Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

ÉRZELMEK. BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu 2 Érzelmek Aktiválhatják és irányíthatják a viselkedést / mint az alapvető motívumok Kívülről.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "ÉRZELMEK. BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu 2 Érzelmek Aktiválhatják és irányíthatják a viselkedést / mint az alapvető motívumok Kívülről."— Előadás másolata:

1 ÉRZELMEK

2 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 2 Érzelmek Aktiválhatják és irányíthatják a viselkedést / mint az alapvető motívumok Kívülről irányítottak, a környezeti tényezőknek a szervezet belső állapotánál nagyobb szerepe. Mindig aktiválják a vegetatív idegrendszert

3 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 3 Az érzelmek összetevői Belső testi válaszok / elsősorban a vegetatív idegrendszer reakciói Kognitív kiértékelés / gondolatok, vélekedések az események negatív vagy pozitív voltáról. Arckifejezések. Élményre adott reakciók.

4 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 4 Az arousal és az érzelmek - belső testi válaszok Érzelmi arousallel együtt járó fiziológiai változások: vérnyomás, szívritmus nő; légzés felgyorsul; vércukorszint emelkedik; vér az agyba és a vázizmokba; izzadás fokozódik; Hipotalamusz, limbikus rendszer Arousal szerepe az érzelmi élményében - érzelmek intenzitásában / vizsgálat - különböző érzelmek létrejöttében James-Lange elmélet: vegetatív arousal különbözteti meg az érzelmeket

5 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 5 Arousal szerepe az érzelmi élményében érzelmek intenzitásában / vizsgálat különböző érzelmek létrejöttében - James-Lange elmélet: vegetatív arousal különbözteti meg az érzelmeket - Canon: lassú belső változások; adrenalin; arousal mintázatok nagyon hasonlóak - Ekman kísérlet Harag, félelem, bánat szívritmus gyorsabb, mint a meglepődés, undor, öröm esetében. Bőrhőmérséklet harag esetében magasabb, mint félelem és bánat esetén.

6 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 6 Arousal szerepe az érzelmi élményben 1. James-Lange elmélet: James (1884)- „azért félünk, mert elfutunk” (érzelem szubjektív élménye a testi változások észlelése) Lange: vegetatív arousal is belejátszik. James-Lange: mindenfajta érzelemehez más és más vegetatív mintázat társul. A vegetatív arousal különbözteti meg az érzelmeket.

7 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 7 Arousal szerepe az érzelmi élményében 2. Canon: lassú belső változások; adrenalin; arousal mintázatok nagyon hasonlóak 3 fő ellenérve James-Lange elméletével szemben: a.Belső változás túl lassú. b.Adrenalininjekció beadása nem vált ki emocionális élményt. c.Az egyes érzelmi állapotok vegetatív arousal mintázata igen hasonló.

8 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 8 Arousal szerepe az érzelmi élményében 3. Ekman kísérlet Egy-egy arcizom összehúzásával különböző érzelmeket váltattak ki színészekkel. Harag, félelem, bánat szívritmus gyorsabb, mint a meglepődés, undor, öröm esetében. Bőrhőmérséklet harag esetében magasabb, mint félelem és bánat esetén. (egyetemesség)

9 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 9 Kogníció és érzelmek Meredek lejtőn lefelé: Nem mindegy, hogy:

10 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 10 Kogníció és érzelmek Kognitív kiértékelés: kiértékelő folyamat + helyzetről alkotott vélekedés Befolyásolja az átélt érzelmek intenzitását Hatással van az érzelmek elkülönítésére - Egy semleges izgalom és egy kognitív kiértékelés egymásra hatása, interakciója. - Schachter és Singer kísérlet A kiváltó eseménynek hatása:a kognitív értékelésre és a vegetatív arousalra Érzelem kiértékelés nélkül

11 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 11 Kísérlet: Schachter és Singer A k.sz-nek adrenalininjekció, amely vegetatív arousalt okoz: szívritmusszám növekszik, izomremegés, légzésváltozás stb. Az adrenalin hatásáról az orvosok más és más információt adtak. Az egyik csoportot felvilágosították pontosan, a másikat félrevezették (- a szer csupán zsibbadást okoz). Az informált személyeknek volt magyarázatuk az izgalmakra, a félreinformáltaknak nem. Kogníció és érzelmek

12 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 12 Kísérlet: 1.A k.sz.-ek megerőltető testmozgást végeznek. 2.Feladatvégzés közben beépített személy provokálja őket. Eredmény: A mozgás semleges arousalt váltott ki. A mozgás kiváltotta semleges arousal még intenzívebb dühöt váltott ki a provokált emberekből, mint a nem provokáltakból. Kogníció és érzelmek

13 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 13 Negatív – Pozitív érzelem / frusztráció Pozitív-negatív érzelem Frusztráció: olyan állapot, amelyet a személyiség akkor él át, amikor valamely cél elérésére folytatott tevékenysége akadályba ütközik. - A kudarc érzelmi vetülete. - Negatív, az egyént károsító állapot. - Minden negatív érzelem alapja. Az emóció (pozitív vagy negatív) töltése attól függ, hogy a tevékenység, amelyre késztet, sikeres-e. (pl. frusztrált szerelem)

14 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 14 Kogníció és érzelmek - fejlődés Az izgalom kognitív kiértékelése tanult, tapasztalati tényező. Egyedfejlődés során halmozódnak a tapasztalatok – asszociációk alakulnak ki. Két legelső érzelem: kellemes és kellemetlen. Az asszociációk révén bővül a kiváltó ingerek köre. Konkrét érzelmek kibontakozása.

