Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1 Óbudai Egészségolimpia Projekt bemutatás Eredmények - tanulságok.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1 Óbudai Egészségolimpia Projekt bemutatás Eredmények - tanulságok."— Előadás másolata:

1 1 Óbudai Egészségolimpia Projekt bemutatás Eredmények - tanulságok

2 2 A prezentáció felépítése népegészségügyi adatok – összefüggések, projekt indoklás – projekt bemutatás: szakmai alapvetések – fő irányok, tevékenységek – események, eredmények, kommunikációs eszköztár, buktatók – sikerek – tanulságok,

3 3 Főbb halálokok Magyarországon

4 4 Születéskor várható átlagos élettartam - férfiak

5 5 SDR, légcső, hörgők és tüdődaganat, /100.000

6 6 Népegészségügyi adatok (1) A keringési rendszer megbetegedésében szenved a nők 39%-a és a férfiak 32%-a. A magas vérnyomás előfordulási gyakorisága 29% (EU átlag 17%), A nők 8%-a, a férfiak 7%-a cukorbeteg, A magyar férfiak tüdőrák-halandósága a világon a legmagasabb; Magyarországon ma évente 28 ezer ember halála írható egyedül a dohányzás rovására,

7 7 A dohányzás és az alkoholizmus után az elhízás a harmadik legfontosabb elkerülhető, betegséghez és halálozáshoz vezető ok, nők 29%-a, a férfiak 38%-a túlsúlyos, Az elmúlt tíz évben megduplázódtak a fiatalok gerincbetegségei. Felmérések szerint a gyermekek és fiatalok 60–80%-a tartáshibás. Az ifjúság 55%-a nem sportol semmit, Népegészségügyi adatok (2)

8 8 Az egészségi állapotot meghatározó tényezők szerepe

9 9 Alapvetés Az egészségi állapotát döntően maga az egyén, életmódján keresztül befolyásolhatja! A projekt célja a lakosság körében olyan, a mindennapos, tartós egészséget támogató életvitel, vagy tudatos életmód-(változtatás) ösztönzése és támogatása, amely a hosszú távon érvényesülő kedvező gyakorlat révén valóban csökkenti az egészséget veszélyeztető kockázatokat.

10 10 A projekt által elérni kívánt általános cél emberek megértsék, hogy a leggyakoribb betegségek (magas vérnyomás, szív- és érrendszeri betegségek, mozgásszervi problémák, némely rákfajta stb.) a helytelen életmód (táplálkozás és a mozgásszegény életmód) következményeként alakulnak ki. tudatosuljon a lakosságban, hogy ezek a betegségek elkerülhetők helyes életmód kialakításával. a lakosság felismerje, hogy tud tenni rossz egészségi állapota ellen, vagy meg tudja előzni annak kialakulását, illetve, hogy elsajátítsa és a mindennapjai részévé tegye a helyes életvitel elemeit.

11 11 Kérdések – megoldások Életforma váltás problémái: Időtényező – ismeretek – készségek! - Következmény: a projekt 2 éves felkészülés – mérés - Módszertani problémák: a megfelelő módszerek - eszközök megtalálása az aktuális helyzet és változás többtényezős mérése

12 12 Betegségek és befolyásoló tényezők viszonya

13 13 Néhány elméleti szempont Health Belief Model Miért nem szívesen vesznek részt az emberek a szűrő programokon? Miért vesznek részt inkább szívesen egy-egy eseményen mégis? De miért nem változtatnak, vagy képesek változtatni tartósan életstílusukon? Értelmi vagy/és érzelmi motiváció Fenyegetettség? Súlyosság képzete? Eredmény elvárás és realizálás? Áldozatvállalás? Képesség érzete?

14 14 A projekt konkrét célja - fő szegmensei: Az egészséges, illetve a megfelelő testsúly tartása, elérése, a kóros testsúly közelítése az optimálishoz Megfelelő kondíció, állóképesség, fizikai aktivitási szint-, készség javítása, optimális szint tartása A vérnyomásérték 140/90 hgmm alatti tartása Dohányzásmentes életvitel A verseny résztvevői értékrendjében előkelő helyet foglalt el az egészség az egészségtudatos magatartás, az önmagunkkal való törődés fontossága.

