Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaViktor Pataki Megváltozta több, mint 10 éve
1
A pályaorientáció hazai rendszere és kapcsolódása a világtendenciákhoz Borbély Tibor Bors stratégiai szakmai tanácsadó ÁFSZ, FSZH 2007. október 18. „Felhasználók hangja a tanácsadásban” c. konferencia
2
EU, OECD, UNESCO – a pályatanácsadás rendszerének megújítása világviszonylatban cél a LLG szakpolitikai EU-15 EUROCOUNSEL (Dublini Alapítvány 1994; Fehér Könyv 1993, Watt 1998): ESZM új arca - aktív szolidaritás: guidance és counselling Európai Tanács 2004. május 18. Európai Tanács 2004. május 18. 8448/04 EDUC 89 SOC 179: Strengthening Policies, Systems and Practices in the field of Guidance throughout life in Europe 8448/04 EDUC 89 SOC 179: Strengthening Policies, Systems and Practices in the field of Guidance throughout life in Europe 8448/04 EDUC 89 SOC 179 8448/04 EDUC 89 SOC 179 kutatási (pl.) Peter Plant (2005 101-109 in International Journal for Educational and Vocational Guidance): Peter Plant (2005 101-109 in International Journal for Educational and Vocational Guidance): - globális versenyképesség - társadalmi kohézió, befogadás - társadalmi kohézió, befogadás A két cél egymás mellett vagy ellenében megy?
3
UNESCO,Világbank, OECD, EU, ETF Világbank Watts és Fretwell (2003) UNESCO Hiebert és Borgen: tanácsadás már nem luxus szolgáltatás (mindenkit el kell érni!) OECD Sultana és Watts 2004 Bridging the gap, … Handbook for policy makers Közös EU – OECD kézikönyv szakpolitikusoknak (2004)
4
– LLG : szupranacionális és interszakpolitikai koordináció EU-27 szinten (Jyvaskyla 2006. november ) ICCDPP FEDORA IAEVG Peer-learning activities Euroguidance network Kutatók, kutatóintézetek LLL/LWL projektek érintett uniós intézmények pl. CEDEFOP, ETV, Foglalkoztatási Bizottság, Oktatási és Kulturális Bizottság stb. Munkaügyi szervetek hálózata, MISEP EU „mega fórum” LLG&C tagállami LLG&C fórumok OECD
5
…és a hozzá kapcsolódó szolgáltatási filozófia
6
Az EU szintű hálózat megalakulása 2007. május 7-8. Helsinki: European Lifelong Guidance Policy Network (ELGPN) Az első két évben pilot jelleggel a Képzési és Kulturális Bizottság támogathatja a kezdeményezést Tagok lehetnek: Austria, Belgium (fr), Cyprus, Czech Republic, Germany, Denmark, Estonia, Greece, Spain, Finland, France, Hungary, Ireland, Lithuania, Luxembourg, Latvia, Netherlands, Norway, Portugal, Romania, Sweden, Slovakia, United Kingdom, Poland, Slovenia and Iceland FEDORA, International Association for Vocational and Educational Guidance (IAEVG), International Centre for Career Development and Public Policies (ICCDPP), Business Europe, EuroGuidance network, The European PES network
7
A magyar modell 1991-2007 a közelmúlt magyar töredezettsége A pályatanácsadó hálózat megszűntetése (az utolsó lökés 1986-1988, csak a fővárosi intézmény marad talpon) 1990-es évek újjáépítés, funkcióváltás Regionális átképzőközpontok (WB támogatással) Regionális átképzőközpontok (WB támogatással) Tanácsadó képzések kialakítása (WB- SZIE, EKF, ELTE: szakpszichológus képzés átalakulása) Tanácsadó képzések kialakítása (WB- SZIE, EKF, ELTE: szakpszichológus képzés átalakulása) 1996 után képzett tanácsadók megjelenése 1996 után képzett tanácsadók megjelenése Világbanki szakközépiskolák – pályaorientáció Világbanki szakközépiskolák – pályaorientáció ÁFSZ: FIK 1994, Choices 1996, 2000, FIT, ÁK, REHAB tanácsadás 1998- ÁFSZ: FIK 1994, Choices 1996, 2000, FIT, ÁK, REHAB tanácsadás 1998-
8
PHARE, EU (HEFOP) 2002-2007 3 regionális pályaorientációs portál HEFOP 1.2. FIT mappák fejlesztése, Foglalkoztatási helyzetkép fejezet 2005 Foglalkoztatási helyzetkép fejezet 2005 Foglalkozási kilátások fejezet 2015 Foglalkozási kilátások fejezet 2015 SZFP-I G modul pályaorientáció HEFOP 311 kompetencia-alapú életpálya építés FELVI – EDICATIO
