Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Tanárképzés, pedagógus személyisége Cseh Sándor, Győr, 2009.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Tanárképzés, pedagógus személyisége Cseh Sándor, Győr, 2009."— Előadás másolata:

1 Tanárképzés, pedagógus személyisége Cseh Sándor, Győr, 2009.

2 Pedagógus a távolbalátó Galieló Galieli távcsöve 1609 ámulatba ejti a szemlélőt, a végtelen rendszerben parányi léttel vagyunk jelen, többet látni, nagyobb távcsővel

3 Az óvodás gyermekek és a tanulók számának alakulása, 1990-2008

4 Általános iskolai oktatási adatok 2000-2008 Tanév Iskola - feladat-ellátási hely OsztályteremPedagógusTanulóGyógypedagógia tanuló 2000/20013 85243 19590 294944 24438 312 2001/20023 85243 19590 294944 24438 312 2002/20033 79342 60389 035930 38637 026 2003/20043 74842 05189 784909 76935 471 2004/20053 69041 58187 116887 78532 855 2005/20063 61440 98085 469859 31530 721 2006/20073 59140 51383 606828 94328 308 2007/20083 41838 78478 073809 16025 212 2008/20093 36337 95575 607788 63922 817

5 A középfokú oktatás nappali képzésein tanulók számának alakulása, 1990-2008

6 Közoktatásban tanulók száma Nyugat- Dunántúlon I. 200020012002200320042005200620072008 Óvodás gyermekek Győr-Moson-Sopron14 80014 09513 57713 56913 56313 61013 82713 96814 310 Vas9 1008 7818 2458 0347 9807 8867 9727 7807 786 Zala9 4009 1148 7218 4008 2778 1138 2088 0348 025 Nyugat-Dunántúl33 30031 99030 54330 00329 82029 60930 00729 78230 121 Összesen353 100342 285331 707327 508325 999326 605327 644323 958325 677 Általános iskolás tanulók Győr-Moson-Sopron38 87038 28238 08237 68836 84535 54334 40033 51532 866 Vas24 91524 56924 14823 55822 81721 82221 01920 12919 609 Zala27 16026 40725 94625 21124 34623 47522 41121 62121 030 Nyugat-Dunántúl90 94589 25888 17686 45784 00880 84077 83075 26573 505 Összesen957 850944 244930 386909 769887 785859 315828 943809 160788 639 Szakiskolai tanulók Győr-Moson-Sopron6 1206 3456 1956 3356 2516 1445 8756 1986 235 Vas3 5853 6573 5543 5413 5613 4563 4243 4493 357 Zala3 7503 9443 9113 8793 9033 7833 9074 2004 300 Nyugat-Dunántúl13 45513 94613 66013 75513 71513 38313 20613 84713 892 Összesen125 530130 545130 541131 604131 772130 959129 200132 965133 650

7 Közoktatásban tanulók száma Nyugat- Dunántúlon II. 200020012002200320042005200620072008 Gimnáziumi tanulók Győr-Moson- Sopron8 6208 6478 6858 7908 8649 0579 1229 0159 231 Vas3 8403 8643 9734 1234 2264 3344 3744 4554 564 Zala3 9403 9344 3224 3464 5564 6964 8334 8835 075 Nyugat-Dunántúl16 40016 44516 98017 25917 64618 08718 32918 35318 870 Összesen178 500182 267186 508190 447193 366197 217200 292200 026203 602 Szakközépiskolai tanulók Győr-Moson- Sopron10 38510 51811 18611 43711 13511 15911 22111 35011 232 Vas6 2856 5386 5496 7497 1407 0967 0026 7246 418 Zala9 0859 0558 8468 6608 6818 3498 0067 7947 444 Nyugat-Dunántúl25 75526 11126 58126 84626 95626 60426 22925 86825 094 Összesen239 300238 622239 793247 622245 302244 001243 096242 016236 518

