Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Magatartástudományi Napok Szeged, 2008. június 5-6. AZ ORVOSI HIVATÁSRA NEVELÉS KOMPLEX MÓDSZERTANI FEJLESZTÉSE: Folyamatosan fenntartható fejlődés! SZTE.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Magatartástudományi Napok Szeged, 2008. június 5-6. AZ ORVOSI HIVATÁSRA NEVELÉS KOMPLEX MÓDSZERTANI FEJLESZTÉSE: Folyamatosan fenntartható fejlődés! SZTE."— Előadás másolata:

1 Magatartástudományi Napok Szeged, június 5-6. AZ ORVOSI HIVATÁSRA NEVELÉS KOMPLEX MÓDSZERTANI FEJLESZTÉSE: Folyamatosan fenntartható fejlődés! SZTE ÁOK Magatartástudományi Csoport Major Zsolt Balázs, Polyák Ferenc

2 BIO-PSZICHO-SZOCIÁLIS SZEMLÉLETMÓD Természetes…?

3 BIO-PSZICHO-SZOCIÁLIS SZEMLÉLETMÓD Nekünk az…

4 „Minek tanuljuk ezt? Ez természetes...” „És ezt látjátok az egészségügyben?” „Hát…”

5 OKTATÁSFEJLESZTÉS Kimenet meghatározás Gyakorlat- központú fejlesztés Ellenőrzés

6 CURRICULUM FEJLESZTÉS Kimenet/Fogalmi meghatározás „Nulladik lépés”

7 OKT ATÓ (ELV ÁRÁS OK) VÁZLATOS TEMATIKA KÖVETEL- MÉNY SZÁ MO N- KÉR ÉS FORMAFORMA FÉLÉVFÉLÉV ÓR A- SZ Á M/ félé v TÁR GY NEVE KÖZÖS, "SPIRÁLIS" ALAP/KAPCS.PONT TÖRZSKIMENET KÖZÖS, "SPIRÁLIS" ALAP/KAPCS.PONT TÖRZS KIME NET KÉSZSÉGINFORMÁCIÓ

8 OKT ATÓ (ELV ÁRÁS OK) VÁZLATOS TEMATIKA KÖVETEL- MÉNY SZÁ MO N- KÉR ÉS FORMAFORMA FÉLÉVFÉLÉV ÓR A- SZ Á M/ félé v TÁR GY NEVE KÖZÖS, "SPIRÁLIS" ALAP/KAPCS.PONT TÖRZSKIMENET KÖZÖS, "SPIRÁLIS" ALAP/KAPCS.PONT TÖRZS KIME NET KÉSZSÉGINFORMÁCIÓ Valós multidiszciplináris szemlélet az orvoslásban = a pszichológia, mint társ-tudomány szűk szakmai ismereteinek gyakorlati alkalmazásának képessége a gyógyító munkában (a pszichológia tudományának elismerés ÉS alkalmazása) Az érett, felnőtt személyiségre jellemző készségek ismerete, alkalmazásuk képessége általában Valós multidiszciplináris szemlélet az orvoslásban = a pszichológia, mint társ- tudomány szűk szakmai ismereteinek gyakorlati alkalmazásának képessége a gyógyító munkában (a pszichológia tudományának elismerése ÉS alkalmazása) Az orvosi munkavégzéshez (hatékony, a páciens-központú orvosláshoz) szükséges készségek ismerete, alkalmazásuk képessége (Pl. "Betegekkel oly módon kommunikálni, hogy az orvosi ellátás emocionálisan is amennyire lehetséges, pozitív élmény legyen a páciensek számára ILLETVE pl. pszichoszomatikus tényezők felismerése, terápiás eljárásainak ismerete és alkalmazásának készsége) Az érett, felnőtt személyiségre jellemző készségek ismerete, alkalmazásuk képessége általában Az orvosi munkavégzéshez (hatékony, a páciens-központú orvosláshoz) szükséges készségek ismerete, alkalmazásuk képessége (Pl. "Betegekkel oly módon kommunikálni, hogy az orvosi ellátás emocionálisan is amennyire lehetséges, pozitív élmény legyen a páciensek számára, ILLETVE pl. pszichoszomatikus tényezők felismerése, terápiás eljárásainak ismerete és alkalmazásának készsége)

