Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A kontextus hatása a kollokációk megértésére Csiszár Orsolya ELTE Nyelvtudományi Doktori Iskola.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A kontextus hatása a kollokációk megértésére Csiszár Orsolya ELTE Nyelvtudományi Doktori Iskola."— Előadás másolata:

1 A kontextus hatása a kollokációk megértésére Csiszár Orsolya ELTE Nyelvtudományi Doktori Iskola

2 Bevezetés A kollokációk:  „Olyan szókapcsolatok, melyeknek két vagy több szava »általában együtt fordul elő«, gyakori használatuk során állandósulnak” (Burger 1998).  Egy szemantikailag autonóm tagból és egy ahhoz affin kollokátorból áll (Hausmann 1984).

3 A kollokációk vizsgálatának területei  frazeológia  korpusznyelvészet  anyanyelvi kommunikáció  stilisztika  nyelvművelés  idegennyelv-oktatás (fordítás)

4 A kutatás célja  A kollokációk előhívása tükrözi-e a mentális lexikonban feltételezett tárolási sajátosságokat?  Vannak-e eltérések a tipikus fejlődésű és diszlexiás tanulók között?  A mondat mint kontextus hatással van-e a kollokációk feldolgozására?

5 Kísérleti személyek 1.  20 fő diszlexiás tanuló (17,9 év)  20 fő gimnáziumi tanuló (17,4 év)

6 Kísérleti személyek 2.  20 fő 8. osztályos általános iskolai tanuló  20 fő 5. osztályos általános iskolai tanuló

7 Anyag és módszer 1. - feleletválasztós feladatok - 20 eltérő gyakoriságú kollokáció (pl. dugába dől, betette a kiskaput, karót nyelt)  saját kidolgozású feleletválasztós (multiple choice) teszt  10 perces megoldási idő (diszlexiások és 5. osztályosok +5 perc)

8 Anyag és módszer 2. - magyarázatok - 20 kollokáció (pl. Isten háta mögött, vérszemet kapott, megüti a bokáját)  saját kidolgozású teszt  magnetofonra rögzített, 2:18 perces, felolvasott mondatok (női beszélő)  kollokációk jelentésének magyarázata  megoldási idő: 10 s szünet a mondatok között (diszl., 5. osztályos: +5 s)

9 Hipotézisek - feleletválasztós feladatok -  minden személy megválaszol minden kérdést  a diszlexiások és az 5. osztályosok kevesebb helyes választ adnak  mindegyik csoport jobb eredményt mutat, mint a magyarázatok esetében  a fonetikai hasonlóság mindegyik csoportnál befolyásolja az eredményeket

10 Hipotézisek - magyarázatok -  a diszlexiások és az 5. osztályosok kevesebb helyes választ adnak  a diszlexiások és az 5. osztályosok kevesebb kérdésre adnak választ  a gimnazisták adják a legtöbb helyes választ

11 Az eredményeket befolyásoló tényezők  a nyelvi zavar ténye  életkor  a szavak fonetikai hasonlósága  a szavak jelentésének ismerete  a kontextus

12 Átlageredmények - feleletválasztós feladatok -

13 Átlageredmények - magyarázatok -

14 Átlageredmények (pontszám)

15 A hibátlan teljesítményt elérők száma az összes csoport esetén (fő)

16 A leggyakoribb hibás válaszok eredete

17 Hibatípusok  fonetikai hasonlóság összeszűri a levet ~ összeveszik valakivel hegyezi a fülét ~ hallójáratot tisztít  szemantikai hasonlóság felkopik az álla ~ leesik az álla karót nyelt ~ egyest kapott az iskolában

18 A hibátlanul aktivált kollokációk - feleletválasztós feladatok -

19 Az 50% alatt aktivált kollokációk - feleletválasztós feladatok - 5. osztályosok  csütörtököt mond  karót nyelt

20 A hibátlanul aktivált kollokációk - magyarázatok - 8. osztályosok  falra mászik

21 Az 50% alatt aktivált kollokációk - magyarázatok -

22 5. osztályosok  nem sok vizet zavar  csapja a szelet valakinek  tőrbe csalta  bekötik a fejét  kötélnek állt  forr a vére

23 Következtetések  a kontextus nem minden esetben segítette elő a kollokációk megértését  „értem, de nem tudom megfogalmazni”  rossz rögzülés  fejlődés: év között (14-18 év között nincs!)  a diszlexiások eredményeinek okai

24 A kollokációk megértési nehézségének okai  észlelési zavar  lexikális bizonytalanság vagy hiány  morfológiai bizonytalanság  szintaktikai bizonytalanság  tárolási probléma a mentális lexikonban  asszociációs zavar  feldolgozási lassúság

25 A magyarázatok magyarázata „ízelítő” 1.  Isten háta mögött ~ vidéken  kötélnek áll ~ fűzni kellett  vérszemet kapott ~ betegség  számot vetett az életével ~ öngyilkos lett  „Ha valakinek a körmére ég a munka, lassan dolgozik.”

26 A magyarázatok magyarázata „ízelítő” 2.  végleg betette a kiskaput ~ full off  öngólt rúgott saját magának ~ leoltotta magát  kenyértörésre kerül sor ~ összekötjük a bajszunkat; el kell válniuk (nem házastársi értelemben)  forr a vére ~ fiatalosan aktív; szexuálisan még használható; a falu bikája

27 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "A kontextus hatása a kollokációk megértésére Csiszár Orsolya ELTE Nyelvtudományi Doktori Iskola."

Hasonló előadás


Google Hirdetések