Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Készítette: Bertalan Istvánné A többszörösen hátrányos helyzetű fiatalok szakiskolai képzésének tapasztalatai.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Készítette: Bertalan Istvánné A többszörösen hátrányos helyzetű fiatalok szakiskolai képzésének tapasztalatai."— Előadás másolata:

1 Készítette: Bertalan Istvánné A többszörösen hátrányos helyzetű fiatalok szakiskolai képzésének tapasztalatai

2 Projektmódszer alkalmazása a szakmai gyakorlati oktatásban Húsvéti Projektóra Téma: Húsvéti ünnepkör Tantárgy: Szakmai gyakorlat Szakmacsoport: Vendéglátás-idegenforgalom 10. E. Tantervi modul: Gasztronómiai alapgyakorlat A projekt címe: Húsvét A projekt ideje: 18 óra, ebből 6 óra a kifejlesztett kompetenciamérésre A projekt célja: Ismerkedés a húsvéti ünnepkörrel

3 A tartalma: A projekt megoldása során a tanulók megismerkednek a húsvéti ünnepkörhöz kapcsolódó szokásokkal, hagyományokkal. A tojásfát feldíszítik saját készítésű húsvéti díszekkel. Információt gyűjtenek más országok húsvéti szokásairól. Ismereteket gyűjtenek könyvtári látogatáskor. Megterítik a húsvéti asztalt. Tojást festenek természetes anyagokkal. Mindezt számítástechnikai eszközökkel dokumentálják és PP-t készítenek.

4 A tanulók munkája közben fejlődni fog:  nyelvi kifejezőkészségük- megismerő és befogadóképességük  problémamegoldó képességük  önértékelésük  kreatív fantáziájuk  manuális készségük  esztétikai és stílusérzékük  a csoportmunkában való jártasságuk  probléma érzékenységük  írásbeli és szóbeli kommunikációjuk  kritikai érzékük

5 Előfeltételek Tárgyi technikai feltételek  Otthonról, könyvtárból, internetről gyűjtött anyag  Számítógép, projektor  Digitális fényképezőgép  Színes nyomtató  Konyhai nyersanyagok  Konyhai eszközök

6 Előzetes tevékenységek:  Anyaggyűjtés, gyűjtőmunka  Információs lapok elolvasása A projekt folyamata:  Csoportalkotás (heterogén csoportok létrehozása)  Csoportnév választása  Felelősök kijelölése  Csoportok tevékenységeinek meghatározása

7 A projekthez kapcsolódó modulok Magyar irodalom: (információs lapok, könyvek, internet)  Húsvét ünnepe  Húsvéti versek  Húsvéti szimbólumok  Locsolóversek  Keresztrejtvény megfejtése versenyszerűen  Húsvéti közmondások szólások  Feladatlapok kitöltése

8 Történelem: (az ünnep története, hagyományai, szokásai)  A húsvét története  A húsvéti ünnepkör  Húsvéti népszokások  Húsvéti hagyományok  Locsolkodási szokások

9 Matematika: (mértékegységek alkalmazása)  A húsvét időpontjának kiszámítása  Szakmai számítások a mindennapi életben  Százalékszámítás Kémia: (tojásfestés természetes anyagokkal)  Tojásfőzés kémiája  Tojásfestési ötletek  Népi tojásfestés  Tojásfestés hagymahéjjal

10 Fizika: (digitális eszközök és konyhai felszerelések használata)  Spagetti híd készítése Rajz: (választható technika)  Húsvéti dekoráció  Húsvéti képeslapok  Üvegfestés  Origami Földrajz: (térképészeti ismeretek)  A húsvét ünneplése Európában

11 Biológia: (húsvéti állatok, növények jellemzői)  Húsvéti nyúl, bárány, csirke  Barka, húsvéti virágok, fűszernövények Ének-zene: (húsvéti énekek, zenék) Testnevelés: (húsvéti növények gyűjtése az udvaron)  Tojásfa faragása  Tojáskereső játék

