Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Fiatalok, demokrácia, piacgazdaság – ifjúsági ellenkultúrák a politikai térben Eszményektől a kompetenciák felé IV. Ifjúság, ifjúságügy – új kihívások.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Fiatalok, demokrácia, piacgazdaság – ifjúsági ellenkultúrák a politikai térben Eszményektől a kompetenciák felé IV. Ifjúság, ifjúságügy – új kihívások."— Előadás másolata:

1 Fiatalok, demokrácia, piacgazdaság – ifjúsági ellenkultúrák a politikai térben Eszményektől a kompetenciák felé IV. Ifjúság, ifjúságügy – új kihívások Magyarországon és Európában nemzetközi státuszkonferencia Kátai Gábor Fiatalok, demokrácia, piacgazdaság – ifjúsági ellenkultúrák a politikai térben Eszményektől a kompetenciák felé IV. Ifjúság, ifjúságügy – új kihívások Magyarországon és Európában nemzetközi státuszkonferencia Kátai Gábor

2 Az eszményektől a kompetenciák felé konferenciasorozat ezt megelőző téli konferenciáján nagyon hasonló kérdéssel foglalkoztam. Akkor azt állítottam, a Pew Research Center: Two Decades After the Wall’s Fall – aug-szept-ben 14 országban felvett adataira támaszkodva, hogy radikális ifjúságpolitikai váltásra van szükség, ha azt akarjuk, hogy a demokráciába és a piacgazdaságba vetett hit a fiatalok körében újra megerősödjön az 50%-tól felfelé. Az eltelt két választás tükrében azt vizsgálom, hogy kezelte a kialakult érzületeket a politikai elit.

3

4

5 Ezek előtt tisztázandó a címben foglalt néhány fogalom: Az ellenkultúra fogalmát először John Milton Yinger használta 1960-ban egy tanulmányában, melyben a szubkultúrától eltérő, a hivatalos politikai felfogással szembe helyezkedő kultúrát írta le. Később 1982-ben jóval nagyobb terjedelemben írja le mit tapasztalt a fogalom felfedezésétől eltelt 22 évben. Az ellenkultúra fogalmát először John Milton Yinger használta 1960-ban egy tanulmányában, melyben a szubkultúrától eltérő, a hivatalos politikai felfogással szembe helyezkedő kultúrát írta le. Később 1982-ben jóval nagyobb terjedelemben írja le mit tapasztalt a fogalom felfedezésétől eltelt 22 évben. (Contraculture and subculture, 1960, American Sociological Review, 25. John Milton Yinger: Countercultures, 1982, Free Press, New York.)

6 Milyen jellemzői vannak a fogalomnak: az aktuálisan fennálló társadalmi berendezkedéssel szembefordul az aktuálisan fennálló társadalmi berendezkedéssel szembefordul hordoz magában politikai felhangot is, konkrét célja van, javítani a fennálló rendszert hordoz magában politikai felhangot is, konkrét célja van, javítani a fennálló rendszert jellemzően mozgalmi: munkásmozgalom, polgárjogi mozgalom, szexuális forradalom, nőjogi mozgalom jellemzően mozgalmi: munkásmozgalom, polgárjogi mozgalom, szexuális forradalom, nőjogi mozgalom kapcsolódhat erőteljesen generációhoz (beat, hippi) kapcsolódhat erőteljesen generációhoz (beat, hippi) lehet viszonylag tartós és múlhat gyorsan generációval lehet viszonylag tartós és múlhat gyorsan generációval

7 A politikai tér újrastrukturálódásához egy adalék: A Belvedere Meridionale által kiadott nagy sikerű Ulrich Beck munka, Mi a globalizáció? a globalizációra adott természetes, de zsákutcába vezető válaszok között hármat említ: fekete protekcionizmus, fekete protekcionizmus, zöld protekcionizmus, zöld protekcionizmus, vörös protekcionizmus. vörös protekcionizmus. Azt állítja, hogy ezek az irányzatok a globalizált politikai térben könnyű válaszokat igérnek, de alapvető belső ellentmondásaik miatt hamisak.

