Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

LEONARDO Mona Lisa- áK. RENESZÁNSZ A művészet visszatért „minden szépség forrásához”! Humanizmus Minden dolgok mértéke az ember Perspektíva Már szignál.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "LEONARDO Mona Lisa- áK. RENESZÁNSZ A művészet visszatért „minden szépség forrásához”! Humanizmus Minden dolgok mértéke az ember Perspektíva Már szignál."— Előadás másolata:

1 LEONARDO Mona Lisa- áK

2 RENESZÁNSZ A művészet visszatért „minden szépség forrásához”! Humanizmus Minden dolgok mértéke az ember Perspektíva Már szignál Ókoriakat tanulmányozták ▬▬►a valóság pontos, élethű bemutatása (anatómiai tanulmányok)

3 Leonardo da Vinci Olasz festő, természettudós, építész, anatómus, hadmérnök, térképész Polihisztor

4 Utolsó vacsora

5 Az utolsó vacsora 1498-ban készült el, és azonnal a téma legtökéletesebb megjelenítéseként kezdték méltatni. Elkészülése óta a nyugati világ főműveként tekintették. Nem csupán a mesteri módon felépített jelenetek miatt, hanem azért is, mert a kompozíció, a színhasználat a világítás és egyes alakok tartása és mozdulata is a bibliai szavakra utal: "Ti közületek egy elárul engem". Vasari így írt a freskóról: "…mindegyikük arcán látszik a szeretet, a félelem és a felháborodás, illetve a fájdalom, hogy képtelenek kitalálni, mi van Krisztus lelkében.".1498 A művész egyéniségként és lélektanilag elemezve ábrázolta az apostolokat. Az árulót a gesztusok eszközeivel kirekesztették a közösségből, de ő mégis ellenpontja Jézus méltóságteljes alakjának. Leonardo befejezetlenül hagyta Jézus arcát. A falkép ma igen rossz állapotban van, a nedvesség megrongálta. Az utolsó vacsora: Leonardo egy bizonyos olajjal kevert freskóeljárást alkalmazott. Képének kompozícióját úgy építette fel, hogy a mennyezet gerendáinak perspektivikusan összefutó vonalai és az apostolok kezei vezessék tekintetünket a főalak felé. A tizenkét apostol egyszerű asztalnál ülve, hármas csoportokra osztva fogja közre a főalakot, Krisztust. A szenvedélyesen vitatkozó, meglepődött apostolok mozdulatai, arckifejezései nagyszerű emberábrázolásról tanúskodnak. A kompozíció a jelenet drámaisága ellenére klasszikusan kiegyensúlyozott, a főalakot hatásosan kiemeli.

6 Szent-Anna harmadmagával

7 A Szent Anna harmadmagával: A korai reneszánsz festmények éles rajzosságával szemben- a távolság, a levegőperspektíva éreztetése érdekében- Leonardo kissé elmosta a kontúrvonalakat. A fény-árnyék átmenetek sejtelmes szépségeivel is vonzóbbá tette az arcot.

8 LEONARDO A Mona Lisa: A chiaroscuro, a fény-árnyék hatások teszik széppé a lélek mélységeit sejtető, rejtélyes mosolyú Mona Lisa arcképét. A füstszerűen elmosódó (sfumato) lágy formák a levegőperspektívát is éreztetik. A természet itt is megjelenik. Tökéletes természet ábrázolás A térmélység tökéletes érzékeltetése: elő-, közép-, és háttér

9 Ha minden igaz, a történet ott kezdődött, hogy 1505-ben egy gazdag firenzei polgár, Francesco del Giocondo azzal a kéréssel kereste fel Leonardo da Vincit, hogy készítsen portrét 22 éves feleségéről, Madonna Lisáról. De ez sem teljesen biztos. Ami tény, hogy a kész, 77 x 53 cm nagyságú portré mára elmúlt 500 éves, s népszerűsége töretlen, sőt. Ha egy szóval akarnánk összefoglalni népszerűségének okát, akkor ez a szó a TALÁNYOSSÁG lenne. A talányosság nem csupán a nőalak sokat elemzett mosolyában nyilvánul meg, át- és áthatja a festményt a legkülönbözőbb szinteken. 1. Különleges technikák A festmény már megszületésének pillanatában újszerű és különleges volt. Különlegességét többek között azoknak az újszerű festői technikáknak köszönhette, amelyek szokatlanul ködössé, sejtelmessé tették a képet: a sfumatonak és a chiaroscuronak. A sfumato: A sfumato olyan technika, melynek köszönhetően a festményen a testek nem éles kontúrral határolódnak el környezetüktől, hanem valamiféle finom, ködszerű átmenetben - csakúgy, mint a valóságban. E technika alkalmazása nagy ugrás a középkori, kontúrral megrajzolt képekhez képest. Mondhatni, a naturalista ábrázolásmód hajnala. A chiaroscuro: A formákat a fény és az árnyék ellentétével létrehozó eljárás. E technikáknak köszönhetően a festmény éterivé, idealizálttá, időtlenné vált, s e talányosság megnyitotta az utat a különféle spekulációk előtt.

10 Egyesek szerint a Mona Lisa karaktere „megegyezik” Leonardoéval: Elmélkedő, tudós ember Kifinomult, érzékeny Harmónia, nyugalom, kiegyensúlyozottság, s ehhez öntudat, mely az előbbieket eredményezi A titkok tudója, azaz aki felismeri a „titkot”, a talányt, mely mögött a természet rendjét, összefüggéseit sejti Megfogalmazódik benne a reneszánsz embereszmény: öntudatos és magabiztos Mona titokzatos? Igeeeeeeeeeeen, mert tele van ellentétekkel: Egyértelmű – kiismerhetetlen Nyitott – zárkózott Közel enged, mégis decens

11 Napjaink Mona-i LEGO Lisa South P. Lisa

12 Simpson

13 Botero

14

15 Pop-art

16

17 Duchamp Basquiat


Letölteni ppt "LEONARDO Mona Lisa- áK. RENESZÁNSZ A művészet visszatért „minden szépség forrásához”! Humanizmus Minden dolgok mértéke az ember Perspektíva Már szignál."

Hasonló előadás


Google Hirdetések