Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1 EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT KÖNYVTÁROSOK NAPJA 2009. augusztus 31. A Minőségirányítási.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1 EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT KÖNYVTÁROSOK NAPJA 2009. augusztus 31. A Minőségirányítási."— Előadás másolata:

1 1 EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT KÖNYVTÁROSOK NAPJA augusztus 31. A Minőségirányítási csoport bemutatkozása

2 2 EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT Áts József - Egyetemi Könyvtár Kálóczi Katalin - Egyetemi Könyvtár Rihmer Aurél - TTK Kari Könyvtár Szabó Zoltán - IK Kari Könyvtár, csoportvezető A minőségirányítási csoport munkatársai

3 3 EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT  Környezetelemzés, az ELTE könyvtári hálózat adottságainak számbavétele  A minőségüggyel összefüggő előírások, dokumentumok összegyűjtése, közrebocsátása  A küldetés, a jövőkép, a szervezeti stratégiai célok, szervezeti értékek kommunikálása  A minőségpolitika, a minőségcélok meghatározása  Az EFQM szerinti értékelési rendszer kidolgozása  Kapcsolattartás az intézmény vezetőivel  A K21 képviselete Feladatok

4 4 EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT A könyvtári stratégiai tervezés kiindulópontjaként a csoport PGTT és SWOT analízist készít PGTT (PEST) ANALÍZIS Makrokörnyezeti elemzés azaz a politikai, gazdasági, társadalmi és technológiai tényezők vizsgálata. Az intézmény politikai, gazdasági, társadalmi és technológiai környezetének elemzéséhez segítséget jelentő eszköz.

5 5 EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT POLITIKAI TÉNYEZŐK A felsőoktatás helyzete Könyvtárpolitika Jogi szabályozás Költségvetési politika, a fenntartó hosszabb távú koncepciója a feladatellátással kapcsolatban GAZDASÁGI TÉNYEZŐK A gazdasági növekedés lassulása, az államadósság növekedése Az állami szerepvállalás, a normatív támogatás folyamatosan csökken A pénzügyi politika megszorító intézkedései A szolgáltatás-központú nonprofit intézmények új, térítéses szolgáltatások bevezetésére kényszerülnek A közvetlen dokumentumszolgáltatást az információhoz való hozzáférés biztosítása váltja fel, nő az elektronikus források jelentősége Fejlesztési források elsősorban pályázati lehetőségek kihasználásával

6 6 EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT TÁRSADALMI TÉNYEZŐK A jövedelem-eloszlás alakulása Felsőoktatás, felnőttképzés A használói igények változása TECHNOLÓGIAI TÉNYEZŐK Munkafolyamatok meggyorsítása, megkönnyítése a technika alkalmazása révén Elektronikus dokumentumok megjelenése és elterjedése Munkakörök újfajta felosztása Egyre nagyobb tömegű információ olcsó tárolására és gyors visszakeresése A gyors technikai fejlődés folyamatos képzést és önképzést követel Web2 technológiák könyvtári alkalmazásai Infrastruktúra fejlesztése A könyvtári szolgáltatásokat befolyásoló új technológiák Adatbiztonsági megoldások Azonosító rendszerek (RFID technológia) Digitális tartalmak közzététele Könyvtárépületek iránti megváltozott igények

7 7 EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT Mi a SWOT analízis? Feltárja az intézmény, szervezet erősségeit, gyenge pontjait, lehetőségeit és kockázatait. Gyengeségek: belső tényezők: olyan dolgok, amik nem jól működnek, de lehet rá befolyás, hogy jobb legyen. Erősségek: belső tényezők: pozitív dolgok, amik jól működnek és lehet rá befolyás, hogy még jobban működjenek. Lehetőségek: külső tényezők: olyan adottságok, amelyeket nem tudunk befolyásolni, de kedvezőek, és rájuk építve kihasználhatjuk az erősségeinket. Veszélyek: külső tényezők: olyan korlátok, negatív tényezők, amelyeket nem tudunk befolyásolni, és csökkentik a siker esélyeit, kockázatot is jelentenek.

8 8 EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT LehetőségMutatóVeszélyMutató Inf. Technológia (új szolgáltatás) 15Inf. Technológia (erőforrásigény) 6 Képzési/munkaerő –piaci igény 10Törvényi szab. hiányosságai 4 Könyvtári hálózati együttműködés 15Központi költségv. Források csökenése 15 ErősségMutatóGyengeségMutató Inf. infrastruktúra az egyetemen 8Infrastruktúra/ (épület, berendezés) 6 Absztrakt erőforrás/elit egyetem imidzs 8Absztrakt erőforrások/szervez eti hatékonyság 15 Értékes szakgyűjtemények 6Szolgáltatások15 SWOT analízis/részlet

9 9 EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT Az intézményi önértékelés céljai  Az intézményi erősségek, fejlesztendő területek (gyengeségek) megismerése  Az intézmény által alkalmazott módszerek (adottságok) számba vétele, a hiányzó módszerek kialakítása  Nyilvántartások aktualizálása, kialakítása  Elégedettség mérések  Összehasonlítás a versenytársakkal, illetve az ideális szervezettel

10 10 EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT Miért van szükség a küldetés megfogalmazására? A küldetés megfogalmazásakor a szervezet azt határozza meg, hogy mi a létezésének célja, „mi végre van a világon”, milyen értékek, milyen elvek alapján működik.

11 11 EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT Küldetés Az ország vezető tudományegyeteme könyvtári hálózatának küldetése elősegíteni, hogy az Eötvös Loránd Tudományegyetem a 21. század kihívásainak és igényeinek megfelelő, a kelet-közép-európai térségben vezető szerepet betöltő tudásközponttá váljék. Az ELTE könyvtári hálózata gyűjti, megőrzi, feltárja, és rendelkezésre bocsátja az Egyetem birtokában lévő nemzeti és európai kulturális örökséget, az egyetemen művelt és oktatott tudományterületekre vonatkozó széleskörű ismereteket valamint a tudományos eredményeket. Az ELTE könyvtárai egymással együttműködve minőségi szolgáltatásokkal, felhasználóbarát módon, hatékonyan és a korszerű információs technológiákat alkalmazva az egyetem polgárainak, a tudományos közösség tagjainak valamint a széles nagyközönség számára hozzáférést biztosítanak az Egyetem tudásvagyonához.

12 12 EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT Jövőkép A jövőkép kialakítása a stratégiai tervezés része. Arra ad választ: merre tartunk, mit akarunk elérni, milyenek leszünk a jövőben, mivé akarunk válni? Az információs társadalom igényeit kielégítő szolgáltatások nyújtásával, a felhasználó számára átlátható és átjárható könyvtári rendszer kialakításával, integrált könyvtári szervezet működtetésével a térség vezető egyetemi könyvtárává válunk. Az ELTE Könyvtári hálózatának munkatársai motivált, elismert, korszerű tudással rendelkező szereplői a hatékonyan működő, korszerű technikai és épített infrastruktúrával rendelkező szervezetnek. Az ELTE könyvtári hálózata az egyetem digitális tudásvagyonának szolgáltatójaként közvetlen szereplője e tudásvagyon társadalmi hasznosításának.


Letölteni ppt "1 EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT KÖNYVTÁROSOK NAPJA 2009. augusztus 31. A Minőségirányítási."

Hasonló előadás


Google Hirdetések