Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A könyvtárosi etika kérdései a tájékoztatásban

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A könyvtárosi etika kérdései a tájékoztatásban"— Előadás másolata:

1 A könyvtárosi etika kérdései a tájékoztatásban
Somorjai Noémi Semmelweis Egyetem Magatartástudományi Intézet Harkai Schiller Pál Könyvtár

2 Problémafelvetés Az orvosi könyvtárosoknak egyre komplexebb szereppel kell megküzdeniük, mert 3-4 évente megduplázódik az orvosi szakirodalom a szakirodalmi adatbázisok és az internet felgyorsították az információhoz való hozzáférést a paternalisztikus orvos-beteg kapcsolat helyett a betegjogok és a betegtájékoztatás kerül előtérbe a tájékozott beleegyezés Magyarországon is egyre ismertebb fogalommá válik tért hódítanak az alternatív gyógymódok a páciensek igénylik a kezelésüket illető döntések meghozatalában való részvételt

3 Könyvtáros Etikai Kódexek Magyarországon: MKE Vándorgyűlés 1975.
Dr.Walleshausen Gyula, a KSH Könyvtár igazgatója 1. Különleges, korszerű ismeretek 2. Kapcsolattartás a szakma képviselőivel, részvétel a közös gondok megoldásában 3. Válogatás nélkül minden olvasó önzetlen segítése, készség az ismeretek átadására 4. Jóindulatú diszkréció 5. Társadalmi elkötelezettség 6. A társadalmi szükségletek követése, kielégítésük előmozdítása 7. Az emberi tudás felhalmozott értékeinek megóvása 8. A könyvtár esztétikai megjelenésének ápolása, a felhasználók munkájához feltételek biztosítása

4 Bauer József: A könyvtáros- és könyvtári etika néhány kérdése 1993.
Átvette Walleshausen Gyula pontjait, továbbá kiegészítette az alábbiakkal: 1. A könyvtárosok és könyvtárak közti együttműködés, munkamegosztás szerepe 2. A könyvtár és a fenntartó megfelelő kapcsolata Vázolja 1. Az olvasói etika 2. Fenntartói etika fogalmát

5 Megszületik az első etikai kódex: FSZEK - 2001.
1-2. Célja, hatálya, érvényességi köre 3. Alapelvek, alapértékek 4. Munkatársaktól elvárt magatartás együttműködés a kollégákkal, vezető-beosztott viszony, együttműködés a hálózaton belül 5-6. Kapcsolat a médiával, közélet, politika 7. Egészség- és környezetvédelem 8. A közalkalmazotti életpálya védelme a FSZEK-ben 9. A FSZEK hírnevének megőrzése 10. Az ajánlás közzététele

6 Az Amerikai Könyvtáros Egyesület 1994.évi Etikai Kódexe
1. A könyvtárosoknak a legmagasabb színvonalú szolgáltatásokat kell nyújtaniuk az erre alkalmas, kellően rendezett állomány segítségével, pártatlan kölcsönzési és szolgáltatási irányelvekkel, minden segítségkérésre szakszerű, pontos, tárgyilagos és udvarias választ kell adni. 2. A könyvtárosoknak szembe kell szegülniük a csoportok vagy egyének részéről a könyvtári anyagok cenzúrázására irányuló törekvésekkel. 3. A könyvtárosoknak meg kell védeniük minden használónak a kért vagy kapott információkkal, a tanulmányozott, kikölcsönzött vagy megszerzett dokumentumokkal kapcsolatos személyiségi jogait.

7 4. A könyvtárosoknak ragaszkodniuk kell a jogszerű eljáráshoz és azonos lehetőségek nyújtásához, nem szabad különbséget tenniük a kapcsolatokban és személyes magatartásukban. 5. A könyvtárosoknak világosan külön kell választaniuk tetteik és állásfoglalásaik során egyéni nézeteiket és állásfoglalásaikat az intézmény és a szakmai testület véleményétől. 6. A könyvtárosoknak el kell kerülniük az olyan helyzeteket, amelyek személyes érdekeiket szolgálhatnák vagy anyagi hasznot hajtanának számukra a könyvtárhasználók, kollégáik vagy az őket alkalmazó intézmény rovására Könyv, könyvtár, könyvtáros 1994/2.