9
Hazai feladatok, törekvések 2008-2014-(?) Az EU LL politikájához kapcsolódó hazai rendszer kialakítása Tanácsadás mindenkinek elv érvényesítése elérhető on-line és elérhető on-line és hagyományos szolgáltatások hagyományos szolgáltatások Szakpolitikák közötti koordináció (oktatás, foglalkoztatás, közművelődés)
10
A TÁMOP 2.2.2. Intézkedés első 2 éve (tervezett) I. Központi módszertani fejlesztés A rendszerváltást követő hazai fejlesztések eredményeinek összegyűjtése, értékelése, a szektorok (munkaügy, oktatásügy, közművelődés) közötti folyamatos együttműködés szervezeti kereteinek kialakítása, előzetes hazai helyzetértékelés és EU-OECD kompatibilis fejlesztési célrendszer kialakítása. II. On-line nemzeti pályaorientációs portál fejlesztése A már meglévő pályaorientációs- pályatanácsadó on-line működését lehetővé tevő és 7*24 órás elérhetőséget biztosító portálok tartalmi - technológiai áttekintése és tartalmi - technikai fejlesztései. III. Off-line pályaorientásiós szolgáltatások Az on-line fejlesztésekkel elérhetetlen (hozzáférések hiánya, ill. digitális analfabétizmus) emberek, közösségek számára is hasznosítható tananyagok, segédletek összegyűjtése, fejlesztése. A regionális munkaügyi központok bázisaira hagyományos (helyben elérhető) tanácsadók telepítése és kapcsolataik kiépítése, fejlesztése az oktatási, közművelődési rendszerben tevékenykedő tanácsadókkal IV. Pályaorientációt végzők képzése/továbbképzése, munkájuk szakmai támogatása A pályaorientációs (állampolgári) döntési pontokon (pl. beiskolázások, első munkahelyválasztás stb.) jelen lévő humán szolgáltatók (pedagógusok, közművelődési szakemberek, az ÁFSZ személyzetének szolgáltatást nyújtó része, az ÁFSZ-szel szerződött NGOk-k) képzése, továbbképzése, valamint posztgraduális tanácsadó képzések lebonyolítása.
11
Köszönöm a figyelmet! Elérhetőség: Borbelytibor@lab.huBorbelytibor@lab.hu Szervezeti: www.afsz.hu www.epalya.hu Privát: www.borbelytiborbors.exta.hu
12
Irodalom Papp Sándor Az oktatás és nevelés műhelye vagy szolgáltató intézmény? OFOE http://www.osztalyfonok.hu/cikk.php?id=211 http://www.osztalyfonok.hu/cikk.php?id=211 Földes Petra Kényszer vagy lehetőség? Gondolatok a család és iskola viszonyáról ÚPSZ 2006/7-8 Szilágyi Klára (1996) A tanácsadó tanár módszertani lehetőségei az iskolában EKTF, Eger Draft Resolution of Council and of the representatives of the Member States meeting within the Council on Strengthening Policies, Systems and Practices in the field of Guidance throughout life in Europe 8448/04 EDUC 89 SOC 179 18 May 2004 Sultana R.G. Lifelong guidance policies and system: building the stepping stones Finnish EU Presidency Conference 6-7 November 2006 Jyväskylä pp. 15 (2006a) Sultana R.G. and Watts Career Guidance within Public Employment Services: a Review of Services in Finland within a European Perspective Nov. 2006 pp. 9 (2006 b) Sultana R.G. and Watts, A. G. Career Guidance in Europe’s Public Employment Services DG EMPL Oct. 2005 Sultana G. Ronald Guidance policies in the knowledge society CEDEFOP Panorama Series no. 85 2004 Conference on Lifelong Guidance Policies and Systems: Building the Stepping Stones Lifelong guidance policies in Europe were reviewed during the Finnish EU Presidency in the second half of 2006 within a European conference 6- 7.11.2006 Jyväskylä, Finland. http://ktl.jyu.fi/ktl/guidance2006 http://ktl.jyu.fi/ktl/guidance2006 EGCRF European Guidance and Counselling Research Forum http://www.guidance-europe.org/ http://www.guidance-europe.org/ The Institute for Educational Research (IER), Jyvaskyla, Finland, http://www.guidance-europe.org/partners/finland http://www.guidance-europe.org/partners/finland Canterbury Christ Church University, UK Centre