Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A szimuláció alapú tanulás alkalmazása, a beteg- szimuláció alapú oktatási-tanulási folyamatban Dr.Szögedi Ildikó Ph.D; Dr.habil Betlehem József Ph.D;

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A szimuláció alapú tanulás alkalmazása, a beteg- szimuláció alapú oktatási-tanulási folyamatban Dr.Szögedi Ildikó Ph.D; Dr.habil Betlehem József Ph.D;"— Előadás másolata:

1 A szimuláció alapú tanulás alkalmazása, a beteg- szimuláció alapú oktatási-tanulási folyamatban Dr.Szögedi Ildikó Ph.D; Dr.habil Betlehem József Ph.D; Dr.Csollák István Ph.D hallgató;Lukács Péter; Dr.Zrínyi Miklós Ph.D 7th CRITICAL CARE DAYS Pécs, Szeptember 28.

2 9/17/2014 2

3  Szimuláció alapú tanulás: egy stratégia – nem technika – amely a valós helyzeteket irányított tapasztalatok segítségével teljes mértékben interaktív módon tükrözi(Gaba,2004).  Szimuláció alapú oktatás :eszköz- és módszer együttes, amely célja a csoportmunka kompetenciáinak szisztematikus kiépítése (Salas,Cannon-Bowers, 2001) és a csoporton belüli interakció javítása (pl. kommunikáció és koordináció), amely később jobb eredményhez vezet a beteg oldalán / beteg biztonság (Salas, Rosen, 2008). 9/17/2014 3

4 4

5 5

6 A „cselekedve tanulás” modell: a korábbi pedagógiákban a gyermek tehetetlen és kiszolgáltatott volt, mindig azt kellett tanulnia, amit a felnőtt akart. Az életben viszont nincsenek kész ismeretek, ott az embernek magának kell hasznosítható tudást szereznie. Ezért az ismeretszerzés készségének megtanítása a korszerű iskola feladata”. Dewey,1938; A „cselekedve tanulás” modell: a korábbi pedagógiákban a gyermek tehetetlen és kiszolgáltatott volt, mindig azt kellett tanulnia, amit a felnőtt akart. Az életben viszont nincsenek kész ismeretek, ott az embernek magának kell hasznosítható tudást szereznie. Ezért az ismeretszerzés készségének megtanítása a korszerű iskola feladata”. „WHO Európai Regionális Irodája felhívta a tagországok figyelmét arra, hogy fokozniuk kell az egészségügyi személyzet, orvosok, ápolók és más szakemberek képzését, továbbképzését az újraélesztési készségek tanulás fejlesztése területén”. Garcia és Caturla, 1999; „WHO Európai Regionális Irodája felhívta a tagországok figyelmét arra, hogy fokozniuk kell az egészségügyi személyzet, orvosok, ápolók és más szakemberek képzését, továbbképzését az újraélesztési készségek tanulás fejlesztése területén”. Lisszaboni Stratégia, 2000 –”Oktatás és képzés modernizációja”, EU memorandumok: Lisszaboni Stratégia, 2000 –”Oktatás és képzés modernizációja”, Koppenhágai Nyilatkozat,2002 –”A kompetenciák és képesítések elismerése” Koppenhágai Nyilatkozat,2002 –”A kompetenciák és képesítések elismerése” „A hét lépéses probléma alapú modell szerinti csoportos PBL tanulás, lehetővé teszi a konstruktivista ismeretszerzést”. Moust és mtsai, 2001; „A hét lépéses probléma alapú modell szerinti csoportos PBL tanulás, lehetővé teszi a konstruktivista ismeretszerzést”. A PBL folyamat egy irányított tanítási módszer, amely a folyamatokat modellezi, egy szisztematikus módszerrel a valódi élet problémáiból merít. Barrows, 2003; A PBL folyamat egy irányított tanítási módszer, amely a folyamatokat modellezi, egy szisztematikus módszerrel a valódi élet problémáiból merít. „A PBL növekvő dominanciája így elmélyítheti az információ kezelésének problémáit az egészségügyi felsőoktatásban” Epstein, 2005; „A PBL növekvő dominanciája így elmélyítheti az információ kezelésének problémáit az egészségügyi felsőoktatásban” azt a nézetet erősítik, hogy szimulációs tréning önmagában nem eredményes, a szimuláció és a PBL együtt viszont hatékonynak minősült. Steadman és kollégái (2006), és Valaitis és munkatársai (2005) ; azt a nézetet erősítik, hogy szimulációs tréning önmagában nem eredményes, a szimuláció és a PBL együtt viszont hatékonynak minősült. „PBL módszer hozzáadott értékéről, elérhetők azok a bizonyítékok, amelyek a PBL képzésben résztvevők azonos vagy jobb képességeit mutatják a hagyományosan oktatott kollégáikkal szemben”. Baker és mtsai, 2007; „PBL módszer hozzáadott értékéről, elérhetők azok a bizonyítékok, amelyek a PBL képzésben résztvevők azonos vagy jobb képességeit mutatják a hagyományosan oktatott kollégáikkal szemben”. „Hatvanöt vizsgaközpontban végzett vizsgálatukban azt találták, hogy a hallgató végezettsége és a vizsgaközpont PBL tanulás befolyásolta a hallgató vizsga eredményeit”. Perkins és mtsai 2007; „Hatvanöt vizsgaközpontban végzett vizsgálatukban azt találták, hogy a hallgató végezettsége és a vizsgaközpont PBL tanulás befolyásolta a hallgató vizsga eredményeit”. „A PBL újdonsága, hogy lehetőséget nyújt a tanulási folyamat elemzésére, a visszatekintésre (önmagunk értékelése, kollégáink és a tanárok visszajelzése), és új tanulási munkaformát vezet be: kiscsoportos oktatásra helyezi a hangsúlyt, segíti a hallgatókat a tanulási folyamat közben történő tudás helyes rendszerezésére, a helytelenül elsajátított tudás kijavítására. Folyamatos, azonnali visszajelzést ad a hallgatónak az oktató, de egyúttal a hallgatók egymást is képesek kihívások elé állítani”. Neville, 2009; „A PBL újdonsága, hogy lehetőséget nyújt a tanulási folyamat elemzésére, a visszatekintésre (önmagunk értékelése, kollégáink és a tanárok visszajelzése), és új tanulási munkaformát vezet be: kiscsoportos oktatásra helyezi a hangsúlyt, segíti a hallgatókat a tanulási folyamat közben történő tudás helyes rendszerezésére, a helytelenül elsajátított tudás kijavítására. Folyamatos, azonnali visszajelzést ad a hallgatónak az oktató, de egyúttal a hallgatók egymást is képesek kihívások elé állítani”. 9/17/2014 6

