Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1 „A felsőoktatásban tanulók és tanáraik személyiségét érő új kihívások és kezelésük” nemzetközi tudományos konferencia A l A látás- és hallássérültek,

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1 „A felsőoktatásban tanulók és tanáraik személyiségét érő új kihívások és kezelésük” nemzetközi tudományos konferencia A l A látás- és hallássérültek,"— Előadás másolata:

1 1 „A felsőoktatásban tanulók és tanáraik személyiségét érő új kihívások és kezelésük” nemzetközi tudományos konferencia A l A látás- és hallássérültek, valamint mozgáskorlátozott fiatalok és fiatal felnőttek a felsőoktatás keretei között... Előadó: Laki Ildikó MTA Szociológiai Kutatóintézet Szarvas,

2 2 Mottó „Sosem tudhatod milyen eredményei lesznek a cselekedeteidnek, de ha nem cselekszel eredményük sem lesz.” eredményei lesznek a cselekedeteidnek, de ha nem cselekszel eredményük sem lesz.” (Mahatma Gandhi)

3 3 z

4 4 Az előadás tartalma: 1. Röviden – fogyatékos szempontból - a magyarországi felsőoktatási intézményekről 2. Fogyatékosügy- hallgatók jelenléte 3. Kutatás a felsőoktatás falai között

5 5 1. A magyarországi felsőoktatási intézményekről 70 felsőoktatási intézmény (A NEFMI honlapján szereplő intézmények száma, ellenben a szerint 69.) 70 felsőoktatási intézmény (A NEFMI honlapján szereplő intézmények száma, ellenben a orstaj_felsoo_ pdf szerint 69.) orstaj_felsoo_ pdf 19 állami egyetem 7 nem állami egyetem 10 állami főiskola 34 nem állami főiskola (forrás:

6 6 A hazai felsőoktatásban résztvevők adatai ( Forrás: pdf) pdf pdf Év2002/2003.fő2007/2008.fő2009/2010.fő Hallgatók száma Nők száma Fogyatékos hallgatók száma /2011.fő ( i adat)

7 7 Fogyatékossági csoportok – a felsőoktatásban (2005. évi CXXXIX. Törvény 147.§ 8. pontja alapján) Mozgássérült (testi fogyatékos) Mozgássérült (testi fogyatékos) Hallássérült (érzékszervi fogyatékos) Hallássérült (érzékszervi fogyatékos) Látássérült (érzékszervi fogyatékos) Látássérült (érzékszervi fogyatékos) Súlyosan beszédhibás (beszédfogyatékos) Súlyosan beszédhibás (beszédfogyatékos) Dyslexia, dysgraphia, dyscalculia (pszichés fejlődési zavar) Dyslexia, dysgraphia, dyscalculia (pszichés fejlődési zavar) Autista Autista

8 8 Előnyben részesítés Forrás: Nemzeti Erőforrás Minisztérium (2010. november 22.) Fogyatékossággal élők Többletpontot szerzett jelentkező Többletpont nélkül is bejutott volna A többletpont szükséges volt a bejutáshoz Többletponttal sem jutottak be / / / / / / / / / (18,89%) 1675 / (19,2%) 834 / / / / /2 388 (81,6%) 394 /3 040 (77,15%)

9 9 Állami és civil célok a fogyatékos hallgatók érdekében A fogyatékos hallgatók ösztönzése – minél többen tanuljanak tovább a felsőoktatási intézményekben. A fogyatékos hallgatók ösztönzése – minél többen tanuljanak tovább a felsőoktatási intézményekben. +50 pontot kapnak a fogyatékossággal élő jelentkezők (237/2006.(XI.27.) Korm.rendelet 22.§ (3) bekezdés szerint +50 pontot kapnak a fogyatékossággal élő jelentkezők (237/2006.(XI.27.) Korm.rendelet 22.§ (3) bekezdés szerint Segítségnyújtásról, illetve előnyben részesítésről és nem felmentésről szól a felsőoktatásba történő belépés. Segítségnyújtásról, illetve előnyben részesítésről és nem felmentésről szól a felsőoktatásba történő belépés. Az intézményeknek biztosítani kell a különféle intézkedéseket és szolgáltatásokat! Az intézményeknek biztosítani kell a különféle intézkedéseket és szolgáltatásokat! (írásbeli vagy szóbeli vizsgáztatás, jeltolmács, megfelelő speciális gépek, a Braille gép biztosítása, a kérdésekhez és egyéb anyagokhoz való hozzájutás)

10 10 Akadálymentes épület, épületszárny, egység… Akadálymentes épület, épületszárny, egység… Súlyosan dadogók esetében: a szóbeli vizsga helyett, írásos anyag készítése, 30%-val több időt. Súlyosan dadogók esetében: a szóbeli vizsga helyett, írásos anyag készítése, 30%-val több időt. Diszlexia-díszgráfia tüneteivel rendelkezők esetében írásbeli felelet szóbeli felelettel való felváltása. Diszlexia-díszgráfia tüneteivel rendelkezők esetében írásbeli felelet szóbeli felelettel való felváltása. Autisták – bár sajátos viselkedés és képesség jellemzi őket - esetében is azonosak az elvárások, követelmények. Autisták – bár sajátos viselkedés és képesség jellemzi őket - esetében is azonosak az elvárások, követelmények. A fogyatékos hallgatók jogok: (2) A fogyatékos hallgatók jogok: (2)

11 11 A felsőoktatási intézmények feladatai Akadálymentes környezet kialakítása és biztosítása. Akadálymentes környezet kialakítása és biztosítása. Segíti a fogyatékos hallgatókkal összefüggő feladatokat, biztosítja a fogyatékosügyi koordinátorok jelenlétét… Segíti a fogyatékos hallgatókkal összefüggő feladatokat, biztosítja a fogyatékosügyi koordinátorok jelenlétét… Támogatja a fogyatékos hallgatók „bejutását” az intézménybe. Támogatja a fogyatékos hallgatók „bejutását” az intézménybe.Hiányok-pótlás: Szakmai-érdekvédő szervezetekkel való kapcsolat kiépítése, hatékony együttműködések kialakítása. (pl. Esélyek Háza, Érdekvédők…) Segítő-támogató rendszer(ek) kiépítése.

12 12 Életképek

13 13

14 14

15 15 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "1 „A felsőoktatásban tanulók és tanáraik személyiségét érő új kihívások és kezelésük” nemzetközi tudományos konferencia A l A látás- és hallássérültek,"

Hasonló előadás


Google Hirdetések