Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Fogyatékos ember gondozása. Látási fogyatékosság.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Fogyatékos ember gondozása. Látási fogyatékosság."— Előadás másolata:

1 Fogyatékos ember gondozása

2 Látási fogyatékosság

3 A látási fogyatékosság fogalma A látási analizátor valamely részének (szem, látópálya, kérgi központok), különböző kórokok hatására közvetlen vagy közvetett úton létrejött betegségekből, illetve sérülésekből eredő organikus vagy funkcionális elváltozása

4 Látásélesség vizsgálata A látásélességet az orvos méri és Snellen törttel fejezi ki Teljes látás esetén a Snellen-tört értéke: 5/5=1 Gyengén látás az 5/50 és az 5/15 Snellen érték közötti visus Vakság az 5/50 Snellen-érték alatt

5 A Kettesy-féle decimális látás- vizsgáló tábla

6 Látássérülés fogalma a BNO-10 alapján Látássérült az a személy, akinek a jobban látó szemén maximális korrekcióval mérhető látásélessége az ép látás 30 %-a, vagy ennél kevesebb

7 Látássérültek csoportjai 1. Vakok: nem érzékelik a fényt sem 2. Aliglátók: - Fényérzékelők: vakos technikát igényelnek, de a közlekedésben, tájékozódásban fel tudják használni látásmaradványukat. Fény irányának megállapítására képesek - Nagytárgylátók: Többségük általában Braille-olvasó, látásmaradványukat a mindennapi életben jól felhasználják

8 Látássérültek csoportjai - Ujjolvasók (két méteren belül megszámolják az eléjük tartott kéz ujjait) Látásmaradványuk elegendő a síkírás elektronikus eszközökkel történő olvasásához 3. Gyengénlátók: A látás marad a vezető érzékelési csatorna, oktatásukban a látás maximális kihasználására kell törekedni csoportnál a hallási és tapintási érzékelésre kell elsődlegesen támaszkodni (Braille-írás), míg a 3. csop.-ban hagyományos módon írnak, legfeljebb segédeszközöket használnak

9 Látássérülés leggyakoribb okai Gyengénlátás leggyakoribb okai: - szem fénytörési rendellenességei: rövidlátás, túllátás, astigmatizmus (szemtengelyferdülés) Vakság leggyakoribb okai: - örökletesség - fejlődési rendellenesség - gyulladás, sérülés - látóideg-sorvadás

10 Látássérülés leggyakoribb okai - agydaganat - fertőző betegségek szövődményei - újszülöttkori retinopáthia (koraszülötteknél az inkubátorban lévő magas O2-nyomás okozza) - szürkehályog, zöldhályog - ideghártya-leválás - érbetegségek

11 Látási fogyatékosság korai felismerése Külső rátekintéssel észlelhető jelek: - a szemrés a normálisnál tágabb vagy szűkebb - szemhéjak be ill. kifelé fordulnak - pillaszőrök helytelen állásúak - szemhéj bőrén elváltozás Könnyen észrevehetők: - kötőhártya alatti bevérzések - kötőhártya, ínhártya, szaruhártya elszineződése - szem elülső részeinek daganatai

12 Látási fogyatékosság korai felismerése - kötőhártya gyulladás - szembogár nagyságának, színének, alakjának változásai - két szembogár közötti különbség - szemgolyó helytelen állása (kancsalság) - szemgolyók rezgése - szemmozgások gátoltsága

13 Látási fogyatékosság korai felismerése Szemészeti elváltozásra, esetleg gyengénlátásra utaló jel lehet: - fokozott könnyezés - fénykerülés - gyakori pislogás - távolra nézéskor összehúzott szemrés

14 Látási fogyatékosság korai felismerése - szem dörzsölése, szemviszketés - megszokottól eltérő fejtartás, olvasási távolság - egyik szem gyakori behunyása Szubjektív panaszok, melyekre fel kell figyelni: - fejfájás - szemfáradás - hirtelen fellépő látásromlás

15 Látási fogyatékosság gyógyítása Eredményes műtéti kezelés végezhető: szürkehályog, zöldhályog, ideghártyaleválás, szaruhártya-átültetés, üvegtest pótlása, rövid és távollátás végleges korrekciója

16 Látási fogyatékosok jellemzése Vakon született: - más jellegű képzeteket és fogalmakat alakít ki mint az ép látású - mozgásfejlődés lelassulása (gátlás kialakulása) - jellemző mozgásformák kialakulása (fejforgatás bólogatás, hajlongás, kézrázás, ugrálgatás, forgás, körben járás, ujjaknak vagy tárgyaknak a szemek előtt való mozgatása)

