Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A reneszánsz, a humanizmus kora. A francia eredetű reneszánsz szó újjászületést jelent. A francia eredetű reneszánsz szó újjászületést jelent. Művészeti.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A reneszánsz, a humanizmus kora. A francia eredetű reneszánsz szó újjászületést jelent. A francia eredetű reneszánsz szó újjászületést jelent. Művészeti."— Előadás másolata:

1 A reneszánsz, a humanizmus kora

2 A francia eredetű reneszánsz szó újjászületést jelent. A francia eredetű reneszánsz szó újjászületést jelent. Művészeti korszak,mely új stílusként jelentkezett Európában. Művészeti korszak,mely új stílusként jelentkezett Európában. Szellemi irányzata a humanizmus volt. Szellemi irányzata a humanizmus volt. Újra felfedezték az ókori irodalmat, az antik görög és római művészeti emlékeket. Újra felfedezték az ókori irodalmat, az antik görög és római művészeti emlékeket. A cél a világ és az ember mind teljesebb megismerése volt. A cél a világ és az ember mind teljesebb megismerése volt.

3 A reneszánsz festészet kiemelkedő alkotói és alkotásai Leonardo da Vinci Leonardo da Vinci Leonardo di ser Piero Da Vinci (1452. április 15. – május 2.) olasz (akkor még itáliai) származású polihisztor, azaz: festő, tudós, matematikus, hadmérnök, feltaláló, anatómus, szobrász, építész, zeneszerző, költő és író.1452 április május 2olaszpolihisztor festőtudósmatematikushadmérnök feltalálóanatómusszobrászépítész zeneszerzőköltőíró

4 A reneszánsz festészet kiemelkedő alkotói és alkotásai Leonardo: Mona Lisa Leonardo: Mona Lisa A világ művészettörtének egyik legszebb és leghíresebb portréja. Leonardo ebben a portréban többet látott, mint egy kereskedő feleségének portréját. A portré általánosan emberi és emellett elbűvölően egyéni is. A kép hátterében megjelenik a táj természethű ábrázolása, melyben megfigyelhető a távlat ábrázolása is. A képet számtalan rejtély övezi, mely talán abból is fakad, Leonardo sosem vált meg tőle, magával vitte még Franciaországba is, ahol később meghalt. A világ művészettörtének egyik legszebb és leghíresebb portréja. Leonardo ebben a portréban többet látott, mint egy kereskedő feleségének portréját. A portré általánosan emberi és emellett elbűvölően egyéni is. A kép hátterében megjelenik a táj természethű ábrázolása, melyben megfigyelhető a távlat ábrázolása is. A képet számtalan rejtély övezi, mely talán abból is fakad, Leonardo sosem vált meg tőle, magával vitte még Franciaországba is, ahol később meghalt.

5 Leonardo: Utolsó vacsora A freskó azt a pillanatot ábrázolja amint éppen így szól Jézus: egy közületek elárul engem. A tanítványok értetlenül találgatnak. Egyszerű szobában zajlik a jelenet, az apostolok elrendezése csak fokozza Jézus magányosságát. A freskó azt a pillanatot ábrázolja amint éppen így szól Jézus: egy közületek elárul engem. A tanítványok értetlenül találgatnak. Egyszerű szobában zajlik a jelenet, az apostolok elrendezése csak fokozza Jézus magányosságát.

6 Michelangelo:Dávid szobra Michelangelo 1501.ben tért vissza Firenzébe, ahol a Savonarola máglyahalála után alaposan megváltozott körülmények fogadták Ekkor kapja meg városától a megbízást: egy korábbi szobrász által elrontott márványtömbből faragja ki Dávid szobrát! A szobor nem csupán egy bibliai pásztorfiút ábrázol, hanem egy ifjú óriást, aki lelki vívódásokkal küzd, érzékeny lelki életet él, mint megalkotója, maga a szobrász is. Tekintetében büszke öntudat, melyben ellenfelét méregeti, miközben tudatában van önmaga képességeinek, erejének. A szobor méltán vált a reneszánsz kor szimbólumának. Michelangelo 1501.ben tért vissza Firenzébe, ahol a Savonarola máglyahalála után alaposan megváltozott körülmények fogadták Ekkor kapja meg városától a megbízást: egy korábbi szobrász által elrontott márványtömbből faragja ki Dávid szobrát! A szobor nem csupán egy bibliai pásztorfiút ábrázol, hanem egy ifjú óriást, aki lelki vívódásokkal küzd, érzékeny lelki életet él, mint megalkotója, maga a szobrász is. Tekintetében büszke öntudat, melyben ellenfelét méregeti, miközben tudatában van önmaga képességeinek, erejének. A szobor méltán vált a reneszánsz kor szimbólumának.

7 MICHELANGELO: Ádám teremtése. Michelangelo1475-ben született Firenzében ben II. Gyula pápa Rómába hívja és megbízza a Sixtus kápolna mennyezetének megfestésével. Az ízig- vérig szobrász Michelangeló tiltakozik a megbízás ellen, de végül győz a pápa erős akarata és 4 és fél év kemény megfeszített munkájával megszületett a festészet remekműve. A sorozat legismertebb részén Ádám a földgömb egy szelvényén hever és az űrből angyalok kíséretében előszáguldó Úr ujjából mintha csak átpattanna az életerő és az ember eszmélni kezd. Ádám azonban nem álomból ébred, az ő arcának nincs jövője, csak múltja. Tiszta homlokkal és távlatokkal fürkésző tekintettel vállalja az emberré válás minden következményét…Éva teremtése természetesen ettől jóval prózaibbra sikerült, kilép a szunnyadó Ádám oldalából és tédre borulva emeli kezeit alkotója előtt.