12 Pályaorientácó: (a húsvéthoz szükséges anyagok, szerszámok és szakmák ismerete)  Vendéglátás idegenforgalom, kereskedelem, virágkötészet stb. Kommunikáció:  Szituációs játékok (pl.: locsolkodás)  Kiselőadások Idegen nyelv: (fordítás)  Húsvéti üdvözlőlapok német és angol nyelven  Húsvéti receptek német és angol nyelven  Vendégfogadás német és angol nyelven

13 Informatika: (számítástechnikai eszközök használata)  Internetes keresőprogramok  Digitális fényképezés  Projektor, nyomtató, fénymásoló Szakmai gyakorlat: (húsvéti ételek, italok, sütemények)  Hagyományos húsvéti ételek  Böjti és húsvéti receptek  Húsvéti sonka, hidegtál  Húsvéti édességek  Húsvéti ünnepi asztalterítés

14 Fejlesztendő kompetenciák  Önálló ismeretszerzés  Információ feldolgozása  Írásbelis és szóbeli szövegalkotás  Szövegértés  Fogalomalkotás  Megfigyelőképesség  Kommunikációs és együttműködési készség  Pontosság, precizitás  Önálló problémafelvetés,  Analizáló és szintetizáló képesség  Kreatív fantázia  Manuális készség  Logikus gondolkodás  Szervező készség  Szociális és életviteli kompetenciák  Esztétikai érzék, ízlés  Kritikus gondolkodás  Idegen nyelv használata  Komplex információk kezelése  Interkultúrális kompetencia  Pozitív hozzáállás  Sikerorientáltság  Önismeret, önfejlesztő képesség  Empátia  Számítógépes alapismeretek  Számítástechnikai eszközök alkalmazása  Örömmel végzett munka, sikerélmény  Szakmai tudás  Szakmai kompetencia  Reális önismeret  Munka- és balesetvédelmi szabályok betartása

15 Tevékenységek  Ötletelés a húsvét témaköréből  Gyűjtőmunka  Információs lapok:  A húsvét története  A húsvét szimbólumai  A húsvét hagyományai, versei  A húsvéti ünnepi asztal jellemzői  Tojásfa jelentése, tojásfestés  Locsolkodási szokások  Húsvéti receptek  Könyvtárlátogatás, könyvkölcsönzés  Plakátkészítés  Húsvéti rajzok készítése  Húsvéti díszítőelemek az ünnepi asztalra  Szalvéta hajtogatása  Puzzle játékok kirakása  Húsvéti ajtókopogtató készítése  Interjú készítése

16  Mézes sütemény elkészítése (húsvéti figurák)  Keresztrejtvény megoldása versenyszerűen  Feladatlapok kitöltése  Közmondások, szólások keresése (internet, könyv)  Külföldi húsvéti szokások bemutatása, országok megkeresése a térképen  Tojásfa készítése  Tojás főzése  Tojás festése hagymahéjjal  Osztály húsvéti díszítése  Tojásvásárlás kereskedőtől  Húsvéti díszek készítése, festése  Asztalterítés, díszek elhelyezése  Húsvéti énekek hallgatása  Asztalterítés  Húsvéti menü összeállítása, étlap itallap készítése  Jellegzetes húsvéti fűszerek ismertetése  Receptek keresése, gépelése, nyomtatása  Húsvéti locsolóversek (könyv, internet)  Digitális fényképezés

17  Fényképek mentése pendrive-ra  Fényképek kivetítése projektorral  Színes nyomtatás  PP készítése a húséti projektórákról  Érdeklődő tanárok fogadása  Projekttermékek bemutatása, prezentálás  Hangulatbarométer  Tanulói önellenőrzési és önértékelési lapok kitöltése  Húsvéti fedőlap keresése, nyomtatása, fénymásolása, színezése  Portfolió összeállítása  Tanári értékelés

18 Produktumok  Flip Chart lap  Kitöltött feladatlapok  Plakátok  Rajzok  Közmondások, szólások  Mézes sütemény  Hajtogatott szalvéta  Megoldott keresztrejtvény  Külföldi húsvéti szokások  Tojásfa  Hagymahéjjal festett tojás  Húsvéti díszek  Díszített osztályterem  Vásárolt tojás  Megterített húsvéti ünnepi asztal  Húsvéti- étlap, itallap, receptek, énekek, fűszerek stb.  PP bemutató  Digitális fényképek  album  Nyomtatott képek  tabló  Kitöltött önellenőrzési és önértékelési lapok  Tanulói portfolió  Tanári értékelés