for Career and Personal Department http://www.canterbury.ac.uk/education/centre- career-personal-development/Publications.asp http://www.canterbury.ac.uk/education/centre- career-personal-development/Publications.asphttp://www.canterbury.ac.uk/education/centre- career-personal-development/Publications.asp Finland EU’s Presidency http://www.eu2006.fi/en_GB/ http://www.eu2006.fi/en_GB/ Ministry of Labour, Finland http://www.mol.fi/mol/en/02_working/01_services/index.jsp http://www.mol.fi/mol/en/02_working/01_services/index.jsp International Centre for Career Development and Public Policy (ICCDPP) www.iaevg.org/crc/files/ICCDPP_Brief%20Synopsis754_2.doc www.iaevg.org/crc/files/ICCDPP_Brief%20Synopsis754_2.doc http://www.careerdevelopment.ab.ca/resources/policy.shtml http://www.careerdevelopment.ab.ca/resources/policy.shtml Session Eleven - International Centre for Career Development and Public Policy http://video.google.com/videoplay?docid=- 4749015309792369577 Australia 21 to 24 April 2006 http://video.google.com/videoplay?docid=- 4749015309792369577http://video.google.com/videoplay?docid=- 4749015309792369577 http://careers.qut.edu.au/is2006/ http://careers.qut.edu.au/is2006/ International Centre for Career Development and Public Policy (ICCDPP) http://www.iccdpp.org/ http://www.iccdpp.org/ Australian Association of Career Counsellors http://www.aacc.org.au/ http://www.aacc.org.au/ EC Education and Training 2010 background documents http://europa.eu.int/comm/education/policies/2010/back_gen_en.html http://europa.eu.int/comm/education/policies/2010/back_gen_en.html A BIZOTTSÁG KÖZLEMÉNYE A TANÁCSNAK ÉS AZ EURÓPAI PARLAMENTNEK Hatékonyság és igazságosság az európai oktatási és képzési rendszerekben {SEC(2006) 1096} Brüsszel, 8.9.2006, COM(2006) 481 végleges HU 15/2006/EK KÖZÖS ÁLLÁSPONT a Tanács által 2006. július 24-én elfogadva az egész életen át tartó tanulás terén cselekvési program létrehozásáról szóló,25-.i október /2006/EK európai parlamenti és tanácsi határozat elfogadására tekintettel Szakképzési fejlesztési stratégia 1057/2005 (V.31.) Korm. hat. Felnőttképzés fejlesztése 1069/2004 (VII.9.) Korm. h. LLL stratégia 2212/2005 (X.13.) Korm. h.
13
A három információs szintet magyarázó megjegyzések [1] Karrierfejlesztési szakember az információs tanácsadó is, de az intenzív támogatásra való igény egyben azt is jelenti, hogy a klienst/ tanulót/ állampolgárt alkalmazott pszichológiában képzett szakembernek kell támogatnia, mint tanácsadó tanár, pályatanácsadó, andragógus- tanácsadó, munka- és pályapszichológus stb. Itt válik fontossá a támogatási szintek szerinti illetékességi és kompetencia szintek tisztázása. Itt válik fontossá a támogatási szintek szerinti illetékességi és kompetencia szintek tisztázása. Erre az eddig megjelent szakpolitikai dokumentumok nem adnak kellő választ. Ugyanakkor az EU tanácsadó képzés kialakított curriculuma, a kanadai benchmarkingként alkalmazható curriculum, az USA tanácsadói szövetségek minősítő vizsgái, a német tanácsadó szakképzés, stb. bőven kínálhatnának megfelelő opciókat. Fontos lenne az uniós szakpolitika figyelmét is felhívni erre a hiányzó momentumra. [1] A harmadik lépcsőhöz nyilvánvalóan korábbi személyiség- és karrierfejlesztéseken át vezet az út. Ehhez praktikusan a közoktatásban már meg kell adni a szükséges pályaválasztást támogató önismeretet. A felnőtt állampolgár ebben az esetben válik képessé –akár az Interneten keresztül- az önálló tájékozódásra. Magyarországon az iskolarendszer, rendszerében ilyen szintű segítséget nem ad. Így leginkább a munkaügyi szervezet, de a családsegítők és kulturális intézmények is a legmagasabb és egyben legdrágább szintű támogatást kénytelenek adni az ügyfeleiknek.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.