Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Eszterházy Károly Főiskola, Eger Neveléstudományi Doktori Iskola Médiainformatika intézet Komenczi Bertalan Oktatás- és Kommunikációtechnológia.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Eszterházy Károly Főiskola, Eger Neveléstudományi Doktori Iskola Médiainformatika intézet Komenczi Bertalan Oktatás- és Kommunikációtechnológia."— Előadás másolata:

1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Neveléstudományi Doktori Iskola Médiainformatika intézet kbert@ektf.hu Komenczi Bertalan Oktatás- és Kommunikációtechnológia Tanszék Pedagógiai információforrások I. A pedagógiai kutatások informatikai háttérrendszere http://www.ektf.hu/~kbert Eger 201 4 /1 5. első félév

2 Pedagógiai információforrások I. A pedagógiai kutatások informatikai háttérrendszere 1. Pedagógiai információk - pedagógiai informatika ? 2. Virtuális campusok & Edge & TED 3. Információs forradalmak 4. Elektronikus információs rendszerek 5. Információs műveltség és hálózati kultúra Mache die Dinge so einfach wie möglich - aber nicht einfacher. Albert Einstein

3 Pedagógiai információforrások A pedagógiai kutatások informatikai háttérrendszere A pedagógiai interdiszciplínák újabb forrásvidékei

4 Dömsödy Andrea: Pedagógiai informatika - könyvkritika pedagógiai könyvtárosi, könyvtár-pedagógusi szemszögből Pedagógusképzés,3.évf.1.sz./2005. 119-130

5 1.Kormányzati és önkormányzati pedagógiai információs rendszerek 2.Neveléstudományi műhelyek információs rendszerei I. (Pl.: felsőoktatás) 3.Pedagógiai műhelyek információs rendszerei II. (Pl.: OFI, FKI) 4.Magyar pedagógiai szaktudományi folyóiratok és könyvkiadók 5.Hazai neveléstudományi jellegű adatbázisok (Pl.: OPKM, MEK) 6.Nemzetközi pedagógiai kutatói adatbázisok (Pl.: ERIC) 7.Külföldi szaktudományi folyóiratok és könyvkiadók 8.Nyomtatott és elektronikus bibliográfiák és faktográfiák 9.Pályaválasztási információs források 10.Pedagógiai információk az európai virtuális oktatási térben 11.Pedagógiai információk a világháló Európán kívüli részén 12.Egyetemek – virtuális campusok Reprezentatív pedagógiai információforrások Komenczi, 2006.

6 Annenberg Media uses media and telecommunications to advance excellent teaching in American schools by the funding and broad distribution of educational video programs with coordinated Web and print materials for the professional development ofK-12 teachers. Pedagógiai információk a világháló Európán kívüli részén The United States spends more money on education than any other country in the world except for Switzerland, and yet we still have these huge disparities in opportunities between kids, and mostly, it's based on a student's zip code or what neighborhood they live in. It's tied to their family background, what kind of educational opportunities are going to be available to them through public schools.

7 Pedagógiai információforrások I. A pedagógiai kutatások informatikai háttérrendszere 1. Pedagógiai információk - pedagógiai informatika ? 2. Virtuális campusok & Edge & TED 3. Információs forradalmak 4. Elektronikus információs rendszerek 5. Információs műveltség és hálózati kultúra

8 1.Kormányzati és önkormányzati pedagógiai információs rendszerek 2.Neveléstudományi műhelyek információs rendszerei I. (Pl.: felsőoktatás) 3.Pedagógiai műhelyek információs rendszerei II. (Pl.: OFI, FKI) 4.Magyar pedagógiai szaktudományi folyóiratok és könyvkiadók 5.Hazai neveléstudományi jellegű adatbázisok (Pl.: OPKM, MEK) 6.Nemzetközi pedagógiai kutatói adatbázisok (Pl.: ERIC) 7.Külföldi szaktudományi folyóiratok és könyvkiadók 8.Nyomtatott és elektronikus bibliográfiák és faktográfiák 9.Pályaválasztási információs források 10.Pedagógiai információk az európai virtuális oktatási térben 11.Pedagógiai információk a világháló Európán kívüli részén 12.Egyetemek – virtuális campusok Reprezentatív pedagógiai információforrások Komenczi, 2006.

9 Virtuális campusok

10 Néhány informatív és érdekes tudásbázis a világhálón Az Edge voltaképpen egy virtuális online szalon, ahol a világ legkreatívabb művészeinek, tudósainak, filozófusainak egyre bővülő köre immár tizenöt éve vitat meg izgalmas intellektuális kérdéseket, tesz közzé tanulmányokat, esszéket, tart előadásokat. A harmadik kultúra körébe azok a tudósok és más gondolkodók tartoznak, akik munkásságuk és tudománynépszerűsítő írásaik révén mindinkább átveszik a hagyományos értelmiségi szerepét annak újra-meghatározásában, kik és mik vagyunk. Ismereteink határáig akkor juthatsz el, ha a legcsiszoltabb és legképzettebb elméket egy szobába tereled, hogy tegyék fel egymásnak az őket foglalkoztató kérdéseket....