8 Dürer: Apokalipszis négy lovasa Dürer eszményképe Leonardo volt. Kétszer is megfordul Itáliában, hogy tanulmányozza az ottani festészetet, de munkáiban hamar rátalál saját stílusára, melyben kiérződik a németalföldi életérzés, de fametszeteiben megjelenik a szomorúság, a 15. század utolsó éveiben a sorscsapásoktól, háborúktól megkínzott Németország, melynek népe a bűnös világ pusztulását várta és apokaliptikus látomásokban jósolta a szörnyű véget. Dürer eszményképe Leonardo volt. Kétszer is megfordul Itáliában, hogy tanulmányozza az ottani festészetet, de munkáiban hamar rátalál saját stílusára, melyben kiérződik a németalföldi életérzés, de fametszeteiben megjelenik a szomorúság, a 15. század utolsó éveiben a sorscsapásoktól, háborúktól megkínzott Németország, melynek népe a bűnös világ pusztulását várta és apokaliptikus látomásokban jósolta a szörnyű véget.

9 Jan. van Eyck:Arnolfini házaspár Testvérével, Huberttel közösen dolgoznak, uralkodójuk Jó Fülöp nagy megelégedésére. Műveiben megjelenik a realizmus, legismertebb polgári megrendelésre készült kettős portréja az Arnolfini házaspár. A képen bepillantást enged egy szeretettel megfestett,lakályos hálószoba, melyet a festő figyelmesen és aprólékos gondossággal leír. A kép tele van szimbólumokkal, a falon olvasók, a jámborságra utalnak, az ablakon alma, mely a boldogságot jelképezik. De legfigyelemreméltóbb sajátossága a hitvestársak mozdulataiból áradó gyengédség és szeretet. A mű keletkezése azonban még manapság is számos kérdést tartalmaz..

10 Hieronymus Bosch: Gyönyörök kertje Minden idők legtermékenyebb fantáziafestője teljesen függetlenül alkotott a korabeli reneszánsz művészektől, újabb kutatások kiderítették, hogy egy titkos társaság tagjaként, annak tanait ábrázolta különböző élvezetek, bűnök, borzalmak, furcsaságok kavalkádjának formájában. A több száz alakot felvonultató, hatalmas képegyüttes egy bonyolult jelrendszert alkot. Bosch felfogásában a Paradicsom nyújtotta élvezeteket az ember már a földön kezdje gyakorolni. Képein azonban már összekapcsolja a földi élvezeteket az értük járó túlvilági büntetéssel. Képei ezért tűnnek egyszerre bizarrnak, félelmetesnek és időnként rendkívül perverznek. Minden idők legtermékenyebb fantáziafestője teljesen függetlenül alkotott a korabeli reneszánsz művészektől, újabb kutatások kiderítették, hogy egy titkos társaság tagjaként, annak tanait ábrázolta különböző élvezetek, bűnök, borzalmak, furcsaságok kavalkádjának formájában. A több száz alakot felvonultató, hatalmas képegyüttes egy bonyolult jelrendszert alkot. Bosch felfogásában a Paradicsom nyújtotta élvezeteket az ember már a földön kezdje gyakorolni. Képein azonban már összekapcsolja a földi élvezeteket az értük járó túlvilági büntetéssel. Képei ezért tűnnek egyszerre bizarrnak, félelmetesnek és időnként rendkívül perverznek.

11 Báthory András Madonnája Nyírbátorban Eredetileg egy fölött lehetett ez a Szabolcs és Szatmár főparancsnoka által megrendelt Madonnát és a kis Jézust ábrázoló dombormű. A kép stílusa hamisítatlan firenzei, de részleteiben mégis sajátságosan magyar jellegzetességeket viselő remekmű. A kis Jézus síkból kiugró lábfeje mintha egy ablakpárkányon pihenne, ahová anyja állította volna. Eredetileg egy fölött lehetett ez a Szabolcs és Szatmár főparancsnoka által megrendelt Madonnát és a kis Jézust ábrázoló dombormű. A kép stílusa hamisítatlan firenzei, de részleteiben mégis sajátságosan magyar jellegzetességeket viselő remekmű. A kis Jézus síkból kiugró lábfeje mintha egy ablakpárkányon pihenne, ahová anyja állította volna.

12 Brueghel: Bábel tornya

13 A reneszánsz építészet

14

15

16

17

18 Humor a reneszánszban Főleg és különös tekintettel a Mona Lisára

19 Na, de ilyet!!

20 További variációk

21 És még tovább…

22 Közel-keletiesen vagy emósan

23 Ez a vég!

24 Így jár az,aki …

25 Köszönjük a figyelmet! Fazekas Zsuzsi és Burci Fazekas Zsuzsi és Burci


Letölteni ppt "A reneszánsz, a humanizmus kora. A francia eredetű reneszánsz szó újjászületést jelent. A francia eredetű reneszánsz szó újjászületést jelent. Művészeti."

Hasonló előadás


Google Hirdetések