8 A felsőoktatási intézmények nappali tagozatán tanuló hallgatók számának alakulása, 1990-2008

9 A tanulók számának alakulása a felnőttoktatásban, 1990-2008

10 Munkanélküliségi ráta iskolai végzettség szerint az EU-ban, 2007, 25–64 éves korcsoport*

11 A bruttó hozzáadott érték értéke nemzetgazdasági áganként (millió Ft) KódÁgazatok20032004200520062007 AMezőgazdaság, vad- és erdőgazdálkodás694 730844 311794 355829 811861 504 BHalgazdálkodás2 9702 7792 4873 0593 215 CBányászat36 71438 17542 34245 95640 137 DFeldolgozóipar3 562 5423 898 5604 182 3324 621 8794 819 158 EVillamosenergia-, gáz-, gőz-, vízellátás473 839541 667545 892523 598612 154 FÉpítőipar776 591857 209914 694981 2261 017 429 GKereskedelem, javítás1 834 0921 950 1292 066 0232 358 5992 629 685 HSzálláshely-szolgáltatás, vendéglátás285 086302 044304 731325 747355 526 ISzállítás, raktározás, posta, távközlés1 265 0011 398 6491 460 4321 584 1701 784 180 JPénzügyi közvetítés628 216716 210879 779932 082923 904 KIngatlanügyletek, gazdasági szolgáltatás2 755 2732 974 5333 228 2253 652 9673 942 336 LKözigazgatás, védelem; kötelező társadalombiztosítás1 455 1431 551 2971 643 4881 763 3771 828 383 MOktatás944 430 5,8 978 412 5,5 1 067 759 5,7 1 123 545 5,5 1 103 132 5,1 NEgészségügyi, szociális ellátás806 904833 231883 811906 488924 618 OEgyéb közösségi, személyi szolgáltatás688 227745 655817 623877 561981 930 Bruttó hazai termék (alapáron)16 209 75817 632 86118 833 97320 530 06521 827 291 Termékadók és -támogatások egyenlege2 705 1863 062 6723 159 1093 245 2043 652 114 Bruttó hazai termék (piaci beszerzési áron)18 914 94420 695 53321 993 08223 775 26925 479 405 Forrás: KSH

12 Pedagógusok száma I. 200020012002200320042005200620072008 Óvodai Győr-Moson-Sopron1 4221 4601 4081 3851 3531 3471 3571 3531 357 Vas842851822803795764759715725 Zala870871838801787773766746733 Nyugat-Dunántúl3 1343 1823 0682 9892 9352 8842 8822 8142 815 Összesen32 00032 32731 55031 39230 70430 53130 55029 92029 860 Általános iskolai Győr-Moson-Sopron3 9303 8693 8153 8863 7753 6683 5693 2993 236 Vas2 4902 4762 4122 4332 3422 2042 1441 9291 886 Zala2 8002 8012 7312 6872 5712 5152 4272 1882 127 Nyugat-Dunántúl9 2209 1468 9589 0068 6888 3878 1407 4167 249 Összesen89 75090 29489 03589 78487 11685 46983 60678 07375 607 Szakiskolai Győr-Moson-Sopron459483511463484497511509499 Vas249241248259250264288262234 Zala215201245264250257274264266 Nyugat-Dunántúl9239251 0049869841 0181 0731 035999 Összesen8 7258 7839 3059 7169 69010 17710 32610 31610 120

13 Pedagógusok száma II. 200020012002200320042005200620072008 Gimnáziumi Győr-Moson-Sopron650717777 823810853777780 Vas310348337340369353375360357 Zala360389392378365384377375381 Nyugat-Dunántúl1 3201 4541 5061 4951 5571 5471 6051 5121 518 Összesen15 55016 84517 12817 67517 81618 21319 28418 68718 436 Szakközépiskolai Győr-Moson-Sopron9709589841 010975989993938928 Vas510551591575594602570572546 Zala640663628646661646653602588 Nyugat-Dunántúl2 1202 1722 2032 2312 2302 2372 2162 1122 062 Összesen18 95019 45019 95520 80420 75620 87121 25420 18719 452

14 Zavaró tényezők Az oktatás rendszerelvű - nincs szilárd nemzeti oktatáspolitika, nemzeti oktatási rendszer - oktatáspolitika konszenzus nélkül - hosszú távú fejlesztések hiánya - gyors változtatások (törvények, jogszabályok) - átvett módszerek, eredmények, mérések - nincs határozott cél, pedagógusi jövőkép, pedagógussá válás folyamata

15 Példák iskolatípusok értékelés dilemmái, értékelő rendszer szűrő funkciója nem szakrendszerű oktatás, érettségi rendszere (emelt, alap) természettudományos tárgyak helyzete (integrált tárgy) egzisztenciális bizonytalanság, nyugalom integrációs szemlélet

