Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Konfliktusfeloldó működések a lexikális előhívás során Ladányi Enikő MTA - Nyelvtudományi Intézet Pszicho-, neuro- és szociolingvisztikai osztály BME –

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Konfliktusfeloldó működések a lexikális előhívás során Ladányi Enikő MTA - Nyelvtudományi Intézet Pszicho-, neuro- és szociolingvisztikai osztály BME –"— Előadás másolata:

1 Konfliktusfeloldó működések a lexikális előhívás során Ladányi Enikő MTA - Nyelvtudományi Intézet Pszicho-, neuro- és szociolingvisztikai osztály BME – Kognitív Tudományi Tanszék

2 Kognitív kontroll Alma Barack Barakk Banán Eszik Édes

3 Konfliktus A cél és a versengő reprezentációk aktivációjának viszonya ◦ Aluldeterminált konfliktus ◦ Prepotens konfliktus A konfliktus reprezentációs szintje ◦ Belső perceptuális reprezentációk konfliktusa ◦ Válaszreprezentációk konfliktusa

4 Kísérleti vizsgálat Reprezentációs konfliktus Prepotens: Stroop-teszt (Stroop, 1935) Aluldeterminált: Igeprodukciós teszt

5 piros

6

7 Reprezentációs -aluldeterminált Igeprodukciós feladat olló – vág macska – nyávog/dorombol/karmol…

8 Képalkotó eredmények bal alsó homloki tekervény aktiváció kognitív kontroll feladatokban ◦ Stroop feladat (Milham és mtsai, 2003) ◦ Igeprodukciós feladat (Thompson-Schill és mtsai, 1997)

9 Neuropszichológiai eredmények Bal alsó homloki tekervény sérült betegek teljesítménye elmarad az átlagostól ◦ Stroop feladatban (Hamilton – Martin, 2005) ◦ Igeprodukciós feladatban (Thompson-Schill és mtsai, 1998)

10 Kognitív kontroll és nyelv A bal alsó homloki tekervénynek (=Broca terület) specifikus nyelvi működéseket tulajdonítottak ◦ Szintaktikailag komplex mondatok megértése közben aktív ◦ A területen sérült betegeknek szintaktikailag komplex mondatok megértésével van problémája ◦ DE: nem minden esetben → Magas konfliktust tartalmazó helyzetekben (Novick és mtsai, 2005)

11 Kognitív kontroll és nyelv fMRI eredmények ◦ Átfedő aktiváció a bal alsó homloki tekervényben versengő elemzéseket lehetővé tévő mondatok megértése és kognitív kontroll feladatok közben  Kétértelmű mondatok megértése és Stroop/flanker feladat (January és mtsai, 2009; Ye és Zhou, 2009)

12 Kognitív kontroll és nyelv Neuropszichológiai eredmények ◦ Bal inferior frontális tekervény sérült betegek  Nonfluens, de grammatikus beszéd  Átlag alatti teljesítmény a kerti ösvény mondatok megértésében  Pl.: Put the frog on the napkin into the box.  Átlag alatti teljesítmény kognitív kontroll feladatokban Pl.: Novick és mtsai, 2004, 2009.

13 Lexikon és kognitív kontroll Lexikális szelekció során versengés Konfliktusfeloldáshoz kognitív kontroll Időnként sikertelen – spontán beszédben téves szótalálások Schnur és mtsai, 2005, 2006, 2009 ◦ Bal alsó homloki tekervény sérült afáziásoknál átlag alatti teljesítmény képmegnevezési feladat konfliktus feltételében Kan és mtsai, 2004 ◦ Bal alsó homloki tekervény aktiváció képmegnevezési feladat konfliktus feltételében

14 Gátlás vagy aktivációnövekedés Konfliktus: a megfelelő aktivációkülönbség hiánya → célreprezentáció aktivációjának növelése → versengő reprezentációk aktivációjának csökkentése Snyder és mtsai, 2010 ◦ midazolam (GABAerg gátló interneuronok hatását fokozza) hatására jobb teljesítmény az igeprodukciós feladatban → gátlásra bizonyíték

15 A kognitív kontroll és a lexikai előhívás kapcsolatának vizsgálata SNyZ-t mutató gyerekeknél

16 Specifikus nyelvfejlődési zavar Nyelvi problémák úgy, hogy nincs látható egyértelmű oka, mint  Környezeti ingermegvonás  Érzékszervi sérülés  Értelmi deficit  Neurológiai károsodás  Pszichiátriai, szociális zavar Prevalencia USA: 7 % Különböző típusok? Késés vagy fejlődési zavar?

