Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Www.bud.hu Click to edit Master title style BUDAPEST Airport www.bud.hu Safety Management System Budapest-Ferihegy Repülőtéren Mudra István repülésbiztonsági.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Www.bud.hu Click to edit Master title style BUDAPEST Airport www.bud.hu Safety Management System Budapest-Ferihegy Repülőtéren Mudra István repülésbiztonsági."— Előadás másolata:

1 Click to edit Master title style BUDAPEST Airport Safety Management System Budapest-Ferihegy Repülőtéren Mudra István repülésbiztonsági vezető Közlekedésbiztonsági szakmai nap Siófok, április 8. Mottó: „When a man does not know what harbour he is making for, no wind is the right wind.” (Seneca)

2 A repülés régen... A Wright-testvérek első motoros repülése, december 7.

3 …és ma. …és ma. (Bonyolult rendszer, végtelen sok kockázattal...)

4 Mi a Repülésbiztonsági Menedzsment Rendszer (SMS)...? Két pillér.... és sok építő elem Humán tényező képzése Kommuni- kációs Terv JUST kultúra Kockázat- elemzés Megelőzési terv Fenyegetés azonosítása Kivizsgáló- képesség Repülés- biztonsági felelősség (menedzs’t rendszer) Repülésbiztonsági kultúra (emberhez kötődő) Esemény jelentés (visszjel- zéssel együtt) Kockázat-menedzsment (rendszer-orientált) Repülésbiztonság-menedzsment Repülésbiztonsági politika

5 Mi is szokott történni egy szervezetnél? Szervezet Munkahely Védelem Személyek Rejtett meghibásodási útvonal

6 Az ún. Reason-modell („Swiss-cheese”) Veszély- forrás Aktív hibákból keletekező „lyukak” Veszteségek Egyéb más, rejtett hibákból keletekező „lyukak” A védelem, a korlátozó, biztosító elemek egymást követő rétegei („sajtszeletek”)

7 Egy valóságos esemény leképezése… Viharjelzési hiányosságok  Címlisták, eljárás,  5700 kg alatti kategóriában  Információ nyugtázása Operatív kezelési hiányosságok  GAT: fogadási eljáráshiba (pilóta elérhető- ségének, spec. típus-tárolási szabályok ismeretének hiánya)  APRON: utasítás végrehajtási hiányok Állóhely-gazdálkodás  „szélvédett” (???) állóhely  „111. sz. áh.” – nem kijelölt/felfestett Emma Veszély Veszteség

8 Az „eredmény...” Ilyen lett… Budapest, március 1. Ilyen volt… Dundee, október 27.

9 „Nem tudjuk, hogy mit nem tudunk!” „We don’t know what we don’t know!” Az események száma: A lényeg láthatatlan a szemnek Katasztrófák Súlyos balesetek Balesetek Rejtett körülmények

10 Mit is tegyünk...?

11 Repülésbiztonság Átfogó, társasági szintű repülésbizton- sági szemlélet Hatékony, a repülés- biztonságot magában foglaló szervezeti felépítés Stabil rendszer, amely biztosítja a repülésbiztonság megvalósulását.

12 Click to edit Master title style BUDAPEST Airport SMS rendszer a Budapest Airport ZRt-nél Tervezet !

13 Nemzetközi és hazai követelmények Hazai követelmények 1995: XCVII. „Légügyi” törvény 141/1995 (XI.30) Kormányrendelet 2007: XLVI. Tv. az Annex-ek kihirdetéséről 123/2005 (XII.29) GKM mód. rendelet Nemzetközi követelmények ICAO Annex 14 (Doc SMS, Doc Repülőtér eng.) 94/56/EC (Baleset/rep esm. kivizsgálás) 2003/42/EC (Jelentési kötelezettség) 2096/2005/EC (Kockázat-kezelés) Biztonságos és hatékony munkavégzés a Ferihegyi Repülőtéren. Budapest Airport SMS (SMS Kézikönyv, technológia)

14 A Budapest Airport SMS Kézikönyv részei Szervezeti működésSzervezeti működés - A vezetők felelőssége (személyes felelősségek) - Irányelvek PolitikaPolitika - repülésbiztonsági elkötelezettség - A biztonságirányítás (SMS) alapelvei Vállalatvezetés felelősségeVállalatvezetés felelőssége

