Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Európai nagykereskedelmi árak és hazai fogyasztói árak MEH Nagykereskedelmi Fórum, 2009.02.02. Hornai Gábor,CEZ Magyarország Kft.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Európai nagykereskedelmi árak és hazai fogyasztói árak MEH Nagykereskedelmi Fórum, 2009.02.02. Hornai Gábor,CEZ Magyarország Kft."— Előadás másolata:

1 Európai nagykereskedelmi árak és hazai fogyasztói árak MEH Nagykereskedelmi Fórum, Hornai Gábor,CEZ Magyarország Kft.

2 1 A magyar versenypiac környezete:  EU-17:  Piaci integráció, növekvő likviditás  Tőzsdék, transzparencia  A piacszabályozás fejlődése  Folyamatosan növekvő árak – primer energiahordozók – származékaik  Magyarország:  Piacnyitás külső (EU) kényszerből, a politikai elkötelezettség folyamatos hiánya  Források és határmetszékek korlátozott elérhetősége  Puha diktatúra a piacon – Ingyen opció a kettős piaci modellből – Egyedi alkuk gyakorlata

3 2 A tanulási folyamat  Hatéves tanulási folyamat az összes szereplő számára: kereskedők, fogyasztók, hatóságok  Kereskedők:  Tulajdonosi modellek átvétele (kereskedés, kockázatok)  Teljesítménykényszer (profitelvárás)  Alkalmazkodás – piaci és szabályozási arbitrázs  Fogyasztók:  Az energiaköltségek csak emelkednek  Az energiapiac egy komplikált dolog  Kockázat = az ellátó kereskedő megbízhatósága  Éves szerződések, többnyire teljes ellátással  Hatóságok:  A politikai elvárások, a szakmai meggyőződés és a különalkuk konfliktusai  Információéhség és beavatkozási kényszerek

4 3 A fogyasztói szerződéskötések alapelvei a kereskedőknél  A kereskedők tulajdonosaik általában konzervatív kockázati stratégiáját alkalmazzák:  A pozíciókat nem, vagy csak minimálisan szabad nyitva hagyni – A limit cégenként eltérő méretű lehet – A nyitott pozíciók zárása az előírt stratégia alapján történik  A nyitott kockázatokat be kell árazni vagy át kell hárítani (pl. kinnlevőség, KÁT, kiegyenlítés, árfolyam, stb.)  Mindig a piachoz kell árazni. Az egyes kötéseket portfolió- növekmény alapon kell értékelni (profitelvárás).  A kötelezettségvállalások érinthetetlenek („pacta sunt servanda”)

5 4 A fogyasztói szerződéskötések tapasztalatai a fogyasztóknál  A fogyasztók általában költségminimalizálásra és ezzel egyidejű kockázatmentességre törekszenek:  A pozíciókat egyáltalán nem hagyják nyitva. Jellemzően naptári éves, teljes ellátású szerződést kötnek, minél korábban.  A legtöbb kockázatot áthárítják (pl. kinnlevőség, KÁT, kiegyenlítés, árfolyam, stb.).  Általában piac alá akarnak árazni.  Csak kivételesen rendelkeznek lefektetett kockázati stratégiával.  A kötelezettségvállalásokat néha rugalmasan kezelnék.

6 5 A fő szerződéskötési következmények  A fogyasztói szerződések bevett gyakorlata  Egyszerű „tankönyvi” határidős ügyletek kötését jelenti  Csak kivételesen tartalmaznak opcionalitásokat  Jól tükrözi a felek jelenlegi kockázatvállalási hajlandóságát és képességét  Védelmet nyújt a fogyasztóknak a futamidő alatti áremelkedés ellen, de korlátozza is az árcsökkenés kihasználását

7 6 A tanulási folyamat új állomása A pénzügyi válság és a gazdasági recessszió csökkenő energia-keresletet és eddig nem tapasztalt áresést hozott:

8 7 A tanulási folyamat új állomása Az áresés a továbbra is fennálló német-magyar piaci prémium (kb EUR/MWh) mellett is, és nem csak éves termékeknél jelentős.

9 8 Másfajta fogyasztói szerződések  Az áresés a kereskedők számára általában semleges (ld. pozíciózárási követelmények), de a fogyasztók számára egyértelműen pozitív hatású.  Az áresés hatását azok a fogyasztók élvezik leghamarább, akik  Későn kötöttek szerződést  Rövidebb futamidőre kötöttek szerződést  Minél több opcionalitást építettek be szerződésükbe azaz  Eltértek a korábbi gyakorlattól és kockázatot vállaltak

10 és másfajta fogyasztók is  Várható, hogy egyre több olyan magyar nagyfogyasztó lesz, aki kereskedőként fog gondolkodni és hajlandó/képes lesz kockázatot vállalni.  A korábbinál alacsonyabb energiaárak új lehetőséget kínálnak a versenypiac kiteljesítésére. Erre várhatóan a fogyasztók is törekedni fognak.  Még nagyobb lesz az igény a piac átlátható működésére.


Letölteni ppt "Európai nagykereskedelmi árak és hazai fogyasztói árak MEH Nagykereskedelmi Fórum, 2009.02.02. Hornai Gábor,CEZ Magyarország Kft."

Hasonló előadás


Google Hirdetések