11 Néhány informatív és érdekes tudásbázis a világhálón... consistently the best thing you can watch on the internet: the TED talks. Brilliant people, in the true sense of the word. Guardian UK

12 Pedagógiai információforrások I. A pedagógiai kutatások informatikai háttérrendszere 1. Pedagógiai információk - pedagógiai informatika ? 2. Virtuális campusok & Edge & TED 3. Információs forradalmak 4. Elektronikus információs rendszerek 5. Információs műveltség és hálózati kultúra

13 1. A könyvnyomtatás forradalma A könyvnyomtatás kulturális és társadalmi következményei (A Marconi-konstelláció kibontakozása) 2. A távközlés forradalma 3. A kép- és hangrögzítés forradalma 4. A műsorszórás forradalma Az információs forradalmak

14 „A 15. század végén az írott szövegek reprodukciója a másolók asztaláról a nyomdászok műhelyébe tevődött át. Ez a változás forradalmasította a tanulás minden formáját... „Gutenberg találmányának számos következménye kézenfekvőnek tűnik a visszatekintő elemzés számára. A változások zöme azonban meghaladta a kortársi képzelet lehetőséghorizontját...

15 A jelentés nélküli, kontextusukból kiragadott információk fékezhetetlen áradata a társadalmat összetartó narratíva szétfoszlását idézi elő, és az emberek a szimultán médiahatások örök jelenidejében fognak élni.

16 Pedagógiai információforrások I. A pedagógiai kutatások informatikai háttérrendszere 1. Pedagógiai információk - pedagógiai informatika ? 2. Virtuális campusok & Edge & TED 3. Információs forradalmak 4. Elektronikus információs rendszerek 5. Információs műveltség és hálózati kultúra

17 1. Adatbázisok és keresőrendszerek 2. Hipertext 3. Multimédia 4. World Wide Web Az információszervezés- és kezelés új,elektronikus formái

18 1. Adatbázis −elvileg soha nem avul el, folyamatosan a legfrissebb, aktuális információkat szolgáltathatja; −változatos keresési szempontok alapján rendkívül gyorsan hívhatók elő az információk; −az információk tetszés szerint jeleníthetők meg, nyomtathatók, dokumentumokba illeszthetők, elektronikusan továbbíthatók.

19 A hagyományos szerkesztésű dokumentumok struktúrája “kétdimenziós”. Diszkrét fizikai egység:lap, tábla, könyv, szalag, film formájában léteznek. A hipertext dokumentumban a képernyőn megjelenő szöveg egyes elemeihez kapcsoltan újabb szövegrészletek jeleníthetők meg, egyedi választások szerint. A szöveg tehát inhomogén szerkezetű.hipertext dokumentumban inhomogén 2. Hipertext

20 Információszervezés elektronikus tanulási környezetekben 2. Hipertext Az elsődleges szöveg bejárat egy potenciálisan végtelen információ-univerzumba, amelynek bejárása során folyamatosan lehetőségünk nyílik arra, hogy eldöntsük, merre akarunk tovább haladni.

21 As we may think (Atlantic Monthly, July 1945) Consider a future device for individual use......an enlarged intimate supplement to his memory Az emberi agy asszociációkat követve... az agysejtek által meghatározott bonyolult hálózatnak megfelelően működik….....az asszociációkkal történő keresés gépesíthető….. 2. Hipertext

22 MONITOR PROJEKTOR HANGSZÓRÓ NYOMTATÓ ADATTÁROLÓ OUTPUT EGÉR BILLENYTYŰZET SZKENNER KAMERA MIKROFON INPUT SZ Á M Í T Ó G É P BESZÉD ZENE HANGEFFEKTUSOK ZÖREJEK MOZGÓKÉPEK ÁLLÓKÉPEK SZIMBÓLUMOK ÍRÁSJELEK VIZUÁLIS ELEMEK AUDITÍV ELEMEK 3. Multimédia Információszervezés elektronikus tanulási környezetekben

23 1989 HyperText is a way to link and access information of various kinds as a web of nodes in which the user can browse at will. World Wide Web T.Berners-Lee/R.Cailliau: World Wide Web: Proposal for a HyperText Project Az internet és a world wide web Tim Berners-Lee

24 World Wide Web H ipertext I nternet World Wide Web M ultimédia Az elektronikus IKT karakterisztikus jellemzői

25 Információszervezés elektronikus tanulási környezetekben 1. Adatbázisok és keresőrendszerek 2. Hipertext 3. Multimédia World Wide Web Az elektronikus információkezelés alapformái

26 Pedagógiai információforrások I. A pedagógiai kutatások informatikai háttérrendszere 1. Pedagógiai információk - pedagógiai informatika ? 2. Virtuális campusok & Edge & TED 3. Információs forradalmak 4. Elektronikus információs rendszerek 5. Információs műveltség és hálózati kultúra

27 Hálózati kultúra Változó humán kommunikációs világok A személyB személy Külvilág2 Külső szimbolikus tárak Hálózati reprezentációs és kommunikációs rendszerek AR VR Külvilág1 Médiaszféra Változó humán kommunikációs világok

28 Ahhoz, hogy az egyre bővülő információhalmazt ténylegesen hasznosítani lehessen, olyan belső tudásértelmező rendszerrel kell rendelkezni, amely a "kihelyezett" tudás lehívását, ha úgy tetszik: "letöltését"és felhasználását teszi lehetővé „just in time” és „just in case”, azaz: éppen akkor, amikor arra szükség van. A jövő legnagyobb pedagógiai kihívása olyan tanulási környezetek kialakítása, amelyek elősegítik ennek a belső mentális fogadórendszernek a felépülését.


Letölteni ppt "Eszterházy Károly Főiskola, Eger Neveléstudományi Doktori Iskola Médiainformatika intézet Komenczi Bertalan Oktatás- és Kommunikációtechnológia."

Hasonló előadás


Google Hirdetések