Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Evolúciós pszichológia V. Emberi érzelmek. Racionális? Irracionális? Feeling: ablak a testre táj mozgás.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Evolúciós pszichológia V. Emberi érzelmek. Racionális? Irracionális? Feeling: ablak a testre táj mozgás."— Előadás másolata:

1 Evolúciós pszichológia V. Emberi érzelmek

2 Racionális? Irracionális? Feeling: ablak a testre táj mozgás

3 Descartes tévedése Agy vs elme 1.A test szoros biokémiai kapcsolatban van az elmével 2.A környezettel a test és az elme egy együttesként lép kölcsönhatásba 3.Az elme nem csupán az aggyal, a testtel együtt magyarázható csak

4 Phineas Gage Hogyan tegyünk tönkre egy ígéretes karriert? Kedves Pontos Precíz Figyelmes kedvelt műszakvezető Nem figyel oda a társas szabályokra Felrúgja a konvenciókat A legnagyobb trágárságok szaladnak ki a száján – hölgyek maradjanak távol! A munkáit napokon belül otthagyja – vagy fegyelmezetlenség miatt elbocsájtják A saját érdekeit sem követi USA – Dél-Amerika Betegen visszatér Status epilepticus - halál

5 Phineas Gage Malcolm Macmillan : An Odd Kind of Fame: Stories of Phineas Gage A változások sokkal kevésbé drámaiak voltak, mint azt sokan leírják Warren McCuloch és Amélie Hanna DAmasio rekonstrukciója

6 Frenológia Franz Joseph Gall Cranioszkópia Johann Spurzheim: frenológia –Harlow ismerhette a munkásságukat – ugyanabban a szállóban szálltak meg mr Adamsnél, ahol ellátta Gage-t. –Jóakarat és tisztelet –Spurzheim Amerikában: pár hét alatt halálra eszi magát – temetésén megalapítják a Frenológiai társaságot Később karakterológia –Anathema (‘herem’(áldozatajánlás az Isteneknek) a héberből) és a katolikus egyház tiltása

7 Frenológia

8 Modernkori frenológia – agykérgi specializáció – lokalizáció? Broca és Wernicke A tudás az agyról abban a korban nem tökéletes –Lehet-e az elmét az aggyal magyarázni? –Van-e egyáltalán loklizáció? Neocortex, paleocortex (kéreg és alatta lévő magvak) Neuronok 10 milliárd – kapcsolat (valójában 10-30)

9 Elliot, A páciens és a meningitis –Válás, vihros éleet –Sztoikus tünetek –Normális teljesítmény Wechsler Szótanulási tesztek Afázia tesztek Erkölcsi tesztek –Egy angol inas udvariassága

10 Hideg vér 1936 Egas Moniz frontális leukotómia –Valóban nyugodtabbak lesznek a szorongó betegek – de vajon jó-e ez? –Abban az időben talán – még nem volt clorpromazin… Sérülések: –Elülső (orbitális ventromediális)érzelmek és érzések zavara –Személyes és társas döntéshozatal –Munkaemlékezeti és figyelemzavarok is

11 Anosognosia Douglas bíró hegymászó túrára hívja az újságírókat –Jobb féltekei szomatoszenzoros kéreg sérülése

12 Racionális cselekvők? Antonio Damasio : Descartes tévedése –szomatikus markerek – testi jelzőrendszer –Prefrontális kéreg VM terület sérülése –4 kártyacsomag: A,B,C,D –Nincs szomatikus előrejelzés – nem térnek át –Jövővakság – rövidtávú jövőkép –Repülőút vs autóút –Társas kapcsolatok – baráti szerződések, kölcsönök

13 Információfeldolgozás terheltsége Konfliktusban lévő célok mérlegelése Gyors heurisztikák Kész cselekvésprogramokat indítanak el

14 Kéreg alatti területek Limbikus rendszer, amygdala, hipotalamusz –Öröm ill. élvezetközpont Agykéreg: tudatos kiértékelés –Frontális régió –Hipofrontális szindróma –Korsakow-szindróma: b vitamin hiány – konfabulációk, aggresszió –Phineas Gage esete