7 1. KUTATÁS – I SZAKASZ: SimBase hatásvizsgálati – tanulási curriculum elemzés SimBase hatásvizsgálati – tanulási ISO/IEC referencia folyamatmodell – curriculum elemzés (Gerontológia- Osteoporosis) Hallgatói nézetek, és attitűdök a hagyományos tanulásról és SBL tanulásról. Tanári nézetek, és attitűdök a hagyományos tanulásról és SBL tanulásról. 2. KUTATÁS – II.SZAKASZ: Feltáró vizsgálat : Feltáró vizsgálat : Milyen egyéni viselkedési nézeteik vannak az egészségtudatos életmódról a hallgatóknak? Milyen egyéni viselkedési nézeteik vannak az egészségtudatos életmódról a hallgatóknak? 3. KUTATÁS – III.SZAKASZ: Feltáró vizsgálat : 1. KOR SZIMULÁTOR TESZT Feltáró vizsgálat : 1. KOR SZIMULÁTOR TESZT (egyensúly vizsgálat) Feltáró vizsgálat : 2. Vajon létezik-e különbség a SBL és a hagyományos oktatási- tanulási módszer között, különös tekintettel az újraélesztés oktatására (CPR –TESZT) (CPR –TESZT) 9/17/2014 7

8 8

9 9

10 ID Kategó ria FolyamatLeírás A SIMBASE-hez adaptált PRIME modellhez való kapcsolat 3.3. Megval ósítási fázis A tanulási platform Technikai megvalósítás 2. szint Megfontoland ó aspektusok A tanulási eszközök leírása és a képességek végrehajtása az SBL során alkalmazott, egy fő platformban A tanulási eszközök leírása és a képességek végrehajtása az SBL során alkalmazott, egy fő platformban Az ICT és a szimulációs eszközök közötti kapcsolat leírása (hogyan kell használni, hogy kell beindítani, stb.) Az ICT és a szimulációs eszközök közötti kapcsolat leírása (hogyan kell használni, hogy kell beindítani, stb.) A támogató csatornák meghatározása (technikai és tartalmi kérdések), a FAQ (gyakran feltett kérdések) elkészítése A támogató csatornák meghatározása (technikai és tartalmi kérdések), a FAQ (gyakran feltett kérdések) elkészítése Cél A tréningek megtámogatása gyorsan felállítható szoftverrel/ szimulációs rendszerrel, amely biztonságosan működik a képzési egység ideje alatt (köztük a HW/SW, ICT-k is) A tréningek megtámogatása gyorsan felállítható szoftverrel/ szimulációs rendszerrel, amely biztonságosan működik a képzési egység ideje alatt (köztük a HW/SW, ICT-k is) Módszer Ellenőrzőlista, interjúk a technikai személyzettel Eredmény A szimulációs rendszerek integrálása a tanulási folyamatba: hatékony, hatásos, egyszerű, megbízható és biztonságos A szimulációs rendszerek integrálása a tanulási folyamatba: hatékony, hatásos, egyszerű, megbízható és biztonságos Más HW/SW-rel való kompatibilitás biztosítása Más HW/SW-rel való kompatibilitás biztosítása Kit szólítunk itt meg? Projekt menedzserek, egészségügyi központok, képzést nyújtók, szervezetek, oktatók, politika-csinálók Kritikus sikertényezők és mutatók A technológia alkalmazható-e szimulációra? A szimulációs rendszerek és az ICT-k illeszkednek-e a képzési eseményhez? 9/17/

