Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Toszkána – Firenze: reneszánsz művészet kiindulópontja  XIV. sz. (1300-as évek): trecento  Giotto  XV. sz. (1400-as évek): quattrocento  Ghiberti,

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Toszkána – Firenze: reneszánsz művészet kiindulópontja  XIV. sz. (1300-as évek): trecento  Giotto  XV. sz. (1400-as évek): quattrocento  Ghiberti,"— Előadás másolata:

1 Toszkána – Firenze: reneszánsz művészet kiindulópontja  XIV. sz. (1300-as évek): trecento  Giotto  XV. sz. (1400-as évek): quattrocento  Ghiberti, Donatello, Masaccio, Botticelli, Leonardo  XVI. sz. (1500-as évek): cinquecento  Michelangelo, Raffaello Giorgio Vasari: A legkiválóbb festők, szobrászok és építészek élete. 1550.

2 Nyugati művészet – illusztratív funkció  „Ami az olvasni tudóknak az írás, a tanulatlan szemlélőnek ugyanaz a festészet…” I. Gergely pápa, VI. sz. vége  „Képzeljétek el a jelenetet, hogy a Szent Szűz ott ül, és valami zajt hall, és azt kérdi, mi ez a zaj, – a Háromkirályok érkeznek – és akkor nagyon meglepődik” Szt. Bonaventúra, XIII. sz.  „A festő szelleme váljék hasonlóvá a tükörhöz, amely folytonosan változik az előtte levő dolog színe szerint, s annyi képmással telik meg, ahány tárgy áll vele szemben. … nem lehetsz jó festő… ha nem tudod művészeteddel utánozni a természet létrehozta összes formák minőségét…” Leonardo da Vinci Értekezés a festészetről. XV. sz.  „Amikor egy jelenetet kell festenünk, először alaposan meggondoljuk, mi módon és milyen rendben lesz a legszebb. … És igyekszünk az összes részletet úgy átgondolni, hogy a műben egyetlen olyan dolog se legyen, amelyről ne tudnánk, miként kell megcsinálni vagy elhelyezni.” Leon Battista Alberti Értekezés a festészetről. XV. sz.  RENESZÁNSZ: FORMAI- TECHNIKAI ÚJÍTÁS

3 Belvederei torzó (Kr.e. 1. sz.) Michelangelo: részlet a Sixtus-kápolna freskó-sorozatáról Antik művészeti emlékek hatása

4

5 Az itáliai reneszánsz festészet  Giotto – XIV. sz. eleje; Firenze  Bizánci hagyományoktól való eltávolodás  Tér mélységének ábrázolása  Érzelmek kifejezése, egyéni kompozíciók Giotto: Madonna. 1300 k.

6 Giotto: Scrovegni kápolna. Padova, 1303–1306.

7 Kánai menyegző Krisztus siratása Giotto: Scrovegni kápolna (freskórészletek), Padova, 1305.

8 Giotto: Jézus siratása; Scrovegni kápolna (freskórészletek), Padova, 1305.

9 Perspektíva tanulmányok Filippo Brunelleschi, 1420 k. Leon Battista Alberti Piero della Francesca. Az ideális város. 1470.

10 XV. sz.: A reneszánsz „utánzó”-ábrázoló művészet kiteljesedése  Masaccio: Firenze, a Brancacci kápolna freskói. 1427.  Térábrázolás  Emberi testek tömegének érzékeltetése (drapéria)  Az bibliai történetek mint valós, emberi drámák ábrázolása Masaccio: Szent Péter alamizsnát oszt.

11 Masaccio: Szentháromság. 1427. Firenze, Santa Maria Novella

12 Mantegna Szent Zénó-oltár. 1453.

13 Mantegna: Pieta 1490. Mantegna: Parnasszosz 1497.

14 Botticelli: Vénusz születése. 1476. k. Firenze, Uffizi képtár

15 Botticelli: A tavasz 1476. k. Firenze, Uffizi képtár

16 Botticelli: Krisztus siratása. 1500 k.

17 A perspektíva: a reneszánsz térábrázolás művészi eszköze  Perspektíva mint „szimbolikus forma” Leonardo da Vinci: Utolsó vacsora. 1498, Milano, Santa Maria delle Grazie-templom melletti refektórium

