Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Gyülekezeti gyermekmunkás képzés Szászi Andrea, RPI.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Gyülekezeti gyermekmunkás képzés Szászi Andrea, RPI."— Előadás másolata:

1 Gyülekezeti gyermekmunkás képzés Szászi Andrea, RPI

2 Ráhangolódás Ápr. 16 témái: - A gyülekezeti gyermekalkalmak típusai és jellegzetességeik - Tipikus és egyéni életkori sajátosságok a gyermekmunkában, különös tekintettel a hit fejlődésére és az istenkép kialakulására gyermekkorban 1. rész 3 – 9 évesek

3 1. Gyermekalkalmak a gyülekezetben  Hittanóra  Vasárnapi gyermekalkalmak: ○ Gyermek- istentisztelet ○ Gyermek- bibliaóra ○ Gyerekóra ○ Vasárnapi iskola  Nyári gyermektábor  Filmklub  Egyéb Csöndes nap Kézműves foglalkozás  Kiscsoportos feladat - Mit jelent az adott foglalkozás? - Milyen időközönként van? - Mi a célja? - Kik vesznek részt rajta? - Ki tartja? - Mi a tematikája? - Melyek a legnagyobb lehetőségei/ kihívásai?

4 1.1. Hittanóra 2007/II. tc. alapján GYÜLEKEZETIISKOLAI Szervező A gyülekezetAz egyházi közoktatási intézmény (óvoda, iskola, középiskola) Helyszíne A gyülekezet termei, Az önkormányzati iskola A felekezeti (esetleg alapítványi stb.) iskola Felelőse A lelkipásztorRef. közoktatási intézményben az igazgató, más felekezetnél a területileg illetékes lelkipásztor Év végi minősítés A helyi tanterv szerint kialakított módon Az évfolyamon a továbblépés feltétele Időkeret Heti 1 vagy 2 óraKötelezően heti 2 óra Részvétel: ÖNKÉNTES Részvétel: A tanulói jogviszony alapján kötelező

5 Oktatást végez gyülekezeti szervezésű hittanoktatás során iskolai helyszínen vagy gyülekezeti helyiségben, akár 3-19 éves korig (2012)  Hitoktató Református lelkész Református lelkész Vallástanár Vallástanár

6 A hittanóra és a tematika  A MRE Zsinata által elfogadott hittanoktatási tanterv alapján.  Óvoda: A református keresztyén hittantanítás óvodai programja  Összevont csoportok lehetségesek (2000

7 A hittanóra dokumentumai  2007/II. tc./IV. Szervezési és igazgatási kérdések 12.§. A tanulói nyilvántartás a. Létszámlejelentő adatlapok okt.1-ig eljuttatni az egyházmegye espereséhez. 13.§. A hittanoktatás dokumentumai a. Létszámlejelentő adatlap. b. Hiányzási, haladási, osztályozási napló. c. Bizonyítvány. (RPI, Kálvin Kiadó)

8 Hittanoktatási napló és bizonyítvány  3 változat  24 tanuló / 36 óra  24 tanuló / 72 óra  36 tanuló / 72 óra

9 Bizonyítvány  Két változat: Egylapos bizonyítvány a tanévről. 8 évfolyamra szóló bizonyítvány-füzet.  Szöveges vagy jeggyel történő értékelési lehetőség.  Jelenléti órák száma.

10 Lehetőségek a gyülekezeti hittanórán  Rendszeres találkozások.  Önkéntes részvétel – nagyobb bevonódás és motiváltság.  Állandó – folyamatos, átgondolt tematika.  Kézbe adott segédanyagok (tanterv, tankönyv, tanári kézikönyv, feladatgyűjtemény).  Megállási – lassítási lehetőség, nincs osztályozási/ tanterv kényszer.  Több lehetőség a gyülekezeti bekapcsolásra, kapcsolódásra.

11 Kihívások a gyülekezeti hittanórán  Iskola/ pedagógusok hozzáállása. (Állami szabályozás)  Túl sok program – túlzsúfolt délutánok.  Önkéntes részvétel.  Segédanyagok nehézségei (tankönyv, tanterv).  Személyi feltételek nehézségei.  „Gyermek – halászat”

12 1.2. Vasárnapi gyermekalkalmak Az elnevezés nehézségei  Gyermek-istentisztelet  Gyermek-bibliaóra  Gyermekóra  Vasárnapi iskola

13 Gyermek - istentisztelet Fő céljai  Az Ige hirdetése gyermekek között.  A Szentháromság Istennel való találkozási lehetőség.  Bevezet az istentiszteleti, gyülekezeti közösségbe.  Megismertet a gyülekezeti élet alapfogalmaival. Aki tartja  Lelkipásztor, hitoktató, gyerek-munkások. Helye, ideje:  Minden vasárnap – a gyülekezeti teremben.