11 KUTATÁS – I.SZAKASZ: 2012 – prospektív, pedagógiai kísérlet SimBase hatásvizsgálat – curriculum Kutatás helye : GYEMSZI- ETI, Budapest KUTATÁS – II.SZAKASZ: 2012 véletlenszerű mintavétel (attitűd teszt) Kutatás helye: Pécsi Egyetem,Pécs. Mintanagyság: 100 fő 18–30 év hallgató KUTATÁS – III. SZAKASZ: 2012 prospektív, pedagógiai kísérlet ( KUTATÁS – III. SZAKASZ: 2012 prospektív, pedagógiai kísérlet (Kor szimulátor) Kutatás helye: GYEMSZI-ETI, Budapest 2012 – prospektív, pedagógiai kísérlet Mintanagyság: 15 fő év önkéntes résztvevő 2012 – prospektív, pedagógiai kísérlet Kutatás helye: Corvinus Egyetem, Budapest Mintanagyság: 20 fő év nappali hallgató,SimBase pilot teszt.  Adatgyűjtési módszer: induktív, leíró, írásos kikérdezés, CPR 2010 évi protokoll / Amerikai Reanimációs Társaság, deduktív - curriculum elemzés  Adatgyűjtési eszköz : 6 fokozatú Likert – skála, Likert, egydimenziós összegző / intervallumskála (9 fokozatú Likert - skála / Likert, ESNY vizsga átlagok (hagyományos oktatás - tanulás, SBL oktatás - tanulás) CPR értékelő szoftver, CPR vizsga értékelő lap, LEARDAL fantom  Adatok feldolgozása- elemzése:  Adatok feldolgozása- elemzése: Excel és SPSS ® 16.0 és Microsoft Windows program 9/17/

12 1. Az öregkori megváltozott test-és érzékszervi tapasztalások szimulációja milyen hatással van az idősekkel kapcsolatos attitűdökre, elősegíti-e az empátia kialakulását és fokozódását az öregek irányában, az élményt átélőkben? 2. A szimuláció hatására milyen változások történnek az idősekről szóló és az idősek felé irányuló verbális és non-verbális kommunikációban ? 3. Amennyiben a szimuláció hatására kialakulnak attitűdbeli, kommunikációs és viselkedéses változások, ezek segíthetik-e és milyen módon az öregek pozitívabb megítélését, a generációs szakadék csökkentését, és a társadalmi felelősségvállalás erősödését? 4. A saját élmény hatására történik-e változás a saját öregedés megítélésében, és ezzel párhuzamosan jelenlegi élethelyzetének értékelésében, valamint az egészségtudatosság, beteg biztonság kérdésében? 4. A saját élmény hatására történik-e változás a saját öregedés megítélésében, és ezzel párhuzamosan jelenlegi élethelyzetének értékelésében, valamint az egészségtudatosság, beteg biztonság kérdésében? 9/17/

13 9/17/ éves korban: másodperc éves korban: 21 másodperc éves korban: 10 másodperc éves korban: 4 másodperc 80 év feletti korban: a legtöbb ember egyáltalán nem képes a teszt elvégzésére

14 9/17/

15 1.Egy nemzetközi és hazai igények szerint ki dolgozandó SBL alapú Network, platform program, projekt megvalósítása. 1. Egy nemzetközi és hazai igények szerint ki dolgozandó SBL alapú Network, platform program, projekt megvalósítása. 2. SBL curriculum fejlesztők, és SBL oktatók képzése. 3.Az SBL módszer alkalmazása más tanulási formákkal,mint a probléma alapú tanulás, jelentősen fejlesztheti a Biostatisztikai adatgyűjtést, bővítve az ápolástudomány és orvostudomány metodikai készletét, és elemzési, publikálási lehetőségeit. 3. Az SBL módszer alkalmazása más tanulási formákkal,mint a probléma alapú tanulás, jelentősen fejlesztheti a Biostatisztikai adatgyűjtést, bővítve az ápolástudomány és orvostudomány metodikai készletét, és elemzési, publikálási lehetőségeit. 4. SBL módszerrel dolgozó nemzetközi felsőoktatási intézményekkel kapcsolatfelvétel, együttműködés (EU, USA). 5. IKT tanulási eszközök fejlesztése. SBL centrumok kialakítása, SBL tutor képzések indítása, az egészségtudományok területén oktató tanárok „újra” tanításának tanítása. 6. SBL tréningek alkalmazása az élethosszig tartó tanulás folyamatában nemzetközi szakértők bevonásával. 9/17/

16 9/17/


Letölteni ppt "A szimuláció alapú tanulás alkalmazása, a beteg- szimuláció alapú oktatási-tanulási folyamatban Dr.Szögedi Ildikó Ph.D; Dr.habil Betlehem József Ph.D;"

Hasonló előadás


Google Hirdetések