18 Leonardo: Sziklás madonna. 1485 k.Leonardo: Mona Lisa. 1502 k. sfumato-technika

19 Leonardo da Vinci: Benois Madonna 1478. Szt. Anna harmadmagával. 1510.

20 Raffaello: Athéni iskola. Vatikán, Segnatura-terem. 1508-11

21 Raffaello: Tengelicés Madonna, 1505 k.Raffaello: Mária eljegyzése. 1504.

22 Itáliai reneszánsz szobrászat Pisano: Madonna, 1343. Donatello: Dávid, XV. sz. közepe

23 XV. sz. 1. fele, firenzei szobrászat: Lorenzo Ghiberti Firenze, Dóm, keresztelőkápolna, Ghiberti: „Porta del’ Paradiso” 1425. 10 ószövetségi tematikájú dombormű Részlet: Jákob és Ézsau

24 Michelangelo: Pieta. 1499 k.

25 Belvederei Apollón. Római másolat, 1498-ban találták meg Rómában. Michelangelo: Dávid. 1504.

26 Michelangelo: Giuliano Medici síremléke. 1523 – 24. Firenze, San Lorenzo.

27 Michelangelo: Mózes. II. Gyula pápa síremléke, részlet 1515. Róma, San Pietro in Vincoli-templom.

28 Michelangelo: Szent család (Doni-tondó) 1504–06. Firenze, Uffizi.

29 Michelangelo: A Sixtus-kápolna mennyezeti freskóciklusa 1508–1512.

30 Michelangelo: Ádám teremtése. Részlet a Sixtus-kápolna mennyezeti freskóciklusáról. 1508–1512.

31 Michelangelo: A delphoi Szibülla Részlet a Sixtus-kápolna mennyezeti freskóciklusáról. 1508–1512.

32 Michelangelo: Utolsó ítélet. (Sixtus-kápolna 1536–41.)

33 A „flamand-iskola” Hugo van der Goes: A pásztorok imádása. (Portinari-oltár) Brugge, 1470. Firenze

34 Az északi reneszánsz  Flamand festészet: a gótikus miniatúra festészet eredményei nyomán  Valóság utáni ábrázolás, aprólékos természetmegfigyelés Hóráskönyv, Brugge, XV. sz. 2. fele, Panonhalma, Szt. Benedek Rend Központi Könyvtára Nassaui Engelbert: Hóráskönyv. Flandria, 1485 –90 k., Oxford, Bodleian Library)

35 Kódexillusztráció és táblakép Burgundi Mária Hóráskönyve. 1400 k. Jan van Eyck: Madonna a templomban. 1425–30.

36  Flandria, XV. sz. – az olajfestészet technológiájának tökéletesítése  Táblakép-festészet: részletező valóságábrázolás, a realizmus csúcsa Jan van Eyck: Van der Paele kanonok Madonnája. 1436. Újítások: olajfestmény és a kompozíció perspektivikus szerkesztése

37 Van Eyck fivérek: Genti oltár, 1432. Külső szárnyak A donátorok, Keresztelő Szent János és János evangélista „Előhírnökök”: próféták és szibüllák Angyali üdvözlet

38 Genti oltár, belső táblaképek: mennyei szféra és a Bárány imádása

39 Van Eyck fivérek: Genti oltár. Részlet

40 Jan van Eyck: Rolin kancellár madonnája. 1435 k.

41 Jan van Eyck: Az Arnolfini házaspár. 1434.

42 Dirk Bouts: Az utolsó vacsora, Leuven, Szent Péter templom, 1465 k.

43 Dürer: Önarckép. 1499. Dürer: A négy evangélista. 1526.

44 Dürer: A rózsafüzér madonna.

45 Dürer grafikái: Az apokalipszis lovasai. Perspektíva-tanulmány. Melankólia

46 Grünewald: Isenheimi oltár, 1515.

47 Isenheimi oltár, részlet. 1515. Feltámadás-tábla

48 Hieronymus Bosch Bosch: Keresztvitel.

49 Bosch: A földi gyönyörök kertje. 1485/1500. k.

50 Id. Pieter Brueghel: Parasztlakodalom. 1560 k.


Letölteni ppt "Toszkána – Firenze: reneszánsz művészet kiindulópontja  XIV. sz. (1300-as évek): trecento  Giotto  XV. sz. (1400-as évek): quattrocento  Ghiberti,"

Hasonló előadás


Google Hirdetések