Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az internetes médiaintegráció hatása az újságírásra Ungvári Zrínyi Imre.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az internetes médiaintegráció hatása az újságírásra Ungvári Zrínyi Imre."— Előadás másolata:

1 Az internetes médiaintegráció hatása az újságírásra Ungvári Zrínyi Imre

2 Média integráció/konvergencia Konvergencia: média+informatika+ távközlés Integráció: szöveg, kép, animáció, mozgókép Médiumok és médiatartalmak együttes elérhetősége és kombinálhatósága

3 Mit jelent az online újságírás? Kihívás a hírmédiának? Milyen értelemben? Egyértelműen sikeresebb-e? Veszélyezteti-e az újságírás hagyományos feladatainak a teljesülését? Új lehetőségeket tár fel? Milyen újságírói műfajokat kedvel? Milyen új műfajokat hoz? Torzítja-e a problémaérzékenységet?

4 Információ-ipari fejlemények Az info-kommunikációs iparág médiumai: nyomtatás, rádió, mozi, tv, Internet saját kód és befogadói magatartás az Internet minden korábbit integrál Netújság-robbanás ( ) Dotcom-válság ( ): e-újság-csődök Ma: Web-purizmus (David Carr, NYT) Web-print vegyes változatok

5 Az Internetes szövegolvasási igények Szkennelő olvasás Problémacentrikus keresés Frappáns cím /"ütős" alcím (érdeklődés !) 10 másodperc figyelem bekezdés, tagolások, kiemelések, tördelés, betűszínek, méretekkel stb. egyéni stílus, közvetlen hangvétel, együttérzés, személyesség középpontban az olvasó Táblázatok, illusztrációk, kép, film

6 Internetes publikációk változatai Internetes lap verziók: külön online verzió (webes tartalomkezelés) fontosabb cikkek + mm és hálózati szolgáltatások a kettő egymás tükörképe a hírdető biztos lehet a print- és a netverzió egyezésében Internetes hírportál: egyetlen oldalon teljes tartalomjegyzék magazin terjedelmű cikkek, ilusztrációk

7 Az Internetes kiadás előnyei rövidebb átfutási idő; folyamatos frissítés kisebb költségek (alapanyag, nyomtatás, terjesztés) lehetőségek: e-kéziratbeküldés, e-arhiválás, hiperszöveg, hiperlinkek multimédiás illusztráció (film, hang, animáció) olvasottság mérése (webszerver statisztikák) láthatóság a keresőmotorok számára

8 Nyomtatott formátum

9 Az internetes kiadás formátuma

10 Az internetes kiadás különbségei

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21 Hagyományos műfaji prefenciák Gonzo újságírás (Hunter S. Thompson ): tények saját szemszögből, sarkítottan, Rövid színes beszámolók (infotainment) Bulvár témák (közélet + magánélet)

22 Tóta W. Árpád (index.hu): Javaslat Mitnyan Györgynek „Nohát akkor nekem lenne egy egészen rövid javaslatom. Ez pedig annyiból áll, hogy Mitnyan György, ez az undorító fejű, gusztustalan kis varangyosbéka, ez legyen szíves zsömlészacskóval a fején megjelenni mindenféle nyilvános eseményen. Pirosbetűs ünnepeken vághat rá két diszkrét lyukat.” Tóta W. Árpád : “Felháborított Mitnyan úr gondolata" (...) "Szemléletének abszurd paródiáját akartam megírni. Elismerem, a szöveg prímér jelentésben sértő lehet, de ez a szatíra műfajának velejárója.” Mitnyan György: “Ez nem szatíra, ez nem valaminek a kifigurázása, hanem mocskolódás, tele van becsületsértő kitételekkel, indokolatlanul durva kifejezésekkel.”

23 Új tartalmi, műfaji preferenciák Kommentált interaktív állóképek (NYT) Kommentált videók Blogok, bloginformációk: szubjektív reagálások, visszaemlékezések Médiahack Olvasói írások, képek, filmek Moderált fórumok

24

25

26 Times Herald Record

27

28 Hatása a problémaérzékenységre Gyors, sekélyes érdeklődéssel számol Egyszerűsít, sarkít, sztereotipizál Mozgósítja a véleményeket Megalapozott és véleményszerű adatok Eltörli a reflektált és spontán vélemény határát Segíti a társadalmi kommunikációt Lazítja az előzetes megfontolásokat

29

30 Új generációs webes szolgáltatások Az internetes tartalom alakításába a netezőknek a korábbinál jóval nagyobb beleszólást nyújtó úgynevezett web 2.0-s szolgáltatások a felhasználók interaktivitására épülő videomegosztó oldalak, közösségépítő oldalak videomegosztó szolgáltatások Magyarországon: T- Online, Sanoma, Econet, UPC Magyarország Iwiw: több mint egymillió felhasználó MySpace: több mint százmillió

31 Blogtér (www.blogter.hu) saját weboldal, napló, blog vagy újság publikálhat olyan témában, amilyenben csak akar Címlap: weboldalak ezreibe beküldött bejegyzések, cikkek, napló bejegyzések A címlapra a Blogter serpái, a blogteren szavazatokat leadó felhasználók juttatják fel a kiválasztott bejegyzéseket. A Blogter szolgáltatásai: statisztikák mérése, sablonok, RSS, blogok kereshetősége, címkék, tartalom elhelyezése, permalink, moderátori funkciók stb.