16 Társadalom morális válsága Tudás értéke ( információ források száma) Társadalom figyelme) (szuperember,hivatás) Pedagógiai folyamatok szereplőinek válsága Zavar az iskolai szereplők kapcsolatában (tanár-diák, diák-diák és tanár-szülő kapcsolatok) Hiteles közlés: diák befogadja-e a tanár közlését objektív igazságok hiteles továbbítása, megfogalmazás pontossága Család szerepe, iskola sikeressége Iskolai közösség

17 Társadalom morális válsága OECD: tanárok a tanórák idejének 13%-t fordítják fegyelmezésre (Mo:11%) igazolatlan hiányzások: 46% tanóráról való késések: 39% vulgarizmus, káromkodás: 37% tanulótársak megfélemlítése: 35%

18 Szakmai döntések, válaszok Kompetencia alapú oktatás bevezetése terminológiák használata Kompetenciák tartalmának elbizonytalanítása Kompetenciák ismeretek, készségek adottságok és attitűdök ötvözete (pedagógiai, pszichológiai, munkaerő piaci követelmények) Kulcskompetenciák átvétele nem lehet egyetemes

19 KOMPETENCIÁK Kompetencia szemléletű oktatás bevezetése Kulcskompetenciák vagy alapkészségek Európa Tanács (2002): nyolc kulcskompetencia 1./anyanyelvi kommunikáció, 2./idegen nyelvi kommunikáció, 3./matematikai, 4./természettudományi és technológiai kompetencia (környezettudatosság) 5./ információs és kommunikációs technológiák alkalmazásához kapcsolódó készségek, 6./ tanulni tudás, 7./ személyközi és állampolgári kompetencia, 8./ a vállalkozói szellem és a kulturális tudatosság kialakításához kapcsolódó készségek, képességek.

20 Pedagógusok feladatai 1.Tanításra való felkészülés, a tanítás megtervezése 2. Oktatási folyamat, tanórák vezetése 3. Tanítás módszereinek kiválasztása, alkalmazása 4. Motiválás, az érdeklődés felkeltése és fenntartása 5. Tanulásszervezés, tér- és idő hatékony menedzselése 6. Iskolai környezet alakítása 7. Pozitív osztálytermi légkör kialakítása 8. Fegyelmezés, konfliktushelyzetek megoldása 9. Tanulók munkájának ellenőrzése, értékelése, osztályozása 10. A tanítás diákokhoz való adaptálása, az egyéni különbségek figyelembevétele 11. Házi feladatok kijelölése

21 Pedagógusok feladatai 12. Dolgozatok feladatainak összeállítása, javítása 13. Vizsgáztatás 14. Tanártovábbképzésen, konferenciákon való részvétel 15. Szülőkkel való kapcsolat ápolása: szülői értekezlet, nyílt nap, fogadóóra tartása stb., iskolai rendezvények együttes szervezése 16. Iskolaszék munkájában való részvétel 17. Kollegiális kapcsolatok ápolása, szakmai munkaközösségben végzett munka, nevelőtestületi rendezvényeken, esetmegbeszéléseken, műhelymunkákban, projektekben, teammunkában, vizsgálatokban való aktivitás, pályázatírás 18. Diákönkormányzat munkájának segítése 19. Osztályfőnöki feladatok ellátása 20. Iskolai ünnepségek szervezésében, lebonyolításában való részvétel 21. Évnyitó, évzáró, ballagás szervezése 22. Táboroztatás 23. A tanulók egymás közötti kapcsolatainak formálása 24. A diákok egyéni problémáinak megoldásában segítségnyújtás, egyéni ráhatás

22 Pedagógusok feladatai 25. Tanulmányi versenyekre való felkészítése, versenyek szervezése 26. Extracurriculáris tevékenységek szervezése: szakkör vezetése, osztály- és tanulmányi kirándulás, múzeum-, színház-, könyvtártámogatás szervezése 27. Tanulás tanítása, tanulás-módszertani segítség adása 28. Tankönyvek közti tájékozódás, tankönyvek kiválasztása 29. Órai segédanyagok, taneszközök gyűjtése, készítése 30. Internetes oktatást-nevelést segítő weblapok használata 31. Pedagógiai program, helyi tanterv készítésében való részvétel 32. Projektnap szervezése, tervezése 33. Pedagógiai-pszichológiai és szakjának megfelelő szakirodalom folyamatos nyomon követése 34. Folyamatos képzés, önképzés 35. Tanári munka értékelése, önreflexió 36. Iskolai adminisztratív feladatok ellátása 37. A tanügyi jogi dokumentumok, törvények, minisztériumi rendeletek változásainak figyelemmel kísérése 38. Továbbtanulás segítése 39. Gyermekvédelmi feladatok ellátása, hátrányos helyzetű és veszélyeztetett gyermekek felismerése, további segítség nyújtása, illetve a megfelelő segítő megtalálása

