Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1 Informatikai módszerek Kárpáti Andrea

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1 Informatikai módszerek Kárpáti Andrea"— Előadás másolata:

1 1 Informatikai módszerek Kárpáti Andrea

2 2 Howard Gardner " többrétű intelligencia " elmélete ( Theory of Multiple Intelligencies, Gardner, 1986) 1.Nyelvi-kommunikatív intelligencia (anyanyelv, idegen nyelv) 2.Matematikai-logikai intelligencia 3.Térbeli intelligencia (konstruálás, érzékelés) 4.Zenei intelligencia (komponálás, előadás) 5.Kinetikus intelligencia (mozgás, sport, manipuláció tárgyakkal) 6.Interperszonális intelligencia (vezető, mester) 7.Intraperszonális intelligencia (sikeres önmegvalósító, képességeinek tudatában élő, fejlődő érett személyiség)

3 3 A "digitális írástudás" (digital literacy) Más néven: "új alapismeretek" (new basic skills) vagy informatikai képességek ( IT skills ). Összetevői: –idegen nyelvek ismerete, –technikai (technológiai) kultúra ( technological culture ), –vállalkozási készségek ( entrepeneurship ), –társas (szociális) kompetencia ( social skills ). Seymour Papert (1993, 1996): a kétféle digitális képességszint “ számítógépes írástudás ” ( computer literacy ) helyett“ számítógépes írástudás ” ( computer literacy ) helyett “ információtechnikai jártasság” (technological fluency“ információtechnikai jártasság” (technological fluency „ Kereszttanterv ”: valamennyi tantárgyban fejlesztjük az IKT kompetenciát

4 4 A digitális pedagógia módszerei az iskolában 1: Tanár- és diákszerepek IKT környezetben IKT technika InterakcióDiákszerepTanárszerep , levelezőlista, vitacsoport AszinkronikusRészvételModerálás Beszélgető csoportSzinkronikusRészvételModerálás Audio-konferencia, Videokonferencia SzinkronikusRészvételJelenlét, esetleg moderálás Hangközvetítés, Képközvetítés KözvetítettHallgatás, nézésVálasztás, utólag: értelmezés Információs forrásKözvetítettMegtalálás, értékelésIrányítás, értékelés Szemléltető eszközKözvetítettTanulmányozásBemutatás, értékelés ProgramozásMobilA fenti összes funkció n IKT = Információs és kommunikációs technológiák Forrás: Jones, 1999 (Ford. Kárpáti A.)

5 5 A digitális pedagógia módszerei az iskolában 2.: Tanítási – tanulási módszerek Előadás, szemléltetés (prezentáció)Előadás, szemléltetés (prezentáció) Multimédiás taneszközök használataMultimédiás taneszközök használata Tanuláselméleteken alapuló kognitív digitális taneszközök (cognitive tools) használataTanuláselméleteken alapuló kognitív digitális taneszközök (cognitive tools) használata Digitális projektDigitális projekt Digitális értékelés és vizsgaDigitális értékelés és vizsga

6 6 Előadás, szemléltetés (prezentáció)

7 7 A multimédiás taneszközök fajtái 1.“Üres”, tartalomnélküli munkaeszközök 2.A tanári felkészülés segédeszközei 3.Kommunikációs eszközök 4.Információforrások 5.Oktatóeszközök, integrált taneszköz-rendszerek 6.Számítógéppel segített értékelés 7.Oktatás-szervezési eszközök

8 8 Kognitív digitális taneszközök használata

9 9 A kognitív tanulási környezet szervezeti modellje

10 10 Távoktatási környezetek

11 11 Digitális projekt

12 12 Számítógéppel segített értékelés Adatbázis tesztkészítővel, online tesztrendszer, adaptív teszt-program, kritériumrendszerekAdatbázis tesztkészítővel, online tesztrendszer, adaptív teszt-program, kritériumrendszerek Kevéssé vizsgált, mennyire befolyásolja az eredményeket az informatikai tudásKevéssé vizsgált, mennyire befolyásolja az eredményeket az informatikai tudás “Dinamikus tudástérkép”: részletes adatok az egyes itemekről - nehézség, megoldási idő...“Dinamikus tudástérkép”: részletes adatok az egyes itemekről - nehézség, megoldási idő... Nyitott kérdések értékelése félig megoldottNyitott kérdések értékelése félig megoldott Autentikus feladatok adhatók szimuláció, adatbázis, virtuális mérőeszközök segítségévelAutentikus feladatok adhatók szimuláció, adatbázis, virtuális mérőeszközök segítségével