15

16 Evolúciós eredet nyilvánvaló Fájdalom elkerülése Éhség, szomjúság –Csak biológia? Fájdalom, éhség, szomjúság, szex? –Nem lehet mindent erre visszavezetni (pl. munka: indirekten a kaja megszerzése a cél) –Harlow kísérletei Alapérzelmek és társas érzelmek, másodlagos érzelmek

17 Maslow Szükségletek: mi a sorrend? Esztétika, szeretet, önmegvalósítás, biztonság, kognitív, fiziológiai, elismerés

18 Maslow

19 A Yerkes-Dodson törvény

20 Nature – nurture Tanult vagy velünkszületett vita - újra

21 Társas tanulás Az undor esete –Más élőlényeknek más undorító – emberek különböző csoportjára is igaz –Bizonyos dolgok mindenkiből undort váltanak ki –Minden kultúrában létezik az undor – bár más és más ami kiváltja –Költséges lenne a próba-szerencse tanulás

22 Alapérzelmek? J.B. Watson: kisbabák három érzelmi állapota: félelem, düh, szeretet – minden más ezekből fejlődik ki

23 Ekman Gyerekek, elmebetegek és főemlősök Eibl-Eibesfeldt: viselkedési ritualizáció –Harag – szemösszehúzódás, fogak Társas kapcsolatok szabályozása – információátadás: Möbius- szindróma Pozitív érzelmek – magasabb intelligencia Költségesek és őszinték – mosoly Csalás mégis nehezen detektálható Ekm

24 23 pár arcizom Tudatos és és nem tudatos érzelmek Mosoly: zygomaticus major et minor –M. oricularis oculi

25 Ekman és Friesen (1980) Új-guineai fore törzs tagjai történetet meséltek, – 3 képből ki kellett választani, melyik érzelemkifejezés illik rá –Olyan arcot kellett vágni – fénykép – egyetemisták felismerik –6 érzelemmel ez sikerült is: Szomorúság, vidámság, félelem, düh, meglepődés, undor (bár keverik)

26 Ekman: hány alapérzelem létezik? 1.Arckifejezés 2.Más főemlősök 3.Eltérő élettani válasz 4.Eltérő kiváltó okok 5.Gyors kiváltódás és rövid élettartam (hangulat!) 6.Automatikus/tudattalan kiértékelés 7.legátolhatatlanság

27 Alapérzelmek!!!! 6 alapérzelem van – melyikek ezek?

28 Miért éppen ezek az alapérzelmek? Szomorúság Vidámság Félelem Düh Meglepődés undor

29 Levenson et al. (1990) Húzd össze és lefelé a szemöldököd Emeld meg a felső szemhéjad Szorítsd össze az ajkaid és nyomd feljebb a felsőajkad

30 Levenson et al. (1990) Húzd össze és lefelé a szemöldököd Emeld meg a felső szemhéjad Szorítsd össze az ajkaid és nyomd feljebb a felsőajkad Színészek – arckifejezések utánzása utasítások alapján: annak megfelelő érzelmet produkáltak

31 Kiugrási hatás Christine and Ranald Hansen Boldog vs mérges arcok megtalálása a tömegben: pop-out effect

32

33

34

35

36

37

38

39

40 Társas érzelmek Borravaló a pincérnek? Kooperáció, fegyencdilemma, stb. Robert Frank: az elköteleződési probléma és a társas csalás 1. Elősegítik a társakkal való bánást 2. Jó és megbízható, hiteles jelzőmozzanatok

41 fegyencdilemma kooperálcsal kooperálSzeretet/ barátság Düh/ bűntudat csalBűntudat/ dühgyűlölet

42 Harag - büntetés Trivers : morális agresszió Rutherford: az emberek hajlamosabbak azt megbüntetni, akit ismernek Megtartó funkció? Hírnév – építés: dominancia

43 Önbecsülés Társas csoportban maradás Státusz elérése Perceptuális szűrő: enyhén rózsaszín lencsével Tesztoszteron-változás – sakk (nyertesek és vesztesek)

44 Tudat

45 Mire jó a tudatos érzékelés?

46 Észlelni drága: Agy : 30%- át emészti fel a test metabolizmusának –Észlelés: az agy több, mint felét foglalkoztatja a mozgás miatt alakul ki a szem –Szivacsok –Férgek – lárvaállapot/felnőtt állapot (parazita) –Stylops (a szárnyas hímnek van, a parazita nősténynek nincs)