23 Pedagógusok feladatai 40. Tehetséggondozás, tehetségdiagnosztika 41. Egészségvédelem, egészségfejlesztés 42. Hazai, külföldi tanulmányutakon való részvétel 43. Nevelést segítő intézményekkel, köztük iskolapszichológiai szolgálattal való együttműködés 44. Diákok erkölcsi-állampolgári nevelkedésének személyiségfejlődésének segítése stb.

24 Tanítói, tanári szerepek, kompetenciák Alkalmas a tanulói személyiség fejlesztésére Alkalmas a pedagógiai folyamat tervezésére Alkalmas a szaktudományos tudás átadására Alkalmas az egész életen át tartó tanulást megalapozó kompetenciák fejlesztésére (problémamegoldó gondolkodás, önálló tanulás, tanulás tanulása,) Alkalmas a pedagógiai értékelés változatos eszközeinek alkalmazására Alkalmas szakmai együttműködésre, kommunikációra Alkalmas szakmai fejlődésben elkötelezettségre, önművelésre, neveléstudományi elemzésekre

25 Tanítói, tanári szerepek, kompetenciák Tanári pálya szakaszai: kezdő szakasz: szakmát jól művelő pedagógus (5-7 év) haladó szakasz: intuitív, hasonló helyzeteket értékelő szakértő szakasz : folyamatos automatikus cselekvés, információk, tudás sokaságának együttes alkalmazása

26 Tanítói, tanári eszköztár Teoretikus háttér: ötvöződött önismeret, emberismeret, szakmaismeret Bizalomteli légkör megteremtésének képessége: feltétel nélküli elfogadás, empátia, kongruencia, szerepviselkedés biztonsága, kommunikációs ügyesség, rugalmasság és gazdag viselkedésrepertoár, gyors helyzetfelismerés, konstruktív helyzetalakítás, erőszakmentes kreatív konfliktusmegoldás, kompetenciahatárok felismerése, mentális egészség, egészség, jó megjelenés

27 Lisszaboni Stratégia oktatási céljai oktatás és képzés 2010 A munkaterv 13 konkrét célkitűzést fogalmazott meg: a tanárképzés fejlesztése; a tudásalapú társadalomban való boldoguláshoz szükséges készségek fejlesztése; az információs és kommunikációs technológiákhoz való általános hozzáférés biztosítása; a műszaki és tudományos szakokra felvett hallgatók számának növelése; az erőforrások lehető leghatékonyabb felhasználása; nyitott tanulási környezet megteremtése; a tanulás vonzerejének növelése; a társadalmi részvétel, az esélyegyenlőség és a társadalmi kohézió támogatása; az oktatást a vállalati szférához, a kutatás világához és a társadalom egészéhez fűző kapcsolatok szorosabbra fonása; a vállalkozó szellem erősítése; az idegennyelv-tanulás fejlesztése; a mobilitás növelése; az európai országok közötti együttműködés fokozása

28 „Oktatás és képzés 2010” Stratégiai célok az oktatási és képzési rendszert illetően: minőség és hatékonyság, nyitottság, hozzáférés nemzeti részvétel elemeinek kidolgozása 2003 EU Oktatási Miniszterek Tanácsa 2003: minőségi indikátorok, „mérföldkövek” (benchmarks) viszonyítási pontok elfogadása - hazai iskolaelhagyók aránya nem haladja meg a 10%-ot, - matematika, természettudományos, műszaki felsőfokú végzettséggel rendelkezők számának legalább 15%-al történő emelése; -22 éves korosztályban felső középfokú iskolai végzettséggel rendelkezők arányának növelése 85%-ra; -alapkészségek közül az olvasási kompetencia fejlesztése; -a munkaképes korúak (25-64 év) arányának az egész életen át tanulás formáiban való növelése 12,5%-ra; -humánerőforrás-befektetések egy főre eső arányának növelése.

