Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Apor Vilmos Katolikus Főiskola A gyermekek helyzete a családban Dr. Skrabski Árpád.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Apor Vilmos Katolikus Főiskola A gyermekek helyzete a családban Dr. Skrabski Árpád."— Előadás másolata:

1 Apor Vilmos Katolikus Főiskola A gyermekek helyzete a családban Dr. Skrabski Árpád

2 Történelmi változások Reneszánsz korszakig nem éreztek különös szeretetet a gyermekek iránt. A gyermekek fele meghalt. A kisgyermekkort követően felnőttként kezelték őket. XVIII sz.-ban kialakult a gyermekkor fogalma, Iskola. A modern korban a gyermek "királlyá" vált. A gyermekkor meghosszabbodik. Egyre kevesebb gyermeket vállalnak a magas életszínvonal érdekében.

3 Gyermekfejlődés Az én kibontakozása: Freud a gyermek szorongásaival, Mead az I és a me megkülönböztetésével, Piaget pedig azzal foglalkozik, hogy a gyermek miként tanul meg gondolkodni önmagáról. Szakaszai: Szenzomotoros, 0-2 év. Az létezik amit lát. Műveletek előtti szakasz (3-6 év): nem képesek szisztematikusan alkalmazni bövülő ismereteiket. Konkrét műveletek: 11 éves korig. Logikai fogalmak, okság elve, Formális műveletek éves korig, serdülő kor, hipotetikus eszmék megértése. Csalafinta kérdések felismerése.

4 Ősbizalom: "csodagyermeke az isteni anyának" (Jung.) Anya és gyermek között kialakuló szimbiotikus, kölcsönös állapot. Egész életre szóló energia készlet, "jól vagyok" élménye, olyan állandó személyiségmag, amelyben mások bízhatnak. Az ősbizalom alapozza meg az intim kapcsolatok képességét, a hit képességét, a világ egységes látását, a világképet, az egységes világnézet alapjait. Az ősbizalom hiányában önmagába záródó autisztikus magány kisebb nagyobb foka. Csecsemő

5 Kisgyermekkorban kiszakadás a korai gyermekkori szoros egységből, ki kell alakítani önmagát. Szabályok és normák egyértelműek, a jutalom és büntetés kiszámítható, kialakul a reális kapcsolat önmaga és környezete között. Ha nincsenek egyértelmű normák, állandó bizonytalanságot eredményez. Az önálló játék jelentősége! Kezdeményező készség, az önálló környezetalakítási képesség. Mindenre kíváncsi, állandóan kérdez, magába építi a külvilágot. Mágikus fantázia, amelynek közelíteni kell a valósághoz. Kisgyermekkor

6 Óvodás kor Freud a pénisz meglétének vagy hiányának jelentősége A felnőttek pólyás koruktól kezdve másként viselkednek nemük szerint a gyerekekkel: A két nemmel másként bánnak, fiuknak kék lányoknak rózsaszín ruha, fiús és leányos játékok Óvodáskorban a szerepek, nemi szerepek elsajátítása. A játék, a szerepjáték a kezdeményező készség, fantázia fejlesztés legfőbb eszköze. Ennek elmaradása a serdülőkori unalom.

7 Codorow Leányok: Az elszakadás nem drasztikus, a kapcsolat szorosabb marad Nem a nők élnek át veszteséget A nők között megmarad egy érzelmi szociális háló Generációkon át kialakul az érzékenység, érzelmi odaadás A pletyka mint érzelem feldolgozás Kapcsolataik viszonylatában határozzák meg magukat A függő viszony a férfitől Fiuk: Az anyától az elszakadás radikális Inkább a fiuk élnek át veszteséget A férfiasságot a nőiességgel ellentétben definiálják A világot elemző módon szemlélik, saját életükről aktív képük van Elfojtják képességüket mások érzelmeinek megértésére Identitásukat veszélyeztetik az érzelmek

8 Iskolás kor, azonosulás feladatokkal, legalább egy területen sikerek, a kompetencia élmény, a sikeres eredményes célirányos cselekvés, együttműködő magatartás élménye. A tömegkommunikáció veszélyei: Gyermekkor (kis gyermekek nézik a felnőtt TV műsorokat). A gyermekkor esetleg elmosódik. Iskolás kor

9 TELEVÍZIÓ ÉS VIDEÓ A GYERMEKEKNÉL Megfosztja az emberek társaságától és magányra!!! kárhoztatja. A képesség kialakulását emberi kapcsolatokra meggyengíti. A konfliktushelyzetek kezelésére alkalmatlanná tesz. Tönkreteszi az erkölcsi érzéket. (erőszakos világkép, szexuális szabadosság) A valóságtól elrugaszkodott világkép kialakulását idézi elő. Mindezek eredményeként manipulálhatóvá és sebezhetővé teszi. A készen kapott képekkel megakadályozza a fantázia!!! kialakulását. Rendszerszemlélet helyett előidézi a klippekben, képol- dalakban való gondolkodást!!!.

10 A szülők válásának hatása a gyermekekre Ez a lehetőség az összes gyermeket rettegésben tartja. A kisgyermekek magukat hibáztatják. A nagyobb gyermekeket a bizonytalan jövő szorongatja. A szülők válása során a gyermekek lelki gondozásra szorulnak

11 Szülők, óvónők, tanárok együttműködése

12 Köszönöm a figyelmüket!


Letölteni ppt "Apor Vilmos Katolikus Főiskola A gyermekek helyzete a családban Dr. Skrabski Árpád."

Hasonló előadás


Google Hirdetések