Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Országos Vasútfejlesztési Koncepció (OVK) (korreferátum) Köller László főosztályvezető Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ KKK BUDAPEST „Vásárhelyi.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Országos Vasútfejlesztési Koncepció (OVK) (korreferátum) Köller László főosztályvezető Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ KKK BUDAPEST „Vásárhelyi."— Előadás másolata:

1 Országos Vasútfejlesztési Koncepció (OVK) (korreferátum) Köller László főosztályvezető Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ KKK BUDAPEST „Vásárhelyi Boldizsár” konferenciaterem, június 8. Magyar Tudományos Akadémia Közlekedéstudományi Bizottság ülés

2 2 Az előadás vázlata 2. Az Országos Vasútfejlesztési Koncepció aktualizált célkitűzése, ütemezése, időhorizontja 1.Előzmények, az Országos Vasútfejlesztési Koncepció (OVK) előkészítése 3. Az Országos Vasútfejlesztési Koncepció (OVK) tartalma, javasolt szerkezeti felépítése 5. További előkészítő lépések 4. Az koncepció kidolgozásánál megvizsgálásra javasolható kérdések

3 3 1.Előzmények, az Országos Vasútfejlesztési Koncepció előkészítése Az Országos Vasútfejlesztési Koncepció elkészítésére a közlekedési tárca KHEM/9427/3/2009. számon a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt-nek adott megbízást. A NIF Zrt ben megkezdte az OVK kidolgozásának előkészítését: Széleskörű szakmai fórumon összeállításra került a koncepció tematikája, és a fejlesztési javaslatot megalapozó forgalmi modell készítésének alapelve

4 4 1.Előzmények, az Országos Vasútfejlesztési Koncepció előkészítése A forrásbiztosítás pályázatát a KIKSz a KözOP azonosító számon befogadta. A pályázatot a kiemelt projekt tervzsűri február 24-én elfogadta. Az Ajánlatkérési Dokumentáció KIKSz és EKKE részéről történő véleményezése megtörtént. Az Ajánlatkérési Dokumentáción és a BME által kidolgozott értékelési szempontokon a kért módosítások átvezetésre kerültek.

5 5 A Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ NFM/2878/1/2011. számon kapott megbízást a Nemzeti Közlekedési Stratégia (NKS) kidolgozására, melynek része az Országos Vasútfejlesztési Koncepció (OVK). Az OVK célja: A magyar összközlekedési rendszerbe integrált nagy távlatú vasúti stratégia kidolgozása Ütemezése, időhorizontja: az NKS készítésével összhangban 4 EU tervezési időszakot foglal magába: Közép táv:2014 – 2020 Hosszú táv:2021 – 2027 Nagy táv:2028 – Az OVK aktualizált célkitűzése, ütemezése, időhorizontja

6 6 Az OVK szerkezeti felépítése: Nagy távlatú koncepcióváltozatok kidolgozása 4 EU-s költségvetési ciklusra: személy és áruszállítási szolgáltatásfejlesztési célokkal forgalmi prognózissal, a vasúti infrastruktúra és gördülőállomány hosszú távú programjával, intézményi-, szervezeti-, szabályozási és üzemeltetési kérdések vizsgálatával és javaslat adásával. Elő-megvalósíthatósági tanulmányok készítése a EU költségvetési ciklusban megvalósítandó, és a időszakra előkészítendő vasúti nagyprojektekre, a nagy távlatú koncepció optimális változata alapján. 3. Az OVK szerkezeti felépítése, javasolt tartalma

7 7 Az OVK javasolt tartalma: Forgalmi modell: Az OVK vasúti infrastruktúrafejlesztési programja alátámasztására komplex összközlekedési forgalmi modell készül a jövőbeni személy- és áruszállítási igények, közlekedési módok közötti munkamegosztás előrebecslésével, az átrendeződés tendenciáinak meghatározásával. A kidolgozásra kerülő forgalmi modellnek alkalmasnak kell lennie a Nemzeti Közlekedési Stratégia alágazati fejlesztései kidolgozásához is. Nagy távú koncepció készítése keretében vizsgálandó személy- és áruszállítási célkitűzések: Árufuvarozás területén: Transzkontinentális szállítás (export, import, tranzit) Kombinált szállítás, multimodalitás országon belüli logisztikai rászervezettség Személyszállítás területén: nagysebességű vasúthálózat minőségi távolsági közlekedés elővárosi (városi) közlekedés Intézményi, szervezeti, szabályozási és üzemeltetési kérdések Elő-megvalósíthatósági tanulmányok 3. Az OVK szerkezeti felépítése, javasolt tartalma