29 Oktatás és képzés 2010 megvalósulása 2007-ben A cél megvalósulására esély kismértékű Elégtelen szövegértés 15 éves korosztály: CÉL:<20% EU: 2000:21,3%, 2007: 24,1% (lány:17,6%, fiú:30,4%) MO: 2000:22,7%, 2007: 20,7% Finno., Íro., Észto. 4-13%,Finno., Íro., Észto. 4-13%, RO, BUL, 50% felett Korai iskolaelhagyók: CÉL: <10%,18 év EU: 2000:17,6%, 2007: 14,6% MO: 2000:13,8%, 2007: 10,9% Málta, POR., gyenge, Cseho., Lengyelo., Szlovákia jó Érettségi megszerzése: CÉL: >85%,22 év EU: 2000:77,6%, 2007: 78,1% MO: 2000:83,5%, 2007: 84,0% Málta, POR., gyenge, Cseho., Lengyelo., Szlovákia jó

30 Oktatás és képzés 2010 megvalósulása 2007-ben Matematika, reál, technika szakos hallgatók: CÉL: >15% -kal növ. EU: 2000:alap, 2007: 29% lány: 31,6% MO: 2000:alap, 2007: 22,6% lány: 27,9% Élethosszig tartó tanulás (LLL): CÉL: >12,5%,25-64 év EU: 2000:7,9%, 2007: 9,7%, Nők: 10,6, Férfi: 8,8% MO: 2000:2,9%, 2007: 3,6% Svédo., Dánia, Finno., jó, Románia, Bulgária gyenge

31 Európai kihívás Európát átfogó Európai Felsőoktatási Térség egységes tudáspiac kialakulása Európa  a globális tudáspiac egyik meghatározó régiója átalakulás katalizátora a Bolognai folyamat Bolognai Nyilatkozat (1999), 29 ország Lisszabon – Európa Tanács oktatási és képzés programja (2000) Prágai Nyilatkozat (2001) Európai Bizottság oktatási és kulturális igazgatósága (2002) pedagógusképzésben képzési szint és tanulmányi idő emelése Berlini Nyilatkozat (2003) Bergeni Nyilatkozat (2005) Londoni Nyilatkozat (2007) Leuveni Nyilatkozat (2009), 46 ország, 20 Európán kívüli

32 Európai kihívás Európai Felsőoktatási Térség A bolognai folyamat céljai könnyen érthető és összevethető képzési rendszer, európai alkalmazhatóság három cikluson alapuló képzési rendszer, egységes kreditrendszer, oklevélmelléklet, oktatói, kutatói, hallgatói mobilitás, kooperáció az európai minőségbiztosításban, a felsőoktatás európai dimenzióinak támogatása, az egész életen át tartó tanulás támogatása, a hallgatók aktív bevonása, az európai felsőoktatás vonzerejének növelése, az európai felsőoktatási szervezetek együttműködése, Európai felsőoktatás a globális környezetben, szociális dimenzió, esélyegyenlőség, foglalkoztathatóság.

33 Leuveni nyilatkozat lényege (2009) 2020 : kreatív, innovatív, tudásalapú Európa Demográfiai kihívás - tehetség megbecsülése Egész élezten át tartó tanulás (LLL) kiszélesítése Oktatás a köz felelőssége, források biztosítása Szociális dimenzió: méltányos hozzáférés, tanulmányok sikeres befejezése NKKR-EKKR Európai Képesítési Keretrendszer kidolgozása és alkalmazása a tagállamokban (EQF) a végzettségek és képesítések közötti átláthatóság érdekében = 8 referencia szintből álló keretrendszer – közös referencia pontok tanulási eredmények (tudás: knowledge; készségek: skills; kompetenciák (competencies) alapján; 2020: EFT-ben hallgatók 20%-a külföldi részképzés, Erasmus,Erasamus-Mundus, két-, többoldalú együttműködések Karrierutak kiépítése az oktatás területén

34 LINEÁRIS KÉPZÉSI SZERKEZET 6-8 FÉLÉV ALAPKÉPZÉS EGY-EGY KÉPZÉSI ÁGA 2-5 FÉLÉV MESTERKÉPZÉS

35 Képzési idők felsőfokú szakképzés: képzési idő 4 félév, az alapképzésbe beszámítható osztott képzés alapképzés – alapfokozat szerezhető („Bachelor”, „baccalaureus”, BA, BSc,): képzési idő legalább 6, legfeljebb 8 félév, mesterképzés – mesterfokozat szerezhető („Master”, „magister”, MA, MSc): képzési idő legalább 2, legfeljebb 4 félév, tanárképzés 5 félév osztatlan, egységes képzés mesterfokozat szerezhető, a képzési idő legalább 10 és legfeljebb 12 félév. doktori képzés - PhD, DLA fokozat, a képzési idő 6 félév.

