Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Csoportosan elkészített önálló feladat

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Csoportosan elkészített önálló feladat"— Előadás másolata:

1 Csoportosan elkészített önálló feladat
Paradicsom-gömb Csoport tagok: Buti Ágnes (GYBSXZ) Gergely Kálmán (DQG9DL) Hochmajer Cintia (FTO5XH) Rátkay András (NMJPZB) Somogyvári Edina (C2CHPI) Török Anna (ECA6CI) Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar, Budapest Gazdasági Informatika II. SGTGS011N

2 1.Bevezetés Adatgyűjtés Elemzés Célcsoportok
Az elemzéshez felhasznált programok, adatok

3 2.Szakirodalmi feldolgozás
A vizsgált piacok A magyarországi paradicsom termesztés ( ) A belföldi és az import (gömb) paradicsom ára a Budapesti Nagybani Piacon A felvásárlási árak alakulása

4 A magyarországi paradicsom termesztés (1961-2005)

5 A belföldi és az import (gömb) paradicsom ára a Budapesti Nagybani Piacon

6 Paradicsom felvásárlási átlagárainak alakulása 2010-2011 között KSH-s adatok alapján

7 3.Anyag és módszertan (Hogyan készült az elemzés?)
Adatbázis létrehozása Elemzési téma kiválasztása Adattábla -> Kimutatás Darabteli függvénnyel meghatározott oszloptelítettség A hiányzó adatok feltöltése (Adatpótlás) Rangsorok létrehozás (normál, inverz) COCO STD Hitelesség és Értékelés létrehozása Összefoglaló tábla létrehozása COCO Y0

8 Összefoglaló tábla

9 4. Eredmények Legelső grafikon a budapesti fogyasztói piacok paradicsom árait tartalmazza. A grafikonból láthatjuk, hogy legalacsonyabb áron a Fővám téri piacon értékesítik a gömb paradicsomot, legmagasabb áron pedig a Lehel és Fény utcai piacon. A grafikon mutatja, hogy amint tavasztól a hazai paprika kerül piacra, az árak alacsonyabbak lesznek, a téli hónapokban az import áru megérkezésével pedig emelkednek a hazai paradicsom árai. A 26. héten ugrásszerű áremelkedést figyelhetünk meg, de ennek okát nem olvashatjuk le a grafikonról, valószínűleg az import terméket cseréli fel a hazai termék ebben az időszakban.

10 1. grafikon

11 A 2. grafikonon a vidéki piacokat vizsgáljuk
A 2. grafikonon a vidéki piacokat vizsgáljuk. Az ár csökkenése-növekedése ugyan úgy magyarázható, mint a budapesti piacoknál. Vidéki piacokat vizsgálva, a Szegedi piac lesz a vásárlóknak a legkedvezőbb, ugyanis itt a legalacsonyabb a paradicsom ára, legdrágább a Kecskeméti piac, bár ez nem azt jelenti, hogy az értékesítőknek itt lesz a legnagyobb haszna, mivel nem ismerjük az ottani díjakat melyek az eladóra hárulnak rá.

12 2. grafikon

13 A 3. grafikon a belföldi és import paradicsom árait hasonlítja össze
A 3. grafikon a belföldi és import paradicsom árait hasonlítja össze. Észrevehetjük a rendkívül nagy árkülönbséget, főleg a téli hónapokban. A belföldi paradicsom csak a nyári szezonban lesz „versenyképes” az importtal szemben. Érdekesség, hogy mekkora árkülönbség van a belföldi heti és a heti árak között. Az importnál kisebb ez az ingadozás.

14 3. grafikon

15 Következő grafikonunk az Y0 elemzésből készült, ami az ún
Következő grafikonunk az Y0 elemzésből készült, ami az ún. jóságpontok szerint, és a részpiacokat független változóként kezelve szemlélteti az árrangsort. Az év első 5 hónapjában túlértékelt, majd ezt követően alulértékeltek voltak az árak a vásárlók szempontjából. Eszerint a legkedvezőbb árak 30. és a 41. hét között voltak, legdrágábbak pedig januárban és februárban.

16 4. grafikon

17 5.Következtetések A célcsoportok hierarchikus sorrendje 1. Termelők
2. Kereskedők és viszonteladók 2. Fogyasztók

18 Összegzés (a hasonlóság-elemzés előnye, hátránya)
a hasonlóságelemzés igen jó alapokat adhat különböző gazdasági döntések meghozatalához teljesen objektíven közelíti meg az adott ágazatot így nehéz manipulálni az elemzéseket egyértelmű következtetéseket sokkal könnyebb levonni Az elemzés egyetlen hibája az, mint ami minden döntéshozó legnagyobb problémája: A jövő sosem számítható ki százszázalékosan.

19 Köszönjük a figyelmet!


Letölteni ppt "Csoportosan elkészített önálló feladat"

Hasonló előadás


Google Hirdetések