8 Nézzük a magyar helyzetet január óta eltelt helyzetben mi történt: Jobbik, zöldek meredeken emelkedtek (közbeszéd, parlament, önkormányzatok) Jobbik, zöldek meredeken emelkedtek (közbeszéd, parlament, önkormányzatok) Che Guevara commandante és a vörösök estek, esetleg stagnáltak (újszocialisták mozgalma, ANTIFA, stb.) Che Guevara commandante és a vörösök estek, esetleg stagnáltak (újszocialisták mozgalma, ANTIFA, stb.) egy szegedi ellenkultúrális termék a kétfarkú kutya pedig berobbant (stand-up comedy, új humorista generáció, streetart keverék – magyar abszurd) egy szegedi ellenkultúrális termék a kétfarkú kutya pedig berobbant (stand-up comedy, új humorista generáció, streetart keverék – magyar abszurd)

9 Mit jelent mindez? valóban van egy új generáció, melyet a felnőtt világ egyáltalán nem ért (hiába a közel 10 éves hangos szólongatás) valóban van egy új generáció, melyet a felnőtt világ egyáltalán nem ért (hiába a közel 10 éves hangos szólongatás) nem a konvencionális csatornákon terjed, vagy ha igen meghackelve azt nem a konvencionális csatornákon terjed, vagy ha igen meghackelve azt nagy társadalmi nyomás esetén létrejövő reakcióról van szó nagy társadalmi nyomás esetén létrejövő reakcióról van szó régiós versenytársainknál ez a közérzés messze nem ilyen erős régiós versenytársainknál ez a közérzés messze nem ilyen erős aki komolyan gondolja (persze a kétfarkú is – Kálmán O.) az nagyon erőteljesen piacgazdaság kritikus aki komolyan gondolja (persze a kétfarkú is – Kálmán O.) az nagyon erőteljesen piacgazdaság kritikus

10 Jeskó József, a Méltányosság Politikaelemző Központ kutatója Gyorsan terjed a Jobbikhoz kötődő ellenkultúra címmel írja 2009-ben: „Az internet segítségével teremtenek nyilvánosságot, megújították a nyelvet, legendának tartják a holokausztot, legendának tartják a holokausztot, dicsőséges epizódnak a nyilas vészkorszakot, dicsőséges epizódnak a nyilas vészkorszakot, ősmagyar hit a krédójuk, ősmagyar hit a krédójuk, félkatonai szervezeteket, félkatonai szervezeteket, népfőiskolát hoznak létre országos hálózattal, népfőiskolát hoznak létre országos hálózattal, alternatív, csak magyar cikkeket áruló boltokban vásárolnak, alternatív, csak magyar cikkeket áruló boltokban vásárolnak, nemzeti rockot hallgatnak nemzeti rockot hallgatnak – mindinkább szembe ötlők, mind több hívet toboroznak, főként az ifjúság körében, a társadalom minden szegmensét lefedő, a Jobbikhoz szorosan kötődő szubkultúrák.”

11 Különösen fontos a zene és net, mint csatorna, és egy közös hitvilág. A közös érzelmi nyelv és az a felület, ahol a hivatalos politikát ki lehet kerülni. A zöld ellenkultúrában az ökológiai fenyegetettség a központi gondolat és vannak megfeleltethetőségek a fentiekkel: fair trade, fair trade, oktatás-képzés, oktatás-képzés, akcionizmus, akcionizmus, flashmob (ittho pl.: gerillakertészek), flashmob (ittho pl.: gerillakertészek), és persze zöld indikátorok a vállalatoknak. és persze zöld indikátorok a vállalatoknak. Ők is mind nagyobb népszerűségre tesznek szert a fiatalok körében.

12 Mi következik mindebből? a vörös protekcionizmus erősödni fog a vörös protekcionizmus erősödni fog erősödnek az ellenkultúra, gyengül az eddigi piac és demokrácia berendezkedés erősödnek az ellenkultúra, gyengül az eddigi piac és demokrácia berendezkedés az ifjúsági munkának reagálnia kell (10 éve nem reagál) az ifjúsági munkának reagálnia kell (10 éve nem reagál) hogy lehet ennek az érzelmi és cselekvési aktivitásnak az előnyeit megtalálni? hogy lehet ennek az érzelmi és cselekvési aktivitásnak az előnyeit megtalálni? hogy lehet az árnyoldalakat lemetszeni, mert ki kell mondani, hogy hordoznak veszélyeket hogy lehet az árnyoldalakat lemetszeni, mert ki kell mondani, hogy hordoznak veszélyeket olyan kérdésekre is érzékeny lehet ez a generáció, amely eddig teljesen kívül volt a politikán és olyan csatornákat képes használni, melyet a ’89 előtt szocializálódott vezető garnitúra nem ért. olyan kérdésekre is érzékeny lehet ez a generáció, amely eddig teljesen kívül volt a politikán és olyan csatornákat képes használni, melyet a ’89 előtt szocializálódott vezető garnitúra nem ért. Nagy lehet a feszültség a hivatalos keretek és a fiatalok által helyesnek hitt keretek között, és ennek az odásában érdemes személyesen is vállalni.


Letölteni ppt "Fiatalok, demokrácia, piacgazdaság – ifjúsági ellenkultúrák a politikai térben Eszményektől a kompetenciák felé IV. Ifjúság, ifjúságügy – új kihívások."

Hasonló előadás


Google Hirdetések