36 Pedagógusok képzése és továbbképzése munkacsoport -tanári és oktatási pályára készülők felkészítése – felsőfokú képzésben, -a kompetenciákat az egész életen át tartó tanulás szempontjai határozzák meg; -fejlődés egyének és intézmények kezében legyen partnerségben; -mobilitás legyen a szakmai fejlesztés része alapképzésben és továbbképzésben is; -európai dimenzió érvényesüljön az alapképzés tantervében; -szakmai segítség szükséges a tanárok és oktatók képzéséért felelősöknek.

37 Többciklusú képzés - tanárképzés  többciklusú képzés bevezetése 2006;  103 alapszak, 2009: 400 mesterszak  Egy tanári szak, tanári szakképzettségek  Képzés : két tanári szakképzettség, pedagógiai karakterű

38 Új fogalmak a tanárképzésben Tanári szakképzettséget adó mesterképzési szak (tanári szak): mesterfokozatot nyújtó szak, amely a Közoktatási törvény alkalmazási feltételeinek megfelelően az 5-12., ill. 13. évfolyamokon, valamint az OKJ-ben meghatározott szakképzési évfolyamokon tantárgyak oktatására és speciális pedagógiai jellegű feladatok ellátására két tanári szakképzettséget nyújt.

39 Közismereti tanári szakképzettség: az iskolai nevelés-oktatás általános műveltséget megalapozó szakaszában az 5-12, ill a 13. évfolyamon pedagógus munkakör betöltésére jogosító szakképzettség. Szakmai tanári szakképzettség: az iskolai nevelés-oktatás szakképesítés megszerzésére felkészítő szakaszában az OKJ-ben meghatározott szakképzési évfolyamokon pedagógus munkakör betöltésére jogosító szakképzettség A közismereti, a szakmai és a művészeti nevelés- oktatás speciális területeihez kapcsolódó szakképzettségek

40 Második tanári szakképzettségek szaktárgyat idegen nyelven oktató tanár (megjelölve az első tanári szakképzettséget)drámapedagógia-tanár múzeumpedagógia-tanár játék- és szabadidő-szervező tanár multikulturális nevelés tanára fogyatékosokrekreációja-tanár inkluzív nevelés tanára család- és gyermekvédő tanár tanulási- és pályatanácsadási-tanár tehetségfejlesztő tanár kollégiumi nevelőtanár pedagógiai értékelés és mérés tanára tantervfejlesztő tanár minőségfejlesztés-tanár andragógus tanár Könyvtárpedagógia-tanár

41 A PEDAGÓGUSKÉPZÉS ÚTJAI HÁROM KÉPZÉSI CIKLUSBAN Phd képzés mesterképzés alapképzés pedagógia Phd pedagógia tanári mesterszak tanító, óvódapeda- gógus, gyógypeda- gógia, szakoktató diszciplináris alapszakok

42 Példa MAGYAR ALAPSZAK 1. Az alapszak megnevezése: magyar 2. Az alapszakon szerezhető végzettségi szint és a szakképzettség oklevélben szereplő megjelölése végzettségi szint: alapfokozat (baccalaureus, bachelor, rövidítve: BA) szakképzettség: magyar alapszakos bölcsész (zárójelben megjelölve a szakirányt) differenciált szakmai ismeret: a) választható szakirányok: drámapedagógia, eszperantó, észt, finn, finnugor, folklorisztika, irodalomtudomány, művelődéstudomány, nyelvmentor, nyelvtechnológia, színháztörténet, ügyvitel, neolatin; b) második szak szakterületi ismeretei.

