Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Brachmann Ferenc PTE-TTK/KTK 2009

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Brachmann Ferenc PTE-TTK/KTK 2009"— Előadás másolata:

1 Brachmann Ferenc PTE-TTK/KTK 2009
Szoftverminőség biztosítása A szoftverminőség meghatározása: szabványok és modellek

2 A minőség fogalma #1 P. B. Crosby alapvető szemlélete, mely szerint a minőséget a vezetőség tevékenysége határozza meg. Ezzel kapcsolatos követelmények: Minőség = követelményeknek való megfelelés Minőséget biztosító rendszer alapja a megelőzés Működés: 0 hiba Minőség mérőszáma: a nem megfelelőségek költsége

3 A minőség fogalma #2 E. W. Deming minőségfilozófiájának alapvető minőségszemlélete az alábbiakat követeli meg: Állandó célokat kell kitűzni a termék vagy a szolgáltatás minőségének javítására Az alkalmazottakat úgy kell ösztönözni, hogy büszkék legyenek munkájukra és elégedettek legyenek azzal Vezetési stílus kialakítása Statisztikai módszereket kell alkalmazni a speciális hibák feltárására A folyamatos minőségjavítás fő eszköze a „PDCA elv” (ún. Deming kerék)

4 A minőség fogalma #2 E. W. Deming minőségfilozófiájának alapvető minőségszemlélete az alábbiakat követeli meg: Állandó célokat kell kitűzni a termék vagy a szolgáltatás minőségének javítására Az alkalmazottakat úgy kell ösztönözni, hogy büszkék legyenek munkájukra és elégedettek legyenek azzal Vezetési stílus kialakítása Statisztikai módszereket kell alkalmazni a speciális hibák feltárására A folyamatos minőségjavítás fő eszköze a „PDCA elv” (ún. Deming kerék)

5 Minőségirányítás mint vállalati funkció
A minőségirányítás a vállalati felső vezetés által szervezett és tervezett, erőforrásokkal támogatott, a vevők megelégedettségét célzó minőségirányítási rendszer stratégiai kialakítása és működtetése. Nem összekeverendő a minőségellenőrzéssel, minőségbiztosítással vagy a minőségszabályozással.

6 Minőségellenőrzés A minőségellenőrzés célja a termékek vagy szolgáltatás megfelelőségének a vizsgálata. A termékek megfelelősége az a tulajdonság, hogy jellemzőik mennyire felelnek meg a vonatkozó jogszabályok (nemzeti, szakmai, vállalati szabványok) szerződések, ellenőrzési utasítások, dokumentációk követelményeinek.

7 Minőségbiztosítás A minőségbiztosítás alatt általában a minőségirányítási rendszeren belül alkalmazott tervezett és módszeres tevékenységet értik, amelynek célja a bizalomkeltés mind a vezetőségben, mind pedig a vevőkben a minőségkövetelmények teljesítését illetően.

8 Minőségszabályozás A minőségszabályozás eszközök, módszerek és tevékenységek alkalmazása a minőségi követelmények teljesítésére.

9 Total Quality Management #1
= teljes körű minőségirányítás olyan vezetési módszer, filozófia és vállalati gyakorlat, amely a szervezet céljainak érdekében a leghatékonyabb módon használja fel a szervezet rendelkezésére álló emberi és anyagi erőforrásokat 80-as évek USA

10 Total Quality Management #2
A TQM felülről, vezetői szintről kiindulva építkezik. Átfogja az egész szervezet működését Nemcsak a folyamatokra terjed ki, hanem az irányításra és az erőforrásokra is A hangsúlyt a vevői elégedettségre és a szervezeti működés folyamatos fejlesztésére helyezi.

11 TQM vs. ISO 9001 ISO 9000 TQM Főleg statikus követelmény
(főleg az ISO ) Dinamikus követelmény, folyamatszemlélet 2.Biztosítja a megfelelőséget, de az üzleti kiválóságot és a versenyképességet nem feltétlenül 2. Biztosítja a folyamatos javulást és a versenyképesség növelését 3. A hibák megakadályozására szolgál 3. A vevői igények egyre magasabb szintu kielégítését célozza 4. Minőségszabályozási és minoségbiztosítási módszereket alkalmaz 4. A minőségszabályozási és minőségbiztosítási módszereken kívül a minőségfejlesztési módszerek széles körét tartalmazza 5. A felhasználó időszakos belső auditja vezérli 5. A vevő megelégedettségének folyamatos elemzése vezérli 6. Elvárás a piac részéről 6. Növekvő piaci részesedést eredményez 7. Külső tanúsító igazolja 7. Önértékelésen alapul

12 A szoftver mint termék minősége
Termékminőség: a követelmény- specifikációban foglaltaknak való megfelelés Méretezhetőség Teljesség Bug-ok hiánya Hibatűrés (Bővíthetőség, Üzemeltethetőség) Dokumentáció minősége

13 Forráskód minősége Olvashatóság
Tesztelés, hibajavítás, változtatás, szállíthatóság, és működtetés mértéke Komplexitás mértéke Erőforrásigény Működés közbeni jelzések száma (warning)

14 Szoftver tesztelés Javítja a szoftver minőségét, a követelményeknek való megfelelőségét Unit tesztelés Funkcionális tesztelés Teljesítmény tesztelés Hibatűrés (fail over) Használhatósági tesztelés (usability)

15 A „big picture” szoftver minőség integráció minősége adat minősége
üzemeltetés minősége folyamatok minősége működés minősége

16 1. Szoftver minőség #1 I. Tervezés minősége (quality of design)
II. Tervezéshez való illeszkedés minősége (quality of conformance)

17 1. Szoftver minőség #2 7 fő terület Általános tudás (a minőségről)
Szoftver minőség menedzsment Rendszer és szoftvermérnöki folyamatok Projekt menedzsment Szoftver elemzések és metrikák Szoftver tesztelés és validálás Konfigurációkezelés

18 2. integráció minősége Adatillesztések minősége (ez is szoftverkód)
Kommunikációs csatornák minősége Protokolok minősége

19 3. adat minősége Adatredundancia Hibák mennyisége
Nem csupán adatrögziítési, hanem tárolási kérdés Adatmentés Adatok integritása

20 4. üzemeltetés minősége Rendelkezésre állás 99.5% 99.9%? 99.99…%
Személyzet IT rendszerek Virtualizáció

21 5. folyamatok minősége Már kevéssé IT szintű kérdés
Támogatott folyamatok tiztázottsága (ezen a szinten fogalmazódik meg a specifikáció) Dokumentáltság kérdése Szabályok betartásának és betartatásának kérdése

22 6. működés minősége Már abszolút nem IT szintű kérdés


Letölteni ppt "Brachmann Ferenc PTE-TTK/KTK 2009"

Hasonló előadás


Google Hirdetések