8 88 4. A koncepció kidolgozásánál megvizsgálásra javasolható kérdések EU tervezési időszak vasúti projektjavaslatai a TEN-T hálózaton Cél: A TEN-T alaphálózat fejlesztése, illeszkedve a már elkészült és megvalósítás alatti beruházásokhoz

9 99 Projekt javaslat megnevezéseElőkészítettségeKtsg (mdFt) IV korridor Biatorbágy - Tata rekonstrukcióengedélyezési terv készül64 Nagykáta - ÚjszászMÁV Zrt. pályázati javaslat25 V. korridor Székesfehérvár - Bobakiviteli terv készül198 Budapest - Miskolcengedélyezési terv készül399 V.B., C korridor Budapest - Dombóvár - Gyékényes/Pécsmegvalósíthatósági tan. készítendő316 X.B korridor Budapest - KelebiaMÁV Zrt. pályázati javaslat148 TEN-T vonalak Debrecen - Záhonyengedélyezési terv készül275 Győr - Pápa - Celldömölkmegvalósíthatósági tan. készítendő62 Kiskunfélegyháza - SzegedMÁV Zrt. pályázati javaslat70 Lepsény - Nagykanizsa I. ütemMegval. tan. és eng.terv készül80 2. prioritás összesen A koncepció kidolgozásánál megvizsgálásra javasolható kérdések Az igények meghaladják az uniós ciklus várható forráslehetőségét Prioritás meghatározásának fontossága Projektjavaslatok időbeni, magvalósíthatósági tanulmány szinten 2014 előtti előkészítése

10 10 Az infrastruktúra meglévő állapota, a rekonstrukció megvalósítási időpontjának sürgőssége Az érintett tranzit útvonal nemzetközi és belföldi forgalmi terhelése, forgalmi prognosztizációja A közelmúlt kiemelt fejlesztési projektjeihez való illeszkedés (ISPA, EIB, Kohéziós projektek) A projekt műszaki- finanszírozási előkészítettségi szintje A megvalósítás ütemezését befolyásoló vasútüzemi szempontok (egymást kizáró vágányzári lehetőségek) EU elvárások, direktívák teljesítése, OVK célkitűzésekkel való összhang 4. A koncepció kidolgozásánál megvizsgálásra javasolható kérdések Prioritási szempontok a TEN-T projektek rangsorolásánál

11 11 A V0 létesítésének célja: az árufuvarozás, ezen belül az elegyrendezés hatékonyságának növelése új fuvarozási útirányok kijelölése lehetőleg villamosított fővonalakra való tereléssel, a rendezési igény minimalizálása a hálózati elegyrendezésben résztvevő pályaudvarok számának csökkentésével, a tranzitútvonalakon az átfutási idő csökkentése, az árufuvarozási kiszolgálási sebesség növelése, az elegyáramlás hálózati szintű optimalizálása, elegyfeldolgozási technológia korszerűsítése, A hálózat centrikusság oldása, kapacitás felszabadítás. 4. A koncepció kidolgozásánál megvizsgálásra javasolható kérdések Budapestet elkerülő árufuvarozási korridor („V0”) szükségességének vizsgálata

12 A tervezett „V0” tehermentesíti a budapesti elővárosi vasútvonalakat 4. A koncepció kidolgozásánál megvizsgálásra javasolható kérdések

13 13 A Budapestre irányuló elegy jellemzői, tendenciái Jelenleg a vasúti teheráramlat 80-90%-a érinti a fővárost és az oda bevezető vonalakat, melynek oka: A hálózat főváros centrikus, sugaras elrendezése Budapest-Ferencváros központú hálózati elegyrendezés Egyetlen hálózati jelentőségű vasúti Duna-híd megléte Átlós vonalak hiánya ill. alacsony kiépítettségi szintje A budapesti rendeltetésű elegy csökkenése Következmények, lehetőségek: A jelenlegi Tehervonati Közlekedési Rend szerint a fővárosi vonalakat terhelő 162 vonat többsége kényszerből igényli a fővároson való áthaladást. Átlós útirány („V0”) kiépítésével ez vonat/napra csökkenthető. A „V0” projektjavaslatot megalapozó elegyáramlási és hálózati adottságok 4. A koncepció kidolgozásánál megvizsgálásra javasolható kérdések