43 Tanárképzés alap- képzés során mesterképz és során tanári mesterképzés során gyakorlati félév összesen közismereti alapfokozatra épülő szakma 1110 80 30120+30 szakma 250 ped-pszi10 40 mesterfokozatra épülő szakma 300 legalább 20 legalább 90 ped-pszi legalább 40 főiskolai utáni szakma legalább 60 legalább 90 ped-pszi szakmai tanárképzés egy tanári szakképzett- séggel alapfokozatra épülő szakma legalább 180 legalább 30 30 ped-pszi 40 mesterfokozatra épülő szakma 300 legalább 20 legalább 90 ped-pszi legalább 40 művészeti tanárképzés egy tanári szakképzett- séggel alapfokozatra épülő szakmai legalább 180 legalább 30 30 ped-pszi 40 mesterfokozatra épülő vagy azzal párhuzamos szak 300 (teljesítettnek vett) legalább 20 legalább 60 ped-pszi legalább 40

44 Tanárképzés Szakmaspecifikus ismeretkörök: BA: A szak120 kredit + B szak 50 kredit 170 kredit MA: A szak 40 kredit + B szak 40 kredit 80 kredit Tanári felkészítés: BA: 10 kredit MA: 40 kredit Gyakorlat: 30 kredit Összesen: 330 kredit

45 Tanári mesterszak Képzési terület: pedagógusképzés A képzési idő félévekben és a tanári szakképzettség megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma a képzés különböző formái szerint: 1. A ciklusokra bontott, osztott képzés alapképzési szakjaira épülő tanári szakon a két tanári szakképzettség párhuzamos megszerzésekor: 5 félév, 150 kredit; a szakmai és művészeti tanári szakképzettségek területén a csak egy szakképzettség megszerzésére irányuló képzés esetén: 4 félév, 120 kredit. 2. Mesterfokozatot adó szakon nem tanári szakképzettség megszerzését követően vagy valamely mesterszakkal párhuzamosan felvett tanári szakon: egy tanári szakképzettség megszerzésére irányuló képzés esetén: 3 félév, 90 kredit; a művészeti képzési területen – a szakterületi követelményeknek a művészeti mesterszakon történt teljesítése esetén – 2 félév, 60 kredit.

46 A diplomára épülő tanári szak 1. A főiskolai szintű tanári szakképzettség birtokában a tanári mesterfokozat és a korábbi szakképzettségnek megfeleltethető tanári szakképzettség megszerzése esetén: 3 félév, 90 kredit. 2. Újabb tanári szakképzettség megszerzésére irányuló képzésben  a tanári szakon szerzett mesterfokozat birtokában: 2 félév, 60 kredit;  az egyetemi vagy főiskolai szintű tanári szakképzettségtől eltérő tanári szakképzettség megszerzésére irányuló képzésben: a) egyetemi szintű tanári szakképzettség esetén 2 félév, 60 kredit, b) a főiskolai szintű tanári szakképzettség esetén 3 félév, 90 kredit.

47 Tanári szak A szabadon választható tantárgyakhoz rendelt kreditek aránya: szakterületi ismeretekhez és a tanári képesítéshez összegyűjtendő kreditek 5 %-a. A szakdolgozathoz rendelhető kreditérték: 5 kredit, amelyhez a szakmai gyakorlat részeként készített, a szakmai gyakorlatot bemutató és feldolgozó portfoliót is mellékelni kell. A szakdolgozat 5 kreditjét a tanári képesítés terhére kell biztosítani, s ha ennek kreditértéke 10 vagy ennél alacsonyabb, a szakdolgozat helyett a portfoliót a szakmai gyakorlat terhére kell elkészíteni. Egy szakdolgozatot kell készíteni két tanári szakképzettség esetén is. Az elméleti és gyakorlati ismeretek vonatkozásában – beleértve a képzés szemináriumi gyakorlatait és a közoktatási intézményben végzett gyakorlatot is – a gyakorlati ismeretek minimális kreditértéke: a teljes képzési időhöz tartozó kreditek 65-70 %-a.

48 Pedagógia MA bemeneti feltételei: pedagógia, andragógia, pszichológia, szociálpedagógia alapképzési szakok vagy szabad bölcsészet alapképzési szak filozófia szakiránya, tanító, óvodapedagógus, gyógypedagógia

49 Továbbképzések szükségessége: Szakmai ismeretek elavulása, új ismeretek megjelenése Pedagógiai ismeretek felfrissítése, fejlődésére Oktatási reformok követése Intézményi szolgáltatások bővülése

50 A továbbképzések tartalama: Fejlesztési továbbképzések Kompenzációs továbbképzések Probléma centrikus továbbképzések

51 Eredményes, nyugodt tanévet kívánok! Köszönöm megtisztelő figyelmüket!


Letölteni ppt "Tanárképzés, pedagógus személyisége Cseh Sándor, Győr, 2009."

Hasonló előadás


Google Hirdetések