Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Vállalkozásgazdaságtan 8. Előadás Minőségmenedzsment.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Vállalkozásgazdaságtan 8. Előadás Minőségmenedzsment."— Előadás másolata:

1 Vállalkozásgazdaságtan 8. Előadás Minőségmenedzsment

2 A minőség fogalma "a minőség (quality) egy termék (vagy szolgáltatás) olyan tulajdonságainak összessége, amelyek meghatározott vagy elvárható igényeket elégítenek ki. Ezek lehetnek  objektív (szerződésben, előírásban vagy egy elfogadott mintadarabbal meghatározott) követelmények, de lehetnek  szubjektív alapon nyugvó követelmények is, mint például a >>használatra való alkalmasság<<. Az ár után a második legfontosabb jellemző, egyes piaci csoportoknál a legelső helyet foglalja el.

3 Minőség megközelítései 1 D. A. Garvin : a minőség öt megközelítésmódját sorolja fel: Transzcendens megközelítés Termék alapú megközelítés Termelés alapú megközelítés Felhasználói alapú megközelítés Érték alapú megközelítés

4 A minőség menedzsment fejlődése as évek: Futószalagon történő gyártás – független ellenőrök (MEO részleg) A Taylorizmus és a minőség:  elválasztotta a tervezést a munka javításától, és ily módon elszigetelte a munkást a munka javításának felelősségétől. Ugyanis a kézműves, a céhes munka elválaszthatatlan sajátossága volt a minőség  létrejött a produktum minőségét ellenőrző felügyelők külön osztálya, és így valójában a minőségért való felelősség mintegy szétszóródott a szervezeten belül.

5 A minőség menedzsment fejlődése 2. Tömeggyártás – nem lehet minden darabos ellenőrzést végezni  mintavételes ellenőrzés Shewart:  Megállapította: a gyártás minden területén léteznek eltérések a tervezettől, ezeket a statisztika eszközeivel értelmezni lehet, és le lehet írni.  Meghatározta a mintavétel szabályait is.

6 A minőség menedzsment fejlődése 3. A mintavételezés nem megfelelő abban az esetben, ha:  Csak alacsony hibaráta engedhető meg  Nagyfokú biztonsági elvárások merülnek fel (űrhajózás, orvosi műszergyártás, hadiipar)  minden darabos ellenőrzés  Költséges  Hosszú időt vesz igénybe

7 A minőség menedzsment fejlődése 4. A termék ellenőrzése helyett a gyártási folyamat ellenőrzése a gyártásközi ellenőrzés, amelynek eredményeként a hibás termékek nem jutnak tovább, és nem növelik a gyártási veszteség költségeit. Szabályozási kör létrehozása (PDCA)

8 A minőség menedzsment fejlődése 5. Szabályozási körök összekapcsolása  minőségszabályozás Ennek a gyártáson kívülre történő kiterjesztésekor beszélünk terjeskörű minőségszabályozásnak:  Gyártást megelőző tevékenységek (fejlesztés, marketing, beszerzés)  Gyártást követő műveletek (csomagolás, vevőszolgálat)  Kapcsolódó műveletek (raktározás, dokumentáció) A dokumentált minőségszabályozást pedig minőségirányítási rendszernek nevezzük

9 A minőség rendszereinek jellemzői Minőség ellenőrzésMinőségszabályozásMinőségügyi rendszerek CélA hibák felfedezése, a hibás egységek elkülönítése A hibák megismétlődésének elkerülése A hibák előfordulásának megelőzése CélzottGép/dolgozóA folyamatA rendszer:  A szervezet  Eljárások  Erőforrások MódszerAz előírásokkal való összehasonlítás A folyamat módosítása a képességmutatók alapján Az auditokon alapuló működésjavítás EredményMegelőzi a selejt kibocsátását Megelőzi a hiba ismétlődését A vevői elvárásokra optimalizálja a terméket és a működést

10 A minőségügyi rendszerek 3 eltérő megvalósulása Japán: Teljes körű minőség szabályozás (Total Qulaity Control), Európa: Minőségbiztosítás (QA- Quality Assurance), Minőségbiztosítási rendszer (ISO 9001) Amerika: Teljeskörű Minőség Menedzsment (TQM- Total Quality Management),  ISO 9001: a rendszer bevezetésével tudatosulnak a minőséggel kapcsolatos tevékenységek, de míg ez egy vállalati alrendszer, amely a szervezeti egységek munkájának összehangolásával garantálja a stabil minőséget, addig a  TQM egy irányítási vezetési filozófia, amely támogatja és elősegíti a folyamatos fejlődést.

11 Köszönöm a figyelmet


Letölteni ppt "Vállalkozásgazdaságtan 8. Előadás Minőségmenedzsment."

Hasonló előadás


Google Hirdetések