Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Önállósodási törekvések támogatása Dr. Mezei Éva iskolaorvos Gárdonyi Géza Ciszterci Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Önállósodási törekvések támogatása Dr. Mezei Éva iskolaorvos Gárdonyi Géza Ciszterci Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium."— Előadás másolata:

1 Önállósodási törekvések támogatása Dr. Mezei Éva iskolaorvos Gárdonyi Géza Ciszterci Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium

2 A serdülőkori pszichoszociális fejlődés feladatai A felnőtt szerep elfogadása Érzelmi függetlenedés a szülőktől Saját világnézet kialakítása Saját identitás kialakítása, részvétel a saját ifjúsági kultúrában Párválasztás

3 Az önállóság megnyilvánulásai Fő a fokozatosság! Saját szoba Öltözködés Zene Barátok Értékrend, erkölcsi felfogás, hitbeli meggyőződés

4 Milyen legyen a szülői hozzáállás? kioktatás helyett párbeszéd kategorikus kijelentések helyett együtt gondolkodás utasítás helyett útbaigazítás

5 A kamaszkori lázadás hátterében a zsarnokoskodás és a szeretetlen hangnem áll Szabályalkotás 1. Szabályok közös megállapítása 2. Egyértelmű, pontos szabályok 3. Következmények megállapítása A szabályszegés ne maradjon következmények nélkül, de ezeket lássa előre. Megbízhatósága alapján bővítjük kiváltságainak körét. Csak olyan helyre engedjük el, ami nem ártalmas. Viselnie kell magatartásának következményeit.

6 A felelősségvállalás gyakorlása Olyan mértékben illeti meg szabadság, amilyen mértékben megtanul felelősséget vállalni Házimunka- önzetlen szolgálat Tanulás – tisztázni, mi a tanulás célja, ehhez alkalmazkodni. Az ellenőrzés a szülő feladata. Pénz kezelése – heti v. havi zsebpénz, meghatározva, mit biztosít belőle

7 Felkészítés az „Életre” 1. Képes-e az önálló életvitelre? ( főzés, mosás, vasalás, ügyintézés, pénzügyek kezelése, beosztás) 2. Céltudatosság Túlzott maximalista, merev gondolkodású, stresszes, kikapcsolódást elhanyagolja 3. Kapcsolatok 4. Biztonság Érezniük kell, hogy szeretjük őket, rendelkezésre állunk, segítünk. Fecskemama példája

8 Párválasztás A szerelem nem elég Pozitív jellemvonások - Hogyan bánik másokkal: rokonaival, gyerekekkel idősekkel, őt kiszolgáló emberekkel - Tudjon logikusan gondolkodni, lássa be, ha tévedett - A jó és rossz integrálásának képessége

9 Az identitás állapotok négy fajtája ( az identitás krízis és elköteleződés függvényében) Marcia (1980) 1. Az aktív keresést követően kifejlődött saját identitás 2. Moratórium,késleltetés, amikor az identitás még kialakulóban van 3. Korai zárás: Elsietett kötődés aktív keresés nélkül 4. Diffúzió vagy identitászavar: Problémát jelent a valódi elkötelezettség vállalása

10 Hogyan néz ki a négy állapot? Diffuzió: Nem tudok választani a foglalkozások között, melyik az, amelyiket valóban akarom, de dolgozom azért, hogy …….. legyek, amíg valami jobb nem adódik. Ha a vallásra gondolok, nem találok olyat, amibe valóban hinni tudnék. Korai zárás: Úgy vagyok, hogy nekem jobban tetszik egy kicsit a népem, mint amit a politika sugall. Követem azt amit tesznek, a választásokban is. Soha nem kérdőjeleződött meg a hitem. HA valami jó a szüleimnek, akkor az jó nekem is. Moratórium: Én még nem tudom eldönteni hogy mire leszek képes és milyen foglalkozást fogok majd jól végezni. Sokféle politikai párt és eszme van, nem tudom eldönteni hogy melyiket kövessem. Most formálódik ez bennem. Identitás elérése: Valaki személyes hite minden egyén saját eredménye. Értékelem és újraértékelem magamat és tudom, hogy mit hiszek.

11 Identitás diffúzió Egzisztenciális szorongás a belemélyedés miatt, az éppen most észlelése Rengeteg kisebbrendűségi érzés, elidegenedés és ambivalencia; rossz én-kép; bizonytalan nemi-szerep identifikáció. Általában éretlenség a kognitív komplexitás terén, az érzelmi fejlődésben és általában szociális fejlődésben Gyenge együttműködési készség, inkább manipulatív hajlandóság és megtévesztés Más el-nemkötelezett gyerekekkel való társulás Kevésbé szeret szoros, hosszú kapcsolatba lenni A szülőktől elutasítást tapasztal; a fiatalok és az anyja is érzelem nélküliként jellemzik

12 Korai zárás Gyakori elutasítás és elfojtás Csendes, rendes, termékeny életvitel. Tekintélyelvű értékek láthatók (engedelmesség, erős vezetés és a tekintély tisztelete). Gyakran meleg érzelmileg telített otthonokból jönnek, és a gyerekek folytatják szüleiktől való függőségüket. Előírásszerű személyiségek, mereven elkötelezettek.

13 Moratorium Fokozott szorongás, és kutatás. Jól meghatározott célok és értékek hiánya; lelkiismeretesség. Alkalmazkodik másokhoz, és szociálisan adaptív és hatékony. Bűntudat érzése és problémák a méltóság átélésében ‑‑ mintha megszakadt volna Erős barátságosság, fizikai ragaszkodás, a szülők támogatása A szülők függetlennek érzékelik.

14 Az érett személyiség jellemzői Harmonikus egyensúly az individuáció és a kapcsolat társas szükségletei között Ön-bizalom, biztonság, társas alkalmazkodás, érzelmi érettség, előrehaladott én-fejlődés. Intim és hosszú távú kapcsolatok. Barátkozás, fizikai ragaszkodás és a szülők támogatása. A függetlenség magas fokát észlelik a szülők.

15 Összefoglalás A felnőtté válás lassú folyamat, melyre a kamasz és a szülei is felkészülnek. Az önállósodás folyamatában egyre nagyobb szerep jut a szülőkkel történő együtt gondolkodásnak, s az önálló döntéssel járó felelősség vállalásának. Ebben a folyamatban a biztonságot a szeretet nyújtja.

16 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Önállósodási törekvések támogatása Dr. Mezei Éva iskolaorvos Gárdonyi Géza Ciszterci Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium."

Hasonló előadás


Google Hirdetések