8 Az orvos-egészségügyi könyvtáros etikája
Medical Library Association (USA) 1. Szakmai célkitűzések 2. Kapcsolat a társadalommal, a felhasználókkal, a munkahellyel és más szakmabeliekkel 3. Információ-hozzáférés prioritása 4. Felhasználók adatainak védelme 5. Szakmai tökéletességre való törekvés 6. Ellenállás a cenzúra minden formájával szemben 7. Magas szakmai integritás 8. Érdekellentétek kerülése

9 A tájékoztatás etikája
1. Egyenlően és tárgyilagosan szolgáljunk minden olvasót. 2. Ne engedjük személyes érdekeinket beférkőzni a szolgáltatásba. 3. Ne áldozzunk fel mindent az információ- szolgáltatás érdekében. 4. Kerüljük az érdekkonfliktusokat. 5. Védelmezzük a személyes adatokat és a bizalmas értesüléseket.

10 6. Óvjuk a fenntartó javait. 7. Műveljük a tájékoztatás etikáját.
8. Tegyük értékké elérhetőségünket és segítő szándékunkat. 9. Szolgáltassunk többlet-információt. 10. Bármi is legyen a feltett kérdés, teremtsük újjá magunkat, mint nélkülözhetetlen segítőt. Hauptman, R.: Ethics and librarianship 2002.

11 Etikai konfliktusok a tájékoztatásban
1. A könyvtáros etikai kódexek nem foglalkoznak a társadalom egészét, illetve az élet védelmét érintő etikai kérdésekkel. Ezeket az elveket előbbre helyezzük a tájékoztatásban. 2. Kit szolgálunk elsődlegesen? Az olvasót vagy a fenntartót (vezetőt)? (Nyilvános könyvtár-e a tanszéki könyvtár?) Az orvostársadalmat vagy a betegeket? A tanári kart/ a hallgatókat / a külsősöket? A gyógyszergyárakat vagy a gyógyszerfogyasztókat? 3. Ne adjunk orvosi tanácsot, sem magyarázatot. 4. Ne okozzunk kárt a fenntartónak. 5. A környezet határozza meg cselekedeteinket.

12 Tájékoztatási folyamatábra
1. A keresett könyv megtalálható a könyvtárban. 2. Ha nincs meg, kerestetem az OSZK-KC-ban. 3. Kölcsönzöm belföldről/külföldről. 4. A keresett folyóirat megtalálható a könyvtárban. 5. Ha nincs meg, keresem az NPA adatbázisban. 6. Keresem az interneten 6.1 Medline PsychLit /gyógyszerészeti / könyvtári AB-ban lib.sote.hu honlapon 6.4 om.hu/eisz honlapon 6.5 a folyóirat saját honlapján 7.egyéb internetes keresőben utánanézek a kérdésnek

13 Saját tapasztalataim 1. Nyugodt körülmények megteremtése
olvasó - környezet - könyvtáros konzultáció négyszemközt 2. Mások bizalmas adatainak védelme 3. Minden olvasónak találjuk meg a megfelelő segítséget 4. Orvoskollégák tanácsa: Ne távozzon senki üres kézzel 5. Nem vagyunk kötelesek minden olvasónak kikeresni a megfelelő információt, de kötelesek vagyunk a feltételezett lelőhelyek minél teljesebb köréről tájékoztatni az olvasót

14 Kapcsolat olvasó-betegekkel
1. Soha ne adjunk tájékoztatást/információt zaklatott lelkiállapotú olvasónak. Aki feldúltan érkezik a könyvtárba, elsősorban nem információra, hanem meghallgatásra van szüksége.


Letölteni ppt "A könyvtárosi etika kérdései a tájékoztatásban"

Hasonló előadás


Google Hirdetések