15 15 A projektben használt általános módszerek játékos versenysorozat, díjakkal ismeretterjesztés szűrések, egészség és sportnapok, akciók „egészségtanácsadások”, készségfejlesztés

16 16 Célcsoportok (kommunikáció és akciók szempontjából) ÓBUDA TELJES LAKOSSÁGA, ezen belül: Iskolai tanulók Pedagógusok Túlsúlyos gyermekek Csökkent munkaképességűek Fogyatékkal élők Sportolók Önkormányzati intézmények dolgozói Kisgyermekes családok Civil szervezetek, kisebbségek Idősek, gondozási központhoz kapcsolódók Egészségügyi dolgozók

17 17 Konkrét módszerek-eszközök - események Ismeret közvetítés – készség fejlesztés - egészség – „szűrő”napok - egészséges rendelések - cikkek, műsorok, könyv-kiadás, DM levél, naptár,szórólapok, edzéstervek, diéták,kvízjáték,”szabadegyetem”, - életmód tábor,”ingyenes torna” Motiváció – szlogenverseny, díjak, ajándékok, promóciós rendezvények Szövetségesek megnyerése (civilek, pedagógusok, védőnők stb.)

18 18 Szakmai tevékenység szűrő – egészségnapokon (1) Test – tömegindex, test-összetétel, Vérnyomásmérés, Haskörfogat mérésű, Kilégzett levegő CO tartalma, COPD szűrés, Bőrgyógyászati – anyajegy szűrés, Szájüregi szűrés, Szemészeti szűrés, Urológiai szűrés, prostata szűrés,

19 19 Szakmai tevékenység szűrő – egészségnapokon (2) Vércukor – koleszterin vizsgálat, Mammográfiás szűrés, Ortopédiai szűrés, Nőgyógyászati szűrés, Kérdőíves felmérés (depresszió), Speciális vizsgálatok (ergospirometria – sportolók, laktózérzékenység, objektív hallásvizsgálat…stb.), Személyes konzultáció (orvosok, dietetikusok, személyi tréner, védőnő, asszisztens….),

20 20 Értékelés

21 21 Kommunikációs eszközök (1) Hagyományos eszközök: –Helyi és országos hatókörű TV, –Rádió, –Sajtóhirdetések (elsősorban helyi), –Weboldal (cikkek, események, sikertörténetek, kalkulátorok, stb.), –San Marco Szabadegyetemen információ közvetítés,

22 22 Kommunikációs eszközök (2) Direkt eszközök, PR aktivitás: - sajtótájékoztató(k), sajtóközlemény, sajtó háttérbeszélgetés, - szakácskönyv megjelentetés, - szellemi totó, társasjáték, - ismert közéleti személyiségek részvétele, - LCD monitorokon külön program a rendelőkben (évi 500 ezer orvos-beteg találkozó), - díjak, - közvélemény-kutatás és tudományos eredmények publikációja, - jelentős akciók, mint media-események, - direct mail, Olimpiai brossúrák, „hűtő”naptár- minden óbudai családhoz, Visszacsatolás és rugalmasság igény a kommunikációs gyakorlatban,

23 23 A leghatékonyabb motivációs – kommunikációs – ismeretközvetítő és készségfejlesztő eszköz A SZEMÉLYES KONZULTÁCIÓ !

24 24 Néhány eredmény számokban Szűrő – sport és- tanácsadó rendezvények: száma: 50 + 40 résztvevők: 15 243 fő „Olimpiai” rendezvények: száma: 4 résztvevők: 8 000 fő Módszertani anyagok: 8 db Helyi nyomtatott sajtóval és elektronikus médiával elértek száma 2 éven keresztül, kéthetente: 43 000 kerületi család (125 000 fő) Szórólapok, kiadványok minden kerületi családhoz eljutottak, A 4 nagy olimpiai rendezvény 75 sajtómegjelenést generált, 8,5 millió emberhez jutott el (???)

25 25 Buktatók Tudtuk-e mérni az eredményt – eredményességet? Kiindulási helyzet bizonytalansága! Adminisztrációs terhek! Pályázati merevség! Közbeszerzési eljárások („nem azért nyerték meg, hogy megcsinálják”) Nem kalkulálható külső tényező(k) – pl. időjárás! „Pozitív” események media vákuma!

26 26 Siker Sikertörténetek – a valós személyes eredmények A résztvevők száma - a különböző eseményeken résztvevők - kommunikációs csatornákon elértek Módszertani és tudományos eredmények Az igény felkeltése Ismeretek bővülése, attitud változása….??

27 27 Tanulságok Nagyon – nagyon gondos tervezés Rugalmasság igény – ugyanakkor akadályai Adminisztrációs teher és szerteágazó projekt esetén menedzsment és szakember erőforrás biztosítása Kik az igazi szövetségesek? Az egészségügy önmaga mennyire az? A mérés, mérhetőség problémái Mi a media igazi szerepe?

28 28 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "1 Óbudai Egészségolimpia Projekt bemutatás Eredmények - tanulságok."

Hasonló előadás


Google Hirdetések