32 Blogtér. Adatvédelmi szabályzat és IP cím: látogatók, hozzászólók, ezők aggregált infók: oldal- belépés, meglátogatás felhasználó specifikus infók: old.-hozzáférés, meglátogatása felh. megadott információi (kérdőívek, regisztráció) infók tartalom javítására, perszonalizálására, friss tartalmakról értesítsre sütik (cookies): a felhasználók preferenciái, session információk, felhasználók értesítése, hirdetés szerverek információgyűjése adatgyűjtés új, nem várt és korábban nem tiltott felhasználási módokról

33 Videomegosztó oldalak Oldal neve/Üzemeltető/Indulás időpont VideoGizmo/UPC/2006. november 27. Videoplayer/Sanoma/2006. október 3. Videa/T-Online/2006. július 28. Freevlog/Econet/2006. augusztus 29. Videobomb/Blogter/2006. június 15.

34 Felhasználók által készített filmek vlog, azaz videóbloggolás: amatőr videókat, amelyeknek készítője személyes véleményét teszi közzé naplószerű kisfilmben, képi nyelven a civil újságírás nemzetközileg egyre jobban terjedő műfaja

35 Videomegosztó és közösségépítő oldalak üzleti jelentősége az elérhető közönség, nagy tömege a hirdetők legfontosabb célcsoportjai tematikus oldalak: a hasonló érdeklődésű felhasználók találkozási lehetőséget nyújtó felületei –célzott hirdetési kampányok az internetes reklámköltés évről-évre a hirdetési piac legdinamikusabban bővülő szegmense

36 Magyar Online Hirdetési Index (MOHI) Internetes kiadók reklámbevételei nyolc kiadó – Habostorta, HáziPatika.com, Index.hu, Napi Online, Portfólió.hu, Ringier Online, Sanoma Online, T-Online Origó portfólió és Iwiw 1,08 milliárd forintos hirdetési bevétel problémák a szerzői jogok területén: összeütközés a zenei vagy video tartalmak tulajdonosaival (Google: 500 millió dollár várható perekre) tartalmak eltávolításának követelése

37 Tartalomszolgáltatási Kódex a Tartalomszolgáltató felelőssége korlátlan minden szerkesztett és fizetett tartalom esetében; a Tartalomszolgáltató felelőssége korlátozott a felhasználói tartalom („user generated content”) esetében

38 Tartalomszolgáltatási Kódex mind a szerkesztett, mind a felhasználói tartalmak esetében a szerzői jogokhoz kötődő jogszabályi előírásokat kell érvényesíteni kis- és fiatalkorúak számára káros tartalmak – figyelmeztetés szűrés

39 Tartalomszolgáltatási Kódex I. Lelkiismeretes tájékoztatás 1. Témaválasztás 2. Pontosság 3. Pártatlanság 4. Jóízlés 5. Közérthetőség 6. Az információszerzés szabályai 7. Az információforrás megjelölésének szabályai

40 Tartalomszolgáltatási Kódex II. Összeférhetetlenség 1. Rokoni kapcsolatok 2. Politikai kapcsolatok 3. Üzleti kapcsolatok 4. Üzleti érdekeltségek

41 Tartalomszolgáltatási Kódex III. Kereskedelmi kapcsolatok 1. A reklám elválasztása a tartalom többi részétől 2. A tartalomkészítők reklámszervező tevékenysége 3. Partnerek szponzorált tartalmai 4. Szponzorált eseményekről való tudósítás 5. Jótékony akciók, felhívások 6. A reklámok megjelenítése

42 Tartalomszolgáltatási Kódex IV. Kapcsolat a közszereplőkkel 1. A közszereplő 2. A közszereplőkkel való kapcsolattartás szabályai 3. Kapcsolat más médiumok képviselőivel V. A közszféra és a magánszféra elválasztása 1. A személyiségi jogok védelme 2. A nyilvánosság jogainak védelme


Letölteni ppt "Az internetes médiaintegráció hatása az újságírásra Ungvári Zrínyi Imre."

Hasonló előadás


Google Hirdetések