15 15 GAZDASÁGI KÖRNYEZET A megye gazdaságilag nagyon heterogén A tartós kereslet megtévesztő is lehet Ellentmondásos igények a munkaadóktól Kicsi a potenciális munkaerő mobilitási hajlama Mindenki a gyakorlott szakembert keresi Csak kevesen hajlandók „áldozni” a leendő munkaerőért (ösztöndíj, tanulószerződés) 2010. 11. 12.

16 16 RFKB DÖNTÉSEK, HATÁSAIK Vitatottak a döntések alapját képező információk Nincs kezelve a ciklikus indítás problémája Nincs mód a mikroszintű igények érvényesítésére A döntések nincsenek tekintettel a TISZK méretére A legutóbbi „lazább” döntésnek rossz üzenete volt az iskolák, önkormányzatok felé Nem megoldott a nem csak megyén belüli TISZK-ek kezelése (Edu-Régió; egyházi TISZK) 2010. 11. 12.

17 17 FELNŐTTKÉPZÉS Nem vonatkozik rá az RFKB határozata, így NEM EGYENLŐEK A FELTÉTELEK „HELYZETBE KELLENE HOZNI” a TISZK-eket, hogy kihasználhatók legyenek kapacitásaik, erőforrásaik Anomáliák a képzési időben 2010. 11. 12.

18 18 ELŐREHOZOTT SZAKKÉPZÉS Ellentmondásos fogadtatás Növekvő aránya megjósolható Funkcionális analfabétáknak mindegy, milyen a képzési forma… Mit kezd a munkaerőpiac a hirtelen rázúduló végzősök tömegével? Mi lesz a szükségtelenné váló tanárokkal? 2010. 11. 12.

19 19 DECENTRALIZÁLT PÁLYÁZAT A kiírás többszörösen sújtotta a nagyobb TISZK-eket Indokolatlan a gazdálkodó szervezetek fajlagosan sokkal nagyobb támogatása Meg kellene adni a lehetőséget a hiánypótlásra Nem szerencsés a mindent megengedő kiírás A pályaorientáció eszközrendszerét prioritásként kellene kezelni (itt is) 2010. 11. 12.

20 20 LÁNYOS SZAKMÁK Aki jelesnél rosszabb átlagú lány, nehéz helyzetben van Statisztikailag több a lány, de nekik való szakma eleve kevesebb van Tömeges átáramlásukra a hagyományos fiúszakmákba nem vagyunk igazán felkészülve (tanítási módszerek, eltérő problémák, szociális helységek, kollégium) 2010. 11. 12.

21 21 Csak így sikerülhet… Működési peremfeltételek remélt változásai: TISZK-ek irányítási szerepének, jogosítványainak megerősítése normatív finanszírozás legalább regionálisan egységes szabályozás szerint RFKB tervezés szakmai megerősítése, rugalmasabbá tétele TISZK feladatok finanszírozási elismerése

22 2010. 11. 12.22 Csak együtt sikerülhet Felelősségteljes együttműködés az elfogadott stratégiák mentén A JNSZ TISZK méretelőnyének kihasználása (sokpólusú koncentrált fejlesztés, „verhetetlen” felnőttképzési portfólió, közös üzemeltetés) Iskoláink egyedi szerepének kimunkálása az együttműködésben (orientálás és alapozás, fogadó és küldő szerep a gyakorlati képzésben, felnőttképzés, szerepvállalás közös szolgáltatásokban)


Letölteni ppt "A Jász-Nagykun-Szolnok TISZK MŰKÖDÉSI TAPASZTALATAI „A felnőttképzés, szakképzés helyzete” nemzetközi konferencia KARCAG 2010. 11. 12."

Hasonló előadás


Google Hirdetések