14 Szolgálati lehetőségek  Gyermek-istentisztelet megtartása  Kézműves foglalkozás tartása egy alkalmon  Részfeladat vállalása egy alkalmon  Gyermek-felvigyázás (kicsik)  Feldolgozásban, munkáltatásban való segítségnyújtás

15 A gyermek-istentisztelet kihívásai  Önkéntes részvétel – néha jönnek, néha nem.  Családi háttértámogatás (van?)  A gyermek-istentisztelet: vasárnapi hittanóra?  Hittanóra/gyermek-istentisztelet: melyik, mikor, mit?  Kevés segédanyag  Változó időtartam  Finanszírozás?  Miben különbözik a gyermek-istentisztelet a vasárnapi iskolától?

16 A gyermek-istentisztelet lehetőségei  Missziói lehetőség  Önkéntes részvétel – nagyobb bevonódás és motiváltság.  Család háttértámogatása (főleg kicsiknél).  Lehetőség a gyülekezeti bekapcsolásra, kapcsolódásra (pl. közös templomi kezdés, stb.)  Gyülekezeti szokásrendszer begyakorlása (imádság, éneklés, gyülekezeti közösség, perselypénz, palást, keresztelő, szimbólumok, stb.)

17 2.3. Nyári gyermektábor  Bibliatábor: helyben  Nyári napközis tábor: helyben  Hittanos tábor (korcsoporttal) egy másik helyen  Családos tábor Szolgálati lehetőségek  Alkalmak tartása  Kézműves foglalkozások/részfeladatok tartása  Közös játék a gyerekekkel  Munkáltatásban való segítségnyújtás  Előkészítés (pl. étkezés, stb.)

18 Nyári gyermektábor Fő céljai:  Krisztusra hangolódás – gyülekezeti élmény.  Élmény: Isten-élmény, gyülekezet-élmény.  Megismertetni a korcsoporttal egymást.  Gyülekezeti gyermekközösség építése.  Kirándulás.

19 Nyári gyermektábor A szervezők:  Lelkipásztor, katechéták, presbiterek, gyülekezeti tagok. Helye/ideje:  Változó, nyári időszakban. Tematikája:  Változó/egyéni

20 Nyári gyermektábor kihívásai  Financiális háttér előteremtése.  Élvezetes/új/újdonságot adó tematika.  Emberi erőforrás.  Megfelelő helyszín/ idő.

21 A nyári-tábor lehetőségei  Missziói lehetőség  Önkéntes részvétel – nagyobb bevonódás és motiváltság.  Élményközpontúság.  Gyülekezeti gyermek-közösség épülése.  Gyülekezeti bevonódás erősítése (közös munka, közös alkalmak).  Család bevonása. Átküldhető segédlet: nyári tábor meghatározások - RPI

22 Egyéb alkalmak Filmklub, gyermeknapok, kézműves fogl. Cél:  Élmény központú hit mélyítés.  Közösség építése/épülése. Ideje/helye:  Időszakos (alkalomhoz kötött)/változó.

23 Filmklub, mint lehetőség  Vizuális kultúra – vizualitás jelentősége és a gyermekeknél/fiataloknál.  Mire jó a filmklub a katechézisen belül?  A filmklub kezdeti lépései Témaválasztás – filmválasztás Időtartam kijelölése, behatárolása Megfelelő helyszín Átgondolandó kérdések Előkészület egy-egy alkalomra

24 Filmklub alapkérdései  Kiindulópont Cél meghatározása Csoport fölmérése Előzetes ismeretek feltérképezése Határok felmérése, kijelölése  Átgondolandó kérdések: Milyen időközönként? Mennyi időt? Hol? Milyen eszközzel? Jogi háttér Előzetes szervező munkálatok TEMATIKA

25 Filmklub alapkérdései  Előkészület egy alkalomra Megfelelő körülmények megteremtése Filmről/adott témáról való beszélgetés előkészítése Kapcsolódó játék, ötletek végiggondolása  Exkurzus: rajzfilmek A mese és a gyermek A rajzfilmhasználat előnyei (rövid, egyértelmű, konkrét, elidegenítési módszer) Kihívásai: rugalmasság, megfelelő összekapcsolás, időkeret hatékony használata.

26 A hatékony filmválasztás  Korosztály és élethelyzet szerű–  Érdekes, figyelemfelkeltő – ne unalmas.  Ne domináljon a vulgaritás.  Új – vagy kevéssé ismert.

27 Mit kezdjünk a háttér-információkkal?  Érdekességek, információk, cikkek gyűjtése.  Cikkek: kritikák, értelmezések, stb. – segíthetik a munkánkat, de hátráltathatnak is!  Nem kell minden információt elmondani – több dolog csak neked fontos!  Hasznos információ: ami az üzenetközvetítést elősegíti, s valóban tartalmas segítséget ad.

28 Filmklub ötletek gyerekeknek  Mézga Aladár különös kalandjai (8 rajzfilm)  Nyitott szemmel (film)  Narnia krónikája

29 Elérhetőség  Köszönöm a figyelmet és a kitartást! Tel: 30/


Letölteni ppt "Gyülekezeti gyermekmunkás képzés Szászi Andrea, RPI."

Hasonló előadás


Google Hirdetések