9 KÖZÖS, "SPIRÁLIS" ALAP/KAPCS.PONT TÖRZSKIMENET KÖZÖS, "SPIRÁLIS" ALAP/KAPCS.PONT TÖRZS KIME NET KÉSZSÉGINFORMÁCIÓ Valós multidiszciplináris szemlélet az orvoslásban = a pszichológia, mint társ-tudomány szűk szakmai ismereteinek gyakorlati alkalmazásának képessége a gyógyító munkában (a pszichológia tudományának elismerés ÉS alkalmazása) Az érett, felnőtt személyiségre jellemző készségek ismerete, alkalmazásuk képessége általában Az orvosi munkavégzéshez (hatékony, a páciens-központú orvosláshoz) szükséges készségek ismerete, alkalmazásuk képessége (Pl. "Betegekkel oly módon kommunikálni, hogy az orvosi ellátás emocionálisan is amennyire lehetséges, pozitív élmény legyen a páciensek számára) Pszichológiai tudományának mibenléte, célja, alap elvei, gondolatai, területei, módszerei, alkalmazási területei Reális önismeret ennek fontosságának felismerése, ömfejlesztési igény, asszertív kommunikáció és viselkedés, Analitikus gondolkodás Pszichológia szemlélete =dolgok "mögé nézés" Orvosi pszichológia (a pszichológia és gyógyítás kapcsolatának) lényegi vonásai, területei, módszerei elméleti szintű ismerete Pszichopatológiai alapok általában (pl. lelki fejlődésbeli sérülések kialakulásának működési mechanizmusai) & Terápiás megközelítések, alapelveik, alap működési-, hatás-mechanizmusaik ismerete Az orvosi pszichológiai története, Helye az orvostudományben, felépítése Az orvosi pszichológia területei (pszichoszomatika jelentősége, területei - orvoslás és pszichológiai kapcsolata) lehetséges kezelési összefüggések, módok ismerete Pszichológia szemlélete Pszichológiai és "gyógyítás"=segítés (!) kapcsolata Pszichológia szemlélete Pszichológiai és "gyógyítás"=segítés( !) kapcsolata Kapcsolat a "szűkebb" szakmai tárgyakkal A pszichoptalógiá vonások feltárására alkalmas módszerek ismerete és felhasználási lehetőségeik készség (=felhasználási szintű) szintű alkalmazásának készsége Gyógyítás (=segítés) és pszichológia (dolgok mögé nézés), mélyebb pszichológiai ismeretek elsajátítása, kommunikációs, pl. asszertív- készségek alkalmazása A pszichpatológiás vonások felismerésére és kezelésére vonatkozó módszerek alkalmazásának készsége a gyakorló orvoslásban: Leggyakoribb pszichoszomatikus összefüggések. Gyerek orvosi pszichológia. Tanatológia, gyász, Egészségvédelem (betegség prevenció) Pszichológia szemlélete (dolgok mögé nézés) Pszichológiai és "gyógyítás"=segítés(!) kapcsolata, kommunikációs, pl. asszertív- készségek alkalmazása, Kapcsolat a "szűkebb" szakmai tárgyakkal Orvosi_pszich o_II_GYAK_o tlet_okt_fejl_m unkacsop.doc JELENLÉT A GYAKORLATO KON, A tanult/gyakorlot készségek adekvát alkalmazása Gyak -i vizsg gygy 7 28 heti 2x 45 per c Orvosi Pszichológia - GYAK II. Orvosi_pszich o_II_EA_otlet _okt_fejl_mun kacsop.doc Mély pszichológai smeretek min. GYAKORLATI szintű ismerete, alkalmazásának készsége teszt eaea 7 28 heti 2x 45 per c Orvosi Pszichológia-EA II. Orvosi_pszich o_I_GYAK_ otlet_okt_fejl_ munkacsop.do c JELENLÉT A GYAKORLATO KON, A tanult/gyakorlot készségek adekvát alkalmazása Gyak -i vizsg gygy 6 28 heti 2x 45 per c Orvosi Pszichológia - GYAK I. Orvosi_pszich o_I_ EA_otlet_okt_ fejl_munkacso p.doc Mély pszichológai smeretek min. kognitív szintű ismerete teszt eaea 6 28 heti 2x 45 per c Orvosi Pszichológi a - EA I. Kommunikaci o_gyak_otlet_ okt_fejl_mcso p.doc JELENLÉT A GYAKORLATO KON, A tanult/gyakorlot készségek legalább felismerés szintű alkalmazása Gyak -i vizsg gygy 2 28 heti 2x 45 per c Kommunikáció fejlesztés GYAK Bev_pszichoba _EA_otlet_okt _fejl_mcsop.d oc Pszichológiai alap lexikális tudás, pszichológiai szemlélet (dolgok mögé nézés, lélek/pszichológia i folyamatok ismerete) kognitív szintű alkalmazása teszt eaea 2 28 heti 2x 45 per c Bevezetés a pszichológia tudományába_EA OKT ATÓ (ELV ÁRÁS OK) VÁZLATOS TEMATIKA KÖVETEL- MÉNY SZÁ MO N- KÉR ÉS FORMAFORMA FÉLÉVFÉLÉV ÓR A- SZ Á M/ félé v TÁR GY NEVE 1) „Kóstoló” a pszichológiai tudományából (=a pszichológiai gondolkodásmód…!! lényegének átadása) & készség/személyiség fejlesztés: Bevezetés a pszichológiába - EA Kommunikáció fejlesztés - GYAK 2) Mélyebb pszichológiai ismeretek & alkalmazásuk, felhasználásuk képessége: Orvosi pszichológia I. – EA Orvosi pszichológia I. - GYAK 3)A mélyebb pszichológiai ismeretek felhasználásának képessége AZ ORVOSLÁSBAN: Orvosi pszichológia II. – EA Orvosi pszichológia II. - GYAK AZ „ÍV”