19 Szükséges eszközök, anyagok:  barka ágak,  ragasztó,  díszítőszalag,  metszőolló,  drót,  szalvéta,  rajzlap,  karton,  olló,  színes ceruza,  filctoll,  liszt, só, víz, tojás, rezsó,  mikrohullámú sütő,  csomagolópapír,  bluetech,  cérna,  könyvek,  méz, szegfűszeg, kakaópor, vaj,  dekorációs papír,  A4-es fehér és színes lapok,  konyhai eszközök,  konyhai nyersanyagok,  térkép, munkaruha stb.  számítógép, fényképezőgép, fénymásoló, projektor, színesnyomtató stb.

20 Önellenőrzési lap IgenNem 1. Felkeltette érdeklődésemet a feladat. 2. Jól éreztem magam a tevékenység során. 3. Rájöttem a feladat lényegére. 4. Össze tudtam dolgozni a többiekkel a megoldás érdekében. 5. Segítettem a többieknek. 6. Részt vállaltam a tevékenység irányításában. 7. Meg tudtam válaszolni a kérdést. 8. Jónak tartom a feladványt.

21 Önértékelési lap Értékek: 1= egyáltalán nem igaz (nem így volt) 2= kis mértékben igaz (néha így volt) 3= néha igaz, néha nem (hol így volt, hol úgy volt) 4= legtöbbször igaz (legtöbbször így volt) 5= teljes mértékben igaz (teljes mértékben így volt) S.Sz.Állítás 1. Kíváncsian vártam a feladatot Tetszett a téma Érdekes volt a feladat Megértettem a feladványt Kedvvel csináltam az egészet Sikeresnek éreztem magam a tevékenység során

22 A teljesítés követelményei S.Sz.ÁllításIgenNem 1. Megismerte a húsvét történetét, hagyományait, ételeit. 2. Megismerte a karácsony szimbólumait. 3. Ismeri a sütemény készítés folyamatát. 4. Gyakorolta a tanult terítési szabályokat. 5. Összeállította az anyag és eszköz listát. 6. Megtervezte a plakátot. 7. Elkészítette a plakátot. Ellenőrizze tudását. Dátum: Az oktató aláírása: Teljesítményszint: Valamennyi kérdésre igennel vagy nemmel kell válaszolni. Amennyiben valamelyik kérdésre a válasz nem, forduljon az oktatójához, aki megmondja, milyen további tevékenységet kell elvégezni-e ahhoz, hogy kompetenciára tegyen szert a gyengébb területen (területeken). Valamennyi kérdésre igennel vagy nemmel kell válaszolni. Amennyiben valamelyik kérdésre a válasz nem, forduljon az oktatójához, aki megmondja, milyen további tevékenységet kell elvégezni-e ahhoz, hogy kompetenciára tegyen szert a gyengébb területen (területeken).

23 Tanulói munkák bemutatása A tevékenységközpontú oktatásban a tanulók sajátos tudásra tesznek szert, és különböző produktumokat hoznak létre. A tanulók bemutatják munkájuk eredményét. A tanulói prezentáció valódi célja, hogy megteremtse az egymástól való tanulás lehetőségét, és a tanulók megoszthassák egymással megszerzett tudásukat.

24 A jó prezentáció  informatív, a többi tanuló számára hasznos és befogadható ismereteket közvetít  nem túl hosszú  intenzív és változatos, leköti a hallgatóság figyelmét  lehetőséget teremt a nyelvi és vizuális kreativitás kibontakoztatására  több csatornás tanulást tesz lehetővé  lehetőség szerint aktívan bevonja a hallgatóságot  nem csak a tanárnak, hanem valóban a csoporttársaknak szól.