47 Észlelés Könnyű feladat: Marvin Minsky nyári projektje – észlelő robotok

48 Illúziók Az észlelés legtöbbször jól reprezentál Miért vannak mégis hibák benne? –Alaptételezések, melyekkel kiegészítjük

49 Szenzoros adaptáció Az érzékenység elvesztése változatlan ingerekre Ez biztosítja, hogy az ingerek változására érzékenyebbek leszünk

50 Range shifting – sávváltás Egy adott helyzetben általábaní. –leggyengébb fényes felület*100= legfényesebb felület –Ez azonban rengeteget változhat napaszakkal, időjárással: –Legsötétebb éjszaka*10 8 = legvilágosabb napsütés Fekete macska = fehér mozivászon videókamerák

51 Mozgási utóhatások

52

53 A változás detektálása a cél – ehhez az állandó ingereket néha figyelmen kívül kell hagynunk –Édes keksz – narancslé –Meleg víz – hideg víz

54 Krajcsi Attila ábrái

55

56 Észlelés, érzékelés A látásunknak két célja van: –Ventrális pálya: gyümölcsök felismerése –Dorzális pálya: mozgáskoordináció Szaglás, ízlelés: minden élőlénynek van Fájdalom: nyilvánvaló adaptivitás Hallás: az élőlény mérete befolyásolja, hogy mit halljon –Az ember speciálisan beszédhallásra hangolt

57 Tudatosság, tudat

58 Az új behavioristák Thomas Metzinger: being no one –Phenomenal experience during the waking state is an online hallucination. –We confuse a model of ourselves with reality, just as we confuse a model of the world with reality. And though there is a real world, there are no such things as selves. Our self-model is a model of nothing. We are actually no one.

59 Bizonyítékok Agysérülések. –Agnóziák : Mozgás Prozopagnózia Élőlény/ tárgy agnózia Kérgi vakság – vaklátás! fMRI adatok

60 A tudat 3 értelme Tudat, mint szándékosság Tudat, mint tudatában lenni valaminek (awareness) Tudat, mint ébrenlét

61 A tudat 3 értelme Tudat, mint szándékosság Tudat, mint tudatában lenni valaminek (awareness) Tudat, mint ébrenlét

62 Minek vagyunk tudatában? Agyunk működésének nagyon kis része tudatos –Sakktábla-váltakozások –Felvillantott szavak – szemantikus előfeszítés –Vesztibuláris rendszer – nagy része tudattalan –Automatikus folyamatok – pl. biciklizés –Szemmozgások –Shcneider és Schiffrin: a legtöbb mozgás tudatos, míg tanuljuk, aztán tudattalanná válik Automatikus és kontrollált folyamatok

63 A tudatosság drága Nem a freudi tudattalanról van szó és szorongásról Kihlstrom: kognitív tudattalan Kognitív impenetrabilitás –a Bolyai-Lobacsevszkij geometria –(de akár illúziókra is gondolhatunk) Ha valamit meg lehet oldani tudatosság nélkül, azt meg is kell

64

65 Modularitás és integráció 2 retina: éjjeli és nappali ( madaraknak csak 1 – ki korán kel madarat lel ) Fokális és periferiális területek éjjeli vezetés Látással foglalkozó területek Külön: –Mozgás - dorzális –Alak - ventrális –szín, –arc

66 Tudni hogyanok Motoros programok: –Kulcs elfordítása az ajtóban –Merre kell fordítani a csapot –Gépelés –Biciklizés –Zenélés –Kiejtés (SLA) Kognitív programok: –Nyelvtan (anyanyelv vs idegen nyelv) –Mélységészlelés

67 Tudni hogyanok Társas tudás: –Beszélgetőpartnertől való távolság –Beszéd hangereje –Idegenek és ismerősök megszólítása –Beszélőváltás lefolytatása –Regiszterek használata – mikor káromkodhatunk

68 Carmody kísérlet: radiológusok –Rtg képet tanítottak elemezni a tanítványaiknak, de kiderült, hogy valójában a tumor megállapításánál nem oda néznek, ahova mondják, hogy figyelni kell

69 Tudattalan tanulás Hefferline (1959) ujjmozgatásos kísérlet –A résztvevők megtanulták úgy mozgatni az ujjukat, hogy ki tudják kapcsolni a zajt ehhez olyan kis mozdulatot kellett tenniük, amit tudatosan nem lehetett Nem tudták megmondani, hogyan kapcsolják ki a zajt Arthur Reber (1992) – implicit tanulás –Tudni hogyan, nem tudni mit

70 Öntudat Richard Dawkins: az öntudat arra való, hogy saját magunkat gondolataink tárgyává tegyük –Mit tettem, hogy felbosszantottam a szomszédot? Daniel Povinelli és John Cant (1995) –A lombozatban az ágakra kapaszkodás hívta elő a tudat jelenlétét: –„el fogja-e bírni ez az ág a súlyomat?”

