Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Szakmai alaptréning 1. fejezet Készítette: Balázs Zoltán.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Szakmai alaptréning 1. fejezet Készítette: Balázs Zoltán."— Előadás másolata:

1 Szakmai alaptréning 1. fejezet Készítette: Balázs Zoltán

2 Turizmus alapismeretek

3 Definíciók Definíciók A turizmus fogalma A turizmus fogalma A turizmus fogalmi története A turizmus fogalmi története A turizmus történelmi kialakulásának fontosabb szakaszai A turizmus történelmi kialakulásának fontosabb szakaszai A turizmus szereplői A turizmus szereplői A turizmus fő típusai A turizmus fő típusai A turizmus motivációi A turizmus motivációi A turizmus gazdasági vonatkozásai A turizmus gazdasági vonatkozásai A turizmus gazdasági előnyei A turizmus gazdasági előnyei A turizmus multiplikátor hatása A turizmus multiplikátor hatása Fizetési mérlegre gyakorolt hatás Fizetési mérlegre gyakorolt hatás Foglalkoztatottságra gyakorolt hatás Foglalkoztatottságra gyakorolt hatás Beruházásokra gyakorolt hatás Beruházásokra gyakorolt hatás Jövedelemteremtő hatás Jövedelemteremtő hatás Infrastruktúrára gyakorolt hatás Infrastruktúrára gyakorolt hatás A turizmus fogalma, jelentősége

4 Mega-trendek az Európai Unió turizmusában 1 Szakmai trendek Szakmai trendek Általános trendek az Európai Unióban Általános trendek az Európai Unióban Az Európai Unió kibővítése Az Európai Unió kibővítése Magasabb diszkrecionális jövedelemhányad Magasabb diszkrecionális jövedelemhányad Rugalmasabb foglalkoztatási struktúra Rugalmasabb foglalkoztatási struktúra Foglalási szokások változása Foglalási szokások változása Fogyatékkal élők Fogyatékkal élők Demográfiai változások Demográfiai változások Fiatal utazók Fiatal utazók Európában nő a 60 év feletti népesség aránya Európában nő a 60 év feletti népesség aránya Nagyobb számú és kisebb háztartások Nagyobb számú és kisebb háztartások Az egészségtudatosság erősödése Az egészségtudatosság erősödése

5 Mega-trendek az Európai Unió turizmusában 2 Ismeretek és képzettség szintjének emelkedése Ismeretek és képzettség szintjének emelkedése A szabadidő csökkenése A szabadidő csökkenése Az utazási tapasztalatok bővülése Az utazási tapasztalatok bővülése Életmódváltozások Életmódváltozások Információtechnológia (ICT) Információtechnológia (ICT) Közlekedés Közlekedés Környezeti fenntarthatóság Környezeti fenntarthatóság Biztonság Biztonság A turizmus új trendjeinek pozitív és negatív hatásai A turizmus új trendjeinek pozitív és negatív hatásai Pozitív hatások Pozitív hatások Negatív hatások Negatív hatások

6 Az utazási irodai szektor fejlődéstörténete Magyarország Magyarország Budapest Budapest Vidék Vidék Az európai utazási irodai piac fejlődése és övezetei Az európai utazási irodai piac fejlődése és övezetei Kontinentális Északnyugat-Európa Kontinentális Északnyugat-Európa Nagy-Britannia Nagy-Britannia Latin és mediterrán Európa Latin és mediterrán Európa

7 Utazási vállalkozások létrehozása Az utazási vállalkozások alapításának jogi vetületei Az utazási vállalkozások alapításának jogi vetületei Az üzleti terv Az üzleti terv Az üzleti terv fejezetei Az üzleti terv fejezetei A vállalkozás alapadatai A vállalkozás alapadatai Összefoglalás Összefoglalás Helyzetfelmérés, ágazati elemzés Helyzetfelmérés, ágazati elemzés A vállalkozás leírása A vállalkozás leírása Termelési terv Termelési terv Marketing terv Marketing terv Pénzügyi (gazdasági) terv Pénzügyi (gazdasági) terv Szervezeti terv Szervezeti terv Kockázatelemzés Kockázatelemzés Függelék, mellékletek Függelék, mellékletek

