Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Életút-támogató pályaorientáció A pályatanácsadás szerepének, tartalmának, művelői körének kiszélesedése és pedagógiai fejlesztésének lehetőségei Iványi.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Életút-támogató pályaorientáció A pályatanácsadás szerepének, tartalmának, művelői körének kiszélesedése és pedagógiai fejlesztésének lehetőségei Iványi."— Előadás másolata:

1 Életút-támogató pályaorientáció A pályatanácsadás szerepének, tartalmának, művelői körének kiszélesedése és pedagógiai fejlesztésének lehetőségei Iványi Tibor emlékkonferencia november Borbély-Pecze Tibor Bors, PhD

2 OECD/EU trend ◦ Pályaválasztás helyett – Lifelong Guidance (LLG) ◦ hosszabb, változatosabb pályafutás ◦ kibővített feladatok ◦ új célcsoportok ◦ élethosszig tartó fejlődés elősegítésére

3  Információnyújtás,  információs tanácsadás (guidance),  pályatanácsadás (counseling) Bármely életkorban Bármely élethelyzetben Változatos formákban Gazdag eszköztárral

4 Elemezni és értékelni az új LLG koncepciót a nemzetközi oktatáspolitikai dokumentumokban a definíció összevetése a magyar szabályozó környezettel a hazai középiskolai tanári gyakorlat megismerése

5 Műfaj: Kvalitatív-feltáró kutatás Creswell (1998), (Heppner-Wampold-Kivlighan, 2008, Yu-Wei Wang (2008) - „cikcakk folyamat” (zigzag process) Módszerek: 1. Irodalomelemzés ◦ Nemzetközi formálódó pályaorientációs szakpolitika dokumentumai ◦ Hazai oktatáspolitikai (Közoktatási tv, NAT…) pályaorientációs szabályzók 2. Fókuszcsoportok és azok ellenőrzésére használt műhelymegbeszélések alkalmazása (Kvale 2005, Seidman 2002, Vicsek 2006, Szivák 2002, Síklaki 2006)

6 Irodalomelemzés Nemzetközi folyamatokNemzetközi folyamatok 1 1 Irodalomelemzés hazai pályaorientációs fejlesztések áttekintése 3 értelmezési keret 7 Hazai szakpolitikai szabályzórendszer áttekintése 2 Műhelybeszélgetések 6 Műhelybeszélgetések 6 tanácsadók, napi gyakorlat: visszaellenőrzés Első fókuszcsoportok tanárok 4 -Szakiskola -Szakközépiskola -4 évf. gimnázium Mutatók alkotása: - jelen státusz: „VAN” 8„VAN” 8 - azonosulás mértéke: „INTERIORIZÁCIÓs” 9INTERIORIZÁCIÓs” 9 - célállapot: „SZUBJEKTÍV JÖVŐKÉP” 10SZUBJEKTÍV JÖVŐKÉP” 10 - jó gyakorlat: „ BENCHMARKING” 11BENCHMARKING” 11 Fókuszcsoport második kör 5 külső segítő szakemberek bevonása Összegzés 12 Körönkénti értékekés- kódolás Javaslatok 13

7  A nemzetközi szervezetek kommunikációja a pályaorientáció vonatkozásában megváltozott ◦ OECD ország-értékelések: komplex, az egész életutat támogató pálya-tanácsadási rendszerek kialakításának igénye ◦ Euro Counsel 1998, Dublin: a pályatanácsadás, mint a foglalkoztathatóságot és alkalmazkodóképességet fejlesztő eszköz jelenik meg vissza

8  A magyar közoktatási (szakképzési, felnőttképzési) törvény, Nemzeti Alaptanterv e törekvéseket csak részben tükrözik ◦ pályaválasztást segítő szakasz csak 11/12. évfolyamtól ◦ közoktatás pedagógiai szakszolgálatainak intézményei: továbbtanulási pályaválasztási tanácsadó ◦ fogalmi eltérések vissza

9  rendszerváltás előtti pályaválasztási hagyaték elvesztése  párhuzamos projekt alapú fejlesztések  tisztázatlan fogalom- és kompetenciahasználat vissza

10 ◦ vegyes csoportok ◦ Irodalomkutatás alapján összeállított LLG definíció értékelése ◦ pályaorientációs részfogalmak értelmezése a résztvevők napi gyakorlata alapján ◦ felismert és vállalt feladatok megfogalmazása vissza

11 A fókuszcsoportok eredményeinek érvényességét régiós műhelybeszélgetéseken próbáltuk ki; - életpálya tanácsadás (LLG) hazai értelmezése - elemzett LLG definícióhoz kapcsolódó pedagógiai (tanácsadói) feladatok - pedagógus vs. tanácsadói szerepek és kompetenciák elhatárolása - együttműködési módok - iskolában és azon kívül alkalmazott jó gyakorlatok (eszközök, feladatlapok) vissza

12 Életpálya tanácsadás szakmai tevékenységi kockák és alcsoportjai Célcsoportok Szolgáltatást nyújtó kompetencia szintje pályainformáció nyújtás pályatanácsadás pályapszichológiai tanácsadás egyénkiscsoport csoportközösségtársadalom Borbély-Pecze < üléses egyéni tanácsadás (Wiegersma 3. szint) önértékelő eljárásokkal és tesztekkel Tanácskérővel és családtag(okk)al konzultáció vezetése, esetlegesen terápiás elemek beemelésével Csoportos tanácsadás pszichológusi eszközökkel kiegészítve, esetleges terápiás elemekkel Közösség- fejlesztési tanácsadás Életpálya tanácsadás / LLG népszerűsítése, társadalmi hasznosságának megértetése társadalmi szintű kulcsüzenetek megfogalmazása az aktív életpályáról Az életpálya tanácsadás tartalmának és a segítés módjainak megismertetése és megértetése a lakosság minden csoportjával 3-6< üléses egyéni tanácsadás (Wigersma 2 szint) önértékelő eljárásokkal Tanácskérővel és családtag(okk)al konzultáció vezetése Csoportos pályatanácsadás- pályaorientáció Közösség- fejlesztési tanácsadás pályainformáció nyújtás személyesen vagy elektronikusan egyénileg Információkérő és családtag(ok) egyidejű tájékoztatása Csoportos tájékoztatás Lakossági fórum, börze, elektronikus csatornák Életút vissza

13  Egységes, az egész szakmai életutat támogató pályaorientációs fogalomhasználat kialakítása az oktatási és foglalkoztatási joganyagokban és átültetése a gyakorlatba  Az életpályát támogató pályaorientáció fogalmának elterjesztése  Pályaorientáció szereplőinek definiálása és a kompetenciahatárok kialakítása  Érdemi együttműködés az iskolán belül és azon kívül  A professzionális pályaorientációs szolgáltatási rendszer felépítése vége

14


Letölteni ppt "Életút-támogató pályaorientáció A pályatanácsadás szerepének, tartalmának, művelői körének kiszélesedése és pedagógiai fejlesztésének lehetőségei Iványi."

Hasonló előadás


Google Hirdetések