71 „el fogja-e bírni ez az ág a súlyomat?” Orángutánok és csimpánzok átmennek olyan teszteken, melyeken más majmok nem (ők elég neheze ahhoz, hogy ezen gondolkodniuk kelljen) A tükör teszt - Gallup –A gorilla az egyetlen főemlős, aki nem megy át a tükör- teszten

72 A modulok halála? - egységesség Az összekapcsolás – probléma - the binding problem Honnan tudjuk mi tartozik egybe és mi nem? Arisztotelész: a közös érzék Evolúció: vizuális dominancia –Prizmakísérletek –Mozi: hang-kép egybeillesztés, vagy hasbeszélők

73 Nem vagyunk tarzanok Az ember ezt másra használja: tudatelmélet Gould: a Panda hüvelykujja: exaptáció Fülcsontok – halak állkapcsa Rovarszárnyak - hőreguláció

74 Az elme egysége? Michael Gazzaniga és Joseph Le Doux P.S. a „split brain” beteg – gyakran kitalálja a bal félteke (beszélő), amit a jobb irányít csirke és hólapát Hipnózis utasítások: racionalizáció Konfabuláció Csak betegeknél?

75 Marvin Minsky: the society of mind –Nem egy elménk van, hanem számos –Mindig konfabulálunk, hogy mit melyik miért tesz – nem mind verbalizálható Gazzaniga: az értelmezőgép –Értelmezzük saját cselekedeteinket és azokból következtetünk az azt megelőző elmeállapotra

76 Önbecsapás usic/ stmhttp://news.bbc.co.uk/1/hi/entertainment/m usic/ stm

77 Önbecsapás Hibás énkép: miért nem veszünk észre fontos dolgokat Greenwald: the junk mail model –Túl kevés a hely a tudatban –A tudattalan a nem kívánt leveleket kapja –Komoly betegség – csak egy újabb megfázás.. Önkiszoláló torzítások – Myers –Mindenki okosabb, intelligensebb, szebb, jobb autóvezető, mint az átlag –A becsapás akkor a leghatékonyabb, ha az illető is elhiszi

78 A tudat 3 értelme Tudat, mint szándékosság Tudat, mint tudatában lenni valaminek (awareness) Tudat, mint ébrenlét

79 Alvás Alvás közben nem lehet táplálkozni Szaporodni Géneket továbbadni Minek alszunk? Korábbi elméletek –Emlékkonszolidáció –Pihenés – agyi aktivitás!

80 Evolúciós szempont Az éjszaka és a nappal két külön túlélő világ –Amíg alszunk, addig is nehezebben talál meg a veszély, mint ha kinn szaladoznánk A nappali élőlények többet alszanak télen Emberek alvásvizsgálata –10 V + 14 sötét – három órával többet aludtak A barlanghalak nem alszanak

81 Daniel Denett Miért vagyunk valaha is ébren? –Drága mulatság: 30%-al több energia –Szg: powering off –Elég csak a legszükségesebb időt ébren tölteni –Állatoknál: hibernáció Nem csak télen, száraz évszakban is (pl. sivatagi béka) –Kis állatok többet alszanak, mint a nagyok Nagyobb a metabolikus rátájuk, több energiát fogyasztanak, –Ragadozók többet és mélyebben alszanak, mint prédáik

82 Tudat Amit meg lehet oldani tudat nélkül azt meg is kell –Funkció: elme-elmélet? –önbecsapás Alvás: energiamegtakarítás vagy önvédelem?


Letölteni ppt "Evolúciós pszichológia V. Emberi érzelmek. Racionális? Irracionális? Feeling: ablak a testre táj mozgás."

Hasonló előadás


Google Hirdetések