8 Az utazási vállalkozások típusai és jellemzőik Touroperátor (TO) = nagykereskedő Touroperátor (TO) = nagykereskedő A TO főbb jellemzői A TO főbb jellemzői A TO konkrét tevékenysége A TO konkrét tevékenysége Utazási iroda és utazási ügynökség (TA) = közvetítő Utazási iroda és utazási ügynökség (TA) = közvetítő A TA konkrét tevékenysége A TA konkrét tevékenysége Utazási ügynökség Utazási ügynökség Információs iroda Információs iroda Kapcsolatok az utazási vállalati rendszerben Kapcsolatok az utazási vállalati rendszerben Az utazásszervező (TO) és közvetítő (TA) viszonya Az utazásszervező (TO) és közvetítő (TA) viszonya TO és TA összefoglaló összevetése TO és TA összefoglaló összevetése Utazásszervezés Magyarországon Utazásszervezés Magyarországon

9 Utazási irodai üzletágak 1 Beutazás Beutazás A beutaztató tevékenység feltételei A beutaztató tevékenység feltételei A beutazás jellemzői A beutazás jellemzői A beutaztató tevékenység előnyei A beutaztató tevékenység előnyei Fontosabb beutaztató szolgáltatások Fontosabb beutaztató szolgáltatások Szállásfoglalás Szállásfoglalás Programszervezés Programszervezés Étkeztetés Étkeztetés Transzferek Transzferek Autóbérlés Autóbérlés Repülő-, hajó- és vonatjegy Repülő-, hajó- és vonatjegy Idegenvezető, hostess, tolmács Idegenvezető, hostess, tolmács Incentive programok Incentive programok

10 Utazási irodai üzletágak 2 Kiutazás Kiutazás A kiutaztató tevékenység jellemzői A kiutaztató tevékenység jellemzői A kiutaztatás főbb fajtái A kiutaztatás főbb fajtái Fontosabb kiutaztató szolgáltatások Fontosabb kiutaztató szolgáltatások Külföldi kiállítások Külföldi kiállítások Cégek utaztatása és incentive utak Cégek utaztatása és incentive utak Speciális programok külföldön Speciális programok külföldön Fitness, gyógy és sport programok külföldön Fitness, gyógy és sport programok külföldön Klasszikus és vakációs utazások külföldre Klasszikus és vakációs utazások külföldre Belföld Belföld Programértékesítés Programértékesítés Bankszolgálat Bankszolgálat Menetjegy értékesítés Menetjegy értékesítés

11 Az utazási vállalkozás rendszere és folyamatai 1 Az utazási vállalkozás kereskedelmi rendszere és folyamatai Az utazási vállalkozás kereskedelmi rendszere és folyamatai Ajánlatkérések fogadása Ajánlatkérések fogadása Ajánlatkészítés és ajánlatadás folyamata Ajánlatkészítés és ajánlatadás folyamata Alvállalkozók bevonása Alvállalkozók bevonása Árualap beszerzése, szelektálása, feldolgozása Árualap beszerzése, szelektálása, feldolgozása A kiajánlandó program kialakítása A kiajánlandó program kialakítása Előkalkuláció, a kiajánlandó árak meghatározása Előkalkuláció, a kiajánlandó árak meghatározása Az ajánlat szöveges részének kidolgozása Az ajánlat szöveges részének kidolgozása Szerződéskötések Szerződéskötések Szerződéskötés a megrendelővel Szerződéskötés a megrendelővel Szerződéskötés az alvállalkozókkal Szerződéskötés az alvállalkozókkal

12 Az utazási vállalkozás rendszere és folyamatai 2 A projekt lebonyolítása A projekt lebonyolítása A projekt dokumentáció (dosszié) A projekt dokumentáció (dosszié) Végleges egyeztetés az alvállalkozókkal Végleges egyeztetés az alvállalkozókkal A forgatókönyv A forgatókönyv Az utazásszervező részvétele a projekten Az utazásszervező részvétele a projekten Az utazásszervezői szerződések típusai Az utazásszervezői szerződések típusai Az utazási szerződés Az utazási szerződés Az utazást közvetítő szerződés Az utazást közvetítő szerződés Beszerzési szerződések Beszerzési szerződések Szerződések külföldi partnerekkel Szerződések külföldi partnerekkel Fizetési feltételek és módozatok Fizetési feltételek és módozatok

13 Az utazási vállalkozás rendszere és folyamatai 3 Az utazási vállalkozás támogató folyamatai Az utazási vállalkozás támogató folyamatai Szabályozások kezelése Szabályozások kezelése Feljegyzések kezelése Feljegyzések kezelése Személyi feltételek, oktatás és képzés Személyi feltételek, oktatás és képzés Beszállítók, alvállalkozók minősítése Beszállítók, alvállalkozók minősítése Marketing folyamatok Marketing folyamatok Pénzügyi folyamatok Pénzügyi folyamatok Az utazási vállalkozás mérési és fejlesztési folyamatai Az utazási vállalkozás mérési és fejlesztési folyamatai Megrendelői elégedettség mérése, reklamációkezelés Megrendelői elégedettség mérése, reklamációkezelés Megrendelői elégedettség mérése Megrendelői elégedettség mérése Reklamációkezelés Reklamációkezelés Belső auditálás Belső auditálás Folyamatok mérése Folyamatok mérése

