Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem."— Előadás másolata:

1 Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

2 EKKR Európai Képesítési Keretrendszer OKKR Országos képesítési keretrendszer KNOWLEDGE SKILLS COMPETENCE ATTITŰD TUDÁS AUTONÓMIA/ FELELŐSSÉG- VÁLLALÁS KÉPESSÉG Deklaratív tudásProcedurális tudás Az első két deskriptor az EKKR-ben és az OKKR-ben

3 A tapasztalatszerzés formái Tapasztalataink felhalmozódása: tudás Tapasztalataink megőrzésére és felhasználására az agyunk több párhuzamos rendszere is képes, többféle tudásforma különíthető el. Deklaratív tudásProcedurális tudás Ismeret TudásKépesség Készség TUDÁS DESKRIPTOR KÉPESSÉG DESKRIPTOR FONTOS! A tudás fogalom többféle értelemben is használható: (1): tapasztalatok felhalmozódása (deklaratív és procedurális) (2): tudatosan hozzáférhető információ (csak deklaratív) OKKR  (2)

4 A deklaratív tudás szerveződése és a TUDÁS deskriptor A világ dolgaival kapcsolatos ismeretek, tények és képzetek összessége  Világgal kapcsolatos ismeretek  Világ dolgainak magasabb egységekbe szerveződése  Fogalmak közötti relációk ... az információk feldolgozását  … az új helyzetek megértését  … tudásunk felhasználását A világról szóló tudásunk meghatározott elvek mentén szerveződő tudáscsomagokká, tudássémákká áll össze.  kutyával kapcsolatos általános tudás (4 lába van és ugat stb.)  különböző kutyafajták (németjuhász, tacskó stb.)  a kutyák tartásával kapcsolatos tudnivalók (várhatóan évig élnek, kertes házban jobban érzik magunkat stb.)  hűséges háziállat vs. potenciális veszélyforrás. A kutya tudás- sémája A TUDÁS- SÉMA IRÁNYÍTJA…

5 A TUDÁS deskriptor jellemzői Tudás mélysége és kiterjedtsége Tudás szervezettsége Milyen széles területen rendelkezünk sémákkal Mennyi ismeretet/sémát halmozott fel a személy egy adott területen Sémáink, ismereteink milyen mértékben kapcsolódnak egymáshoz Milyen széles körben alkalmazhatóak a sémáink KITERJEDTSÉG

6 Procedurális tudás fajtái és a KÉPESSÉG deskriptor Képességek és készségek  többféle értelmezés, illetve használati mód Készség: tanult Képesség: öröklött Készség: egyszerűbb, elemibb, automatikusabb Képesség: összetettebb, ismereteket is tartalmazó KÉPESSÉG deskriptor  3 képességelem együttese 1.MOTOROS KÉSZSÉGEK 2.TERÜLETSPECIFIKUS KOGNITÍV KÉSZSÉGEK 3.TERÜLETÁLTALÁNOS KOGNITÍV KÉPESSÉGEK

7 Példák a KÉPESSÉG deskriptor elemeire 1. MOTOROS KÉSZSÉGEK 2. TERÜLETSPECIFIKUS KOGNITÍV KÉSZSÉGEK Automatizált, begyakorlott, tényleges cselekvésben is megfigyelhető tevékenységek Szerszám, munkagép, műszer használata Játék hangszeren Jármű, munkagép vezetése, irányítása Íráskészség, rajzolás, festés Egy adott feladatra vagy tudásterületre specifikus gondolkodási tevékenységek Olvasás Helyesírás Szövegértés Írásbeli fogalmazás Fizikai problémák megoldása Szövegszerkesztő kezelése Francia nyelvű jogi szakirodalom olvasása Számítógépes rendszer telepítése Tudományos kísérletek tervezése

8 3. TERÜLETÁLTALÁNOS KOGNITÍV KÉPESSÉGEK Példák a KÉPESSÉG deskriptor elemeire Gondolkodási tevékenységek széles körében alkalmazható, azokat hatékonyabbá tevő mentális műveletek Induktív gondolkodás Deduktív gondolkodás Analógiás gondolkodás Kreatív gondolkodás KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!


Letölteni ppt "Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem."

Hasonló előadás


Google Hirdetések