10 „Beteg-központú-, Bio-pszicho-szociális szemlélet” Kimenet/Fogalmi meghatározás CURRICULUM FEJLESZTÉS „MITŐL JÓ EGY ORVOS?” Helyzetek, szituációk, konkrét esetek keresése, kvalitatív elemzése Indikátor/érték struktúra Indikátor/érték viselkedéses kritériumai TANTÁRGYI TEMATIKA, MÓDSZERTAN FEJLESZTÉS 5. ÉRTÉK (INDIKÁTOR) VIZSGÁLAT 6. MINŐSÉGFEJLESZTÉS objektív mérőszámokkal, cselekvési tervvel – pontosan azonosítható fejlesztendő indikátorokkal, viselkedéses kritériumokkal (8…) SZTE ÁOK Magatartástudományi Csoport – OKTATÁSFEJLESZTÉS FOLYAMATOS CURRICULUM FEJLESZTÉS = Folyamatosan fenntartható fejlődés! Kompetencia felmérés (kvantitatív) (7…) 1.

11 „MITŐL JÓ EGY ORVOS?” Helyzetek, szituációk, konkrét esetek keresése, kvalitatív elemzése (Orvos-interjúk, diák fókusz-csoportok!) Indikátor/érték struktúra Indikátor/érték viselkedéses kritériumai

12 KOMPETENCIA MODELL Sorolj fel 10 tulajdonságot, amely véleményed szerint nélkülözhetetlen ahhoz, hogy valaki jó orvos legyen! Rangsorold is őket! 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10,

13 INDIKÁTOROK KÉSZSÉGEK Betegközpontú kommunikáció (megléte, működése) Komm. Partner sajátosságainak figyelembe vétele Bizalomépítő-Együttérző kommunikáció (nem mély empátia, hanem bizalom építő) Pozitív/megerősítő kommunikáció (szemlélet) Érdekegyeztetési készség/ Diplomáciai készség ÉRTÉKEK Etikai elvek követése Autonómia tisztelete Ne árts Jótékonyságra való törekvés Igazságosság elve Becsületesség Hivatástudat Általános Szemlélet Analitikus rendszer- holisztikus személet Keret-függetlenség Elfogadás Alázat Hitelesség SZAKMAI HIT/FILOZÓFIA Kognitív stílus Érzelmi Intelligencia

14 INDIKÁTOR / VISELKEDÉSES KRITÉRIUM (példák) Bizalomépítő-Együttérző kommunikáció (nem mély empátia, hanem bizalom építő) TÁRGYILAGOSSÁG = KIJELENTŐ MÓD HASZNÁLATA, MINŐSÍTÉS NÉLKÜLI KOMMUNIKÁCIÓ Pozitív/megerősítő kommunikáció (szemlélet) TAGADÓ FORMA MELLŐZÉSE Érdekegyeztetési készség/ Diplomáciai készség NYER-NYER HELYZETEKRE TÖREKVÉS (IGEN, ÉS HASZNÁLATA „IGEN, DE…” HELYETT!) Analitikus rendszer- holisztikus személet TUDATOS (!!) MÖGÉ NÉZÉS / ÖSSZEFÜGGÉS FELFEDEZÉSE / ELEMZÉS / LEHETSÉGES, JÖVŐBENI KÖVETKEZMÉNYEK FIGYELEMBE VÉTELE, LÁTÁSA Keret-függetlenség KÉPESNEK LENNI FÜGGETLENEDNI (HA NEM IS TUDATOSAN – VS. RENDSZER SZEMLÉLET!) A SUGALLT KERETTŐL Alázat AMIT SZOLGÁLOK, A KÖVETENDŐ CÉLT, ÉRDEKET, A MAGAM KÉNYELME(!!) ELÉ HELYEZNI „ÉN-KÖZLÉSEK”(!) MEGLÉTE VS. „USZÍTÓ”, „TE-VEL” KEZDŐDŐ MONDATOK HELYETT) Hitelesség AMIT MONDOK AZ IGAZ LEGYEN!