17 Specifikus nyelvfejlődési zavar Elsősorban nyelvtani hibák, de lexikális problémák is (Leonard és Deevy, 2003) Nem csak nyelvi problémák ◦ munkamemória (Bishop, 1992; Graf Estes, Evans, és Else-Quest, 2007; Gathercole és Baddeley, 1990, 1993; Joanisse és Seidenberg, 1998) ◦ mozgásszervezés (Powell és Bishop, 1992, Ullman és Pierpont, 2005) ◦ kognitív kontroll (Henry és mtsai, 2012) Kognitív kontroll problémáknak szerepe van a lexikális problémákban ◦ → kognitív kontroll és a nyelv kapcsolata

18 Módszerek Résztvevők ◦ 14 SNyZ-t mutató gyerek és korban illesztett kontrolljaik (7-11 év) Feladatok ◦ Képmegnevezési feladat – konfliktus mértékének manipulációja ◦ Verbális Stroop feladat ◦ Nem-verbális Stroop feladat

19 Képmegnevezés

20 Konfliktus manipulálása Szemantikai kontextus ◦ Kevert ◦ Homogén Lehetséges nevek száma ◦ Egy ◦ Több

21 Nem-verbális Stroop Nyilak ◦ Irány: jobbra, balra, le, fel ◦ Pozíció: jobb, bal, lent, fent Feladat: a nyíl irányának megfelelő billentyű megnyomása Konfliktus és kontroll feltételek

22 +

23

24 +

25

26 Vizsgált változók Verbális Stroop ◦ Stroop hatás RI_konfliktus feltétel - RI_kontroll feltétel Nem-verbális Stroop ◦ Stroop hatás RI_konfliktus feltétel - RI_kontroll feltétel Képmegnevezés ◦ RI_konfliktus feltétel (homogén, több név) ◦ RI_kontroll feltétel (kevert, egy név)

27 Hipotézisek Kognitív kontroll sérülés → Nagyobb Stroop hatás az SNyZ csoportban → Lassulás a képmegnevezési feladat konfliktus feltételeiben a nem konfliktus feltételhez képest, és SNyZ-ben nagyobb hatás Korreláció a képmegnevezés konfliktus feltétele és a kognitív kontroll mutatók között

28 Eredmények - Stroop

29 Eredmények – képmegnevezési teszt kontextus

30 Eredmények – képmegnevezési teszt nevek száma *

31 Eredmények – korreláció - SNyZ Több név – nem-verbális Stroop ◦ r=.616p<.05

32 Eredmények – korreláció - SNyZ Homogén feltétel – nem verbális Stroop ◦ r=.543 p<.05

33 Diszkusszió – RI-k Nincs szignifikáns különbség a Stroop hatásban → túl kicsi minta? SNyZ-ban szignifikánsan hosszabb RI-k a képmegnevezési feladatban ◦ Nem csak a konfliktus feltételekben – általános lassulás Szignifikáns lassulás kognitív kontrollt igénylő feltételekben a megnevezési feladatban a névbeli egyezésben mindkét csoportban, kontextus manipulációjának csak az SNyZ-ban ◦ Kisebb mértékű konfliktusfeloldás szükséges, ami ép működés esetén nem vezet látható RI növekedéshez?

34 Diszkusszió korrelációk SNyZ csoportban korreláció a nem verbális Stroop és a megnevezési feladatban megjelenő konfliktus hatás között → egy általános kognitív kontroll sérülés, ami hat a képmegnevezésre is? Miért nincs korreláció a verbális Strooppal? ◦ Olvasási nehézségek ◦ Kisebb Stroop hatás – Kisebb tere van a varianciának Miért nincs korreláció a tipikus fejlődésű gyerekeknél? ◦ Más miatt lassulnak le a konfliktus feltételben? ◦ Kisebb hatás

35 Konklúzió Kognitív kontroll probléma SNyZ-ben, ami a szóelőhíváshoz szükséges idő hosszabbodásához vezet, ha konfliktus jelenik meg SNyZ mint komplex, nem csak nyelvi problémaegyüttes – fejlesztés!! Általános kognitív kontroll működés is szükséges a szóelőhíváshoz

36 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Konfliktusfeloldó működések a lexikális előhívás során Ladányi Enikő MTA - Nyelvtudományi Intézet Pszicho-, neuro- és szociolingvisztikai osztály BME –"

Hasonló előadás


Google Hirdetések