Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

IV. Országos Kreditfórum 2006. június 22. Kodácsy Tamás (OKT, KRE) Reflexió az Országos Kreditmonitoring (Gallup, 2005) hallgatókat érintő részéhez A dokumentumban.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "IV. Országos Kreditfórum 2006. június 22. Kodácsy Tamás (OKT, KRE) Reflexió az Országos Kreditmonitoring (Gallup, 2005) hallgatókat érintő részéhez A dokumentumban."— Előadás másolata:

1 IV. Országos Kreditfórum június 22. Kodácsy Tamás (OKT, KRE) Reflexió az Országos Kreditmonitoring (Gallup, 2005) hallgatókat érintő részéhez A dokumentumban szereplő ábrák és adatok a Gallup Intézet által elkészített anyagokból származnak.

2 Témakörök 1.A hallgatók tájékozottsága 2.Számítógépes tanulmányi rendszerek 3.Kreditallokáció és kreditgyűjtés 4.A tanulmányok rugalmas szervezése 5.Áthallgatás, kreditek elismerése

3 A hallgatók tájékozottsága ● 49% tájékozottság: nagyon kevés ● Tapasztalat (régebben bevezetett kreditrendszer) ~ tájékozottság ● Problémák: előtanulmányi rend (52%), kreditek elismertetése (22%) ● Legfontosabb forrás: Tanulmányi Osztály

4 Megoldási javaslatok: ● Kreditrendszer ismertető elkészítése (alapfogalmak, alapkérdések) ~ KRESZ-hez hasonló. ● Tanulmányi tanácsadó (student advisor): a szerepét általában TO, csoporttársak, HÖK, oktatók látják el. ? PhD hallgató (tapasztalt, volt hallgató) ● Elektronikus, moderált fórum, GYIK, ismétlődő kérdések kiszűrése. A hallgatók tájékozottsága

5 Számítógépes tanulmányi rendszerek

6 ● Vizsgajelentkezés, tárgyfelvétel: „elektronikus sorbanállás” → üzérkedés  Prioritás: gyorsaság, technikai felkészültség  Korlát: ? számítógépes ellátottság (felesleges kérdés) – minden TR internetes hozzáférésű (is), TR hozzáférés kapacitása (technikailag növelhető)  Más szempontok a sorrendhez: ● előfeltételek szigorításának/gyengítésének lehetősége ● kedvezményezett hallgatók (pl. vakok, egyéni tanrendűek, stb) elsőbbsége Számítógépes tanulmányi rendszerek

7 ● , információáramlás  Mennyiben elérhetőek a TR-ben tárolt publikus adatok (pl. meghirdetett tárgyak, mintatanterv) internetes felületen, rendezhetőek-e ezek az adatok?  Miért nincs kommunikáció a TR segítségével? (hasznos, gyors, egyértelmű) – pl. munkavégző címek megadása, bekérése (regisztrálása) ● A KKK, mintatanterv és a hallgató aktuális tanulmányi állapotának összevetése mennyiben lehetséges a TR-en belül?

8 Kreditallokáció és kreditgyűjtés

9 ● 1 ECTS kredit = egy átlagos hallgató 30 munkaórája ● Hogyan számítható ki, és hogyan ellenőrizhető?  Top-down módszer: a KKK keretei, a tanszékek közötti erőviszonyok „elosztják” a 180/300 kreditet a tantárgyak között (ez a megszokott gyakorlat)  Bottom-up módszer: a tantárgy tartalmából következtetünk a kreditszámra  Felmérések, statisztikák hallgatói vélemények (l. Gallup)  Optimalizációs eljárás (jelzés)

10 Kreditallokáció és kreditgyűjtés Kreditkalkulátor (bottom-up) Forrás:

11 Kreditallokáció és kreditgyűjtés Optimalizáció ● „átlagos képességű” hallgató:  Abszolút értékelésnél nagy mintát (pl. 5 év, összes hallgató) alapul véve egy szak összes tantárgyának átlaga ~ 3.00 (ezt módosíthatja szakra jellemző értékelési szokás pl. bölcsész átlag > műszaki átlag). ● Ha ettől az optimális értéktől eltér a szakos (intézményi) átlag, akkor azt jelenti, hogy túl sok olyan tárgy van, amely a magas kreditérték ellenére „könnyen” teljesíthető, vagy az alacsony kreditérték ellenére „nehezen” teljesíthető. Ezek a tantárgyak megjeleníthetők. ● Optimalizálási eljárások ld. Magyar Felsőoktatás 2007/3. ● Elsősorban jelzés értékű az optimalizáció – önrendező folyamatot generálhat.

12 Tanulmányok rugalmas szervezése ● Elcsúszás: 30% Gallup összesítés: Formális akadály - túl erős előfeltételek, merev keretek Gyakorlati akadály - tárgyak ütközése - nem megfelelő mennyiségű és minőségű kurzuskínálat - áthallgatás hiánya - nincs megfelelő kurzusigény visszajelző rendszer Kínálat, rugalmasságszűkítő tényező - áthallgatás, kreditelismertetés nehézkessége

13 Tanulmányok rugalmas szervezése ● Mi adja meg egy tárgy „súlyát, fontosságát”?  Kredit  Kötelező / kötelezően választható / választható  Rugalmasság: ● A tárgyra épülő más tárgyak száma és kreditértéke ● Meghirdetés gyakorisága  A rugalmasság figyelmen kívül hagyása eredményez legtöbbször elcsúszást és túlfutást. → Rugalmassági index

14 Tanulmányok rugalmas szervezése ● Kurzuskínálat  Van-e megfelelő mennyiségű kötelezően választható tárgy felkínálva (+20%)?  Van-e megfelelő mennyiségű hely a kötelezően választható tárgyak kínálatában? → Választhatóság indikátora (kreditre, tantárgyak számára és létszámra)

15 Áthallgatás, kreditek elismertetése A kreditek elismertetésének egyszerűsége és bonyolultsága

16 Áthallgatás, kreditek elismertetése Javaslatok az áthallgatás növelésére: ● ECTS egyezmények megkötése ● Hazai intézmények átjárhatósága: hordozható elektronikus tanulmányi összesítő (transzkript) elkészítése ● A hallgatók tájékoztatása az áthallgatási lehetőségekről ● A hallgatók motiválása az áthallgatásra


Letölteni ppt "IV. Országos Kreditfórum 2006. június 22. Kodácsy Tamás (OKT, KRE) Reflexió az Országos Kreditmonitoring (Gallup, 2005) hallgatókat érintő részéhez A dokumentumban."

Hasonló előadás


Google Hirdetések