15 Bizalomépítő-Együttérző kommunikáció (nem mély empátia, hanem bizalom építő) TÁRGYILAGOSSÁG = KIJELENTŐ MÓD HASZNÁLATA, MINŐSÍTÉS NÉLKÜLI KOMMUNIKÁCIÓ, NEM AKARNI VÁLTOZTATNI (NEM RAGASZKODNI A VÁLTOZÁSHOZ) 8) 4 és fél éves unokahúgoddal sétálsz az utcán, és megláttok két férfit, amint csókolóznak. Unokahúgod kíváncsian kérdezi tőled, hogy miért csókolóznak, hiszen csókolózni csak a lányok és a fiúk szoktak,mikor gyereket akarnak csinálni? Válaszolj a kérdésére! INDIKÁTOR VIZSGÁLAT (példák) Alázat AMIT SZOLGÁLOK, A KÖVETENDŐ CÉLT, ÉRDEKET, A MAGAM KÉNYELME(!!) ELÉ HELYEZNI NE AKARNI DIREKTBE VÁLTOZTATNI…!! = NEM RAGASZKODNI(!!) A VÁLTOZÁSHOZ (A VÁLTOZÁS BEKÖVETKEZTÉHEZ), „CSAK” MEGAJÁNLANI A VÁLTOZÁS LEHETŐSÉGÉT „ÉN-KÖZLÉSEK”(!) MEGLÉTE VS. „USZÍTÓ”, „TE-VEL” KEZDŐDŐ MONDATOK HELYETT) Éjszaka a szomszédod éjfélkor még úgy bömbölteti a magnót, hogy nem tudsz elaludni, sem tanulni (ha még azt akarnál). Átmész és becsöngetsz hozzá. Miket mondasz neki? (Milyen párbeszéd lesz közöttetek?)

16 TANTÁRGY FEJLESZTÉS: Bevezetés az orvostudományba - EA Bevezetés a pszichológia tudományába - EA Kommunikáció gyakorlat - GYAK Orvosi Pszichológia I. - EA Orvosi Pszichológia II. - EA Orvosi Pszichológia I. - GYAK Orvosi Pszichológia II. - GYAK Etika - EA Antropológia Szociológia Tanatológia - Komm. a haldoklóval Brinckmanntól House-ig INDIKÁTOR VIZSGÁLAT

17 „Beteg-központú-, Bio-pszicho-szociális szemlélet” Kimenet/Fogalmi meghatározás CURRICULUM FEJLESZTÉS „MITŐL JÓ EGY ORVOS?” Helyzetek, szituációk, konkrét esetek keresése, kvalitatív elemzése Indikátor/érték struktúra Indikátor/érték viselkedéses kritériumai TANTÁRGYI TEMATIKA, MÓDSZERTAN FEJLESZTÉS 5. ÉRTÉK (INDIKÁTOR) VIZSGÁLAT 6. MINŐSÉGFEJLESZTÉS objektív mérőszámokkal, cselekvési tervvel – pontosan azonosítható fejlesztendő indikátorokkal, viselkedéses kritériumokkal (8…) FOLYAMATOS CURRICULUM FEJLESZTÉS = Folyamatosan fenntartható fejlődés! Kompetencia felmérés (kvantitatív) (7…) 1.

18 CÉL Cél elérését megfelelő en szolgálják ? Igen Nem Folyamatok újraszervezése („Total reengineering”) vagy Folyamatok korrekciós fejlesztése („TQM = Total Quality Management”) „Vevő” / „Felhasználó” MINŐSÉGFEJLESZTÉS (ill. foly.) Minőségellenőrzés Tevékenység csoport Tevékenység Dok. Fejlesztési tevékenység Minőségi kritériumn ak megfelel? N I Tevékenység Dok. Fejlesztési tevékenység Minőségi kritériumn ak megfelel? N I Tevékenység Tevékenység csoport Feladat – Felelős Felelős - Feladat Minőségbiztosítás 3.

19 KÖSZÖNJÜK KITÜNTETŐ FIGYELMÜKET! Major Zsolt Balázs Tel.: Polyák Ferenc Tel.:


Letölteni ppt "Magatartástudományi Napok Szeged, 2008. június 5-6. AZ ORVOSI HIVATÁSRA NEVELÉS KOMPLEX MÓDSZERTANI FEJLESZTÉSE: Folyamatosan fenntartható fejlődés! SZTE."

Hasonló előadás


Google Hirdetések