13 13 A Movelex Feladatgenerátor Legfontosabb jellemzők Sokféle feladattípus készíthető, rugalmas pontozásSokféle feladattípus készíthető, rugalmas pontozás A feladatok véletlenszerű sorrendben jelennek meg a diák gépénA feladatok véletlenszerű sorrendben jelennek meg a diák gépén A szerveren online követhető a tanuló munkájaA szerveren online követhető a tanuló munkája Azonnali nyomtatható a feladatlapok kiértékeléseAzonnali nyomtatható a feladatlapok kiértékelése Magyarázat is beilleszthető a feladatlapokbaMagyarázat is beilleszthető a feladatlapokba Gyakorló üzemmódban a tanuló látja a a megoldásokatGyakorló üzemmódban a tanuló látja a a megoldásokat Beállítható kiértékelési szabályok (pl. ponthatárok)Beállítható kiértékelési szabályok (pl. ponthatárok) A feladatlapok regisztrációs kulccsal védhetőkA feladatlapok regisztrációs kulccsal védhetők

14 14 Példa a MOVELEX hálózatos üzemmódjára: egy nyelvórai feladat 1. A szokásos feladatok (feleletválasztás, párosítás, …) megoldhatók párokban vagy kiscsoportban.A szokásos feladatok (feleletválasztás, párosítás, …) megoldhatók párokban vagy kiscsoportban. A tanulók látják egymás megoldását, és üzenetekkel (chat) segíthetik egymást.A tanulók látják egymás megoldását, és üzenetekkel (chat) segíthetik egymást. Vannak speciális "társasjátékok", ahol az egyik tanulónak a másik tanuló irányítása alapján kell megoldania valamilyen feladatot (pl. autó irányítása egy városban).Vannak speciális "társasjátékok", ahol az egyik tanulónak a másik tanuló irányítása alapján kell megoldania valamilyen feladatot (pl. autó irányítása egy városban).

15 15

16 16 Példa a MOVELEX hálózatos üzemmódjára: egy nyelvórai feladat 2.

17 17 Példa a MOVELEX hálózatos üzemmódjára: egy nyelvórai feladat 3.

18 18 Végül a vezető felismeri, hogy célba ért, ezzel vége a feladatnak Végül a vezető felismeri, hogy célba ért, ezzel vége a feladatnak.

19 19 Oktatás-szervezési eszközök Osztálynapló, órarend-készítő, digitális ellenőrző könyv, e- statisztika, levelező lista, fórum stb.Osztálynapló, órarend-készítő, digitális ellenőrző könyv, e- statisztika, levelező lista, fórum stb. Közkedvelt  elterjedt  kötelező???Közkedvelt  elterjedt  kötelező??? Az iskolai élet teljes nyilvánossága? – Adatvédelmi aggályokAz iskolai élet teljes nyilvánossága? – Adatvédelmi aggályok Szülők tájékoztatása:Szülők tájékoztatása: Osztályzat – SMS-ben: – SMS-ben: Iskolai honlap fejlődése: imázsteremtő tabló  oktatási portálIskolai honlap fejlődése: imázsteremtő tabló  oktatási portál Jó példa: példa:

20 20

21 21 A konstruktív tanulás Gyakorlat-közeli tananyagGyakorlat-közeli tananyag Cselekvési kompetencia, diák és tanár közös tudás-konstruálásaCselekvési kompetencia, diák és tanár közös tudás-konstruálása Szituatív tanulás, releváns és autentikus problémák megoldásaSzituatív tanulás, releváns és autentikus problémák megoldása Többféle nézőpont érvényesítéseTöbbféle nézőpont érvényesítése Egyéni haladást és együttműködést egyaránt segítő tanulási környezetEgyéni haladást és együttműködést egyaránt segítő tanulási környezetMódszerei: Egyéni haladási tempót figyelembe vevő tanrendEgyéni haladási tempót figyelembe vevő tanrend Kognitív “tanonckodás” ( cognitive apprenticeshipKognitív “tanonckodás” ( cognitive apprenticeship Moderált képzés ( anchored instruction )Moderált képzés ( anchored instruction ) Enkulturáció: a diák bevezetése a szakértők világába Enkulturáció: a diák bevezetése a szakértők világába Rendszeres, célirányos tanári segítség az egyéni tanulásban: kollaboratív környezet (pl. SCALE vitakörnyezetRendszeres, célirányos tanári segítség az egyéni tanulásban: kollaboratív környezet (pl. SCALE vitakörnyezet Sok páros és csoportmunkaSok páros és csoportmunka


Letölteni ppt "1 Informatikai módszerek Kárpáti Andrea"

Hasonló előadás


Google Hirdetések