Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Hívők, nem hívők? Értékek az egyházi iskolákban Pusztai Gabriella.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Hívők, nem hívők? Értékek az egyházi iskolákban Pusztai Gabriella."— Előadás másolata:

1 Hívők, nem hívők? Értékek az egyházi iskolákban Pusztai Gabriella

2 1. Vallásosság Magyarországon 2. A felekezeti iskolák és társadalmuk 3. Kulcsok az eredményességhez Főbb kérdéskörök

3 A vallásosság mérésének problémái Többdimenzióssága: 1. ideológiai, világnézeti dimenzió 2. rituális, vallásgyakorlati dimenzió 3. kognitív, tudás-, ismeret szintű dimenzió 4. emocionális, érzelmi dimenzió 5. konzekvenciális dimenzió

4 A vallásosság mérésének problémái A felekezeti szempontú megközelítés jelentése A dichotóm kérdésfeltevés gyengéi Az vallási önbesorolás ötfokú skálája és alkalmazásának eredményei Többdimenziós szerkezet megragadása A konzekvenciális dimenzióval való összevetés

5 Nem tartozik felekezethez (2001)

6 Mely vallási közösséghez, felekezethez tartozónak érzi magát?

7 Az egyes felekezetekhez tartozók aránya a választ adók körében 2001-ben és 2011-ben

8 Római katolikusok területi elhelyezkedése

9 A társadalom vallásosságának további jellemzői Intézményekhez kötődés Társadalmi determináltság Generációs differenciák A vallásosság hatása a politikai attitűdökre, gyermeknevelésre, életstílusra

10 Az egyház tanítása szerint/maguk módján vallásosak az utóbbi 30 évben (Tomka 2010)

11

12

13 Az öt legfontosabb nevelési érték a magyar válaszadók vallásosság és iskolázottság szerinti csoportokban Fontosság i sorrend Alapfokú végzettségűekKözépfokú végzettségűekFelsőfokú végzettségűek Nem vallásosVallásosNem vallásosVallásosNem vallásosVallásos 1.Jó modor Önállóság Felelősségérzet 2Szorgalom ÖnállóságSzorgalomJó modor 3Mások tisztelete, tolerancia Felelősségérzet Mások tisztelete, tolerancia 4 Felelősségérzet Mások tisztelete, tolerancia SzorgalomÖnállóság Felelősségérzet Önállóság 5 TakarékosságMások tisztelete, tolerancia SzorgalomVallásos hit Forrás: European Value Survey 2008 magyarországi alminta.

14 Fiatalok: gyökeresen eltérő szocializációs környezet Posztmateriális gondolkodás: a formálódás évei meghatározók (Inglehart 1977) Belülről vezérelt – kívülről vezérelt karakter (Riesman 1965) Élményorientált magatartás (Schulze 1992): Bőség (kínálat, kereslet, hozzáférés) és választás kényszere – társak szerepe Kínálatcsökkenés tapasztalata: vallási haszon maximalizálását kereső egyén + monopóliumok, romló kínálat, elmaradó fogyasztók… (Stark, Bainbridge, Finke)

15 Ifjúsági vallásgyakorlat Templomba járók: alacsonyabb arányú a felnőtt lakosságnál (10-13%) Kisközösségi vallásgyakorlat az ifjúságban helyettesítheti a nagyközösségit: 10-20%, 18 év alatt nagyobb hajlandóság (1989-ben 5%)

16 2011-ben

17

18

19 2001/20024% 2005/20065% 2006/20075% 2007/20086% 2008/20096% 2009/20106% 2010/20117% 2011/20128%

20 2001/20024% 2005/20065% 2006/20075% 2007/20086% 2008/20096% 2009/20107% 2010/20117% 2011/20129%

21 2001/200213% 2005/200614% 2006/200714% 2007/200815% 2008/200915% 2009/201015% 2010/201115% 2011/201217%

22 2001/200214% 2005/200613% 2006/200713% 2007/200813% 2008/200913% 2009/201014% 2010/201114% 2011/201215%

23 2001/20022% 2005/20062% 2006/20072% 2007/20082% 2008/20092% 2009/20103% 2010/20113% 2011/20124%

24 2001/20023% 2005/20063% 2006/20073% 2007/20083% 2008/20095% 2009/20104% 2010/20115% 2011/20126%

25 Eredményesség-koncepciók oktatási rendszeren kívüli oktatási rendszeren belüli hosszú távú hatás prediktorai rövid távú hatás egydimenziós többdimenziós „hozzáadott” érték, várható érték abszolút érték

26

27 2012

28 2006

29

30

31

32

33 Északelet-Magyarországon

34 Erőforrások 1.A tantestület: emberi, vallásgyakorló és szakmai közösség 2.Személyes törődés: talentumok megtalálása 2. Kiterjesztett szerepfelfogás: személyes tanár-diák kontaktus + extrakurrikuláris alkalmak 3. Nem individuumok, hanem közösségek kapcsolathálók vallásos nevelése 4. Élményközpontúság, aktivitás, interaktivitás, kiscsoportos formák 5. Identitás erősítés: a különbözés élménye 6. A szülő szövetséges, bevonása élményforrás lehet

35


Letölteni ppt "Hívők, nem hívők? Értékek az egyházi iskolákban Pusztai Gabriella."

Hasonló előadás


Google Hirdetések