17 Látási fogyatékosok jellemzése - Test ill. fejtartási rendellenességek - mozgásfejlődés lelassulásával párhuzamosan pantomimikájuk, mimikájuk is elszegényedik A fentiek inkább a teljesen vakokra vonatkoznak, hiszen már a fényérzékenységgel rendelkezők mozgáskészsége is gazdagabb

18 Látási fogyatékosok jellemzése Vak gyermekek mozgásfejlődésében a belső késztetések és a környezet akusztikus ösztönzői játsszák a főszerepet Az aliglátóknál az optikus szféra az aktivitás ösztönzője Gyengénlátók mozgásfejlődése közel áll a látókéhoz- lehet fejlődési lemaradás

19 Látási fogyatékosok jellemzése A vaksághoz és gyengénlátáshoz kapcsolódhat értelmi fogyatékosság, mozgásszervi fogyatékosság, beszédzavar, személyiség különféle sérülése, és nagyfokú halláscsökkenés (süket-vakság) Látásképesség későbbi korban való elvesztése gyakran vezet vaksági krízis állapotához

20 Tájékozódást segítő tényezők A mozgásbiztonság feltétele kisebb térben a rend Nagyobb térben a tájékozódás akusztikus és taktilis támpontok nyújtásával lehetséges pl. utcán a járda szegélye, minősége, a fal-kerítés anyaga, kapuk, üzlethelyiségek kirakatai, telefonfülkék, villanyoszlopok stb. Fehér bot – a környezettel teremt kontaktust (érintés során a keletkezett hangoknak szerepe van a tájékozódásban)

21 Tájékozódást segítő tényezők Hallási, szaglási ingereknek is figyelemfelhívó jellege van (kellő gyakorlás szükséges) Vakoknál fejleszteni kell az akusztikus ás taktilis észleléshez szükséges funkciókat Gyengénlátóknál: emellett szerepe van a vizuális megfigyelés pontosságának Erős kontrasztú színek alkalmazása, figyelemfelkeltés pl. lépcsőnél (fekete-fehér, fekete- sárga) Emlékezet fejlesztése is fontos, mert nagyobb mértékben vannak rászorulva az emlékezetükre mint az ép látásúak (emlékezni kell, hogy mit hova tettek)

22 Látási fogyatékosok rehabilitációja 1784 óta folyik intézményes oktatásuk nevelésük 0-3 éves korig korai fejlesztés Vakok óvodája, általános iskolája, speciális szakiskola és diákotthon Gyengén látók részére is létezik iskola szakiskola A tehetségesebb gyerekek épek iskolájában, ill. főiskolán, egyetemen tanulnak tovább

23 Látásnevelés fontossága Minden maradvány látással rendelkező látássérült gyermek esetén alkalmazni kell minden tantárgy és rehabilitációs órák keretében Látott foltok, formák tudatosítása, értelmezni tudja a látottakat Ezzel magabiztosabbá válik a tájékozódás, közlekedés, önkiszolgálás

24 Vakok és alig látók munkalehetőségei Foglalkozási rehabilitáció Telefonkezelő, masszőr, kefekötő, kosárfonó, zongorahangoló, textilipar, élelmiszeripar, Értelmiségi pályán: tanár, jogász, zeneművész

25 A látássérültek rehabilitációjának szakaszai 1. Önállóság visszaszerzése 2. Foglalkozási rehabilitáció (munkahelyteremtés, átképzés) 3. Társadalmi rehabilitáció (integráció) 1. Önállóság visszaszerzése: Látás elvesztése – nagy lelki megterhelés Korai segítség – elemi rehabilitáció: Vakok Állami Intézete által

26 Elemi rehabilitáció célja: - felnőttkorban látásukat vesztett emberek visszavezetése a társadalomba - átsegítése a fizikai, lelki krízisen - biztosítani az egyén önkiszolgálóvá válását Tanfolyam keretében hét. Vakok Állami Intézete végzi Elsajátítható: önálló közlekedés, önellátás, pontírás

27 Mozgás és mozgástanítás Célja: - túlmozgások leépítése - harmónikus mozgáskép kialakítása - vakság negatív következményeinek csökkentése Jellegzetességei: - mozgási feladatok megtanítása egyénileg, kézvezetéssel - fokozatosság - balesetek elkerülése

