Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Szocializáció és személyiségfejlődés Somogyi Mónika.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Szocializáció és személyiségfejlődés Somogyi Mónika."— Előadás másolata:

1 Szocializáció és személyiségfejlődés Somogyi Mónika

2 Előző órák  A pszichológia, mint tudomány  A fejlődés alapkérdései  Szocializáció, családi színtér

3 4. óra Szocializáció: családi szocializáció  Alapfogalmak  A család szerepének kulturális különbségei  A család támogató funkciói  A család, mint rendszer

4 A családszerkezet hatása

5 Családszerkezetek  Több generációs család  Nukleáris család  1-2 gyerek  nagycsalád = sokgyerekes  Egyszülős család  Örökbefogadó család  Hivatásos nevelőszülők

6 Testvérsorban elfoglalt hely  Első gyerek  Szendvicsgyerek  Legkisebb gyerek

7 Diszfunkciók a családban

8 Szeparáció gyerekeknél 1  Ideiglenes  5 éves kor alatti, max. 1 hetes, egyszeri kórházi kezelés nem okoz zavarokat  Huzamos  árvaházi gyerekek  már az első évben tapasztalható az elmaradás  2 év előtt örökbe fogadottak gyorsan javulnak  a saját családba visszatérve nehezebb a kötődés kialakulása, mint az örökbefogadókhoz

9 Szeparáció gyerekeknél 2  Elszigetelt gyerekek  Viktor  Koluchova, 1972  ikrek 1,5 éves kortól kamrában 6 évig  6 évtől nevelőotthon  14 évtől normális intellektus  Curtis, 1977  Genie 13 évig volt elszigetelve, nem tanult meg beszélni, a szobatisztaság kialakult

10 Hospitalizáció Spitz írta le a jelenséget. Az anyai gondozástól való megvonás (szeparáció) hosszú időn keresztül. Károsodás szintjei:  Pszichés  Mentális  Fizikai

11 Rejtett érzelmi elhanyagoltság Emocionális félreértések anya és gyermeke között, egyikük várakozása sem kap megerősítést.

12 Gyermekbántalmazás Kempe az 1960-as években elsőként foglalkozik a témával. A XX. század a gyerekek évszázada, egyre kevésbé tűrhető a gyerekek bántalmazása.

13 Tom Sawyer, a kaland megtestesítője „Tom preadoleszcens korú, öregedő nagynénjével nőtt fel, szociálisan, emocionálisan deprivált körülmények között. A néni szigorúan nevelte, verte, hideg zuhany alá tette, kétes csodaszerekkel tömte. Tom krónikus iskolakerülővé vált, dohányzott, hazudott, lopott, állatokat kínzott, és állandóan kést hordott magánál.” Rogers

14 Child abuse  Fizikai bántalmazás  Szexuális bántalmazás  Lelki kínzás  Érzelmi bántalmazás  megalázás  megszégyenítés  lekicsinylés  Testi-lelki gondozás elhanyagolása

15 Szexuális bántalmazás  Gyermekprostitúció  Pornográfia  Minden interakció, mely során a gyermeket szexuális stimulációra használják

16 A bántalmazás rizikófaktorai 1  A család szociális izolációja, sok kisgyerek, rossz szocio-ökonómiai helyzet, gyakori házassági konfliktus  Szülő munkanélkülisége, izoláltság, magány  Szülők által gyermekként elszenvedett bántalmazás

17 A bántalmazás rizikófaktorai 2  A gyermek veleszületett fejlődési rendellenessége  Életkorok (csecsemőkor, 3-4 év, kamaszkor)  Kulturális különbség az agresszióhoz való viszonyulásban  Szociális háló, szociális támogató rendszer támogatásának jelenléte, elfogadása

18 Mit tehetek személy szerint én? Mint pedagógus együttműködöm :  az iskola gyermek- és ifjúságvédelmi felelősével  a Gyermekjóléti Szolgálattal  nem hunyom be a szemem

19 A korai szocializáció időszakának jelentősége

20 Szenzitív periódus  A szülői gondoskodás kiváltására nézve a születést követő első néhány nap, illetve az első pár óra jelentős.  Ezt segítik  rooming in kórházi szobák  apás szülés  baby face

21 A korai évek gondoskodó környezete  Fizikai-érzelmi közelség  A gyerek kommunikációjának, igényeinek megértése, ezt segíti a reflektív self- funkció (a csecsemő mentális állapotára való érzékenység)  A gondozó szenzitív válaszkészsége  Megfelelő mértékű frusztráció  Az autonómia támogatása

22 Korai biológiai különbségek

23 Temperamentum Egy egyén jellegzetes hangulata, ingerlésre való érzékenysége és energiaszintje. Genetikai hátterű.

24 Klasszikus kutatás Thomas, Chess, 1963  140 közép- és alsóosztálybeli csecsemő  szülőkkel interjú  gyerekekkel tesztek

25 Könnyű csecsemő A minta 40%-a  játékos  alvási ritmusa rendszeres  evési ritmusa rendszeres  alkalmazkodik az új környezethez EASY BABY

26 Nehéz csecsemő A minta 10%-a  ingerlékeny  alvási ritmusa rendszertelen  evési ritmusa rendszertelen  új helyzetekre mutatott heves, negatív reakció DIFFICULT BABY

27 Lassan felmelegedő csecsemő A minta 15%-a  alacsony aktivitási szint  új helyzetekből finoman visszavonul  több időt igényel az újhoz való alkalmazkodáshoz SLOW TO WARM UP BABY

28 Longitudinális követés  133 gyereket felnőttkoráig követték  A gyerek és felnőttkorban nyert temperamentumadatok szignifikánsan korreláltak egymással, de a korrelációk alacsonyak voltak (~0,3).

29 Vulnerabilitás  Sérülékenység, mely veleszületett vonása a személyiségnek. Olyan prediszpozíciókkal születünk, melyek hajlamossá esznek bizonyos betegségekre.

30 Korai társas viselkedés

31  6 hét: szociális mosoly  8 hó:  szeparációs szorongás  idegenfélelem  attachement (kötődés) kialakulása

32 Ragaszkodó magatartás  A társak közelségének előidézését és megtartását szolgáló veleszületett viselkedésformák.  Ez alakul át az első hónapok során kötődéssé  biztonságot nyújt  felcserélhetetlen  legfeljebb néhány fontos személyre irányul

33 Kötődéselméletek Kihez kötődünk? Táplálék  Freud Biztonság  Bowlby  Erikson

34 Harry Harlow kutatásai

35 Társas kapcsolatok alakulása

36 A világ felderítése

37 Anyai magatartás

38 Kötelező irodalom N. Kollár Katalin, Szabó Éva (szerk.) Pszichológia pedagógusoknak. Osiris, Budapest, és 4. fejezet

39 Ajánlott irodalom  Cole et al Fejlődéslélektan 7. Fejezet, Osiris Kiadó  Herman E., Berlin I. (1997) Család és betegség. In Bernáth L., Solymosi K. (szerk.) Fejlődéslélektani Olvasókönyv, Tertia Kiadó Bp.  Lénárd K. (1997) Néhány gondolat a gyermekbántalmazásról. In Bernáth L., Solymosi K. (szerk.) Fejlődéslélektani Olvasókönyv, Tertia Kiadó Bp.

40 Legközelebb Családi szocializáció folytatása

41 Köszönöm a figyelmet! Fogadó óra: Kazy 207. csütörtök 13:00-14:30 csütörtök 13:00-14:30


Letölteni ppt "Szocializáció és személyiségfejlődés Somogyi Mónika."

Hasonló előadás


Google Hirdetések