14 Gazdasági és pénzügyi management 1 A közgazdasági környezet A közgazdasági környezet A nemzetgazdaság helyzete A nemzetgazdaság helyzete Általános gazdasági szabályozás Általános gazdasági szabályozás A magyar közteherviselés rendszere A magyar közteherviselés rendszere Közteherviselés jogi csoportosításban Közteherviselés jogi csoportosításban Közteherviselés gazdálkodási csoportosításban Közteherviselés gazdálkodási csoportosításban Az utazási vállalkozásokra vonatkozó különös szabályzások Az utazási vállalkozásokra vonatkozó különös szabályzások Áfa szabályozás Áfa szabályozás Egyéb szabályok Egyéb szabályok

15 Gazdasági és pénzügyi management 2 Gazdasági és pénzügyi management az utazási vállalkozásoknál Gazdasági és pénzügyi management az utazási vállalkozásoknál Az utazási vállalkozás eredményessége Az utazási vállalkozás eredményessége Finanszírozási stratégia és koncepció az utazási vállalkozásnál Finanszírozási stratégia és koncepció az utazási vállalkozásnál Utazási vállalkozások finanszírozás sajátosságai Utazási vállalkozások finanszírozás sajátosságai Finanszírozással kapcsolatos legfontosabb feladatok Finanszírozással kapcsolatos legfontosabb feladatok A pénzügyi biztonság megítélésének mutatói A pénzügyi biztonság megítélésének mutatói Az utazási vállalkozások pénzügyi folyamatai Az utazási vállalkozások pénzügyi folyamatai A projektek elszámolása A projektek elszámolása A projektek pénzügyi és elszámolási rendszerbe illesztése A projektek pénzügyi és elszámolási rendszerbe illesztése

16 Marketing az utazásszervező vállalatoknál 1 Az utazásszervezési marketing alapjai Az utazásszervezési marketing alapjai Piackutatás Piackutatás Miért kell a piackutatás? Miért kell a piackutatás? A piackutatás definíciója A piackutatás definíciója A piackutatás céljai A piackutatás céljai Piacszegmentálás Piacszegmentálás A piackutatás módszerei, forrásai A piackutatás módszerei, forrásai Promóciós tevékenység Promóciós tevékenység Hirdetések Hirdetések Sajtóanyagok Sajtóanyagok Katalógusok Katalógusok Szórólapok, standok, kirakatok Szórólapok, standok, kirakatok Technika a promócióban Technika a promócióban Árstratégiák Árstratégiák Gerilla marketing Gerilla marketing

17 Marketing az utazásszervező vállalatoknál 2 Előnyök Előnyök Nem tradicionális hirdetési módszerek Nem tradicionális hirdetési módszerek A turisztikai ipar főszereplői A turisztikai ipar főszereplői Szolgáltatók Szolgáltatók Szállítók Szállítók Közvetítők (utazási kereskedők) Közvetítők (utazási kereskedők) Helyszínek (desztinációk) Helyszínek (desztinációk) A turisztikai termék A turisztikai termék A turisztikai termék fő jellemzői A turisztikai termék fő jellemzői A turisztikai termék hierarchiája A turisztikai termék hierarchiája A turisztikai szolgáltatás csomag (package) A turisztikai szolgáltatás csomag (package) A turisztikai csomagok fajtái A turisztikai csomagok fajtái Értékesítési csatornák a turizmusban Értékesítési csatornák a turizmusban Közvetett értékesítés Közvetett értékesítés Közvetlen értékesítés Közvetlen értékesítés

18 Marketing az utazásszervező vállalatoknál 3 A turisztikai közvetítők típusai A turisztikai közvetítők típusai A legfontosabb közvetítőtípusok A legfontosabb közvetítőtípusok A marketingcsatorna funkciója és folyamata A marketingcsatorna funkciója és folyamata Az értékesítési csatorna részei Az értékesítési csatorna részei Az értékesítési csatornák tervezése Az értékesítési csatornák tervezése Árképzés a turizmusban Árképzés a turizmusban Az árképzést meghatározó vállalati politikák Az árképzést meghatározó vállalati politikák Profitorientált árképzés Profitorientált árképzés Értékesítés orientált árképzés Értékesítés orientált árképzés Versenyorientált árképzés Versenyorientált árképzés Költségorientált árképzés Költségorientált árképzés Egyéb árképzési technikák Egyéb árképzési technikák Az árak módosítása Az árak módosítása Az értékesítés alakulása Az értékesítés alakulása A profit alakulása A profit alakulása