15 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 15 Érzelmek fejlődése Az érzelmek kialakulásának sorrendje Harlow kutatásai szerint: 1. szeretet 2. félelem 3. Agresszió Izolációs kísérletek A szeretet a később jelentkező félelem és agresszió szabályozása.

16 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 16 Az érzelmek dimenziói Elsődleges érzelmek – alapvető élethelyzetek - Szomorúság, félelem, harag,öröm, bizalom, undor, anticipáció, meglepődés Elsődleges helyzeti tényezők – és következmények - kívánatos vagy nem; megtörténik vagy nem;

17 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 17 Érzelemkifejezés Az érzelmi kifejezések hozzájárulnak a szubjektív élményhez. Bizonyos arckifejezéseknek egyetemes jelentésük van / specializált idegi alrendszer Agyi lokalizáció / érzelem felismerés Más érzelmek a kultúrából elsajátítottak. Faciális feedback hipotézise

18 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 18 Faciális feedback Egyesek szerint az érzelem intenzitását befolyásolja (hasonlóan mint a vegetatív arousal esetében.) Kutatás: rajzfilm vetítése Mások szerint az arckifejezések az érzelmek minőségét is meghatározhatják. (Ha ez igaz: William James: „azért örülünk, mert nevetünk).

19 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 19 Az érzelem főbb elméleteinek összefoglalása 1. James-Lange: Inger Az érzelmekre jellemző fiziológia arousal és nyílt viselkedés Az érzelem szubj.átélése. 2. Schachter-Singer: Inger Általános fizológiai arousal Kognitív kiértékelés Az érzelem szubj.átélése. 3. Kiértékeléselméletek: Inger + Inger kiértékelése Az érzelem szubj.átélése. 4. A faciális feedback hipotézise: Arckifejezés Az érzelem szubj.átélése.

20 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 20 Érzelmi állapotunk hatásai Éberség, érdeklődés fenntartása Teljesítmény Tanulás, emlékezés Mások értékelése Kockázatok becslése

21 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 21 Pozitív - Negatív érzelmek Pozitív érzelmek -Kiszélesítik a személy gondolatait -Arra késztetik a személyt, hogy használja a belső erőforrásait -Megnövelik a kreatív feladatokban mutatott teljesítményt -A mentális és a fizikai egészség fontos meghatározója -Segít megküzdeni a stresszel Negatív érzelmek - Leszűkítik a cselekvési lehetőségek készletét: menekülésre és támadásra

22 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 22 Szubjektív jóllét Mi vezet boldogsághoz?? -Belső tényezőink megvalósítása A végzett tevékenység összhangban legyen az egyén személyiségével -A pozitív érzelem együtt jár a tágan értelmezett szükségletek kielégítésével -A személyiségtulajdonságok függvényében különbségek abban, hogy az ember hogyan szemléli a dolgokat

23 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 23 Szomorúság és depresszió Szomorúság: leginkább valamilyen vesztességgel áll kapcsolatban Depresszió: tartósan fennálló nyomott hangulat, az öröm, érdeklődés elvesztése, ürességérzés, ingerlékenység, alvászavar, testsúly jelentős megváltozása, tartós fáradtság érzése, figyelem és koncentráció zavara, halállal és öngyilkossággal kapcsolatos gondolatok - Jelentősen megváltoznak az egyénnek az önmagáról, a világról és a jövőről kialakított elképzelései. - Szerepet játszhat az iskolai hiányzásokban, a rosszabb iskolai teljesítményben, a droghasználatban, a dohányzásban, az evészavarokban és a romló egészségi állapotban

24 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 24 Félelem és szorongás Félelem: konkrét tárgya van Szorongás: elképzelt veszélyekkel van kapcsolatban Hasonló testi tünetek: szorítás a mellkason, a torokban, nehéz levegővétel, szájszárazság, izzadás, hasi fájdalom Tesztszorongás: amikor a személy teljesítményét nyilvánosan értékelik - Gyenge teljesítmény miatti szégyen, másokkal való összehasonlítás miatt aggódik - Két összetevő: aggodalom és érzelmi aktiváció - Hatása: csökken a teljesítmény

25 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 25 Az agresszió Pszichoanalitikus elmélet  Szociális tanulás elmélet Az agresszió mint drive / frusztráció-agresszió hipotézis - Agresszió más fajoknál - Az agresszió biológiai alapjai Agresszió mint tanult válasz / - megfigyeléses tanulás – modell Az agresszió kifejezése és a katarzis

26 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék 26 Legális érzelemszabályozás a kezünkben! 1. Arckifejezés 2. Kognitív kiértékelés 3. Fiziológiai reakciók korrekciója


Letölteni ppt "ÉRZELMEK. BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu 2 Érzelmek Aktiválhatják és irányíthatják a viselkedést / mint az alapvető motívumok Kívülről."

Hasonló előadás


Google Hirdetések