25 A portfólió összeállítása  Mint módszer a konstruktivista tanuláselmélethez kötődik.  A portfólió tudatos tervezést, előkészítést és folyamatos visszajelzést igényel.  A tanulók munkáinak gyűjtése, rendszerezése és értékelése.  Az összegyűjtött munkákból értékelhetővé válik a tanuló fejlődése.  Sokféle lehetőséget teremt a tanulónak arra, hogy maga konstruáljon tudást.  Legnagyobb értéke, hogy fejleszti a tanulók önértékelését, elősegíti reális énképük kialakulását.

26 Nevelési-oktatási eredményeink, tapasztalataink:  a tanulók hozzáállása az órákhoz jobb lett  a tanár és a tanuló egyaránt szívesen részt vesz ebben a tevékenységben,  mert sikerélményt biztosít  sok többletmunkával jár  más nevelői mentalitást követel meg

27 Következtetéseink:  több nevelőnek kellene megismerkednie ezzel a módszerrel, mert hatékonyabb, sikeresebb, tanár is, diák is jobban érzi magát ezeken az órákon;  egy-egy osztályban kevesebb tanárnak kellene tanítania, a jobb együttműködés és az egységes bánásmód érdekében; bánásmód érdekében;  nagy eszközigénye van, ennek anyagi forrásokat kell teremteni;

28 Milyen változtatásokra van szükség a szakiskolai tanulók oktatásában, nevelésében  A legkönnyebben változtatható tényező  Bármennyire szeretnénk, a tanulók társadalmi háttere átlagos előképzettsége, tehetsége, családi háttere nem fog jelentősen változni. Érdektelenségük, sikertelenségük „hozott” tényezőivel nem tudunk mit kezdeni, tehát az egyetlen lehetőség, ha az iskolában most szerzett élményeik cáfolnak rá az iskolával kapcsolatos negatív képükre.

29  Ha sikerekhez juttatjuk őket, holott sikertelenséghez szoktak, ha élményeket szereznek, pedig unatkozni jönnek, ha tevékenykednek, feloldódik passzivitásuk, ha egyenként vétetnek számba, ha mindannyian kiválnak a tömegből. Ennek a változásnak a kezdeményezésére csak a pedagógus képes. Egyedül azonban ő sem: csak olyan kollégákkal együttműködve, olyan iskolai légkörben, ahol erre a felismerésre közösen jutottak el. A tanítás és a tanulás módja azonban mélyen beidegződött társadalmi rutin, és nagyon nagy elszántság kell ahhoz az egyes pedagógusok és az iskola szintjén is, hogy valóságos, a diákok és tanárok számára egyaránt érezhető, sőt élvezhető változások történjenek.

30  Egyes kutatók szerint az iskola, a nevelés előtt hosszú távon három út áll. Vagy marad minden úgy, ahogy van, és ezzel teljesül a „végre egy kis nyugalmat és állandóságot” óhaj, vagy fokozatosan megszüntetjük az iskolarendszert, elismerve ezzel, hogy már nagyon sokféle úton- módon, sokféle szervezeti keretben lehet, megszerezni a szükséges tudást, vagy átalakítjuk a teljes oktatást, hozzászokunk a folyamatos változáshoz, alakuláshoz, kísérletezéshez. Nekünk pedagógusoknak is élethosszig tanuló, szakmailag állandóan megújuló szakemberekké kell válnunk.

31 Várható eredmények a tanulók tudás-és neveltségi szintjében Nem várunk csodát! Tanári részről:  nem csak a gyerekben kell keresni a hibát  tudatosabb tervező,szervező, irányító munka  sikeresebb órákkal a fásultság ellen

32 Tanulói részről:  pozitív hozzáállás  kevesebb hiányzás  passzivitás helyett aktivitás  jobb felkészülés a szakmára

33 Ahol elterjedt a projektmódszer, ott az iskola érdekesebb hely, mint ott, ahol sokat kell ülni az órán, és szinte kizárólag a tanári magyarázat révén kell elsajátítani a megtanulandókat. Ahol az iskola merev kereteit feltöri a projektoktatás pezsdítő „rendetlensége”, ott minden bizonnyal több élményt jelent a tanulás.

34 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Készítette: Bertalan Istvánné A többszörösen hátrányos helyzetű fiatalok szakiskolai képzésének tapasztalatai."

Hasonló előadás


Google Hirdetések