28 Épen maradt érzékszervek fejlesztése Hallás fejlesztése: zajok, hangok felismerése Tapintás fejlesztése: tapintható környezet megismerése, akadályok felismerése Szaglás, ízlelés Hőérzés

29 Közlekedés és segédeszközei Közlekedés eleinte látó kísérővel Bot használatának megtanulása Vakvezető kutyával való közlekedés Térképek

30 Önkiszolgálás Személyi higiéné: - saját eszközök jelölése jellel - a tisztálkodás belső szükségletté váljon - érzékszervek ápolása Ruházat: - jelekkel ellátni a különböző színűeket Étkezés: - mindig minden ugyanoda kerüljön az asztalon - idegen helyen kérdezze meg mit hol talál (11 óra só stb.)

31 Önkiszolgálás - peremes tányér alkalmazása Takarítás Mosás Mosogatás Vasalás Főzés: - ne főzzön bő ujjú ruhában - tűzhely használatának begyakoroltatása

32 Önkiszolgálás segédeszközei Domború jelekkel ellátott órák (kar és ébresztő) Tűbefűző (mechanikus, félautomata) Domború jelekkel ellátott mérleg Domború jelekkel ellátott hosszmérő, mérőszalag Domború jelekkel ellátott lázmérő Tejőr Tejcsap (megkönnyíti a tej tárolását és kiöntését) Tojáselválasztó

33 Tanulást-művelődést segítő eszközök 1.) optikai 2.) mechanikus 3.) elektronikus Optikai eszközök: - szemüveg - távcsőszemüveg - nagyítók

34 Tanulást-művelődést segítő eszközök Mechanikus segédeszközök: - pontírógép - Braille tábla Elektronikus segédeszközök: - Optacon: Az optacon név a hordozható olvasórendszert jelenti. Egy kis kézi kamera segítségével az egyes sorokat lehet megragadni és vibráló miniatűr tűcskékkel egy ún. tapintótérbe átvinni. A kamera által felvett kép a vibrációs térben tapintható.

35 Elektronikus segédeszközök Az optacon a síkírást Braille-írássá alakítja. Ez a készülék a látható betűket tapinthatókká alakítja. - olvasó TV - Számítógép a szükséges speciális perifériákkal: - Speciális beszélőegység - Braille kijelző - Braille nyomtató - Képernyő nagyító programok

36 Írás-olvasást megkönnyítő segédeszközök - oktató, tanuló és munkaeszközök: írógépek, irodai eszközök, rajzkészülékek, földgömb, atlasz, mint taktilis oktató eszköz - mindennapok segédeszközei: speciális órák, mérlegek, mérőszerszámok, játékok stb

37 Braille Nyomtató A számítógépen begépelt szöveget alakítja át Braille-be.

38 Vak emberrel való kommunikáció és segítségnyújtás Segítségnyújtás alapelvei: - a vak ember karoljon belénk, ne mi karoljunk a vak emberbe - haladás a vak ember előtt egy méterrel - hírtelen, pontatlan utasítások kerülése - lépcső irányának és utolsó fokának a jelölése Rend szerepe Kommunikálás a vak emberrel, nem a kísérővel

39 Vak emberrel való kommunikáció és segítségnyújtás Vak egyén informálása érkezésünkről és távozásunkról Gyengén látóknál erős kontrasztok alkalmazása az akadályt jelentő tárgyak, lépcső esetén

40 Szemüvegek karbantartása Tiszta, folyóvízzel leöblíteni (langyos víz) Speciális szemüvegtisztító folyadék használata Puha nem szöszölő ruhával megtörölni (mikroszálas törlőruha) Törlőruhákat rendszeresen mosni 30 fokos vízben Öblítőszert ne használjunk

41 Mit ne használjunk? Általános üvegtisztító folyadékot Papír és textil zsebkendő (karcol) Acetont, benzint Ne toljuk fel a hajra Ne tároljuk melegben

42 Szem higiénéje Szem tisztán tartása: - sima vízzel - ha váladék van, sima vízzel, bórvízzel, kamilla teával - többszöri kézmosás - két szem tisztításához külön vatta

43 Műszem gondozása Naponta legalább egyszer kivenni és szappanos vízzel megtisztítani Nagyon alaposan leöblíteni Ahogy nő a gyermek ellenőrizni a műszemet, mert a nem megfelelő méretű is okozhat problémákat pl. fájdalom, váladékozás


Letölteni ppt "Fogyatékos ember gondozása. Látási fogyatékosság."

Hasonló előadás


Google Hirdetések