15 A Budapest Airport SMS Kézikönyv részei (2) Kockázat- és veszélykezelésKockázat- és veszélykezelés

16 A Budapest Airport SMS Kézikönyv részei (3) Jelentési rendszerJelentési rendszer - repülőesemény jelentés a Ferihegyi Repülőtéren - A repülésbiztonsági jelentések kezelése - Technológiai leírás (Safety Handbook) Repülőesemény kivizsgálásaRepülőesemény kivizsgálása - Technológiai leírás (Safety Handbook) Oktatás és képzésOktatás és képzés - oktatási programok - a vezetők repülésbiztonsági képzése - az üzemeltetésben dolgozók képzése AuditálásAuditálás - repülésbiztonsági auditok végrehajtása - az auditon feltárt rendellenességek, és az azokra hozott intézkedések nyomonkövetése

17 A Budapest Airport SMS Kézikönyv részei (4) Dokumentáció és adatkezelésDokumentáció és adatkezelés - eljárások - formanyomtatványok Az SMS rendszer értékeléseAz SMS rendszer értékelése - a rendszer jobbítása, fejlesztése - kommunikáció és konzultáció - javító intézkedések Repülésbiztonsági mérési programokRepülésbiztonsági mérési programok - FOD - előterek, futópályák, gurulóutak ellenőrzése - jármű működés a repülőtéren (A-SMGCS) - eljárás a RWY incursion (aktív futópálya megsértés) - biztonságos repülőtéri munkavégzés (építkezések, felújítások, karbantartások)

18 Statisztikák (1) (teljes légiforgalom - ATM III. 31. ) Megjegyzés: a évi adat a március 31-ei záróértéket mutatja.

19 Statisztikák (2) (forgalom-jelleg szerinti megoszlás) Statisztikák (2) (forgalom-jelleg szerinti megoszlás)

20 Statisztikák (3) (fő csoportok szerint)

21 Statisztikák (4) (a 313 rendellenesség negyedéves megoszlása)

22 Figyeljünk oda... Az örök menedzsment dilemma... Services Safety Források Irányítási szintek

23 A Repülésbiztonsági Irányítási Rendszer (Az Állam és a Szolgáltatók rendszerintegrációja - SMS?) Az Állam repülésbiztonsági programja Az Állam repülésbiztonsági programja A Szervezet Repülésbiztonsági Irányítási Rendszere(SMS) A Szervezet Repülésbiztonsági Irányítási Rendszere(SMS) A Szervezet termelési folyamatai A Szervezet termelési folyamatai CÉL: A repülésbiztonsági kockázatok irányítása és kezelése, ellenőrzése CÉL: A kereskedelmi célok és az ügyfelek megelégedettségé- nek elérése Kockázat-kezelés Repülésbiztonsági biztosítékok, garanciák CÉL: A „köz” (az utazóközönség) repülésbiztonsága Elfogadás Felügyelet Felügyelet (oversight) Védelem (Safety) Szolgáltatások (Services)

24 Következtetések A repülés magas kockázattal és veszélyekkel járó „vállalkozás”, ezért a repülésbiztonság szerepe elsőrendű. Azonosítani kell a veszélyeket és kockázatokat, továbbá be kell építeni különböző védelmi technikákat. A kockázatok kezelésével minimálisra csökkent(het)jük a repülőesemények számát. AZ SMS-t folyamatosan fejleszteni kell. FIGYELEM!!!

25 Összefoglalás Az SMS bevezetésével a következőket kívánjuk elérni:  Csökkenteni a kockázatokat...  Csökkenteni a repülőesemények bekövetkeztének gyakoriságát...  Bevezetni a repülésbiztonsági kultúrát a társaságnál... A repülésbiztonsági kultúrát nem lehet „előírni”, arra nem lehet „kijelölni” egy szervezetet, az „kifejlődik”!  Fejleszteni az együttműködést a KBSZ-szel, a kapcsolatot a hatósággal (NKH LI) és tudatosabbá tenni a BA Zrt. munkavállalóit...  Megfelelni a közelgő európai uniós szabályozásnak...

26 Összefoglalás (2) "Amikor olyan messzire mentél, hogy képtelen lennél még egy lépést megtenni, csak fele olyan messzire jutottál, mint amennyire képes vagy!„ (Grönlandi közmondás)

27 Kérdések? Köszönöm a figyelmet! Mudra István repülésbiztonsági vezető (30)


Letölteni ppt "Www.bud.hu Click to edit Master title style BUDAPEST Airport www.bud.hu Safety Management System Budapest-Ferihegy Repülőtéren Mudra István repülésbiztonsági."

Hasonló előadás


Google Hirdetések