Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Brachmann Ferenc PTE-TTK/KTK 2009. A minőség fogalma #1  P. B. Crosby alapvető szemlélete, mely szerint a minőséget a vezetőség tevékenysége határozza.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Brachmann Ferenc PTE-TTK/KTK 2009. A minőség fogalma #1  P. B. Crosby alapvető szemlélete, mely szerint a minőséget a vezetőség tevékenysége határozza."— Előadás másolata:

1 Brachmann Ferenc PTE-TTK/KTK 2009

2 A minőség fogalma #1  P. B. Crosby alapvető szemlélete, mely szerint a minőséget a vezetőség tevékenysége határozza meg. Ezzel kapcsolatos követelmények: Minőség = követelményeknek való megfelelés Minőséget biztosító rendszer alapja a megelőzés Működés: 0 hiba Minőség mérőszáma: a nem megfelelőségek költsége

3 A minőség fogalma #2 E. W. Deming minőségfilozófiájának alapvető minőségszemlélete az alábbiakat követeli meg: Állandó célokat kell kitűzni a termék vagy a szolgáltatás minőségének javítására Az alkalmazottakat úgy kell ösztönözni, hogy büszkék legyenek munkájukra és elégedettek legyenek azzal Vezetési stílus kialakítása Statisztikai módszereket kell alkalmazni a speciális hibák feltárására A folyamatos minőségjavítás fő eszköze a „PDCA elv” (ún. Deming kerék)

4 A minőség fogalma #2 E. W. Deming minőségfilozófiájának alapvető minőségszemlélete az alábbiakat követeli meg: Állandó célokat kell kitűzni a termék vagy a szolgáltatás minőségének javítására Az alkalmazottakat úgy kell ösztönözni, hogy büszkék legyenek munkájukra és elégedettek legyenek azzal Vezetési stílus kialakítása Statisztikai módszereket kell alkalmazni a speciális hibák feltárására A folyamatos minőségjavítás fő eszköze a „PDCA elv” (ún. Deming kerék)

5 Minőségirányítás mint vállalati funkció  A minőségirányítás a vállalati felső vezetés által szervezett és tervezett, erőforrásokkal támogatott, a vevők megelégedettségét célzó minőségirányítási rendszer stratégiai kialakítása és működtetése.  Nem összekeverendő a minőségellenőrzéssel, minőségbiztosítással vagy a minőségszabályozással.

6 Minőségellenőrzés  A minőségellenőrzés célja a termékek vagy szolgáltatás megfelelőségének a vizsgálata. A termékek megfelelősége az a tulajdonság, hogy jellemzőik mennyire felelnek meg a vonatkozó jogszabályok (nemzeti, szakmai, vállalati szabványok) szerződések, ellenőrzési utasítások, dokumentációk követelményeinek.

7 Minőségbiztosítás  A minőségbiztosítás alatt általában a minőségirányítási rendszeren belül alkalmazott tervezett és módszeres tevékenységet értik, amelynek célja a bizalomkeltés mind a vezetőségben, mind pedig a vevőkben a minőségkövetelmények teljesítését illetően.

8 Minőségszabályozás  A minőségszabályozás eszközök, módszerek és tevékenységek alkalmazása a minőségi követelmények teljesítésére.

9 Total Quality Management #1 = teljes körű minőségirányítás  olyan vezetési módszer, filozófia és vállalati gyakorlat, amely a szervezet céljainak érdekében a leghatékonyabb módon használja fel a szervezet rendelkezésére álló emberi és anyagi erőforrásokat  80-as évek USA

10 Total Quality Management #2  A TQM felülről, vezetői szintről kiindulva építkezik.  Átfogja az egész szervezet működését  Nemcsak a folyamatokra terjed ki, hanem az irányításra és az erőforrásokra is  A hangsúlyt a vevői elégedettségre és a szervezeti működés folyamatos fejlesztésére helyezi.

11 TQM vs. ISO 9001 ISO 9000TQM 1.Főleg statikus követelmény (főleg az ISO ) 1.Dinamikus követelmény, folyamatszemlélet 2.Biztosítja a megfelelőséget, de az üzleti kiválóságot és a versenyképességet nem feltétlenül 2. Biztosítja a folyamatos javulást és a versenyképesség növelését 3. A hibák megakadályozására szolgál3. A vevői igények egyre magasabb szintu kielégítését célozza 4. Minőségszabályozási és minoségbiztosítási módszereket alkalmaz 4. A minőségszabályozási és minőségbiztosítási módszereken kívül a minőségfejlesztési módszerek széles körét tartalmazza 5. A felhasználó időszakos belső auditja vezérli 5. A vevő megelégedettségének folyamatos elemzése vezérli 6. Elvárás a piac részéről 6. Növekvő piaci részesedést eredményez 7. Külső tanúsító igazolja7. Önértékelésen alapul

12 A szoftver mint termék minősége  Termékminőség: a követelmény- specifikációban foglaltaknak való megfelelés  Méretezhetőség  Teljesség  Bug-ok hiánya  Hibatűrés (Bővíthetőség, Üzemeltethetőség)  Dokumentáció minősége

13 Forráskód minősége  Olvashatóság  Tesztelés, hibajavítás, változtatás, szállíthatóság, és működtetés mértéke  Komplexitás mértéke  Erőforrásigény  Működés közbeni jelzések száma (warning)

14 Szoftver tesztelés  Javítja a szoftver minőségét, a követelményeknek való megfelelőségét  Unit tesztelés  Funkcionális tesztelés  Teljesítmény tesztelés  Hibatűrés (fail over)  Használhatósági tesztelés (usability)

15 A „big picture” 1. szoftver minőség 2. integráció minősége 3. adat minősége 4. üzemeltetés minősége 5. folyamatok minősége 6. működés minősége

16 1. Szoftver minőség #1  I. Tervezés minősége (quality of design)  II. Tervezéshez való illeszkedés minősége (quality of conformance)

17 1. Szoftver minőség #2 7 fő terület  Általános tudás (a minőségről)  Szoftver minőség menedzsment  Rendszer és szoftvermérnöki folyamatok  Projekt menedzsment  Szoftver elemzések és metrikák  Szoftver tesztelés és validálás  Konfigurációkezelés

18 2. integráció minősége  Adatillesztések minősége (ez is szoftverkód)  Kommunikációs csatornák minősége  Protokolok minősége

19 3. adat minősége  Adatredundancia  Hibák mennyisége  Nem csupán adatrögziítési, hanem tárolási kérdés  Adatmentés  Adatok integritása

20 4. üzemeltetés minősége  Rendelkezésre állás  99.5%  99.9%?  99.99…%  Személyzet  IT rendszerek  Virtualizáció

21 5. folyamatok minősége  Már kevéssé IT szintű kérdés  Támogatott folyamatok tiztázottsága (ezen a szinten fogalmazódik meg a specifikáció)  Dokumentáltság kérdése  Szabályok betartásának és betartatásának kérdése

22 6. működés minősége  Már abszolút nem IT szintű kérdés


Letölteni ppt "Brachmann Ferenc PTE-TTK/KTK 2009. A minőség fogalma #1  P. B. Crosby alapvető szemlélete, mely szerint a minőséget a vezetőség tevékenysége határozza."

Hasonló előadás


Google Hirdetések