Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A NABI 2003 évi teljesítménye és jövőképe Róna Péter alapító elnök Budapest, 2004. Január 22.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A NABI 2003 évi teljesítménye és jövőképe Róna Péter alapító elnök Budapest, 2004. Január 22."— Előadás másolata:

1 A NABI 2003 évi teljesítménye és jövőképe Róna Péter alapító elnök Budapest, 2004. Január 22.

2 Autóbuszértékesítés

3 Az értékesítés 2003 évi visszaesésének okai  Késedelmek új amerikai típusok kiszállításaikban: 60LFW:  A Társaság 60LFW típusú autóbuszának tesztelése és gyártása késéseket szenvedett különböző technikai okok következtében 45C-LFW:  Gyártás indítási nehézségek Kaposváron és Annistonban, részben a hiányos technológia átadás következtében  Az Optare a volatilis angliai piaci körülmények között növelte piaci részesedését, azonban az értékesítés darabszáma csökkent  Az új fejlesztésű Alero kisbusz kifejlesztésének technikai problémáin túljutott a Társaság, azonban az értékesítési darabszám elmarad az előzetes várakozásoktól. A piaci körülmények leküzdésére 2004-ben kifejlesztésre kerül a típus automata váltós verziója. Midibuszok Emeletes városi autóbuszok Egyszintes városi autóbuszok Angliai autóbusz értékesítések fajtánként

4 A 2003 évi veszteség fő okai  Értékesítési darabszám csökkenés: Az eredeti tervhez képest mintegy 400 darabbal kevesebb autóbuszt került értékesítésre Amelynek az árbevételre gyakorolt hatása csaknem 100 millió USD  Volatilis termelés és kibocsátás a korábban említett problémák miatt: Az értékesítési volumen csökkenése és a rendkívül volatilis termelés jelentősen rontotta a fedezeti hányadot, és igen jelentős készletnövekedéshez vezetett amelyet a hitelállomány növelésével lehetett finanszírozni  Garanciális javítási kampány az USA-ban amely elsősorban egy beszállítói hibára vezethető vissza, valamint az első Alero kisbuszok garanciális többletköltsége: Az USA beli kampányra a Társaság 2002-2003 során mintegy 5 millió USD-t költött, és befejezése 2004-ben várható.  A deviza árfolyamokban bekövetkezett kedvezőtlen változások

5 A 2003 évi veszteség fő okai  A jelenlegi devizakitettségi struktúrában (fedezés nélkül) 1%-os USD/HUF mintegy 500,000 USD üzemi eredmény változást okoz. A 2003 december 31-i 208 USD/HUF árfolyam 8%-os HUF erősödést jelent az éve eleji árfolyamhoz képest, és 25%-os HUF erősödést jelent az elmúlt két év során.  A NABI a 2003. évet a 2002 november devizaárfolyamok alapján 230 USD/HUF árfolyamon tervezte. Ezzel szemben a tényleges átlagárfolyam 223.5 Ft volt, azaz 2.8%-al alacsonyabb. Ennek megfelelően a Társaság eredményét a devizaárfolyam hatás az előzetes tervhez képest 1.4 millió USD-vel rontotta. A forward szerződések realizált és nem-realizált eredménye ezt kompenzálni tudta.  Amennyiben a 2004. évi átlagárfolyam 210 HUF/USD lesz ez a 2003. Évi tény átlagárfolyamhoz képest (6%-al alacsonyabb), úgy a Társaságnak további 3 millió USD vesztesége képződne forward ügyletek nélkül. - A deviza árfolyamokban bekövetkezett kedvezőtlen változások -

6 Az USD/HUF árfolyam alakulása  1) Az USA dollár leértékelődése a forinttal szemben  Negyedéves átlagos USD/HUF árfolyam

7 A COGS megoszlása

8 A COGS megoszlása devizanemenként

9 2003-as eredmények  Folytatódó látványos növekedés a pótalkatrész- és szolgáltatás értékesítés terén. Londonban 2003 során UNITEC szervizközpont nyílt.  Bemutatásra került a NABI 30LFN típusú autóbusz az Amerikai városi autóbusz piacon, és megkezdődött annak értékesítése (70 db autóbusz Miami részére)  A 45C-LFW CompoBus™ rendkívül kedvező fogadtatásban részesült a vevők részéről  A 45C-LFW CNG típusú autóbusz rekordidőt jelentő 72 nap alatt teljesítette az Altoona tesztet  Megkezdődött az új típusú 60BRT autóbusz fejlesztése  Az Anniston-i gyárban ”lean manufacturing” rendszer került bevezetésre  A deviza kitettséget forward ügyletekkel csökkentette a Társaság  Az árfolyamhatás további ellensúlyozására Magyarországon jelentős költségcsökkentési projekt indult el  Kifejlesztésre került a NABI 700SE elővárosi autóbusz és megkezdődött az értékesítése  A Csoport két új gyárában (Kaposvár, Rotherham) ütemes termelés folyik

10 Piaci pozíciók  A Csoport 20% -os piaci részesedéssel rendelkezik az amerikai városi autóbusz piacon, és mintegy 23%-os részesedéssel az Angliai egyszintes városi autóbuszok piacán  A rendelésállomány összesen 3,182 darab autóbuszra vonatkozó megrendelést és opciós megrendelést tartalmaz melyek együttes értéke meghaladja az 1 milliárd dollárt  A Csoport 2004 során tizenegy amerikai városba fog autóbuszokat szállítani, melyek többsége a Csoport visszatérő vevője  Az amerikai és az agliai piacon egyaránt, a Csoport jó megítéléssel bír egyedülálló termékeinek köszönhetően  A magyarországi autóbusz piacon szintén kedvező a Csoport termékeinek megítélése, és a 2003-ban bemutatott NABI 700SE autóbusz egy legnagyobb hazai szegmensbe, az elővárosi autóbuszok szegmensébe lépett a Társaság

11 Jövőkép  2004 év folyamán a nettó hitelállomány és a készletek jelentős csökkenése várható. Mindazonáltal jelentősebb pozitív eredmény csak 2005-től prognosztizálható.  A devizakitettség csökkentése  Új termékekkel kapcsolatosan nem várhatók jelentős termelés indítási költségek  A folyamatban lévő kampánymunkák lezárása után nem várhatók további jelentős garanciális problémák  Az elkövetkezendő években a beruházások szintje nem fogja meghaladni az értékcsökkenés szintjét. Ugyanakkor jelentősebb célirányos beszerzésekről (Pl: további kompozit szerszámok) nem mond le a Társaság  Egyszerre csak egy jelentősebb fejlesztési projekt futtatása (2004-ben a 60BRT típus)  A Csoport az angliai és az amerikai piacokon a legszélesebb termékskálával rendelkezik  További jelentős hatékonyság növelés érdekében a folyamatban lévő belső lépéseken túl szakértők bevonásával átvilágítás kezdődött; a potenciális lehetőség több millió USD-ben mérhető

12 Látogassa meg honlpajainkat: www.nabiusa.comwww.nabi.hu www.optare.com Köszönjük a figyelmüket!


Letölteni ppt "A NABI 2003 évi teljesítménye és jövőképe Róna Péter alapító elnök Budapest, 2004. Január 22."

Hasonló előadás


Google Hirdetések