19 E-turizmus és utazásszervezés 1 Internet és turizmus Internet és turizmus Az internet, mint tömegkommunikációs eszköz Az internet, mint tömegkommunikációs eszköz Az internet hatása a turizmusra Az internet hatása a turizmusra On line turizmus 1997 – 2007 On line turizmus 1997 – 2007 Régiók on line Régiók on line Amerikai egyesült államok Amerikai egyesült államok Európa Európa A magyar utazási vállalkozások A magyar utazási vállalkozások E-turizmus trendek E-turizmus trendek Az e-turizmus fontosabb definíciói Az e-turizmus fontosabb definíciói E-business E-business E-procurement (e-beszerzés) E-procurement (e-beszerzés) E-marketing E-marketing E-turizmus E-turizmus

20 E-turizmus és utazásszervezés 2 Az e-turizmus értelmezése Az e-turizmus értelmezése Az e-turizmus résztvevői Az e-turizmus résztvevői Az e-turizmus szektorai Az e-turizmus szektorai A e-turizmus piaci szerkezete A e-turizmus piaci szerkezete A e-turizmus főszereplői A e-turizmus főszereplői A e-turizmus elosztási csatornái A e-turizmus elosztási csatornái Az internet, mint marketingeszköz a turisztikai vállalkozásokban Az internet, mint marketingeszköz a turisztikai vállalkozásokban A fogyasztók szolgálata A fogyasztók szolgálata Értékesítés Értékesítés Piackutatás Piackutatás Reklám és hirdetés Reklám és hirdetés Web marketing stratégiák Web marketing stratégiák On line források On line források Az e-turizmus fejlődési szakaszai Az e-turizmus fejlődési szakaszai Az e-turizmus jövője Az e-turizmus jövője

21 Emberi erőforrás management az utazási vállalkozásoknál Munkaerő toborzás Munkaerő toborzás Munkaerő kiválasztás Munkaerő kiválasztás Tréningek Tréningek Fejlődés Fejlődés Produktivitás Produktivitás Motiválás Motiválás Foglalkoztatási jogszabályok Foglalkoztatási jogszabályok Fegyelmezés Fegyelmezés Jutalmazási rendszer Jutalmazási rendszer Szakszervezetek Szakszervezetek

22 Az utazásszervezés jogi vetületei 1 Az utazásszervezés, utazásközvetítés jogi szabályozása Az utazásszervezés, utazásközvetítés jogi szabályozása Az utazásszervező és az utazásközvetítő Az utazásszervező és az utazásközvetítő Utazásszervezési, utazásközvetítői tevékenység végzésére való jogosultság Utazásszervezési, utazásközvetítői tevékenység végzésére való jogosultság A nyilvántartásba vétel feltételei A nyilvántartásba vétel feltételei A nyilvántartásba vétel joghatásai A nyilvántartásba vétel joghatásai A nyilvántartásban szereplő vállalkozók adatainak nyilvánosságra hozatala A nyilvántartásban szereplő vállalkozók adatainak nyilvánosságra hozatala Vagyoni biztosíték Vagyoni biztosíték A vagyoni biztosítékra vonatkozó szerződés A vagyoni biztosítékra vonatkozó szerződés A vagyoni biztosíték összege A vagyoni biztosíték összege Határidők vagyoni biztosítéknál Határidők vagyoni biztosítéknál

23 Az utazásszervezés jogi vetületei 2 Vagyoni biztosíték megszüntetése Vagyoni biztosíték megszüntetése Mentesülés a vagyoni biztosíték felmutatása alól Mentesülés a vagyoni biztosíték felmutatása alól Felfüggesztés Felfüggesztés Az utazási vállalkozó törlése Az utazási vállalkozó törlése Utazási irodák ellenőrzése, fogyasztóvédelem Utazási irodák ellenőrzése, fogyasztóvédelem Az idegenvezetés jogi szabályozása Az idegenvezetés jogi szabályozása Az idegenvezetői tevékenység Az idegenvezetői tevékenység A szakképesítés megszerzése A szakképesítés megszerzése Idegenvezetői igazolvány Idegenvezetői igazolvány Azonosító kártya Azonosító kártya Az igazolvány visszavonása Az igazolvány visszavonása


Letölteni ppt "Szakmai alaptréning 1. fejezet Készítette: Balázs Zoltán."

Hasonló előadás


Google Hirdetések