Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az MNB hitelezési felmérésének aktuális eredményei 2012. III. negyedév* Pénzügyi stabilitás Magyar Nemzeti Bank 2012. november 29. *A felmérés kitöltése.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az MNB hitelezési felmérésének aktuális eredményei 2012. III. negyedév* Pénzügyi stabilitás Magyar Nemzeti Bank 2012. november 29. *A felmérés kitöltése."— Előadás másolata:

1 Az MNB hitelezési felmérésének aktuális eredményei III. negyedév* Pénzügyi stabilitás Magyar Nemzeti Bank november 29. *A felmérés kitöltése idején a bankadó és tranzakciós illeték körüli változások nem voltak ismertek.

2 A háztartási hitelek feltételei enyhültek 2012 harmadik negyedévében, így további korrekció következett be a 2011 végi széleskörű szigorításokban. A következő félévben a bankok várakozásai alapján nem lehet számítani a hitelfeltételek jelentős változására. A lakáshitelek esetében a keresletet illető várakozásokat továbbra is az állami kamattámogatás mozgathatja. Szűkül a hitelképes vállalatok köre, szigorodnak a nem árjellegű hitelezési feltétek. A vállalati szegmens feltételeinek szigorodását továbbra is elsősorban a hajlandósági tényezők magyarázzák. A hosszú lejáratú, beruházási hitelek iránti kereslet tovább csökkent: a csökkenést jelző bankok aránya utoljára 2009-ben volt hasonló mértékű. Főbb megállapítások

3 Összefoglaló táblázat a kínálat és a bankok által észlelt kereslet alakulásáról, valamint várható alakulásáról Magyarországon Főbb megállapítások 3 Forrás: MNB a bankok válaszai alapján.

4 4 Háztartási szegmens

5 Hitelezési feltételek a háztartási szegmensben: a szigorítást és az enyhítést jelző bankok arányának különbsége Folytatódó korrekció a háztartási hitelek összesített feltételeiben 5 Forrás: MNB a bankok válaszai alapján. A szigorítók nettó aránya irányt jelez, nem mértéket

6 Hitelkereslet a háztartási szegmensben: az erősebb és a gyengébb keresletet észlelő bankok arányának különbsége A keresletre vonatkozó várakozásokat továbbra is az állami kamattámogatási program mozgathatja… 6 Forrás: MNB a bankok válaszai alapján.

7 Új kihelyezések a háztartási szegmensben Az új kihelyezések változatlanul alacsony szinten 7 Forrás: MNB, Pénzügyi stabilitási statisztikák.

8 8 Vállalati szegmens

9 A hitelezési feltételek a vállalati szegmensben: a szigorítást és az enyhítést jelző bankok arányának különbsége A vállalati hitelezési feltételek tovább szigorodtak 9 Forrás: MNB a bankok válaszai alapján. A szigorítók nettó aránya irányt jelez, nem mértéket

10 Egyes tényezők hozzájárulása a hitelezési feltételek enyhüléséhez/ szigorításához a vállalati hitelezési szegmensben A szigorításokban továbbra is az alacsony hitelezési hajlandóságnak van a legjelentősebb szerepe 10 Forrás: MNB a bankok válaszai alapján.

11 Hitelkereslet a vállalati szegmensben: az erősebb és a gyengébb keresletet észlelő bankok arányának különbsége Növekvő kereslet a rövid, csökkenő kereslet a hosszú lejáratú hitelek iránt 11 Forrás: MNB a bankok válaszai alapján.

12 A vállalati hitelállomány alakulása árfolyamhatástól megtisztítva (2008. október=100) A magyar vállalati hitelezés továbbra is távolodik a régiótól… 12 Forrás: nemzeti jegybankok.

13 Vállalati és lakáshitel-feltételek alakulása a régióban és az eurozónában …amely a hitelezési feltételek alakulásának tükrében nem meglepő 13 Forrás: ECB, nemzeti jegybankok, MNB a bankok válaszai alapján.

14 14 A vállalatok/háztartások hitelhez jutása Kik jutnak hitelhez? (és milyen nem-árjellegű feltételek mellett pl:fedezet) Milyen áron? Hitelezési felmérés Negyedévente publikálás Mindkét információ tudatában lehet megítélni a vállalatok/háztartások helyzetét a hitelpiacon MNB Kamatstatisztika Havonta publikálás Következő: november 30. Vállalkozások/háztartások Hitelképes vállalkozások/háztartások Forrás: MNB illusztráció.

15 15 Háztartási portfólióminőség A háztartási szektor részére nyújtott hitelállomány összetétele - MNB adatszolgáltatás alapján

16 16 Enyhe javulás a nem-teljesítő hitelek arányában… Forrás: MNB, Háztartási szektor részére nyújtott hitelállomány statisztika. 90 napon túli késedelemben lévő és átstrukturált jelzálog hitelek aránya a teljes hitelállományhoz viszonyítva 4,9% 1,6% 8,5 %

17 17 …elsősorban a devizahitelek esetében 90 napon túli késedelemben lévő hitelek aránya az adott szegmens teljes hitelállományához viszonyítva hiteltípus szerint Megjegyzés: a zárójelben lévő százalékos értékek az egyes hiteltípusok teljes állományon belüli részesedését jelölik. Forrás: MNB, Háztartási szektor részére nyújtott hitelállomány statisztika.

18 18 Az arány csökkenése a portfolióromlás lassulásának köszönhető A teljes háztartási hitelállományban a 90 napon túli késedelemben lévő hitelek arányában bekövetkezett változások dekomponálása Forrás: MNB, Háztartási szektor részére nyújtott hitelállomány statisztika.

19 19 Forrás: PSZÁF, MNB, rendkívüli adatszolgáltatás. A portfolió javulásában szerepe volt az állami programoknak Késedelmes devizahitelek forintra váltása és az adósság 25 százalékának elengedése  Kötelező alapon június 15 és augusztus 31 között (23 Mrd Ft)  Önkéntes alapon szeptember 15-ig (~32 Mrd Ft) Árfolyamrögzítés

20 A háztartási hitelek feltételei enyhültek 2012 harmadik negyedévében, így további korrekció következett be a 2011 végi széleskörű szigorításokban. A következő félévben a bankok várakozásai alapján nem lehet számítani a hitelfeltételek jelentős változására. A lakáshitelek esetében a keresletet illető várakozásokat továbbra is az állami kamattámogatás mozgathatja. Szűkül a hitelképes vállalatok köre, szigorodnak a nem árjellegű hitelezési feltétek. A vállalati szegmens feltételeinek szigorodását továbbra is elsősorban a hajlandósági tényezők magyarázzák. A hosszú lejáratú, beruházási hitelek iránti kereslet tovább csökkent: a csökkenést jelző bankok aránya utoljára 2009-ben volt hasonló mértékű. Főbb megállapítások


Letölteni ppt "Az MNB hitelezési felmérésének aktuális eredményei 2012. III. negyedév* Pénzügyi stabilitás Magyar Nemzeti Bank 2012. november 29. *A felmérés kitöltése."

Hasonló előadás


Google Hirdetések