Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Magyar művészet 1945 előtt. 1. Nyolcak - 1909-12 között működő avantgárd festőcsoport: utat nyit a modern európai művészeti törekvéseknek - A posztimpresszionizmus,

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Magyar művészet 1945 előtt. 1. Nyolcak - 1909-12 között működő avantgárd festőcsoport: utat nyit a modern európai művészeti törekvéseknek - A posztimpresszionizmus,"— Előadás másolata:

1 Magyar művészet 1945 előtt

2 1. Nyolcak között működő avantgárd festőcsoport: utat nyit a modern európai művészeti törekvéseknek - A posztimpresszionizmus, a fauve-izmus, a kubizmus, az expresszionizmus hatott rájuk Berény Róbert

3 (Rájuk is nagy hatással volt Cézanne festészete) Tihanyi Lajos

4 Berény RóbertCzigány DezsőCzóbel Béla (Kernstok Károly) Kernstok Károly (Czóbel Béla) Márffy ÖdönOrbán Dezső (fotó) Pór Bertalan Tihanyi Lajos

5 Berény Róbert

6 Czigány Dezső

7 Czóbel Béla

8 Kernstok Károly

9 Márffy Ödön

10 Orbán Dezső

11 Pór Bertalan

12 Tihanyi Lajos

13 2. Aktivisták - A Nyolcak programját viszik tovább, kiegészítve egy „cselekvő” attitűddel, a művészetet a társadalmi haladás szolgálatába akarták állítani – öncélú esztéticizmus helyett közösségi művészet kívánnak teremteni Tihanyi Lajos

14 - A Nyolcak volt tagjai mellett új fiatal művészek tartoznak ebbe a csoportba: expresszionista, konstruktivista, dadaista hatások jellemzik műveiket Nemes Lampérth József Uitz Béla Tihanyi Lajos Márffy Ödön

15 a/ Kassák Lajos Költő, teoretikus, képzőművész, kiállítás szervező, az aktivizmus vezéregyénisége Folyóirataiban („Tett”, később a „Ma” című) biztosított fórumot az avantgárdnak A Tanácsköztársaság bukása után külföldön folytatja munkásságát

16 Dadaista kollázsok

17 Képversek

18 A 20-as évektől absztrakt konstruktivista alkotások:

19 Képarchitektúrának nevezi őket

20 Kassák Lajos: Képarchitektúra, A létező valóság helyett „lényegi valóság”, egy új világ megtestesülései

21 b/ Nemes Lampérth József Fiatalon meghalt, eredeti hangú, főleg expresszionista- konstruktivista jellegzetességeket mutató festő-rajzoló Vastagon festett harsány színekkel megkonstruált portrék, tájképek, csendéletek

22

23 Nemes Lampérth József: Háttal álló női akt, MNG, Kubisztikus síkokkal formált, robosztus erejű figura Sűrű ecsetvonásokkal festett, harsány színtömbök A síkok képesek érzékeltetni a teret és az anyagot Komor monumentalitás

24 c/ Moholy-Nagy László Követi Kassákot az emigrációba A Bauhaus tanára Foglakozik absztrakt festészettel, a fény és tér kapcsolatát vizsgáló mozgó szobrokkal, fényképezéssel Rendkívül nagyhatású életmű A nácizmus miatt az USA-ba települ

25 Absztrakt képi világ

26 Fotogrammok: fényképezni gép nélkül

27 Moholy-Nagy László: Fényrekvizitum, Elektromosan mozgatott (mobilszobor) fémkonstrukció, megvilágítva változó árnyjátékot varázsol a falra – a 20. sz. 2. felében kísérletezik majd ezzel a szobrászat

28 3. Konstuktivizmus és szürrealizmus szintézise Vajda Lajos

29 a/ Vajda Lajos Szentendrei festő, grafikus, a 30-as években bontakozik ki művészete A népművészeten alapuló Kelet- és Nyugat-Európa között kapcsolatot teremtő szintézis a konstruktivizmus és szürrealizmus között

30 Bizánci ikonok hatása (Szentendre szerb vonatkozásai)

31 Rétegzettség, áttetszőség, népi motívumok

32 Vajda Lajos: Ezüst gnóm, 1940., MNG

33 4. Vissza a látványfestészet irányába: Gresham-kör, Római Iskola

34 a/ Gresham-kör Nem tekinthető művészcsoportnak: kávéházi, polgári művészek baráti társasága a 30-as években Szerintük az avantgárd zsákutcába jutott – visszaakarnak térni a figurális festészethez Szőnyi István

35 - Posztnagybányai iskolának is nevezik Impresszionista, posztimpresszionista elvek: lírai festőiség Klasszikus emberi és művészi értékek megőrzése a céljuk Szőnyi István

36 - Bernáth Aurél Ő a szellemi vezérük: „nem a kép tárgya a fontos, hanem a szellemi világ, mely általa testet ölt” Szembefordulnak az avantgárd mellett a hivatalos művészettel (akadémizmus) is

37 Bernáth Aurél

38

39 Bernáth Aurél: Tél, 1929.

40 - Szőnyi István Zebegényben, a Dunakanyarban élt és alkotott Atmoszférikus puha színek, temperás világos felületek Időtlen, klasszikus nyugalom, örök emberi értékek

41 Szőnyi István

42 Szőnyi István: Zebegényi temetés, 1928.

43 - Egry József A Balaton festője: fényköd és a táj ritmikus szerkezeti elemei Gyakran bibliai tartalom az ember és a természet egységében

44 Egry József

45 Az igazi főszereplő, a mindent átjáró és feloldó fény Egry József

46 Egry József: Napfelkelte, 1940., MNG

47 - Derkovits Gyula Nem tartozik a körbe, (munkás származású), de stílusában rokon velük Elkötelezett munkásfestő Expresszionista hatások

48 Derkovits Gyula

49 Grafikai tevékenység: Dózsa-sorozat Derkovits Gyula

50 Derkovits Gyula: Viharban, Filmszerűen ütköztetett síkok: ellentétes jelentésű részletek – a hétköznapok világa és a hatalom Időjárás és történelmi vihar

51 - Medgyessy Ferenc A klasszikus értékek szobrászi megformálója Stílusára nagy hatást gyakorolt az archaikus görög és az egyiptomi szobrászat egyszerűsége, tömörsége Nyugalom, harmonikus derű

52

53 Medgyessy Ferenc

54 Medgyessy Ferenc: Anya, 1932.

55 b/ Római Iskola A korai reneszánsz által ihletett klasszicizáló stílus a 30-as években A római Magyar Akadémia ösztöndíjasai képviselik Monumentális, világos színekkel festett stilizáció jellemzi Aba-Novák Vilmos

56 - Aba-Novák Vilmos

57 Aba-Novák Vilmos Plakátszerű, időnként groteszk vonások Sok egyházi feladat korszerű hangon Falképek


Letölteni ppt "Magyar művészet 1945 előtt. 1. Nyolcak - 1909-12 között működő avantgárd festőcsoport: utat nyit a modern európai művészeti törekvéseknek - A posztimpresszionizmus,"

Hasonló előadás


Google Hirdetések