14 14 A kiépülő európai nagysebességű hálózat Magyarországot Bécs / Pozsony és Velence-Trieszt útirányon ér majd el. A távlati nagysebességű vasúthálózat (NSV) vizsgálata 4. A koncepció kidolgozásánál megvizsgálásra javasolható kérdések

15 15 BécsPozsony Velence, Trieszt Belgrád Bukarest Lemberg Budapest A magyarországi nagysebességű hálózat OTrT felülvizsgálat során elfogadott változata 4. A koncepció kidolgozásánál megvizsgálásra javasolható kérdések

16 16 Elkészültek a tervezett főirányok hatástanulmányai: Bécs/Pozsony – Budapest Budapest – Cegléd – Szolnok – Záhony - Lemberg Budapest – Cegléd – Szeged – Szabadka – Belgrád – Temesvár – Bukarest - Constanca Velence – Trieszt - Budapest útirányok hazai szakaszaira Kidolgozásra került a nagysebességű forgalom budapesti átvezetési javaslata Döntés született a nagysebességű vasútvonal és a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér kapcsolatára 10 ország részvételével pályázat készül a KKK – KTI – CESCI vezetésével az NSV hálózat Dél-Kelet európai továbbvezetési lehetősége vizsgálatára A távlati nagysebességű vasúthálózat (NSV) előkészítésében elért eddigi eredmények 4. A koncepció kidolgozásánál megvizsgálásra javasolható kérdések

17 17 Az „S-Bahn” koncepció aktualizálása, főpályaudvari rendszer kialakításának vizsgálata 4. A koncepció kidolgozásánál megvizsgálásra javasolható kérdések „S-Bahn” I. ütem „S-Bahn koncepció forgalmi sémája: I. ütem: Fejpályaudvarra alapozott elővárosi fejlesztés II. ütem: Átlós elővárosi forgalommal kombinált rendszer III. ütem: Körvasút zárása a Vasúti alagút kiépítésével MÁV Zrt. javaslat „S-Bahn” II. ütem„S-Bahn” Iii. ütem MÁV Zrt. javaslat forgalmi sémája: Új központi átmenő főpályaudvar létesítése Fejpályaudvarok megszüntetése Városon belüli vasúti forgalomnak a Körvasút elemeire való koncentrálása Városi közlekedési kapcsolatok, átadási pontok fejlesztése

18 18 Az „S-Bahn” koncepció aktualizálása, főpályaudvari rendszer kialakításának vizsgálata 4. A koncepció kidolgozásánál megvizsgálásra javasolható kérdések Javasolt főpályaudvar Tervezett vasúti alagút

19 elvágott vasútvonalak „Peage” vonalak helyreállított kapcsolat 4. A koncepció kidolgozásánál megvizsgálásra javasolható kérdések Határon átnyúló fejlesztések vizsgálata „Varratmentes” Európa

20 Tornanádaska Torna Mátészalka Szatmárnémeti Debrecen Nagyvárad Körösnagyharsány Battonya Ópécska Arad Temesvár Szeged Szabadka Baja Csáktornya Alsólendva Rédics Szombathely Felsőlövő Kőszeg Felsőlászló Ipolyság Ipolytarnóc Drégelypalánk Balassagyarmat Losonc 4. A koncepció kidolgozásánál megvizsgálásra javasolható kérdések Vasúti határátmenetek visszaállítása regionális kezdeményezései

21 21 Az Országos Vasútfejlesztési Koncepció készíttetésére a KKK megbízatás minisztériumi kiadása Az OVK aktualizált tematikája szakminiszteri megerősítése A KözOP 2. prioritás keretében a NIF Zrt-nek biztosított forrás és szerződések KKK részére való cedálása Közbeszerzési eljárás indítása és lefolytatása OVK tervezési folyamat elvégzése 5. További előkészítő lépések

22 22 KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET! Köller László főosztályvezető Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ 1024 Budapest, Lövőház u. 39. Tel.: (36-1) Fax: (36-1) Internet:


Letölteni ppt "Országos Vasútfejlesztési Koncepció (OVK) (korreferátum) Köller László főosztályvezető Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ KKK BUDAPEST „Vásárhelyi."

Hasonló előadás


Google Hirdetések